Hoe weet jij dan zeker dat de vergisting klaar is?
Door 3 dagen hetzelfde te meten?
Dat weet ik nooit zeker, ik wil ook niet het beeld scheppen dat exact weten wanneer de vergisting klaar is belangrijk is. Wat wel belangrijk is om te weten of de vergisting niet gestokt is. Een kleine kanttekening is natuurlijk een wedstrijd bier waarbij teveel schuim natuurlijk puntenaftrek kan betekenen.
Een paar sg punten afwijken van het verwachte eind sg is over het algemeen niet zo'n probleem, je krijgt hooguit een spuiter. Maar als het richting de 10 gaat of meer hebt zou ik niet zomaar gaan bottelen.
Maar mijn manier om met grote zekerheid te kunnen zeggen dat de vergisting klaar is:
- genoeg gist enten
- bier goed uit laten gisten. Ik houd standaard 2 weken aan voor de vergisting (nog weinig echte zware bieren gebrouwen). Einde hoofdgisting staat het dus nog minimaal een week.
- sg meten voordat ik ga bottelen. Als de svg in de buurt van het verwacht eind sg zit vind ik het veilig om te bottelen. Uitzondering zijn natuurlijk bij het gebruik van suiker en of donkere mouten.
Ik heb veel prima bieren gebrouwen zonder het SG te meten. Nooit exploderende flesjes gehad
Ben ook niet bang dat er slechte bieren van krijgt, maar er staan toch genoeg horror verhalen op het forum. Het is niet altijd te voorkomen, maar door even sg te meten voor het bottelen kan je het voor een groot deel uitsluiten. Het kost nou niet bepaald moeite en kan er veel problemen mee voorkomen.