Vergistingskast

Gestart door Abrink88, 14-08-2014 14:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2018  10:13 uNogal logisch natuurlijk dat het punt waar je regelt de geregelde temperatuur aanneemt. Maar dat zegt nog niet alles over de temperatuur op andere plaatsen. zoals je al zegt zorgt het sponsje ervoor dat je een deel van de luchttemperatuur meeneemt. Dat maakt de regeling beter omdat je anders flinke overshoots kunt krijgen van de lucht temperatuur als je de lucht verwarmt ipv je vat. Daardoor duurt het wel wat langer om je gistende bier bij te regelen. Door je vat direct te verwarmen heb je geen last van overshoots in de lucht temperatuur, dus zoals Serge al zegt is direct verwarmen van je vat daarom beter (sneller) te regelen.   

Ik heb bij mijn laatste vergisting de andere T-control sensor los boven in de koelkast gehangen om te kijken wat de luchttemperatuur doet i.c.m. met het meetpunt tegen het gistvat onder het sponsje. Dit verschil is maar weinig. Elke keer als de verwarming aan gaat zie je het verschil oplopen tot 3 à 4 graden. Ook het verschil als de koeling wordt geactiveerd is niet heel hoog. Nu zegt dit in principe niets over de temperatuur van het wort in het gistvat, omdat ik daar niet meet. Nu heeft Henielma dit volgens mij wel eens getest en dat verschil tussen meetpunt in het wort en het op de wand van het gistvat onder het sponsje bleef binnen een halve graad.

Wat wel leuk is aan het monitoren van de luchttemperatuur, dat je ook een beetje kunt zien hoe de vergisting loopt. Je kunt zien dat de vergistingspiek begint, doordat je in de grafiek ziet dat de koeling vaker wordt geactiveerd en dat de luchttemperatuur, vergeleken met de temperatuur van het vat lager wordt. Je ziet ook dat de vergisting weer afneemt als er minder gekoeld hoeft te worden en dat de verwarming dan ook weer meer wordt geactiveerd. Mijn vergistingskoelkast staat in de kelder en daar is de temperatuur redelijk stabiel, maar in de zomer zal het er weer anders uitzien, omdat het dan wat warmer zal zijn.

Ik ben met je eens dat er betere en optimalere methoden zijn, maar dit werkt toch best aardig en is toch heel simpel.
Hier wat foto's van hoe het er bij mij uitziet. De infraloodlamp (50 watt) zit in een porseleinen fitting. De lamp zit best dicht tegen de bovenkant van de koelkast, maar de ventilator blaast er overheen en het wordt er boven niet heet als ik de lamp lang laat aan staan. Zelfs zonder ventilator valt het mee.




hansHalberstadt

In mijn gistingskast werkt het feitelijk hetzelfde en is zeer acceptabel. Dat het zo goed werkt komt vootral omdat het sponsje deels de omgevingstemperatuur doorlaat.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.