Olijfolie bij het maken van een starter

Gestart door Ansius, 20-08-2014 10:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ansius

Over olijfolie is op het forum best veel te vinden.
Het gaat me dan ook niet om de werking maar om de hoeveelheid per volume bij het maken van een starter.

De vraag is dan ook hoeveel olijfolie gebruiken jullie?

Tweede vraag is of er ook verschil in olijfolie zit qua merk.




homoeccentricus

Er is ooit 1 studie uitgevoerd door 1 brouwerij. De maximum hoeveelheid olijfolie die werd getest was 1 milligram (!) per 25 miljard gistcellen. En het resultaat was inderdaad positief, met name gelijk aan het resultaat door te beluchten, maar een proefpanel kon geen verschil vaststellen met bier waar geen olijfolie bij was gebruikt. Diezelfde brouwerij heeft beslist geen olijfolie te gebruiken.

Dus ik zou zeggen: al die mensen die lepels olijfolie aan hun starter toevoegen: good for you, maar ik hou de olie voor mijn tomatensla en gebruik een goede kwaliteit gistvoeding en belucht mijn wort.

Maar goed, indien je het toch wil doen: maximaal drie milligram op een zakje/buisje vloeibare gist  :)

William

Bij gebruik in een starter gebruik ik 3 druppels op 1200 ml starterwort / moutextractoplossing à sg 1040. Ik voeg het toe tijdens het koken van het wort zodat het ook direct een schuimbreker is.

Elke olijfolie bevat voldoende onverzadigde vetzuren. Effect van smaak zul je niet merken bij die kleine volumes... Dus type olie maakt niet uit.

ZwartGoud

Toch zou ik niet voor de allergoedkoopste optie gaan... Er wordt meer olijfolie verkocht dan er geproduceerd wordt, dus ergens in de keten gaat er iets fout...

BRAAF bier

Citaat van: ZwartGoud op 20-08-2014  10:42 uToch zou ik niet voor de allergoedkoopste optie gaan... Er wordt meer olijfolie verkocht dan er geproduceerd wordt, dus ergens in de keten gaat er iets fout...
Daar is laatst een item over geweest op de radio. In olijfolie zou ook visolie zitten. Daar zal het dus wel ergens fout gaan;)..

Edit: uit 2009 maar wel relevant!
http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/24-09-2009/RVU_104275

ZwartGoud

Bedankt voor de link!
Die aflevering ga ik kijken. Tof programma.

12345

Citaat van: William op 20-08-2014  10:37 uBij gebruik in een starter gebruik ik 3 druppels op 1200 ml starterwort / moutextractoplossing à sg 1040. Ik voeg het toe tijdens het koken van het wort zodat het ook direct een schuimbreker is.

Elke olijfolie bevat voldoende onverzadigde vetzuren. Effect van smaak zul je niet merken bij die kleine volumes... Dus type olie maakt niet uit.

Citaat van: BRAAF bier op 20-08-2014  12:51 uDaar is laatst een item over geweest op de radio. In olijfolie zou ook visolie zitten. Daar zal het dus wel ergens fout gaan;)..

Edit: uit 2009 maar wel relevant!
http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/24-09-2009/RVU_104275

Het filmpje met veel plezier bekeken. Daarna wist ik eigenlijk nog niet veel ... Ik koop altijd Carbonel of Bertolli, hetgeen allebei niet veel soeps (b)lijkt te zijn maar ik doe het er maar mee. Voor ons doel zijn ze in elk geval goed genoeg. Je wilt er geen zonnebloemolie of visolie in hebben.

Ik ga de olijfolie alleen in de starter toepassen, omdat ik beluchten in een erlenmeier zo'n gedoe vind. Filter ja/nee, steentje ja/nee, in / boven wort enz.
Ik zal 2 druppels per liter wort van 1040 aanhouden. De erlenmeier onder alu-folie zodat er ook nog een beetje lucht bij kan komen.

Het hoofdwort zal ik blijven beluchten.

brouwerwaldonk

Citaat van: 12345 op 12-02-2018  12:30 uHet filmpje met veel plezier bekeken. Daarna wist ik eigenlijk nog niet veel ... Ik koop altijd Carbonel of Bertolli, hetgeen allebei niet veel soeps (b)lijkt te zijn maar ik doe het er maar mee. Voor ons doel zijn ze in elk geval goed genoeg. Je wilt er geen zonnebloemolie of visolie in hebben.

Ik ga de olijfolie alleen in de starter toepassen, omdat ik beluchten in een erlenmeier zo'n gedoe vind. Filter ja/nee, steentje ja/nee, in / boven wort enz.
Ik zal 2 druppels per liter wort van 1040 aanhouden. De erlenmeier onder alu-folie zodat er ook nog een beetje lucht bij kan komen.

Het hoofdwort zal ik blijven beluchten.
Voor elk bier maak ik een nieuwe starter met wort van het vorige brouwsel. Ik begin met 2 ml wort in een proefbuisje wat ik vooraf steriel maak in de hogedrukpan. Dat wort heeft een SG van 1040. Daarin ent ik na afkoelen een oogje gist uit mijn gistbank. 





Na 24u gaat het gistende wort naar een flesje met 11 ml ook steriel gemaakt wort, en doe ik er enkele druppels olijfolie bij.



Weer 24u later verhuisd alles naar een erlenmeyer op de magneetroerder en gaat er 100 ml vers wort bij wat ik heb uitgeschept uit de kokende pan en bewaar in flessen op het rek.



Dan gaat er nog 1,5 L wort bij en bekom ik een starter met miljarden jonge actieve gistcellen, voor 45 L wort.

Beluchten doe ik zonder bruissteentje, enkel het slangetje in de erlenmeyer. Op de erlenmeyer staat een katoen doekje met een gaatje in, waardoor het slangetje in de erlenmeyer kan.


 
Als ik de dag na het brouwen een druppel gistend wort neem en een telling doe onder de microscoop dan heb ik meestal meer dan 220.000.000 cellen in elke ml gistend wort in mijn gistvat. Succes gegarandeerd.

12345

Ik heb het nagemeten met een heel redelijk weegschaaltje afleesnauwkeurigheid +/- 0,001 gr

https://azarius.nl/headshop/scales/precision-digital-scales/scale-ob-ct-250-carat-50-x-0001g/

4 druppels olijfolie wegen precies 0,1 gr dus 1 druppel weegt 250 25 mg (+/- 10% schat ik)
Als het klopt wat homoeccentricus hierboven stelt, dat 1 mg voldoende is voor 25 miljard gistcellen, dan is 250 25 mg (1 druppel) dus voldoende voor 6250 625 miljard gistcellen.

Ik heb het nagekeken in mijn recepten in BrouwHulp: ik maak 20 liter bier en de meeste gistcellen zijn natuurlijk nodig voor een zware ondergister. Ik heb een Doppelbock met start SG = 1080 die 550 miljard cellen nodig heeft dus je komt dan met 0,1 1 druppel toe.

Conclusie: de amateur komt vrijwel altijd met 1 druppel ruimschoots toe.
Verbeterd nav opmerking Dees Dubbel

hans_nwk

En als je olijfolie gebruikt dan ook de starter afgieten denk ik. De olie hoort niet in je bier.

Dees Dubbel

Er zal allicht ook andere plantaardige vetten inzitten?
 :denken:
Walnootolie (en hazelnootolie) :
Verzadigde vetten 9 % (olijfolie 12%), meervoudig onverzadigde 74% en enkelvoudig onverzadigde vetten 16%.
Wanneer de noten koudgeperst zijn, is de smaak zwak.

