Vergistingskast

Gestart door Abrink88, 14-08-2014 14:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Brouwers,

Ik weet dat er al heel wat topics zijn over het maken van een gistkast, maar bij deze open ik er nog 1 :p

Ik ben bezig met het ombouwen van een koelkast tot gistkast. Heb op internet een compleet voorbereidde SCT 1000 gevonden voor een schappelijk prijsje... Netjes in een kunststof bakje, mooi afgewerkt. Een mooie grote koelkast gevonden op marktplaats voor een geeltje. Perfect allemaal.
Nu ben ik bezig met het maken van een warmte-element door middel van 2 100 W gloeilampen. Ik ben alleen een beetje bezorgd over het vocht dat altijd vrijkomt in een koelkast en de elektriciteit van de gloeilampen.

Hoe kan ik dit het beste verwerken. De lampen zitten in een normale huis tuin en keuken fitting en zijn dus niet waterdicht. Is dit een kwestie van ductape? Of is het beter hier een speciale fitting voor te gebruiken. En zo ja, Waar haal ik die?

Graag hoor ik jullie mening!

William

Die tweemaal honderd Watt lijkt me ruimschoots teveel. Met eenmaal 40 Watt kan ik al heel goed uit de voeten. Je wilt ook niet te snelle opwarming.

Ik gebruik een normale fitting in combinatie met een 12 V ventilator. Door de ventilator zul je weinig last van condens hebben. Ik heb het nog nooit gezien.

Abrink88

Genoteerd! 1 maal 40 Watt is voldoende. Ik had 2 keer honderd onder het motto van " hoe sneller, hoe beter" maar schijnbaar is dit nergens van toepassing op het bierbrouwen.  :-X

Ventilator 12 V, gewoon met een adaptertje naar 230? Ik ga eens rond kijken.


William

Citaat van: Abrink88 op 14-08-2014  15:18 uVentilator 12 V, gewoon met een adaptertje naar 230? Ik ga eens rond kijken.

Ik gebruik een 12 V ventilator omdat ik ook al 12 V in de koelkast had liggen voor TControl. Maar een 220 V ventilator zal ook goed werken. Misschien levert deze al voldoende vermogen voor wat opwarming.

Blackbelt

Ken nog niet veel van brouwen, maar die 100 W lampen moet je echt laten liggen.

Ze worden gewoon véél te warm, en als je daar tape rond doet, dan heb je brand.

Een ventilatortje lijkt me inderdaad een goed idee, en liever 2 lampen van 20 W dan ééntje van 40 W als je kan kiezen.

broeder

Citaat van: Abrink88 op 14-08-2014  15:18 uhet motto van " hoe sneller, hoe beter" maar schijnbaar is dit nergens van toepassing op het bierbrouwen..

Ja...
het is een rustgevende hobby dat bierbrouwen.

groet,
broeder Willem

Abrink88

Ik heb al 2 fittingen gemonteerd. Dus 2x 20 Watt gaat het worden. Zal ze parallel schakelen, voor het geval er 1 kapot gaat.

En inderdaad broeder Willem, soms iets te rustgevend in deze tijd van haast..

Jacques

Citaat van: Abrink88 op 14-08-2014  14:30 uHoe kan ik dit het beste verwerken. De lampen zitten in een normale huis tuin en keuken fitting en zijn dus niet waterdicht. Is dit een kwestie van ductape? Of is het beter hier een speciale fitting voor te gebruiken. En zo ja, Waar haal ik die?

In mijn vergistingskoelkast heb ik een hele goedkope buitenlamp met een 40 Watt gloeilamp. Zo'n buitenlamp is bedoeld om ook tegen regen te kunnen...


De lamp ligt los in mijn koelkast.

Abrink88







Hier even een update, heb de lamp op gehaald die Jacques aanbevolen heeft. Een lichtere lamp in gezet. Op advies van ieder ook een ventilator geplaatst. Dit is een wc/badkamer ventilator op 230 V.
Eenmaal gemonteerd en getest vond ik dat deze veel te hard blies. Daarom een dimmer gemonteerd (foto 2) dit werkt perfect. Kan hem zo hard en zacht zetten als ik wil. Alle electra verbindingen in een zo goed als waterdichte behuizing. Alle kabels die er naar toe lopen heb ik waterlussen in gemaakt voor het geval dat er een keer vocht op komt, drupt het niet naar de behuizing.

