Mauripan Saccharomyces cerevisiae gist

Gestart door GeBaxke, 23-08-2014 13:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeBaxke

Bij de Geneper watermolen koop ik voor mijn bakkers activiteiten altijd gist. Mauripan, op de achterkant van het pak staat de soort Saccharomyces cerevisiae. (voor € 4,50 per pak van 500 gram).
Hier heb ik 10 liter dubbel van gebrouwen en nu geproefd. Gewoon goed bier, geen bijsmaken, schuim goed, niks mis mee.
Het proberen een keer waard zou ik zeggen.
}

RobinB

Zo kan je ook brouwen met Bruggemans bakkersgist.

De meeste bakkersgist is net als bier-bovengist en veel wijngist Saccharomyces cerevisiae. :)

GeBaxke

Ja dat klopt Brugman gaat ook, maar ik heb nooit op het pak of waar dan ook kunnen achterhalen welke soort het was. Wat ik met wel af vraag is of we als bierbrouwers niet lichtelijk geflest worden, met name de prijs 500 gram, € 4,50. Tegenover 11 gram voor € 2-4 voor korrelgist.

In een grijs verleden ben ik bij Gist Brocades in delft geweest en daar vertelde ze al dat er niet veel verschil zit tussen het maken van bier, wijn, of brood gist. Alleen de smaak en langzaam, snel sneller snelste gist, uitvlokking en alcohol tolerantie.

Dus worden we geflest? Leuke vraag voor de keuringsdienst van waarde  :)

nembrionic

Citaat van: GeBaxke op 23-08-2014  13:47 uJa dat klopt Brugman gaat ook, maar ik heb nooit op het pak of waar dan ook kunnen achterhalen welke soort het was. Wat ik met wel af vraag is of we als bierbrouwers niet lichtelijk geflest worden, met name de prijs 500 gram, € 4,50. Tegenover 11 gram voor € 2-4 voor korrelgist.

In een grijs verleden ben ik bij Gist Brocades in delft geweest en daar vertelde ze al dat er niet veel verschil zit tussen het maken van bier, wijn, of brood gist. Alleen de smaak en langzaam, snel sneller snelste gist, uitvlokking en alcohol tolerantie.

Dus worden we geflest? Leuke vraag voor de keuringsdienst van waarde  :)



Wat nou precies het verschil maakt. Eigenlijk, dé eigenschap die belangrijk is.
Dus in hoeverre worden we dan geflest?

RobinB

Nee, we worden niet geflest.
Eea heeft te maken met hoeveelheden en zuiverheid.

"Bakkersgist" is maar 1 stam waar ze enorme hoeveelheden van produceren. Zulke bulk-artikelen kunnen goedkoper worden aangeboden.
Voor bier hebben ze verschillende stammen die in kleinere hoeveelheden geproduceerd worden.

Daarnaast moet biergist zuiverder verwerkt worden omdat bacteriële contaminaties een veel grotere impact hebben dan bij brood.

De soort "saccharomyces cerevisiae" zegt niks, het gaat om de stam. Immers alle bovengisten, bakkersgist (ook Bruggeman) en veel wijngisten zijn saccharomyces cerevisiae.

Ondergisters zijn saccharomyces carlsbergensis/pastorianus. De andere wijngisten zijn saccharomyces bayanus.

hansHalberstadt

Wat was het begin SG en eind SG en heb je nog suiker toegevoegd bij de hoofdgisting en hoe lang duurde de hoofdgisting? Hoeveel gist heb je toegevoegd per liter wort?

 Hiermee kun je enigszins bepalen wat de alcoholtolerantie is en de schijnbare vergistingsgraad en of de gisting een beetje redelijk verloopt. Overigens als je niet geflest wilt worden kun je ook je eigen giststammen op schuine buis houden. 
Zo heb ik er zelf een stuk of 25. (waarvan ik er overigens maar een stuk of 4 regelmatig gebruik)
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.