Blijft de vraag, hoeveel milligram is een druppel olie?
Vond hier dat 1 druppel 0,05 ml is en met s.g. plantenolie >0,9 g/ml dus ca. 45 mg zou zijn.
Proefondervindelijk gemeten: 0,1 g = 100 mg voor 4 druppels, 1 druppel is 25 mg. Kommafoutje overkomt de beste.
De praktijk slaat natuurlijk de theorie. Goed initiatief. :groots:

Het besluit blijft. 1 druppeltje zal voor ons amateurs met kleine brouwsels genoeg zijn.

davyd

Ik heb het nog eens nagevraagd bij mijn goede vriend homoeccentricus, en hij vindt heel dat olijfolie gedoe maar een broodje aap. Mutatis mutandis is de discussie over de hoeveelheid en de kwaliteit van de olie volgens hem dus een broodje aap belegd met een broodje aap. Maar ik zeg niet dat hij dat zo zou formuleren, dat is geheel mijn verantwoordelijkheid.

12345

Citaat van: Dees Dubbel op 12-02-2018  17:56 uBlijft de vraag, hoeveel milligram is een druppel olie?
Vond hier dat 1 druppel 0,05 ml is en met s.g. platenolie >0,9 g/ml dus ca. 45 mg zou zijn.
Proefondervindelijk gemeten: 0,1 g = 100 mg voor 4 druppels, 1 druppel is 25 mg. Kommafoutje overkomt de beste.
De praktijk slaat natuurlijk de theorie. Goed initiatief. :groots:

Het besluit blijft. 1 druppeltje zal voor ons amateurs met kleine brouwsels genoeg zijn.

OEI! Dees Dubbel, je hebt gelijk!
Nogmaals:

4 druppels olijfolie wegen precies 0,1 gr = 100 mg dus 1 druppel weegt 25 mg (+/- 10% schat ik)
Als het klopt wat homoeccentricus hierboven stelt, dat 1 mg voldoende is voor 25 miljard gistcellen, dan is 25 mg (1 druppel) dus voldoende voor 625 miljard gistcellen.

Ik heb het nagekeken in mijn recepten in BrouwHulp: ik maak 20 liter bier en de meeste gistcellen zijn natuurlijk nodig voor een zware ondergister. Ik heb een Doppelbock met start SG = 1080 die 550 miljard cellen nodig heeft dus je komt dan met 1 druppel ruimschoots toe.

Conclusie: de amateur komt bijna altijd met 1 druppel toe. (alleen niet bij heel zware ondergisters en/of boven de 25 liter niet)

Overigens: Carbonel en Bertolli olie zijn (volgens de video van de keuringsdienst van waarde) wel 100% olijfolie.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 12-02-2018  17:41 uEn als je olijfolie gebruikt dan ook de starter afgieten denk ik. De olie hoort niet in je bier.

Onverzadigde vetzuren vindt de gist fijn. Die worden gebruikt voor de opbouw van celmembranen.

brouwerwaldonk

Citaat van: hans_nwk op 12-02-2018  17:41 uEn als je olijfolie gebruikt dan ook de starter afgieten denk ik. De olie hoort niet in je bier.
Als ik enkele druppels in mijn 100 ml wort giet dan zie ik dat als een olie vlekje drijven omdat water en olie niet mengen. Als de starter gebruiksklaar is dan is er totaal geen olievlek meer te zien, de olie is totaal opgenomen door de gist. Daarom mijn conclusie, afgieten is niet nodig heb ik trouwens nog nooit gedaan. 

Serge VL

Citaat van: davyd op 12-02-2018  19:33 uIk heb het nog eens nagevraagd bij mijn goede vriend homoeccentricus, en hij vindt heel dat olijfolie gedoe maar een broodje aap. Mutatis mutandis is de discussie over de hoeveelheid en de kwaliteit van de olie volgens hem dus een broodje aap belegd met een broodje aap. Maar ik zeg niet dat hij dat zo zou formuleren, dat is geheel mijn verantwoordelijkheid.
Toch moet je vriend eens zich wat dieper in het metabolisme van gist gaan verdiepen (als hij het te minste al verstaat wat er is geschreven)
Citeer12.4.3 Lipid uptake
Saccharomyces cerevisiae utilizes lipids such as fatty acids and sterols. These may be
used for direct incorporation into cellular structures, as sources of metabolic
intermediates for both catabolic and anabolic pathways or to fulfil roles in cellular
signalling systems. At high concentrations, fatty acids are taken up by simple diffusion, a
process aided by the lipophilic nature of the plasma membrane (van der Rest et al., 1995).
In S. cerevisiae, the presence of a medium chain length fatty acid transporter has been
inferred (Faergeman et al., 1997). In anaerobic brewery fermentations, brewing yeasts are
auxotrophic for unsaturated fatty acids
. These compounds must be synthesized during the
aerobic phase of fermentation. Some of this requirement may be satisfied by direct uptake
from wort.

Yeast can assimilate exogenous sterols but only under anaerobic conditions when de
novo synthesis is precluded. This phenomenon is termed aerobic sterol exclusion. Sterol
uptake requires expression of the SUT1 and SUT2 genes (Bourdot and Karst, 1995).
These are hypoxic genes, expressed only under anaerobic conditions. It is assumed that
the product of their expression inhibits the transcription of the genes encoding the sterol
transporter.
Bron: Brewing Science and practice

En wat zit er nu in olijf olie??
CiteerFATTY ACIDS
Please note that we are dealing here with fatty acids forming part of the triacylglycerol molecule. We will address the free fatty acids in the next section. The fatty acid composition of olive oil varies widely depending on the cultivar, maturity of the fruit, altitude, climate, and several other factors.

A fatty acid has the general formula: CH3(CH2)nCOOH where n is typically an even number between 12 and 22.
If no double bonds are present the molecule is called a saturated fatty acid.
If a chain contains double bonds, it is called an unsaturated fatty acid.
A single double bond makes a monounsaturated fatty acid.
More than one double bond makes a polyunsaturated fatty acid.
The major fatty acids in olive oil triacylglycerols are:

Oleic Acid (C18:1), a monounsaturated omega-9 fatty acid. It makes up 55 to 83% of olive oil.
Linoleic Acid (C18:2), a polyunsaturated omega-6 fatty acid that makes up about 3.5 to 21% of olive oil.
Palmitic Acid (C16:0), a saturated fatty acid that makes up 7.5 to 20% of olive oil.
Stearic Acid (C18:0), a saturated fatty acid that makes up 0.5 to 5% of olive oil.
Linolenic Acid (C18:3)(specifically alpha-Linolenic Acid), a polyunsaturated omega-3 fatty acid that makes up 0 to 1.5% of olive oil.
Triacylglycerols are normally composed of a mixture of three fatty acids. Most prevalent in olive oil is the oleic-oleic-oleic (OOO) triacylglycerol, followed, in order of incidence, by palmitic-oleic-oleic (POO), then oleic-oleic-linoleic (OOL), then palmitic-oleic-linoleic (POL), then stearic-oleic-oleic (SOO), and so on.
Bron:
https://www.oliveoilsource.com/page/chemical-characteristics#Fatty

Dus laat die aap maar broodjes smeren voor je vriend ;)

Dees Dubbel

Iedereen heeft het altijd over olijfolie, maar vergeet daarbij niet onze eigenste walnootolie of hazelnootolie. De samenstelling als voedingsmiddel is zelfs "beter", onder voorwaarden:

http://www.veldverkenners.be/tip-notenolie-persen

Allicht voor gist minstens even goed dan?

davyd

Citaat van: Serge VL op 13-02-2018  11:52 uToch moet je vriend eens zich wat dieper in het metabolisme van gist gaan verdiepen (als hij het te minste al verstaat wat er is geschreven)

Mijn lichtjes beledigde vriend (ik weet het, hij is lichtgeraakt) laat vragen om 1 studie of experiment te produceren waaruit blijkt dat toevoeging van olijfolie aan wort vergisting bevordert. Eén. Zoniet vindt hij het allemaal pure speculatie.

Serge VL

Citaat van: davyd op 13-02-2018  12:19 uMijn lichtjes beledigde vriend (ik weet het, hij is lichtgeraakt) laat vragen om 1 studie of experiment te produceren waaruit blijkt dat toevoeging van olijfolie aan wort vergisting bevordert. Eén. Zoniet vindt hij het allemaal pure speculatie.
Dat je vriend licht geraakt is weten we al wal langer, maar hij is van het zelfde bedje stevig chronisch ziek en er zich echter totaal niet van bewust! Vandaar dat die mogelijk zo weinig vrienden heeft en houdt!  :weetniet:

Maar probeer eerst je vriend te laten begrijpen waaruit olijf olie is samengesteld, en google dan even naar "addition of sterols and fatty acids during yeast propagation" en begin dan maar te lezen, Studies en experimenten genoeg.
Maar er is een spreekwoord, wat baten kaars en bril als de... vriend geen logische verbanden zien wil.  :degroeten:

davyd

Ik lees dit als: "ja, ik weet ook van geen studies waarin het is aangetoond dat de toevoeging van olijfolie aan wort de vergisting verbetert, en ik ga even niet op zoek naar studies of experimenten waarin wordt aangetoond dat deze methode even effectief is als rond de tafel dansen tijdens de vergisting, en ik weet ook wel dat die oorspronkelijke studie van New Belgium helemaal niet relevant is want die onderzocht iets anders, en gebruikte andere methodes om olijfolie te vermengen,  maar ik zal gewoon een vage, hopelijk complexe zoekfrase naar hem toe gooien. OK, 95% van de hits zullen dan gaan over het feit dat gist zuurstof nodig heeft om zijn celwanden te verstevigen, maar dat is des te beter, en nu ligt de bewijslast bij hem in plaats van bij mij, en als hij niks vindt kan ik gewoon zeggen dat hij niet kan zoeken."

12345

YEAST GROWTH IN RELATION TO THE DISSOLVED OXYGEN AND STEROL CONTENT OF WORT
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1973.tb03491.x/pdf

citaat: "It was found that the addition of ergosterol and Tween 80 removed any requirement for oxygen in all strains that were examined.

https://www.twortwat.nl/p-rss/nieuws.detail?item_id=1281553738&type=4&back=1&page=/p-rss/artikelen
Ik lees hier dat behalve olijfolie ook ergosterol (provitamine D) wordt toegevoegd.

Overigens zou linolzuur praktischer zijn voor ondergisters omdat de smelttemperatuur lager is.

Verder zie ik in de link van "t wort wat" dat de benodigde hoeveelheid olijfolie zou zijn: 1 mg per 25 biljoen gistcellen = 25* 10 12
Tot nu toe ging ik uit van 1 milligram per 25 miljard gistcellen = 25* 10 9 en ik denk dat dat klopt en dat er het Engelse billion foutief is vertaald met biljoen (moet zijn: miljard)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Biljoen

Dus hou het maar op 1 mg per 25 miljard cellen..En een druppel is ca 25 mg.

Serge VL

Citaat van: davyd op 13-02-2018  14:15 uIk lees dit als: "ja, ik weet ook van geen studies waarin het is aangetoond dat de toevoeging van olijfolie aan wort de vergisting verbetert,
Daar gaat het hier helemaal niet over!
Lees eerst eens de titel van het topic! "Olijfolie bij het maken van een starter"
Als ik de titel lees gaat het dus over:
Of olijfolie toevoegen aan de opkweekwort de groei van gezonde gistcellen bevorderd.
Met andere woorden of de toevoeging van olijfolie aan de opkweekwort gaat zorgen voor een gist waarvan de permeabiliteit van het celmembraan optimaal is (het bevat voldoende vetzuren), gezien dit later in de vergisting belangrijk is voor de verdere groei en het transport van nutriënten door heen het celmembraan.


davyd

- ik ken geen enkel significant brouwboek dat die olijfolie aanraadt.
- ik ken minstens drie experimenten die negatief zijn uitgedraaid: het oorspronkelijke experiment van New Belgium (off-flavors, brouwerij is het niet beginnen gebruiken), een test van Whitelabs, en een citizen-science experiment van Experimental Homebrewing.
- ik zie nergens een bewijs dat gist in (starter)wort de olijfolie die simpelweg wordt toegevoegd effectief opneemt. De correcte manier om olie te introduceren is om ze te emulsifieren in 99+% zuivere ethanol. Ik denk niet dat iemand dat doet.

Met andere woorden, tijdverlies. Ik stel vast dat de overgrote meerderheid problemen met vergisting op dit forum het gevolg is van te weinig gist te enten. Beter daarop concentreren.

12345

Vreemd. Ik kreeg een mail waar in stond dat dit topic in tweeën was gesplitst, maar de link komt bij precies hetzelfde topic uit.

Serge VL

Citaat van: davyd op 13-02-2018  22:36 u- ik ken geen enkel significant brouwboek dat die olijfolie aanraadt. => De meeste brouwboeken vermelden wel het toevoegen van sterolen en onverzadigde vetzuren, onder welke vorm je die toevoegt maakt voor gist niets uit dat het nu olijfolie is of in hun pure vorm de gist gaat ze steeds assimileren dat is nu eenmaal een gegeven waar je niet onderuit kan
- ik ken minstens drie experimenten die negatief zijn uitgedraaid: het oorspronkelijke experiment van New Belgium (off-flavors, brouwerij is het niet beginnen gebruiken), een test van Whitelabs, en een citizen-science experiment van Experimental Homebrewing. => Leg mij dan eens uit hoe die olijfolie die je toevoegt aan je starter een rechtstreekse invloed heeft op de smaak van je bier??? Er komt geen druppel olijfolie in je bier terecht je voegt deze aan je starter toe en de eventueel overgebleven niet opgebruikte stoffen worden afgegoten. Hier kan geen invloed zijn daar als er geen sterolen of onverzadigde vetzuren worden toegevoegd bij de gist opkweek de gist deze stoffen zelf aanmaakt voor zijn celwand opbouw
- ik zie nergens een bewijs dat gist in (starter)wort de olijfolie die simpelweg wordt toegevoegd effectief opneemt. De correcte manier om olie te introduceren is om ze te emulsifieren in 99+% zuivere ethanol. Ik denk niet dat iemand dat doet. => Daar sla je de bal volledig fout!!  Door het roeren in een starter op een roerplaat maak je een colloïdale suspensie van de olijfolie en kan de gist als dusdanig de sterolen en vetzuren opnemen, (als je een starter maakt met de shaken not stirred methode haalt het niets uit dat is voor iedereen wel duidelijk want dan heb je geen colloïdale suspensie)

Verdiepen je een beetje meer in de biotechtechnische processen welke er plaatsvinden en er gaat een wereld voor je open, ik weet dat je er intelligent genoeg voor bent maar doe het en probeer het eens met een bredere blik te bekijken.

Je moet wel de link willen zien tussen olijf olie, sterolen en onverzadigde vetzuren. Een deel van de olijfolie zijn sterolen en onverzadigde vetzuren en zijn vrij beschikbaar.
De zelfde stoffen vind je trouwens ook terug in wort en die neemt de gist ook op.
De betere brouw lectuur geeft aan dat bij het toevoegen van sterolen en onverzadigde vetzuren de gist deze opneemt en dit uiteindelijk bevorderlijk is daar de gist dus deze stoffen niet zelf meer moet aanmaken.
Path of least resistance!!

Maar wees vrij je eigen menig hier over te hebben, als je bepaalde verbanden niet wil inzien.
Ik ga niet meer over tot een welles nietes spelletje daar ben ik te wijs voor geworden en steek in ook min tijd niet meer in ik heb wel belangrijker dingen te doen

Zoals een overheerlijke Alt te brouwen  ;)



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.