Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tips koelen  (gelezen 3803 keer)

Offline ErwinH

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Echte hobbyisten laten suikers vergisten!
Tips koelen
« Gepost op: 15-08-2014 16:35 u »
Beste collega-brouwers,

De laatste paar keer viel het niet mee om ons wort gekoeld te krijgen (bij zomerse temperatuur). We koelen met een 50 plaats tegenstroomkoeler (op leidingwater van ca 15 graden) en krijgen ons wort (ca. 40-45 liter) niet onder 26/27 graden (bij maximaal knijpen van wortstroom wat dan ca. 45 min. duurt).

Vandaag hebben we bij wijze van test het wort teruggepompt naar de kookketel om de gehele batch geleidelijk in temperatuur omlaag te brengen. We hadden het wordt snel onder de 70 graden maar daarna ging het langzaam, pas na een half uur onder de 40 graden. Toen hebben we in plaats van leidingwater ca. 45 liter ijswater gebruikt, we kregen het wort daarmee naar ca. 24/25 graden. Dit bleek dus geen succes, temperatuur werd niet veel lager en geen tijdwinst (en verstoppingsproblemen met javalfilter).

Hebben jullie nog tips/tricks om snel en efficiënt het wort naar 18-20 graden te krijgen?   :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Tips Koelen
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2014 16:43 u »
Heb je het water wel in tegenstroom staan? Ik heb jouw probleem ook wel eens gehad, en toen bleek het wort en het koelwater dezelfde kant op te stromen. Dit betekent dat het koelwater aan dezelfde kant als het hete wort in de platenkoeler gaat.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2014 16:45 u »
Misschien onnozel van mij, maar heb je de tegenstroomkoeler juist aangesloten?

Je kan het wellicht laten circuleren met de tegenstroomkoeler.
Ik heb een 8 plaatskoeler, daar had ik problemen mee, althans in zo verre, ik haalde het niet in 1 keer. Maar kreeg het wort toch rond de 20 graden.
Tegenwoordig doe ik koelen met een dompelaar.

Je kan ook je niet geheel terug gekoelde wort ook in de koeling onderbrengen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2014 16:48 u »
In aanvulling op de juiste aansluiting, zorg er ook voor dat al het lucht zowel aan de waterzijde als de wortzijde is verwijderd door in het begin de platenkoeler een aantal keren te draaien om de verschillende assen en de uitlaat even te knijpen om druk op te bouwen waarmee luchtbellen sneller wegschieten.

Offline ErwinH

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2014 16:56 u »
Bedankt voor de reacties.
De koeler is goed aangesloten, het leidingwater stroomt in tegenstroom tov het wort.

In aanvulling op de juiste aansluiting, zorg er ook voor dat al het lucht zowel aan de waterzijde als de wortzijde is verwijderd door in het begin de platenkoeler een aantal keren te draaien om de verschillende assen en de uitlaat even te knijpen om druk op te bouwen waarmee luchtbellen sneller wegschieten.

Dat zou mogelijk een probleem kunnen zijn, zal er volgende keer op letten. Zou dat veel kunnen schelen?

@ Bennemans: hoe snel kan je je wort koelen met een dompelkoeler? (en welk volume?) Roer je hierbij ook je wort?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2014 17:09 u »
Dat zou mogelijk een probleem kunnen zijn, zal er volgende keer op letten. Zou dat veel kunnen schelen?

Ja, dat kan zo 5 graden of meer schelen in de eindtemperatuur in het vat omdat het koelend oppervlak door luchtbellen sterk afneemt. Let er dan ook op dat er geen lucht wordt aangezogen bij de connecties met de warmtewisselaar (zorg dat de aansluitingen zo spanningsloos mogelijk staan en dat de heetste kant van de wortinlaat op het laagste punt staat.

Met een 12 plaats koeler en een koelwatertemperatuur van 15°C haal ik meestal 22°C in het vat binnen 15 minuten (17 liter wort - dus ongeveer 1 liter wort per minuut).

