Vergeten om SG te meten

Gestart door Stijn85, 24-08-2014 21:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stijn85

Hallo,
Gisteren mijn eerste brouwsel gemaakt. Een Brewferm tripel. Het is sinds gisteravond lekker aan het gisten.
Ik heb alleen soortelijk gewicht vergeten te meten. Is dat erg?

Dave G.

Was ik ook vergeten... :o Ik heb mijn pas na 24 uur vergisting gemeten en kwam uit op een sg van 1040...
Brewferm schrijft voor te bottelen bij een sg van 1010, ... laat maar goed vergisten en lageren!
Laat even weten hoe het vordert, ik ga binnenkort de tripel ook nog maken...

RobinB

Als je je netjes aan de handleiding hebt gehouden, zou je op het aangegeven SG uitgekomen moeten zijn.
Verliezen in rendement zijn er immers niet, het is slechts oplossen/aanlengen. ;D

Stijn85

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb me aan de handleiding van Brewferm gehouden. Volgens de handleiding duurt de vergisting ongeveer 10 dagen. Dan met het sg rond 1010 zijn.
Ik kan morgen een monster nemen en meten hoe het ervoor staat.

RobinB

Hoe de vergisting verloopt ligt natuurlijk niet vast, kijk er niet van op dat je ergens anders op uit komt.
Maar het begin SG zou in ieder geval wel moeten zijn wat er op de verpakking staat.

Jacques

Citaat van: Stijn85 op 24-08-2014  22:12 uIk heb me aan de handleiding van Brewferm gehouden. Volgens de handleiding duurt de vergisting ongeveer 10 dagen. Dan met het sg rond 1010 zijn.

Het jammer dat dit soort informatie in de handleiding staat. Zowel de duur van de vergisting als het eind SG staat niet op voorhand vast. Meestal gaat de hoofdgisting een stuk sneller en is deze na 2 tot 5 dagen klaar. Het eind SG zit bij de blikken meestal wel op 1010 maar bij hele zware bieren kom je wel wat hoger uit. En bij wat minder zware bieren kan je ook wat lager uitkomen. De vergisting is een biologisch proces en afhankelijk van veel factoren...


Veel hobbybrouwers die al wat langer bezig zijn hebben een refractometer. Dat is een optisch instrument waarmee je de dichtheid van je bier kunt meten. Met een refractometer in combinatie met een hydrometer en de juist formule kun je het begin SG bepalen in het geval je vergeten bent het begin SG te bepalen.

Stijn85

Bedankt voor de reacties. Ik zal laten weten hoe het vordert en hoe het uiteindelijk is geworden.

Stijn85

Intussen een monster genomen. Ik heb een sg van 1030.

Wolter

Citaat van: Stijn85 op 25-08-2014  15:51 uIntussen een monster genomen. Ik heb een sg van 1030.

Op zich zou ik nu gewoon een paar dagen afwachten en pas weer een meting doen als de vergisting duidelijk minder wordt of stopt. Te vaak meten heeft toch niet zo heel veel zin omdat je het begin sg niet weet en uiteindelijk alleen maar wilt weten of de vergisting klaar is zodat je kunt gaan bottelen. Het alcoholpercentage weet je dan niet helemaal zeker maar ik denk dat het wel redelijk zal zijn zoals op de verpakking en in de gebruiksaanwijzing wordt aangegeven.

Stijn85

De vergisting is stilgevallen, af & toe nog wel een belletje. Ik wil graag overhevelen naar een 2e vat, maar ik wacht nog op het plastic vat van Brouwmarkt.
Ik kan eventueel lege flesjes krijgen bij de slijter tegen over mij.

Dave G.

Ik ben ook de Brewferm Tripel aan het maken, hoeveel is jouw SG nu?

Stijn85


Stijn85

Inmiddels het SG gemeten. Het zit nu rond de 1010.
Het is nu alleen wachten op het 2e plastic vat om over te hevelen en dinsdag kan ik bij een slijter lege flessen kopen.

i-love-ipa

Citaat van: Stijn85 op 30-08-2014  15:39 uInmiddels het SG gemeten. Het zit nu rond de 1010.
Het is nu alleen wachten op het 2e plastic vat om over te hevelen en dinsdag kan ik bij een slijter lege flessen kopen.

Ik hoop voor je dat dat vat voor dinsdag binnen is, ik heb 19 augustus een bestelling geplaatst en betaald op Brouwmarkt.nl maar de bestelling is nog steeds niet binnen :-(

Robertvdb

Ik ben het Pils (blond) van Brewferm aan het brouwen
Het is inmiddels dag 10. gisting is er bijna niet meer en bubbels helemaal niet. SG zit nu op 1005

Ik wil het vandaag overhevelen naar de tweede emmer en dan meteen extra suiker toevoegen en vervolgens meteen bottelen. kan dat?

RobinB

Bedoelt je te hevelen naar het bottelvat, opgeloste suiker toevoegen en bottelen?
Ja, dat kan. :)

Jacques

In een ander topic heb je een foto geplaatst van de SG-meting.
Gelet op de troebeling van het bier heb ik daar geadviseerd om nog even te wachten met bottelen om zo te zorgen dat je wat minder gist in je flessen hebt.

Stijn85

Inmiddels overgeheveld. Morgen ga de flesjes schoonmaken en de etiketten eraf halen. Zaterdag maak ik ze nog een keer schoon en ga ik de 2e suiker toevoegen en de flesjes vullen.

Daarnaast ben ik al aan het denken wat mijn volgende bier wordt. Ik denk aan een ipa of een christmasbier.  Maar ik zie met blikbrouwsels vaak dat het voor 20-23 liter is. Maar ik kan dan toch ook 10-12 liter liter brouwen?

Dave G.

Stijn, de Brewferm blikken zijn meestal voor een 9 liter... de Christmas is 7 liter,
Wat betreft de Tripel, ik heb mijne vorige week gebotteld, begin SG 1070 gebotteld aan SG 1014.

Stijn85

Bedankt, van de brewfermblikken had ik gezien. Van brubak zijn 10 liter.
Maar de ale bieren zijn allemaal 20 liter.

Stijn85

Vandaag eindelijk de flessen afgevuld en kroonkurker erop gedaan Nu wachten tot het klaar is.

Ondertussen aan het kijken wel bier ik nu ga brouwen. Ik denk weer een blikbrouwsel. Een ipa, maar ik wil dan 10 a 12 liter maken ipv 20 liter. Dat kan toch?

Dave G.

Hey Stijn, laat het een week of 2 aan 21-22 graden vergisten, trek na 1 week eens een flesje open! Ik heb dat ook gedaan en de geur was al zeer aangenaam, na een slok kreeg je al het gevoel een volwaardig biertje te drinken! Er zat toen al goed koolzuur op!
Het zag er na 4-5 dagen bottelen al zo uit! Succes... hou ons op de hoogte!

Stijn85

Inmiddels een week verder, so far so good. Vorige week rook het al lekker.

Vandaag bij Brouwmarkt een  Brupaks Belgian Christmas Ale en Bulldog Evil Dog Double IPA besteld.

Stijn85

Twee weken geleden op de fles gedaan. Gister een proeffles opgetrokken.  Er zat al flink koolzuur op en rook lekker. De smaak was oké, al moet het nog even rijpen.

Dave G.


Stijn85

Vandaag het volgende bier gemaakt. Een brupak christmas ale. Extra suiker aan toegevoegt, 250 gram.
Vanavond weer een test flesje nemen.

Dave G.

Stijn, uwe tripel al eens geprobeerd? In de week eentje opengetrokken na één maand op fles, was al verdomd lekker!

Stijn85

Ja, twee weken geleden een flesje opengemaakt. Er zat al flink wat koolzuur op, alleen nog weinig smaak. Vanavond weer eentje openmaken om te kijken hoe het vordert.

Stijn85

Gisteravond een fles opengetrokken. Het smaakt, na vier weken op fles als een volwaardig bier.

Dave G.

Was mijn gedacht ook toen ik hem proefde na een maand!  :brouwen:

Stijn85

Inmiddels een behoorlijke tijd verder. Van de tripel heb ik nog vier flessen over, inmiddels goed op smaak. In november een brupaks christmas ale gebrouwd, in het bier zit nog een lichte bitterheid in, voor de rest zacht van smaakt. Ook al een paar keer weggeven en mensen waren er te spreken over.

Gisteren heb ik bulldog evil double ipa gebrouwd. Inmiddels staat die al 24 uur, maar er borrelt nog niks en er zit nog geen schuimkraag op van het gisten. Inmiddels wat tips uitgevoerd die op het forum staan, zoals deksel opnieuw opdoen. Dat is nog afwachten. Wat kan ik verder nog doen als de vergisting niet op gang komt?

Roelof

Citaat van: Stijn85 op 15-02-2015  15:56 uInmiddels een behoorlijke tijd verder. Van de tripel heb ik nog vier flessen over, inmiddels goed op smaak. In november een brupaks christmas ale gebrouwd, in het bier zit nog een lichte bitterheid in, voor de rest zacht van smaakt. Ook al een paar keer weggeven en mensen waren er te spreken over.

Gisteren heb ik bulldog evil double ipa gebrouwd. Inmiddels staat die al 24 uur, maar er borrelt nog niks en er zit nog geen schuimkraag op van het gisten. Inmiddels wat tips uitgevoerd die op het forum staan, zoals deksel opnieuw opdoen. Dat is nog afwachten. Wat kan ik verder nog doen als de vergisting niet op gang komt?
Staat hij misschien wat te koud? Dan de temperatuur verhogen.

Stijn85

Ik heb het bier nu op een plek staan waar het altijd rond 20 graden.

udo

Ik meet SG eigenlijk nooit.
Als het gistingsproces voorbij lijkt wacht ik nog een dag en bottel ik.
Tot nu toe prima biertjes, voor zover ik het kan beoordelen.
Wat zou ik kunnen missen?

Brouwers

Citaat van: udo op 16-02-2015  16:22 uIk meet SG eigenlijk nooit.
Als het gistingsproces voorbij lijkt wacht ik nog een dag en bottel ik.
Tot nu toe prima biertjes, voor zover ik het kan beoordelen.
Wat zou ik kunnen missen?

Je weet nu niet of je vergisting gewoon voorbij is of gestokt. Als je bier bottelt waarvan de vergisting gestokt is kan door het toevoegen van de bottelsuiker de vergisting weer op gang komen en naast de bottelsuikers ook de overige suikers vergist worden.
Ach ja als je niet bang bent voor exploderende flessen zou ik vooral doorgaan met niet meten :nut:

guuz

helemaal eens met Brouwers, ik zou er toch maar eens mee gaan beginnen, kan hoop  ellende voorkomen.

Ansius

Citaat van: Brouwers op 16-02-2015  17:16 uJe weet nu niet of je vergisting gewoon voorbij is of gestokt. Als je bier bottelt waarvan de vergisting gestokt is kan door het toevoegen van de bottelsuiker de vergisting weer op gang komen en naast de bottelsuikers ook de overige suikers vergist worden.
Ach ja als je niet bang bent voor exploderende flessen zou ik vooral doorgaan met niet meten :nut:
Hoe weet jij dan zeker dat de vergisting klaar is?
Door 3 dagen hetzelfde te meten?

EvdBroek

Ik heb veel prima bieren gebrouwen zonder het SG te meten. Nooit exploderende flesjes gehad

Neetje

Citaat van: EvdBroek op 16-02-2015  18:10 uNooit exploderende flesjes gehad

Exploderende flesjes komen denk ik wat minder voor maar vele hobbybrouwers hebben soms een gusher.
Met metingen en juiste suikertoevoeging heb je hier weinig of geen last van.

Brouwers

Citaat van: ANSIUS op 16-02-2015  17:28 uHoe weet jij dan zeker dat de vergisting klaar is?
Door 3 dagen hetzelfde te meten?

Dat weet ik nooit zeker, ik wil ook niet het beeld scheppen dat exact weten wanneer de vergisting klaar is belangrijk is. Wat wel belangrijk is om te weten of de vergisting niet gestokt is. Een kleine kanttekening is natuurlijk een wedstrijd bier waarbij teveel schuim natuurlijk puntenaftrek kan betekenen.
Een paar sg punten afwijken van het verwachte eind sg is over het algemeen niet zo'n probleem, je krijgt hooguit een spuiter. Maar als het richting de 10 gaat of meer hebt zou ik niet zomaar gaan bottelen.
Maar mijn manier om met grote zekerheid te kunnen zeggen dat de vergisting klaar is:
- genoeg gist enten
- bier goed uit laten gisten. Ik houd standaard  2 weken aan voor de vergisting (nog weinig echte zware bieren gebrouwen). Einde hoofdgisting staat het dus nog minimaal een week.
- sg meten voordat ik ga bottelen. Als de svg in de buurt van het verwacht eind sg zit vind ik het veilig om te bottelen. Uitzondering zijn natuurlijk bij het gebruik van suiker en of donkere mouten.

Citaat van: EvdBroek op 16-02-2015  18:10 uIk heb veel prima bieren gebrouwen zonder het SG te meten. Nooit exploderende flesjes gehad

Ben ook niet bang dat er slechte bieren van krijgt, maar er staan toch genoeg horror verhalen op het forum. Het is niet altijd te voorkomen, maar door even sg te meten voor het bottelen kan je het voor een groot deel uitsluiten. Het kost nou niet bepaald moeite en kan er veel problemen mee voorkomen.

William

Als je veel gebrouwen hebt en hierdoor jouw installatie kent en het gedrag van de verschillende gisten kent dan kun je redelijk zeker op basis van activiteit in het waterslot en de smaak en helderheid van een sample uit het gistvat inschatten hoever de vergisting is.

Heb je die ervaring nog niet dan lijkt het me raadzaam om altijd te meten (Brix of sg) en in geval van twijfel een paar dagen geduld te hebben?

Verrassingen krijg je vooral als er een nieuwe gist wordt gebruikt zoals de Belle Saison. De meeste bieren die ik geproefd heb van deze gist kwamen uit de fles.

Ansius

Citaat van: Neetje op 16-02-2015  18:52 uExploderende flesjes komen denk ik wat minder voor maar vele hobbybrouwers hebben soms een gusher.
Met metingen en juiste suikertoevoeging heb je hier weinig of geen last van.

Je kan meten wat je wil maar dat voorkomt echt geen gushers.
Juiste suikertoevoeging uiteraard wel.

Brouwers

Citaat van: ANSIUS op 16-02-2015  19:10 uJe kan meten wat je wil maar dat voorkomt echt geen gushers.
Juiste suikertoevoeging uiteraard wel.

5 g/l of iets in die richting zorgt bij een bier met een gestokte vergisting toch echt wel voor gushers of nog erger. Denk je dat je met die 2 sg puntjes bij een te normale suikergift je veilig bent als je er nog 10 teveel overhebt van de normale vergisting?

Zowel goede suikertoevoeging als weten met een redelijke zekerheid dat de vergisting voor is zijn belangrijk om gushers te voorkomen.

Neetje

Citaat van: ANSIUS op 16-02-2015  19:10 uJe kan meten wat je wil maar dat voorkomt echt geen gushers.
Juiste suikertoevoeging uiteraard wel.

Denk van wel. Heb in het begin vergist zonder gistkast met temperatuur regeling.
Geen metingen gedaan. Alleen geacteerd op het waterslot. Voor de zekerheid nog een week of meer gewacht met bottelen.
Met juiste hoeveelheid suiker gebotteld. Kwam er na een aantal weken met openen een pluim schuim uit.
Vermoedelijk was de temperatuur s'nachts te laag waardoor het vergisten steeds stil viel en overdag weer op gang moest komen.

