Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergeten om SG te meten  (gelezen 11936 keer)

Offline Stijn85

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Vergeten om SG te meten
« Reactie #25 Gepost op: 04-10-2014 16:04 u »
Vandaag het volgende bier gemaakt. Een brupak christmas ale. Extra suiker aan toegevoegt, 250 gram.
Vanavond weer een test flesje nemen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dave G.

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 04-10-2014 16:47 u »
Stijn, uwe tripel al eens geprobeerd? In de week eentje opengetrokken na één maand op fles, was al verdomd lekker!

Offline Stijn85

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 04-10-2014 16:59 u »
Ja, twee weken geleden een flesje opengemaakt. Er zat al flink wat koolzuur op, alleen nog weinig smaak. Vanavond weer eentje openmaken om te kijken hoe het vordert.

Offline Stijn85

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 05-10-2014 14:59 u »
Gisteravond een fles opengetrokken. Het smaakt, na vier weken op fles als een volwaardig bier.

Offline Dave G.

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #29 Gepost op: 05-10-2014 17:27 u »
Was mijn gedacht ook toen ik hem proefde na een maand!  :brouwen:

Offline Stijn85

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 15-02-2015 15:56 u »
Inmiddels een behoorlijke tijd verder. Van de tripel heb ik nog vier flessen over, inmiddels goed op smaak. In november een brupaks christmas ale gebrouwd, in het bier zit nog een lichte bitterheid in, voor de rest zacht van smaakt. Ook al een paar keer weggeven en mensen waren er te spreken over.

Gisteren heb ik bulldog evil double ipa gebrouwd. Inmiddels staat die al 24 uur, maar er borrelt nog niks en er zit nog geen schuimkraag op van het gisten. Inmiddels wat tips uitgevoerd die op het forum staan, zoals deksel opnieuw opdoen. Dat is nog afwachten. Wat kan ik verder nog doen als de vergisting niet op gang komt?

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #31 Gepost op: 15-02-2015 16:07 u »
Inmiddels een behoorlijke tijd verder. Van de tripel heb ik nog vier flessen over, inmiddels goed op smaak. In november een brupaks christmas ale gebrouwd, in het bier zit nog een lichte bitterheid in, voor de rest zacht van smaakt. Ook al een paar keer weggeven en mensen waren er te spreken over.

Gisteren heb ik bulldog evil double ipa gebrouwd. Inmiddels staat die al 24 uur, maar er borrelt nog niks en er zit nog geen schuimkraag op van het gisten. Inmiddels wat tips uitgevoerd die op het forum staan, zoals deksel opnieuw opdoen. Dat is nog afwachten. Wat kan ik verder nog doen als de vergisting niet op gang komt?
Staat hij misschien wat te koud? Dan de temperatuur verhogen.

Offline Stijn85

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 15-02-2015 16:21 u »
Ik heb het bier nu op een plek staan waar het altijd rond 20 graden.

Offline udo

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 16-02-2015 16:22 u »
Ik meet SG eigenlijk nooit.
Als het gistingsproces voorbij lijkt wacht ik nog een dag en bottel ik.
Tot nu toe prima biertjes, voor zover ik het kan beoordelen.
Wat zou ik kunnen missen?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 16-02-2015 17:16 u »
Ik meet SG eigenlijk nooit.
Als het gistingsproces voorbij lijkt wacht ik nog een dag en bottel ik.
Tot nu toe prima biertjes, voor zover ik het kan beoordelen.
Wat zou ik kunnen missen?

Je weet nu niet of je vergisting gewoon voorbij is of gestokt. Als je bier bottelt waarvan de vergisting gestokt is kan door het toevoegen van de bottelsuiker de vergisting weer op gang komen en naast de bottelsuikers ook de overige suikers vergist worden.
Ach ja als je niet bang bent voor exploderende flessen zou ik vooral doorgaan met niet meten :nut:

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 16-02-2015 17:26 u »
helemaal eens met Brouwers, ik zou er toch maar eens mee gaan beginnen, kan hoop  ellende voorkomen.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #36 Gepost op: 16-02-2015 17:28 u »
Je weet nu niet of je vergisting gewoon voorbij is of gestokt. Als je bier bottelt waarvan de vergisting gestokt is kan door het toevoegen van de bottelsuiker de vergisting weer op gang komen en naast de bottelsuikers ook de overige suikers vergist worden.
Ach ja als je niet bang bent voor exploderende flessen zou ik vooral doorgaan met niet meten :nut:
Hoe weet jij dan zeker dat de vergisting klaar is?
Door 3 dagen hetzelfde te meten?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #37 Gepost op: 16-02-2015 18:10 u »
Ik heb veel prima bieren gebrouwen zonder het SG te meten. Nooit exploderende flesjes gehad

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 16-02-2015 18:52 u »
Nooit exploderende flesjes gehad

Exploderende flesjes komen denk ik wat minder voor maar vele hobbybrouwers hebben soms een gusher.
Met metingen en juiste suikertoevoeging heb je hier weinig of geen last van.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 16-02-2015 18:56 u »
Hoe weet jij dan zeker dat de vergisting klaar is?
Door 3 dagen hetzelfde te meten?

Dat weet ik nooit zeker, ik wil ook niet het beeld scheppen dat exact weten wanneer de vergisting klaar is belangrijk is. Wat wel belangrijk is om te weten of de vergisting niet gestokt is. Een kleine kanttekening is natuurlijk een wedstrijd bier waarbij teveel schuim natuurlijk puntenaftrek kan betekenen.
Een paar sg punten afwijken van het verwachte eind sg is over het algemeen niet zo'n probleem, je krijgt hooguit een spuiter. Maar als het richting de 10 gaat of meer hebt zou ik niet zomaar gaan bottelen.
Maar mijn manier om met grote zekerheid te kunnen zeggen dat de vergisting klaar is:
- genoeg gist enten
- bier goed uit laten gisten. Ik houd standaard  2 weken aan voor de vergisting (nog weinig echte zware bieren gebrouwen). Einde hoofdgisting staat het dus nog minimaal een week.
- sg meten voordat ik ga bottelen. Als de svg in de buurt van het verwacht eind sg zit vind ik het veilig om te bottelen. Uitzondering zijn natuurlijk bij het gebruik van suiker en of donkere mouten.

Ik heb veel prima bieren gebrouwen zonder het SG te meten. Nooit exploderende flesjes gehad

Ben ook niet bang dat er slechte bieren van krijgt, maar er staan toch genoeg horror verhalen op het forum. Het is niet altijd te voorkomen, maar door even sg te meten voor het bottelen kan je het voor een groot deel uitsluiten. Het kost nou niet bepaald moeite en kan er veel problemen mee voorkomen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #40 Gepost op: 16-02-2015 19:06 u »
Als je veel gebrouwen hebt en hierdoor jouw installatie kent en het gedrag van de verschillende gisten kent dan kun je redelijk zeker op basis van activiteit in het waterslot en de smaak en helderheid van een sample uit het gistvat inschatten hoever de vergisting is.

Heb je die ervaring nog niet dan lijkt het me raadzaam om altijd te meten (Brix of sg) en in geval van twijfel een paar dagen geduld te hebben?

Verrassingen krijg je vooral als er een nieuwe gist wordt gebruikt zoals de Belle Saison. De meeste bieren die ik geproefd heb van deze gist kwamen uit de fles.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #41 Gepost op: 16-02-2015 19:10 u »
Exploderende flesjes komen denk ik wat minder voor maar vele hobbybrouwers hebben soms een gusher.
Met metingen en juiste suikertoevoeging heb je hier weinig of geen last van.

Je kan meten wat je wil maar dat voorkomt echt geen gushers.
Juiste suikertoevoeging uiteraard wel.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 16-02-2015 19:43 u »

5 g/l of iets in die richting zorgt bij een bier met een gestokte vergisting toch echt wel voor gushers of nog erger. Denk je dat je met die 2 sg puntjes bij een te normale suikergift je veilig bent als je er nog 10 teveel overhebt van de normale vergisting?

Zowel goede suikertoevoeging als weten met een redelijke zekerheid dat de vergisting voor is zijn belangrijk om gushers te voorkomen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #43 Gepost op: 16-02-2015 19:52 u »

Denk van wel. Heb in het begin vergist zonder gistkast met temperatuur regeling.
Geen metingen gedaan. Alleen geacteerd op het waterslot. Voor de zekerheid nog een week of meer gewacht met bottelen.
Met juiste hoeveelheid suiker gebotteld. Kwam er na een aantal weken met openen een pluim schuim uit.
Vermoedelijk was de temperatuur s'nachts te laag waardoor het vergisten steeds stil viel en overdag weer op gang moest komen.

Daarom wordt er nu altijd gemeten en geproefd voor bottelen.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #44 Gepost op: 16-02-2015 20:08 u »
Verrassingen krijg je vooral als er een nieuwe gist wordt gebruikt zoals de Belle Saison. De meeste bieren die ik geproefd heb van deze gist kwamen uit de fles.
Klopt, dat was het enige bier dat ik heb gebrouwen dat te enthousiast uit de fles kwam. Het meten van het SG had dit niet kunnen voorkomen, een juiste hoeveelheid bottelsuiker wel

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #45 Gepost op: 16-02-2015 20:11 u »
5 g/l of iets in die richting zorgt bij een bier met een gestokte vergisting toch echt wel voor gushers of nog erger.
De oorzaak van een gestokte vergisting is te weinig vitale gist. Het bottelen van bier met een gestokte vergisting leidt niet tot gushers of exploderende flessen, maar tot zoet en plat bier

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 16-02-2015 20:56 u »
De oorzaak van een gestokte vergisting is te weinig vitale gist. Het bottelen van bier met een gestokte vergisting leidt niet tot gushers of exploderende flessen, maar tot zoet en plat bier
Dus jij wilt zeggen dat een gestokte vergisting nooit meer op gang kan komen na het bottelen?

Ook niet omdat de flessen warmer staan als het jonbier?
Of dat het bier van het dode gist af is geheveld?
Of omdat het jongbier dat schut wordt waardoor koolzuurgas kan ontsnappen?

Vreemd dat dit nu juist de adviezen zijn omeen gestokte vergisting weer op gang te trekken.
Gestokte vergisting kan meerdere oorzaken hebben, vitaliteit van het gist is natuurlijk over het algemeen de belangrijkste, maar zeker niet de enige. Het voorbeeld van Neetje toont dit wel aan.

Het komt niet vaak voor, maar voor een beginnende brouwer (zoals udo) kan het zeker geen kwaad om even te meten ipv er maar blind op te vertrouwen dat hij alles heeft goed gedaan.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #47 Gepost op: 16-02-2015 21:15 u »
Ik denk dat je beginnende brouwers beter als tips mee kunt geven dat ze voldoende gist toevoegen, gecontroleerd vergisten... maar bovenal om veel geduld te hebben!
Het heeft geen zin telkens je gistvat open en dicht te maken om je SG te meten, dat is vragen om oxidatie of met een beetje pech zelfs een infextie.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 16-02-2015 22:01 u »
Ik denk dat je beginnende brouwers beter als tips mee kunt geven dat ze voldoende gist toevoegen, gecontroleerd vergisten... maar bovenal om veel geduld te hebben!
Het heeft geen zin telkens je gistvat open en dicht te maken om je SG te meten, dat is vragen om oxidatie of met een beetje pech zelfs een infextie.
Volgens mij begrijpen wel elkaar niet goed genoeg want uiteindelijk heb ik dit een aantal berichten geleden ook al eens gezegd, alleen dan met het advies even voor het bottelen het sg te meten.

Ik zeg ook nergens dat het sg meten inhoud dat je meerdere dagen achter elkaar je gistvat moet open trekken. Sterker nog ik doe dit over het algemeen maar 1 keer net voor het bottelen. Als ik tussendoor overhevel meet ik ook even omdat het vat dan toch al open is.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #49 Gepost op: 16-02-2015 22:21 u »

Grapje :D

Ben er redelijk zeker van dat het bij mij de oorzaak was. Bier was in het begin ook wat zoeter.
Na een poos in de garage waar het zomers ook heter kan worden dan 25 graden is volgens mij de vergisting verder gegaan.
Geloof niet dat ik te weinig gist had, maar denk dat de temperatuur regelmatig te laag was.

Tags: