Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vlierbessen  (gelezen 1485 keer)

Offline Edolem

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vlierbessen
« Gepost op: 24-08-2014 22:13 u »
Vandaag ben ik met mijn dochter vlierbessen gaan plukken. Op een goed plek, in een half uurtje zo ongeveer 1 kilo. En er zaten er nog zat die nog niet helemaal rijp waren.
Ik heb die kilo al in een navergisting gedaan, maar ik vroeg me af...
Ik heb die kilo bessen gekookt in 3,5 liter water (kan minder), en dan heb je gigantisch mooi rode vloeistof, boordevol smaak en geur. Als ik die filter, en nog even nakook (sterilisatie) en op bierflesjes doe heb ik een goed voorraadje voor later in navergisting te doen van bijvoorbeeld een volgende weizen.
Wie heeft dat al eens zo gedaan? Of gebruiken jullie vlierbessen alleen als ze plukbaar zijn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
Re: Vlierbessen
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2014 01:05 u »
Hey Edolem,

Ik heb dit al een paar keer gedaan, dat sap heet (bijna kokend) in heet voorverwarmde flessen gedaan en direct een kroonkurk erop. Hier mijn werkwijze van de eerste keer ooit. Heb de bessen puur gekookt, die gaan kapot door de hitte, dus geen grote hoeveelheid water bijgedaan. Heb ook met de uitgeperste koek nog een wijntje gemaakt, dit werd later Porto. Zeer lekker. Vr de bessen van de trosjes te ritsen (met een vork) kan je ze best eens even flink schudden in een emmer water, zo zijn vuil en insecten er vanaf. Best de bessen die bovendrijven tijdens het wassen niet gebruiken, dat zijn de groene en de onrijpe.
Grtz, Herman.

Tags: