Schimmel

Gestart door sailor, 24-08-2014 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

sailor

Heren brouwers,

Ik wilde vandaag gaan bottelen, maar er drijft een vlies met wat bolletjes op is dit duidelijk een schimmel en is er nog wat aan te doen?

Groet,
Dirk

#wat_drijft_er_op_mijn_bier

koffie

Even proeven, en tenzij je direct een rolberoerte krijgt gewoon bottelen. In het ergste geval gooi je het over een half jaar alsnog weg, in het gunstigste geval wordt het een topbier :P

Niels B.

Nu weggooien is inderdaad zonde.

Bij het bottelen zo min mogelijk van het vlies meenemen naar het bottelvat.

sailor

Oke bedankt, ik heb gisteren geproefd om het SG te meten en niets mis mee. ik ga nu bottelen.

RobinB

Waarschijnlijk kaam.
Heeft niet direct een desastreus effect op de smaak, maar het kan er (oa.) wel wat leeg van smaak van worden. Misschien dan maar vlot en vers drinken?

Bennemans

Citaat van: RobinB op 24-08-2014  18:33 uWaarschijnlijk kaam.

Wasda?

Eric v B

Bierwoordenboek.nl:
Kaam is een ontgewenste witte vlies bovenop (bijna) uitgegist bier. Het kan ontstaan in de gistkuip of in het bierflesje, doordat lucht (zuurstof) bij het bier kan komen, waardoor een witte aërobe (candida) schimmel zich kan ontwikkelen.
De oplossing is om het vat of de fles zo goed mogelijk te vullen en af te sluiten. Door toevoeging van een paar extra schepjes suiker kan nog wat extra koolzuurgas aangemaakt worden, dat aanwezige zuurstof helpt te verdrijven.

Bennemans

Dank voor de uitleg

Herman

Citaat van: Eric v B op 24-08-2014  18:38 uBierwoordenboek.nl:
Kaam is een ontgewenste witte vlies bovenop (bijna) uitgegist bier. Het kan ontstaan in de gistkuip of in het bierflesje, doordat lucht (zuurstof) bij het bier kan komen, waardoor een witte aërobe (candida) schimmel zich kan ontwikkelen.
De oplossing is om het vat of de fles zo goed mogelijk te vullen en af te sluiten. Door toevoeging van een paar extra schepjes suiker kan nog wat extra koolzuurgas aangemaakt worden, dat aanwezige zuurstof helpt te verdrijven.
Als je in plaats van oplossing hier voorzorgsmaatregel leest, klopt het stukje. Eenmaal opgelopen kom je in het betreffende bier niet van kaam af. Gewoon bottelen en snel drinken.

Jacques

Citaat van: koffie op 24-08-2014  17:43 uin het gunstigste geval wordt het een topbier :P

Een topbier zal het zeker niet worden.
Bottelen en snel drinken kan. Uithuilen en weer snel opnieuw brouwen is denk ik een beter idee. Om met Jan van Schaik te spreken: het leven is te kort om slecht bier te drinken. Want hoewel er hobbybrouwers zijn die zeggen dat kaam weinig doet met de smaak krijg je er wel een minder smakend bier door. Met name de body is minder. Maar je krijgt ook een wat muffige smaak aan je bier. Ruik maar eens goed aan het bier.

sailor

Het schimmel bier is nu haast 6 weken en het is best goed te drinken, 3 weken geleden nog een beetje muf maar dat is weg, en een mooie schuimkraag. Proost :biersmile:

Bennemans

hansHalberstadt

Als de oorzaak lucht is dan zou mijn aanpak zijn om te kijken hoe er lucht aangezogen kon worden zodat je dat de volgnde keer kunt voorkomen.
Mogelijke oorzaken:
- te veel temperatuurwisselingen toen het bier uitgegist was (geregelde gistingstemperatuur?)
-vat sluit slecht
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.