Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Stroomsterkte elektrische brouwketel  (gelezen 1623 keer)

Offline ErikdeBrouwer

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • He is a wise man who invented beer. - Plato
Stroomsterkte elektrische brouwketel
« Gepost op: 14-08-2014 20:57 u »
Na een aantal succesvolle eerste bieren ben ik op het moment aan het hobbyen met wat elektronica voor mijn brouwinstallatie. Ik wil onder andere een Raspberry Pi gebruiken voor het automatiseren van het maischproces. Niet zozeer omdat ik dan betere bieren krijg, maar vooral gewoon voor de leuk, en om mij van de straat te houden  ;).

Een van de vragen die ik heb: wat is de maximale stroomsterkte die bij een elektrische brouwketel ontstaat? Ik bedoel dit model: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/elektrische-brouwketels/d/brouwketel-Brewferm-27-ltr-inox-elektrisch#.U-0Fkfl_tbI

Ik weet dat een benadering is I = 230V / 2000 W, maar ik begrijp van wat googlen ook dat dat voor wisselspanning niet helemaal op gaat. Zijn er hier techneuten die hier het antwoord op weten?

Ik wil de ketel namelijk schakelen met een 10A 230 V relais op de Raspberry Pi, maar wil graag weten of dit goed gaat...  :D

Alvast dank!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Yuri

• Boven 10 berichten
  • *
  • We're here for Beer
Re: Stroomsterkte elektrische brouwketel
« Reactie #1 Gepost op: 14-08-2014 21:22 u »
Hallo Erik,

Een 10 A relais is wel wat krap. Als het verwarmingselement koud is trekt het een iets grotere stroom. Zelf heb ik bij Baco (baco-army-Gods.nl) een Solid State Relay gekocht van 25 A. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Nog een reden om het relais wat over te demensioneren, en te kiezen voor een SSR, is het feit dat het vele malen aan en uit gaat, helemaal als je met een PID regeling aan de slag gaat.

Bijkomend voordeel van een SSR; input is vaak 3 V -32 V dc en nauwelijks stroom. Dan dus zo op een output.

Grtz,

Yuri

p.s.  Google ff op de Brauduino. Dat is een een Arduino brouw controller. Werkt perfect!

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2014 00:42 u »
Een beetje marge houden kan geen kwaad.
Gezien jouw gegevens, zou er theoretisch een stroom lopen van een kleine 9 Ampere.
Dus wat Yuri aan geeft, is wellicht een grote marge, maar beter dat dan te krap.

Ik kom in mijn werk wel vaker tegen dat relais of magneetschakelaars defect raken omdat deze op de nominale stroom van aangesloten componenten zijn gekozen.
Die blijken dan te krap te zijn.

Dus, 25 Ampere solid state relais wellicht te groot tov de 9 Ampere, maar wel een stuk zekerder.

Succes

Offline ErikdeBrouwer

• Junior lid
  • **
  • He is a wise man who invented beer. - Plato
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2014 20:07 u »
Dank voor de tips.  Ik ga voor een 25 A SSR.

Tags: