Vergistingskast

Gestart door Abrink88, 14-08-2014 14:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Lucht heeft veel minder warmte inhoud dan de pakweg 20 liter wort. Ik verwarm mijn koelkast met 2 gloeilampen van 1x 25W en 1x 40W. Ik stuur de temperatuur aan dmv de sensor onder een schuursponsje tegen het gistvat. Onder het sponsje wordt er nog wel een klein deel van de luchttemperatuur mee gemeten. Ik stuur de vergisting aan met T-control IO. In de grafieken kan ik goed zien dat ik geen last heb van overshoot of schommelen.

Hermanus

Citaat van: Jacques op 15-08-2014  00:08 uIn mijn vergistingskoelkast heb ik een hele goedkope buitenlamp met een 40 Watt gloeilamp. Zo'n buitenlamp is bedoeld om ook tegen regen te kunnen...


De lamp ligt los in mijn koelkast.

Ik ben ook van plan een dergelijke buitenlamp aan te schaffen. Maar nu twijfel ik over de lamp die ik hier in kan zetten. Echte gloeilampen worden sinds een tijd niet meer verkocht in de winkel. Daarnaast heb ik ergens gelezen dat LED en Halogeen is niet goed voor het wort. Wat voor lampen zou ik nu kunnen gebruiken?

dcn

ik verwarm al jaren mijn geïsoleerde houten vergistingskist met langs de zijkant een kuiken warmplaat
in combinatie met een   Universele thermostaat Tussenstekker -40 tot 99 °C Renkforce UT300 (conrad)
werkt perfect !


hans_nwk

Citaat van: Hermanus op 15-06-2017  13:51 uIk ben ook van plan een dergelijke buitenlamp aan te schaffen. Maar nu twijfel ik over de lamp die ik hier in kan zetten. Echte gloeilampen worden sinds een tijd niet meer verkocht in de winkel. Daarnaast heb ik ergens gelezen dat LED en Halogeen is niet goed voor het wort. Wat voor lampen zou ik nu kunnen gebruiken?
LED is zeker niet geschikt. Dit is een zuinige lichtbron die electriciteit vooral omzet in licht en niet in warmte.

beermenke

Handschoendrogers van de lidl en dat werkt perfect

Sander van Dijk

Terarium lamp 50 watt op Ebay besteld.  Kost maar weinig en gaat niet zomaar kapot en geen last van licht.

Jacques

Citaat van: Hermanus op 15-06-2017  13:51 uIk ben ook van plan een dergelijke buitenlamp aan te schaffen. Maar nu twijfel ik over de lamp die ik hier in kan zetten. Echte gloeilampen worden sinds een tijd niet meer verkocht in de winkel. Daarnaast heb ik ergens gelezen dat LED en Halogeen is niet goed voor het wort. Wat voor lampen zou ik nu kunnen gebruiken?

Met een beetje zoeken kun je nog steeds restpartijen gloeilampen vinden...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-06-2017  21:54 uMet een beetje zoeken kun je nog steeds restpartijen gloeilampen vinden...

Zet er 2 in serie van bv 60 Watt dan branden ze op een stuk lagere temperatuur en de levensduur is dan vrijwel oneindig. (En in een koelkast waar het licht niet uit kan wordt alle vermogen omgezet in warmte, ook licht)
 

Easywoods


JaMo

Citaat van: Easywoods op 16-06-2017  10:27 uIk ga het met deze proberen, wel warmte, geen licht en zeer betaalbaar  ;)

https://nl.aliexpress.com/item/Mini-Pet-Heating-Light-Bulb-E27Base-25W-50W-75W-100W-Infrared-Ceramic-Emitter-Heat-Lamp/32808562790.html?spm=2114.13010608.0.0.5hsrt7


Dat is gewoon prima spul, kan ik je vertellen. :duimop:

Knobby

Yup, heb ook een vergelijkbare in allebei mijn gistkasten. Werkt heel mooi en gaat langer mee dan een gloeilamp

haicoterbeek

Ik blijf het herhalen. 40-60 Watt is voor een geïsoleerde ruimte (koelkast) echt de max. Een gloeilamp is een veel gebruikte, goedkope maar zeer onveilige oplossing. Er zit geen enkele thermische beveiliging op waardoor de temperatuur gevaarlijk hoog kan worden.
Beter is een verwarmingselement dat in de industrie veel gebruikt wordt om panelen en schakelkasten te verwarmen. Deze bevatten een thermostaat waardoor deze nooit warmer kunnen worden als 50 a 60 graden. Zie link hieronder:
http://www.conrad.com/ce/en/product/185808/Rose-LM-57W-Cabinet-Heater-220-240-Vac 
Aansluiten en bevestigen is eenvoudiger als een lamp met fitting.
Veiligheid eerst!

Barreltje

Ik zweer nog steeds bij mijn weerstandsdraad, ofwel reptielen snoer. Weinig vermogen, goede gelijkmatige verwarming, geen overshoot en waterdicht dus condens kan geen kwaad.

 :proost:

Marko

Iemand toevallig ervaring hiermee? https://www.elektronicatekoop.nl/prem-i-air-eh1712-buis-verwarming-45-watt-30-cm . Lijkt me ook wel een goede oplossing.

Easywoods

Citaat van: Marko op 22-06-2017  00:26 uIemand toevallig ervaring hiermee? https://www.elektronicatekoop.nl/prem-i-air-eh1712-buis-verwarming-45-watt-30-cm . Lijkt me ook wel een goede oplossing.

Geen ervaring mee maar 45 watt en waterdicht dus mij lijkt het ook een goede oplossing  :duimop:

witbierron

Of een schakelkast verwarming element werkt ook heel goed

joenedu

Citaat van: Easywoods op 16-06-2017  10:27 uIk ga het met deze proberen, wel warmte, geen licht en zeer betaalbaar  ;)

https://nl.aliexpress.com/item/Mini-Pet-Heating-Light-Bulb-E27Base-25W-50W-75W-100W-Infrared-Ceramic-Emitter-Heat-Lamp/32808562790.html?spm=2114.13010608.0.0.5hsrt7

Welke versie moet je dan hebben, 110V of 220V? Ik gok 220V maar weet het niet zeker. Ben een n00b op elektriciteitsgebied  :-X

muldereric

Citaat van: joenedu op 30-06-2017  10:46 uWelke versie moet je dan hebben, 110V of 220V? Ik gok 220V maar weet het niet zeker. Ben een n00b op elektriciteitsgebied  :-X
Sinds we 230 V uit onze stopcontacten krijgen in Nederland, lijkt me die versie het makkelijkst [emoji1]. De 220 versie dus.

joenedu

Citaat van: muldereric op 30-06-2017  10:53 uSinds we 230 V uit onze stopcontacten krijgen in Nederland, lijkt me die versie het makkelijkst [emoji1]. De 220 versie dus.
Nogmaals, van elektriciteit weet ik vrij weinig  :weetniet: Dus bedankt!!  :biersmile:

Hermanus

Bedankt voor alle reacties. Mijn vergistingskast is klaar (voor nu :P) en mijn bier staat gecontroleerd te vergisten. Ik heb de STC-1000 ingebouwd in de behuizing van een oude VHS-speler.
Voor het warmte-element heb ik voor nu een restpartij gloeilampen gevonden die ik in een geïsoleerde waterdichte buitenlamp van Intratuin heb bevestigd. Op termijn lijkt me de optie van haicoterbeek veiliger:

Citaat van: haicoterbeek op 21-06-2017  20:38 uIk blijf het herhalen. 40-60 Watt is voor een geïsoleerde ruimte (koelkast) echt de max. Een gloeilamp is een veel gebruikte, goedkope maar zeer onveilige oplossing. Er zit geen enkele thermische beveiliging op waardoor de temperatuur gevaarlijk hoog kan worden.
Beter is een verwarmingselement dat in de industrie veel gebruikt wordt om panelen en schakelkasten te verwarmen. Deze bevatten een thermostaat waardoor deze nooit warmer kunnen worden als 50 a 60 graden. Zie link hieronder:
http://www.conrad.com/ce/en/product/185808/Rose-LM-57W-Cabinet-Heater-220-240-Vac 
Aansluiten en bevestigen is eenvoudiger als een lamp met fitting.
Veiligheid eerst!


JaMo

Die terrariumlampen kun je heel goedkoop en redelijk snel via aliexpress kopen. Zijn ook nog is de korte versie, oftewel het neemt niet meteen een hele rits ruimte in in je vergistingskast. Het werkt, bij mij althans, perfect! En het is volgens mij ook een stukje veiliger!

Anyway, die VHS is toch nog ergens goed voor haha! Leuk gedaan.

Hermanus

Citaat van: haicoterbeek op 21-06-2017  20:38 uIk blijf het herhalen. 40-60 Watt is voor een geïsoleerde ruimte (koelkast) echt de max. Een gloeilamp is een veel gebruikte, goedkope maar zeer onveilige oplossing. Er zit geen enkele thermische beveiliging op waardoor de temperatuur gevaarlijk hoog kan worden.
Beter is een verwarmingselement dat in de industrie veel gebruikt wordt om panelen en schakelkasten te verwarmen. Deze bevatten een thermostaat waardoor deze nooit warmer kunnen worden als 50 a 60 graden. Zie link hieronder:
http://www.conrad.com/ce/en/product/185808/Rose-LM-57W-Cabinet-Heater-220-240-Vac 
Aansluiten en bevestigen is eenvoudiger als een lamp met fitting.
Veiligheid eerst!

En hoe sluit je zo iets aan? Zit daar gewoon een stekker aan of moet ik allemaal nog maken?

CeesM

Ik heb over mijn FastFermenter een kap gemaakt van 5 cm dikke isolatieplaten 100x50cm (piepschuim). Tot nu toe verwarmd met een verwarmingsnoer van 35W. De snoer zelf word niet warmer dan 40 ºC, vochtveilig en geeft ook geen licht. Aangestuurd door een STC-1000.
Goed op temperatuur te houden met een tolerantie van 0,5  ºC. Zodra de temperaturen in huis boven de 18 ºC komt, dan ga ik het koelen doormiddel van een RVS koelspiraal en pompje dat koud water laat rondpompen. Het water word koel gehouden door een camping koelbox.

De totale kosten tot nu toe nog geen € 50,--. Voor het koelgedeelte komt er nog ca. € 50,-- bij. Excl. camping koelbox. 

Josteman

Citaat van: Hermanus op 07-07-2017  13:16 uBedankt voor alle reacties. Mijn vergistingskast is klaar (voor nu :P) en mijn bier staat gecontroleerd te vergisten. Ik heb de STC-1000 ingebouwd in de behuizing van een oude VHS-speler.
Voor het warmte-element heb ik voor nu een restpartij gloeilampen gevonden die ik in een geïsoleerde waterdichte buitenlamp van Intratuin heb bevestigd. Op termijn lijkt me de optie van haicoterbeek veiliger:



Die VHS behuizing is echt top! Heb nog een oude DVD speler staan ik zie die ook al transformeren [emoji3][emoji106]

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 04-02-2016  18:19 uLucht heeft veel minder warmte inhoud dan de pakweg 20 liter wort. Ik verwarm mijn koelkast met 2 gloeilampen van 1x 25W en 1x 40W. Ik stuur de temperatuur aan dmv de sensor onder een schuursponsje tegen het gistvat. Onder het sponsje wordt er nog wel een klein deel van de luchttemperatuur mee gemeten. Ik stuur de vergisting aan met T-control IO. In de grafieken kan ik goed zien dat ik geen last heb van overshoot of schommelen.

Nogal logisch natuurlijk dat het punt waar je regelt de geregelde temperatuur aanneemt. Maar dat zegt nog niet alles over de temperatuur op andere plaatsen. zoals je al zegt zorgt het sponsje ervoor dat je een deel van de luchttemperatuur meeneemt. Dat maakt de regeling beter omdat je anders flinke overshoots kunt krijgen van de lucht temperatuur als je de lucht verwarmt ipv je vat. Daardoor duurt het wel wat langer om je gistende bier bij te regelen. Door je vat direct te verwarmen heb je geen last van overshoots in de lucht temperatuur, dus zoals Serge al zegt is direct verwarmen van je vat daarom beter (sneller) te regelen.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.