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #6 Gepost op: 15-08-2014 17:23 u »
(bij maximaal knijpen van wortstroom wat dan ca. 45 min. duurt)

De afgelopen twee brouwsel liep om een of andere reden het koelen ook niet lekker. Wat me echter bij het knijpen van de stroom opviel was dat de temperatuur niet lager werd. Dit betekent dat de stroomsnelheid te laag wordt en er onvoldoende werveling tussen de platen plaatsvindt waardoor de energie overdracht laag blijft. Heb het niet geprobeerd maar juist sneller de wordt door de platenkoeler jagen kan helpen.

Ingo

Offline ErwinH

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 15-08-2014 17:45 u »
@william: wat bedoel je met heetste kant van wort inlaat op laagste punt? Ik heb koeler doorgaans met aansluitingen aan bovenzijde staan, is het beter hem op z'n kant te zetten?

@seed7: dat het verschil tussen lage en hele lage wortflow niet heel veel uitmaakt vermoede ik al, dus beter alles nog een keer rondpompen ipv maximaal knijpen...

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 15-08-2014 17:56 u »
@william: wat bedoel je met heetste kant van wort inlaat op laagste punt? Ik heb koeler doorgaans met aansluitingen aan bovenzijde staan, is het beter hem op z'n kant te zetten?

Ik heb hem altijd op de zijkant staan met de lange wortzijde op het aanrechtblad. Hierdoor hangt er zo min mogelijk gewicht aan de koppeling met de warmtewisselaar. Omdat de wortzijde warm wordt geeft het wat gemakkelijker mee.

Sommigen zetten de warmtewisselaar op de korte zijde met de warme wortzijde naar beneden om zo maximaal lucht kwijt te raken maar ik vind de slang dan te hard trekken aan de koppeling met mogelijk luchtaanzuigen tot gevolg.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #9 Gepost op: 15-08-2014 18:05 u »
Hallo
Het koelen moet veel sneller lijkt mij
Ik koel met een 18 plaats ruim 15 liter  binnen 1 kwartier bij hoge temperaturen
Winterdag moet ik soms stoppen met koelen want anders wordt het wort zelfs te koud
Koeler op hoge kant zetten en onderste als ingang hete wort. Ruim na de uitgang knijp ik de uitstroom van het wort en zo is de koeler altijd gevuld met hete wort en koelt t best. Ik neem toch aan dat je na de uitstroom knijpt
Succes

Offline ErwinH

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 15-08-2014 18:08 u »
Dat zou het probleem kunnen zijn, ik knijp hem af aan toevoerzijde, met kraan van kookketel. Nu ik er zo over nadenk is dat inderdaad niet zo slim, bedankt!

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
Re: Tips koelen
« Reactie #11 Gepost op: 18-08-2014 13:43 u »
Wat voor een slangen heb je er aan zitten? Als je de waterkant met 9 mm slang hebt kan dit ook nog een beetje verschil maken.

db

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #12 Gepost op: 18-08-2014 17:44 u »
Ik neem toch aan dat je na de uitstroom knijpt.
Zaterdag heb ik na bovenstaande tip gekoeld met een kraantje aan de uitvoerzijde. Koelen ging sneller dan anders en de temperatuur was goed in de hand te houden.

Bedankt! Weer wat wijzer geworden.

Offline ErwinH

• Junior lid
  • **
Re: Tips koelen
« Reactie #13 Gepost op: 18-08-2014 20:23 u »
Wat voor een slangen heb je er aan zitten? Als je de waterkant met 9 mm slang hebt kan dit ook nog een beetje verschil maken.

Beste DB, voor het wort gebruiken we siliconenslang en voor koelwater standaard tuinslang. Voor beiden schat ik de binnendiameter tussen 13 en 15 mm, max 2mm verschil dus neem aan dat daar niet veel te halen valt. Maar bedankt voor de tip.

Tags: koelen