Wyeast 3068 ( Weihenstephan )

Gestart door BuBS, 12-06-2005 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Hi allemaal,

Ik heb vorige week zaterdag een weizen gebrouwen met de 3068 van Wyeast. Lekker gebrouwen, enkel de volgende ochtend een vreselijke bende in de brouwerij. Ik had 20 liter jongbier in een vat van 40 liter gedaan en dat was nog te weinig. Het schuim liep gewoon over de vloer.
Als test had ik een deel van het brouwsel in de koelkast gezet en vergist op 10°C. Vandaag het sg gemeten, de 20 liter op 20°C stond op 1010 ( 80 % vergist ) en het deel op 10 °C stond op 1014
( 72 % vergist ). Dat vind eigenlijk wel knap, dit omdat Wyeast een temp van 18/22 °C adviseert.
Verdere verschillen, het 10°C is een fractie lichter van kleur, beiden hebben een lichte diacetyl geur. Het 20°C is kruidiger, maar dat was te verwachten. Het 10°C bier proeft wat bitterder, maar dat kan komen door missen van de kruidigheid.

Gr Kees

MO

Leuk experiment en verrassend dat de gist bij ondergisttemp het ook doet. Ga je de ondergistbatch ook bottelen? Zou interessant zijn. Misschien moeten we maar eens een lijst maken met schuimgisten en een geadviseerde headspace. Westmalle gist heeft 30-50% headspace volume nodig, en deze dus misschien wel 75%?

BuBS

Hi Mo,

Natuurlijk ga ik het ondergist batch bottelen, ik ben erg benieuwd naar de verschillen.
De benodigde headspace is sterk afhankelijk van de pitching rate en de temp. De ondergistende batch had maar een schuimlaag van maar 2a3 cm en zag er ook heel anders uit. De bovengist was heel vettig, terwijl de ondergist een lichter/fijner schuim had.
Maar het kan geen kwaad een lijst samen te stellen.
Bij mij geven de volgende Wyeast gisten veel schuim, 1318, 3787, 3068, 1762, 1968.

Gr Kees

Herman

Hoi Kees,

Heb je nog feedback over de verschillen?

Groet,
Herman


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.