Daarom wordt er nu altijd gemeten en geproefd voor bottelen.

EvdBroek

Citaat van: William op 16-02-2015  19:06 uVerrassingen krijg je vooral als er een nieuwe gist wordt gebruikt zoals de Belle Saison. De meeste bieren die ik geproefd heb van deze gist kwamen uit de fles.
Klopt, dat was het enige bier dat ik heb gebrouwen dat te enthousiast uit de fles kwam. Het meten van het SG had dit niet kunnen voorkomen, een juiste hoeveelheid bottelsuiker wel

EvdBroek

Citaat van: Brouwers op 16-02-2015  19:43 u5 g/l of iets in die richting zorgt bij een bier met een gestokte vergisting toch echt wel voor gushers of nog erger.
De oorzaak van een gestokte vergisting is te weinig vitale gist. Het bottelen van bier met een gestokte vergisting leidt niet tot gushers of exploderende flessen, maar tot zoet en plat bier

Brouwers

Citaat van: EvdBroek op 16-02-2015  20:11 uDe oorzaak van een gestokte vergisting is te weinig vitale gist. Het bottelen van bier met een gestokte vergisting leidt niet tot gushers of exploderende flessen, maar tot zoet en plat bier
Dus jij wilt zeggen dat een gestokte vergisting nooit meer op gang kan komen na het bottelen?

Ook niet omdat de flessen warmer staan als het jonbier?
Of dat het bier van het dode gist af is geheveld?
Of omdat het jongbier dat schut wordt waardoor koolzuurgas kan ontsnappen?

Vreemd dat dit nu juist de adviezen zijn omeen gestokte vergisting weer op gang te trekken.
Gestokte vergisting kan meerdere oorzaken hebben, vitaliteit van het gist is natuurlijk over het algemeen de belangrijkste, maar zeker niet de enige. Het voorbeeld van Neetje toont dit wel aan.

Het komt niet vaak voor, maar voor een beginnende brouwer (zoals udo) kan het zeker geen kwaad om even te meten ipv er maar blind op te vertrouwen dat hij alles heeft goed gedaan.



EvdBroek

Ik denk dat je beginnende brouwers beter als tips mee kunt geven dat ze voldoende gist toevoegen, gecontroleerd vergisten... maar bovenal om veel geduld te hebben!
Het heeft geen zin telkens je gistvat open en dicht te maken om je SG te meten, dat is vragen om oxidatie of met een beetje pech zelfs een infextie.

Brouwers

Citaat van: EvdBroek op 16-02-2015  21:15 uIk denk dat je beginnende brouwers beter als tips mee kunt geven dat ze voldoende gist toevoegen, gecontroleerd vergisten... maar bovenal om veel geduld te hebben!
Het heeft geen zin telkens je gistvat open en dicht te maken om je SG te meten, dat is vragen om oxidatie of met een beetje pech zelfs een infextie.
Volgens mij begrijpen wel elkaar niet goed genoeg want uiteindelijk heb ik dit een aantal berichten geleden ook al eens gezegd, alleen dan met het advies even voor het bottelen het sg te meten.

Ik zeg ook nergens dat het sg meten inhoud dat je meerdere dagen achter elkaar je gistvat moet open trekken. Sterker nog ik doe dit over het algemeen maar 1 keer net voor het bottelen. Als ik tussendoor overhevel meet ik ook even omdat het vat dan toch al open is.

Neetje

Citaat van: EvdBroek op 16-02-2015  20:11 uDe oorzaak van een gestokte vergisting is te weinig vitale gist. Het bottelen van bier met een gestokte vergisting leidt niet tot gushers of exploderende flessen, maar tot zoet en plat bier

Grapje :D

Ben er redelijk zeker van dat het bij mij de oorzaak was. Bier was in het begin ook wat zoeter.
Na een poos in de garage waar het zomers ook heter kan worden dan 25 graden is volgens mij de vergisting verder gegaan.
Geloof niet dat ik te weinig gist had, maar denk dat de temperatuur regelmatig te laag was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.