Alles gemonteerd op een houten plaat, die ik al op maat heb gezaagd en gefreesd. Paar gaten erin voor de luchtstroom.

Het is allemaal niet professioneel, maar ik denk dat dit gaat lukken.

Morgen komt mijn thermostaat, en dan kan het feest beginnen.

Iedereen bedankt voor de hulp!

pieter v

Heeft er iemand ervaring met een donkerstraler? Dit is een warmtelamp die warmte afgeeft maar geen licht. En zou dan 60 Watt niet te veel zijn omdat deze toch veel warmte produceren en omdat dit de kleinste is volgens mij die te krijgen is.

seed7

Citaat van: pieter v op 31-08-2014  20:55 uHeeft er iemand ervaring met een donkerstraler? Dit is een warmtelamp die warmte afgeeft maar geen licht. En zou dan 60 Watt niet te veel zijn omdat deze toch veel warmte produceren en omdat dit de kleinste is volgens mij die te krijgen is.

De hoeveelheid warmte die zo'n 'terrariumlamp' afgeeft zal niet wezenlijk anders zijn dat wat een 60 Watt gloeilamp afstraalt. Bij een gloeilamp wordt ook het merendeel van de toegevoerde energie in warmte omgezet.

Ingo

Ingo

bierfan

Ik gebruik zo'n lamp in mijn gistkast. Werkt gewoon goed.

Rich

Bij Pet's Place bij de Megastores in Rotterdam Alexander hebben ze een aantal modellen van deze keramische lampen. Wellicht nuttige info voor de liefhebber :)

Edolem

Citaat van: seed7 op 31-08-2014  21:00 uDe hoeveelheid warmte die zo'n 'terrariumlamp' afgeeft zal niet wezenlijk anders zijn dat wat een 60 Watt gloeilamp afstraalt. Bij een gloeilamp wordt ook het merendeel van de toegevoerde energie in warmte omgezet.

Ingo

Ingo
Jawel hoor Seed.. wezenlijk anders. Die dingen stralen echt goed warmte. Een aanrader! En 40 Watt is genoeg. Ruim genoeg.

pieter v

Volgens mij is deze niet in 40 Watt te krijgen.

Henielma

25 Watt is ook voldoende. In ieder geval bij mij waar de vergistingskast in huis staat.

Rich


Abrink88

De combinatie van een ventilator (waar ook warmte bij vrij komt) en een 40W gloeilamp werkt perfect! Binnen no-time op temperatuur.

Anton

Citaat van: pieter v op 31-08-2014  20:55 uHeeft er iemand ervaring met een donkerstraler? Dit is een warmtelamp die warmte afgeeft maar geen licht. En zou dan 60 Watt niet te veel zijn omdat deze toch veel warmte produceren en omdat dit de kleinste is volgens mij die te krijgen is.

Na dat bij mij binnen enkele weken twee maal een gloeilamp het begaf ben ik ook overgestapt naar een warmtelamp.
Die is 40 Watt, het werkt goed en doet wat ie doen moet.
Als ventilator gebruik ik een PC koeler.

Nozem

Ik heb afgelopen weekend deze keramische "lampen" gekocht:

http://www.ebay.nl/itm/281408611592?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

2 stuks voor 7 euro inclusief verzending. Ik heb ze dus nog niet binnen dus ik kan je niet vertellen of ze bevallen.
100 W is wel vrij veel maar in mijn geval stuur ik ze modulerend aan, om de temperatuur stabiel te houden gebruik ik 10-40 W.

Overigens maak ik gebruik van 3 weerstanden in serie:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9990
Voor nog geen 10 euro een heel betrouwbare oplossing, maar wellicht niet voor iedereen een optie omdat je moet gaan solderen en de weerstanden dienen op een voldoende grote heatsink gemonteerd te worden.

