Hoeveelheid lactobacillus

Gestart door freakyme, 23-01-2017 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freakyme

Ik werk in een bedrijf dat probiotica producten ontwikkeld. Hier maken we gebruik van lactobacillus. Dankzij mijn job geraak ik dus aan geëxtraheerde lactobacillus bacteriën. En daar wil ik nu een beetje mee experimenteren. Deze bacteriën zijn gevriesdroogd en dus in comateuze toestand (zelfde principe als gedroogde gist). Echter vraag ik mij af... hoeveel gram bacteriën zou ik toevoegen aan mijn bier per liter? Heeft hier iemand enig idee van... ? :-)


Gr,
freakyme

Biertje1985

Grappig... heb je de mogelijkheid wat gist te delen?  :P  :proost:

Je vraag kan ik helaas niet beantwoorden.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 23-01-2017  22:01 uGrappig... heb je de mogelijkheid wat gist te delen?  :P  :proost:

Lactobacillus is geen gist maar een bacterie. Om precies te zijn melkzuurbacterie.

Geen idee hoeveel je daarvoor moet toevoegen. Wil je alleen een melkzuurvergisting of gecombineerde vergisting met biergist?


foz

Citaat van: freakyme op 23-01-2017  20:55 uIk werk in een bedrijf dat probiotica producten ontwikkeld. Hier maken we gebruik van lactobacillus. Dankzij mijn job geraak ik dus aan geëxtraheerde lactobacillus bacteriën. En daar wil ik nu een beetje mee experimenteren. Deze bacteriën zijn gevriesdroogd en dus in comateuze toestand (zelfde principe als gedroogde gist). Echter vraag ik mij af... hoeveel gram bacteriën zou ik toevoegen aan mijn bier per liter? Heeft hier iemand enig idee van... ? :-)


Gr,
freakyme

Je hebt ongeveer 1 miljard cellen per liter nodig. Zie de MTF wiki voor meer info


http://www.milkthefunk.com/wiki/Alternative_Bacteria_Sources

freakyme

Citaat van: Jacques op 23-01-2017  22:29 uLactobacillus is geen gist maar een bacterie. Om precies te zijn melkzuurbacterie.

Geen idee hoeveel je daarvoor moet toevoegen. Wil je alleen een melkzuurvergisting of gecombineerde vergisting met biergist?

Eerst vergisten, en na de hoofdgisting zou ik lactobacillus toevoegen...
Ook zou ik minder hoop gebruiken omdat hop een negatieve werking heeft op lactobacillen

freakyme

Citaat van: foz op 24-01-2017  08:57 uJe hebt ongeveer 1 miljard cellen per liter nodig. Zie de MTF wiki voor meer info


http://www.milkthefunk.com/wiki/Alternative_Bacteria_Sources

Bedankt! Hier kan ik mee verder :)

[EDIT]
We gaan 3 testbrouwsels afnemen van 10L = 10 miljard cellen = +/- 10 mg bacteriën in gedroogde vorm (van ons poeder)...  :)) :)) :)) (we hebben 3 verschillende soorten lactobacillus stammen... Dus van elke drie1 brouwsel)
We gaan echter wel testen met 100 mg omdat
- onze bacteriën niet echt graag alcohol zien
- er actievere en minder actievere bacteriën zijn... en dus de minder direct dood zullen vallen

Enfin... Wij kijken er alvast naar uit... 16 februari terug brouwdag :-) (ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat)
[/EDIT]

RobertH

Interessant experiment, zeker omdat het reinculturen lijken te zijn. Veel probiotica lijken te bestaan uit meerdere culturen die niet altijd even geschikt zijn voor bierproductie en het lactobacillus aanbod van commerciële gistleveranciers in NL is niet bepaald reuze.

Welke 3 stammen gaat het hier om?


Erwin Warners

Zeer interessant maar wat ga je eerst brouwen?

Knobby

Een klassiek zuur bier heeft de lactos in de ketel zgn kettlesouring. Pas daar na koken, hoppen en koelen en dan de sach erin.
Inderdaad omdat lacto niet goed tegen alcohol en hop kan.
Ook wanneer er niets in de de ketel wordt toegevoegd maar met spontane vergisting met gemengde culturen is de lacto verzuring vaak eerder dan de echte sach vergisting. Als je toch experimenteert zou ik zeker ook de ent volgorde variëren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.