Welke hop?

Gestart door oranjeboombiertje, 15-04-2006 22:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Hallo brouwers,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Wesley en pas begonnen met brouwen. Dit ging prima met reeds bestaande recepten maar nu wil ik die recepten gaan aanpassen om het biertje te verbeteren. Ik wil namelijk een betere hop smaak aan het bier geven(aroma) en hoop dat jullie mij kunnen helpen met welke hoop soorten het beste zijn om een lekker hoparoma te geven (bijv. Dommelsch).

Herman

Allereerst welkom! Hmm, Dommelsch een lekkere hoparoma? Daar kan ik je niet mee helpen, ik ruik daar weinig hop. Wat voor recepten heb je tot nu toe gebrouwen dan? Om iets te kunnen verbeteren, zul je met meer info moeten komen.

PS Overigens is Oranjeboom een van mijn meest verfoeide bieren, vanwaar die gebruikersnaam?

Jacques

Hoi oranjeboombiertje,

Ook van mijn een hartelijk welkom.

Grappig dat Hermen helemaal niets moet hebben van Oranjeboom. Ik had ook mijn vooroordelen ten aanzien van dit bier. Vele jaren geleden heb ik een paar keer meegedaan aan de uitgebreide blind pilsproevererij bij café Den Beijerd te Breda (de merken werden niet vooraf bekend gemaakt en het pils word geschonken in geblindeerde glazen). En wat bleek: tot tweemaal toe haalde ik Oranjeboom er uit als het pilsje dat mij het beste smaakte. Sindsdien ben ik toch heel anders tegen dit bier gaan kijken.
Proeven van commerciële bieren doe je met veel voordoordelen, zo is mij dat al vaker gebleken.

Ik kan het mij voorstellen dat je het hebt over een prettige hopping bji Dommelsch. Met Herman ben ik het eens dat dit niet echt in het aroma zit. Wel vind ik Dommelsch voor een Nederlandse pilserner een prettige hopbitterheid hebben (korte duidelijke bitterheid).

Overigens valt het mij op dat we het hier over twee bieren van Inbrev hebben. Je hebt toevallig geen connecties met deze brouwerijgroep?

oranjeboombiertje

hallo,

De naam is omdat ik items verzamel van Oranjeboom en het een erg lekker biertje vind. Bij Dommelsch vind ik dat er een lekkere smaak aan zit die ik alleen kan omschrijven als hop maar het is niet erg bitter. Tot nu toe heb ik een aantal keren de luxe pils (moutpakket) van Brouwland gebrouwen.


Jacques

Hoi oranjeboombiertje,

Ik ben het met je eens dat Dommelsch geen hoge bitterheid heeft. Waar ik op doelde is de beleving van de bitterheid. Je hebt bieren met een lange rommelige nabitterheid en bieren met een kort bitterheidspiek. Dat laatste is volgens mij het geval bij Dommelsch.

oranjeboombiertje

hallo,

Daar ben ik het wel mee eens ja. Dus zal ik mijn oorspronkelijke vraag wat aanpassen, welke hop moet ik gebruiken zodat je een fijne smaak hebt die duidelijk doet denken aan hop?

Jacques

Dat is volgens mij niet alleen een kwestie van de gebruikte hop maar ook van het gevolgde brouwproces.
Een juiste pH (5,1 à 5,2) tijdens het hopkoken is daarbij van belang. Ook is het zaak om het wort zo helder mogelijk te filteren na het maischen.

Verder kan ik het gebruik van de traditionele aromahopsoorten aanbevelen zoals Saaz, Spalt, Tettnang en Hersbrucker . Ook Perle en Spalter Select zijn zeer geschikt.

oranjeboombiertje

hallo,

Dat is nogal een lijst met soorten. Is het verstandiger van die soorten 1 tegelijk te gebruiken in een bier of is het ook mogelijk hopsoorten te combineren ?

MO

Tjsa. Het moge duidelijk zijn dat we de hoppen van Dommelsch niet kennen. Het is wel gebruikelijk om een bitterhop (hop met een hoog a-zuur gehalte) 60-90 min mee te koken, en een aromahop (hop met een laag a-zuur gehalte) kort mee te koken. Verder zal je zelf een beetje moeten proberen.
Echter: de gist speelt minstens net zo'n grote rol in het smaakpallet als de hop. Als je Dommelsch pils na zou willen brouwen, zul je ook aan de gist moeten geraken. Hoe wil je dat voor elkaar krijgen?

SiriS

Beste Wesley,

Omdat je beginnend bent is het niet verkeerd om het simpel te houden; mijn advies is dan ook om hoparomatabs te gebruiken tijdens het lageren. Deze worden verkocht door Brouwland. Hiermee voeg je veel hoparoma aan het bier toe.

Groet, SiriS

Jacques

Citaat van: MO op 17-04-2006  17:07 uTjsa. Het moge duidelijk zijn dat we de hoppen van Dommelsch niet kennen. Het is wel gebruikelijk om een bitterhop (hop met een hoog a-zuur gehalte) 60-90 min mee te koken, en een aromahop (hop met een laag a-zuur gehalte) kort mee te koken. Verder zal je zelf een beetje moeten proberen.

Er zijn inderdaad verschillende mogelijkheden. Je hoeft zeker niet al die hopsoorten te gebruiken die ik genoemd hebt.
Voor een fijn hoparoma volstaat één hopsoort. Er is geen enkele noodzaak om zowel een aromahop als een bitterhop te gebruiken.
Gaat het je om een mooi bitterheid dan is het wel goed om ook wat biterhop te gebruiken.

Dit soort zaken zijn moeilijk iot te leggen, je moet het vooral ervaren. Brouwen, brouwen en bouwen moet je om ervaring op te doen en het om het proces goed onder de knie te krijgen. Bierbrouwen is een ambacht dat je leert door het veel te doen.

oranjeboombiertje

Bedankt voor alle informatie. Zal binnenkort als mijn huidige brouwsel gebotteld is een nieuw en hopelijk nog beter brouwsel maken.

BaDu

Ik gebruik Sterling als Aromahop. Ik vind het een heerlijk geurende hop, die zijn aroma overduidelijk tot in het afgewerkte biertje blijft behouden. Als bitterhop gebruik ik in FWH de alom gekende Saaz.

Succes ermee,
Bart  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.