Zooms

Toevallig net zo'n lamp besteld... In het verleden gebruikte ik een lamp van 25 Watt. Weinig, maar werkte wel (en mijn koelkast staat nou niet echt in een warme ruimte). Ik heb dus gezocht naar een warmtelamp met weinig vermogen (25 W).

http://www.ebay.com/itm/171357757182?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ronald

Battum80

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een warmteriem (Brewbelt) welke je om je vat vastmaakt. Het is een riem van 25 Watt. Ik overweeg deze in te zetten in mijn vergistingskast.

Serge VL

Citaat van: Battum80 op 04-02-2016  13:22 uHeeft er iemand ervaring met het gebruik van een warmteriem (Brewbelt) welke je om je vat vastmaakt. Het is een riem van 25 Watt. Ik overweeg deze in te zetten in mijn vergistingskast.
Werkt beter als een verwarmingselement (en een ventilator) ergens onderaan in de gistingskast, daar je met zo een belt rechtstreekse warmte-overdracht hebt naar je gistingsvat en je dus niet eerst heel je gistingskast moet opwarmen, je temperatuur regeling zal veel stabieler zijn. 25 W is zeker voldoende om een gistingsvat van 60 l op temperatuur te houden in een ijskast.
Ik zou wel nog steeds een ventilator installeren in je gistingskast om de temperatuuroverdracht bij het koelen te verbeteren.
Je zou ook een reptiel verwarmingsmat om je gistingsvat kunnen bevestigen deze zijn spot goedkoop bij Ali Express.
Hier een link naar een voorbeeld van zo een matje, even zoeken en je vind wel eentje dat de juiste afmetingen heeft.
http://nl.aliexpress.com/item/65x28-IR-35W-Warmer-Bed-Mat-Pad-Amphibians-Adjustable-Temperature-Pet-Reptile-Heating-Heater-Hot-Selling/32452738397.html?spm=2114.010208.3.19.PI1fl4&ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201644_5_505_506_503_504_301_502_10001_10002_10016_10017_10010_10005_10011_10006_10003_10004_10009_10008,searchweb201560_8,searchweb1451318400_-1,searchweb1451318411_6451&btsid=2677ebc2-6d77-4014-bc60-65ac685f7bf9
Die werken ook prima en zijn nog regelbaar (de maximale temperatuur dat het matje wordt). Ik heb deze gebuikt voor mijn gistingskast welke ik gebruik voor de hergisting op fles.

Jukkie

Citaat van: Serge VL op 04-02-2016  13:56 uWerkt beter als een verwarmingselement (en een ventilator) ergens onderaan in de gistingskast, daar je met zo een belt rechtstreekse warmte-overdracht hebt naar je gistingsvat en je dus niet eerst heel je gistingskast moet opwarmen,

Eerlijk gezegd heb ik hier zo mijn twijfels bij; Een hele koelkast - 100 L lucht)?) - is volgens mij heel snel  opgewarmd. De warmte-overdracht via een belt lijkt me altijd erg plaatselijk, in tegenstelling tot verwarmen met een combi niet directe warmtebron + ventilator.

Serge VL

Ik veronderstel dat de temperatuur regeling van je gistingskast de temperatuur in je gistingsvat regelt en niet de omgevingstemperatuur van je gistingskast.
Als de temperatuur in je gistingsvat te laag is ga je die 100 l lucht en de omliggende materialen van je gistingskast opwarmen.
Om je gistend bier in je gistingsvat op temperatuur te brengen dient de lucht in de gistingskast dus warmer zijn dan de gewenste temperatuur in je gistingsvat. (in het beste geval is deze omgevingstemperatuur in je gistingskast begrenst met een extra thermostaat)
Vanaf dat je de gewenste inwendige temperatuur in je gistingsvat hebt bereikt, zit je nog met een groot deel rest warmte in je gistingskast.
Het gevolg van deze restwarmte is dat je een overshoot krijgt t.o.v. je setpunt in je gistingsvat, en je aldus mogelijk weer gaat tegen koelen. (Schommelende temperatuur regeling)
Door rechtstreekse je gistingsvat op te warmen  in plaats van heel je gistingskast heb je deze overschoot niet daar de omgeving van je gistingskast achterop komt.
Rechtstreekse verwarming van je gistingsvat resulteert in een meer egale temperatuurregeling.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.