Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mangrove Jack M84 (Bohemian Lager)  (gelezen 7963 keer)

Offline Roodwang

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Mangrove Jack M84
« Reactie #25 Gepost op: 21-11-2016 22:05 u »
Ik heb hier vorig jaar een pilsener mee gebrouwen. Het was mijn eerste pilsener, dus geen vergelijkingsmateriaal met andere gisten. Wat ik wel kan zeggen is dat het een smakelijke, moutige pilsener opleverde maar dat geduld een schone zaak is. Volgens mij raad Mangrove Jack's aan om 6 weken te lageren, hetgeen ik ook gedaan heb. Na 6 weken was het bier inderdaad een stuk lekkerder dan in het begin. Ook na het bottelen leek ik na een aantal weken verschil te proeven (waarbij ik het bier steeds smaakvoller vond worden). Dus geef het de tijd...

Heb je daar ook een recept van? Ik wil graag morgen wat brouwen en dit is de enigste gist die ik nog heb liggen..
Ben dus super nieuwsgierig naar het recept.

gr
Roodwang

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 21-11-2016 22:48 u »
Heb je daar ook een recept van? Ik wil graag morgen wat brouwen en dit is de enigste gist die ik nog heb liggen..
Ben dus super nieuwsgierig naar het recept.

gr
Roodwang
Ken het recept niet waar je naar vraagt maar een recept hoeft geen hogere wiskunde te zijn:
100% pilsmout, 20 IBU's van de bitter hopgift, 5 tot 10 IBU's van de aroma hopgift. Evt nog een paar procent carapils voor of municher voor een iets moutiger karakter.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 04-02-2017 21:28 u »
Vandaag deze gist nog maar eens uitgeprobeerd op een lentebok.
Ik kijk net 5 uur na enten in de gistkast en zie tot mijn verbazing dat de vergisting al is begonnen.
Dat is een heel verschil met de vorige keer toen duurde dat ruim een dag. :nut:

Offline Olaf H

• Boven 10 berichten
  • *
  • .......
« Reactie #28 Gepost op: 15-02-2018 20:32 u »
Deze week voor het eerst een lagergist gebruikt en voor de M84 gekozen. Ik brouw toch al wat jaren, maar nog nooit langer dan 1 dag hoeven te wachten op de vergisting. Gelukkig deze draad gevonden (ik ga meestal pas lezen als er iets mis gaat) en heb besloten de temperatuur te verhogen. Na 3 dagen zie ik eindelijk wat activiteit in het waterslot. Ik had het wort met een sg van 1061 en eenvoudige moutstort gekoeld tot 18 graden en een deel droog en een deel geweekt in wort toegevoegd. In totaal 1 zakje op 17 liter. Daarna in een paar uur terug gekoeld naar 11 graden. Na 2 dagen nog niets en de temperatuur verhoogd naar 12 graden. Zoals gezegd na 3 dagen eindelijk een blubje na wat schudden met het vat. Ik zet hem nu op 13 graden en ga de komende week in stapjes naar 15 graden. Ik lees hier dat ik om goed uit te vergisten zelfs nog wat hoger kan gaan en overweeg aan het eind naar 17 te gaan.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
Re: Mangrove Jack M84 (Bohemian Lager)
« Reactie #29 Gepost op: 16-02-2018 12:47 u »
Weinig gist gebruikt!
Minimaal 9 10 gram per 10 liter toevoegen.

Heb je gehydrateerd op 25 graden?

Offline Traploper

• Vol lid
  • Land: 00
  • Meer bier, meer beter.
Re: Mangrove Jack M84 (Bohemian Lager)
« Reactie #30 Gepost op: 16-02-2018 13:48 u »
Heb deze gist ook gebruikt voor mijn pilsner. 2 zakjes op 12 liter. Bij mij duurde het ook erg lang, maar uiteindelijk kwam alles goed. Althans, daar lijkt het op. Ga morgen bottelen.

Tags: