Lallemand Abbaye Belgian Ale yeast

Gestart door seed7, 12-08-2014 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

seed7


Adbrouwt

Wat fijn, ik zie het einde van de giststarter  steeds meer in zicht komen.  Leve de korrel!

RobinB

Goede ontwikkeling inderdaad!
De naam lijkt wel veel op die van Fermentis... :o

Benieuwd naar de origine, klinkt me een beetje als Chimay. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 12-08-2014  21:29 uGoede ontwikkeling inderdaad!
De naam lijkt wel veel op die van Fermentis... :o
Heel veel zelfs. Zou me niet verbazen als iemand het straks aan moet gaat passen.

William

Leuk om te zien dat ze in de spec sheet steeds meer informatie zetten. Deze waren we nog niet eerder opgevallen.

http://lalvin.danstaryeast.com/system/files/pdfs/abbaye-belgian-yeast.pdf?download=1

CiteerTemperature shock, at greater than 10°C (50°F), will cause formation of petite mutants, leading to long or incomplete fermentation and possible formation of undesirable flavours.

Abbaye Yeast has been conditioned to survive rehydration, and contains an adequate reservoir of carbohydrates and unsaturated fatty acids to achieve active growth. It is not necessary to aerate wort.

hans_nwk



Citaat van: William op 14-08-2014  09:13 uLeuk om te zien dat ze in de spec sheet steeds meer informatie zetten. Deze waren we nog niet eerder opgevallen.

http://lalvin.danstaryeast.com/system/files/pdfs/abbaye-belgian-yeast.pdf?download=1

CiteerTemperature shock, at greater than 10°C (50°F), will cause formation of petite mutants, leading to long or incomplete fermentation and possible formation of undesirable flavours.

Het is wel jammer dat ze het niet echt duidelijk maken. Wat is "Temperature shock, at greater than 10°C (50°F)"? Is dat een gistingstemperatuur < 10 °C?
Of een 10 °C afkoelen in 10 min of 2 uur of 10 uur?

Het lijkt wel of ze het expres een beetje vaag houden.

Niels B.

Als je starter/gistslurry 20 graden is en je wort 30° bij het toevoegen, zal de gist dat niet fijn vinden. Gist wil zo constant mogelijk leven.

nembrionic

Citaat van: hans_nwk op 14-08-2014 &nbsp;09:44 uHet is wel jammer dat ze het niet echt duidelijk maken. Wat is "Temperature shock, at greater than 10°C (50°F)"? Is dat een gistingstemperatuur < 10 °C?
Of een 10 °C afkoelen in 10 min of 2 uur of 10 uur?

Het lijkt wel of ze het expres een beetje vaag houden.

Ik werk met de 500 g pakken en daar staat het duidelijker op.

De temperatuur van de gist (bijvoorbeeld op tafel liggend een kamertemperatuur van 20 ºC) mag niet meer dan 10 ºC  verschillen met de vloeistof waar het in komt.
Je wort mag dus niet heter zijn van 30 of kouder dan 10 in dat geval.

Bedenk zelf even hoe het voelt om uit een auto met goede airco te stappen in de zinderende hitte van de parkeerplaats bij het strand. Dat is best een schokje ;)

hans_nwk

Citaat van: nembrionic op 14-08-2014 &nbsp;09:48 uIk werk met de 500 g pakken en daar staat het duidelijker op.

De temperatuur van de gist (bijvoorbeeld op tafel liggend een kamertemperatuur van 20 ºC) mag niet meer dan 10 ºC  verschillen met de vloeistof waar het in komt.
Je wort mag dus niet heter zijn van 30 of kouder dan 10 in dat geval.

Bedenk zelf even hoe het voelt om uit een auto met goede airco te stappen in de zinderende hitte van de parkeerplaats bij het strand. Dat is best een schokje ;)
Jammer dat ze het niet overal even duidelijk neerzetten.
Is ook een beetje een beroepsdeformatie van me doordat ik regelmatig met specificaties bezig ben.
Zaken als "snelle verandering" (wat is snel), "te grote verschillen" (wat is te groot?) zie je regelmatig voorbijkomen en kunnen in de praktijk vaak voor flinke problemen en verschillen inzicht zorgen.

Groet,
Hans

bierhenkie

CiteerTemperature shock, at greater than 10°C (50°F), will cause formation of petite mutants, leading to long or incomplete fermentation and possible formation of undesirable flavours.

Abbaye Yeast has been conditioned to survive rehydration, and contains an adequate reservoir of carbohydrates and unsaturated fatty acids to achieve active growth. It is not necessary to aerate wort.
Grappig dat het niet nodig is het wort te beluchten. (Deed ik al nooit, kletteren is genoeg) Dus weg met die bruissteentjes. weer een infectiekans minder.

William

Citaat van: bierhenkie op 14-08-2014 &nbsp;10:38 uGrappig dat het niet nodig is het wort te beluchten. (Deed ik al nooit, kletteren is genoeg) Dus weg met die bruissteentjes. weer een infectiekans minder.

Dat is het mooie van korrelgist: de fabrikant heeft er alles al ingestopt zodat wij niet moeilijk hoeven te doen met kans op besmettingen. Gewoon de voorschriften volgen van de fabrikant.

Nu er ook nog eens steeds meer soorten korrelgist komen zoals nu weer deze Abbaye gaan de Wyeast's het nog zwaar krijgen en zullen ze wat meer op hun prijs moeten letten.

seed7

Citaat van: William op 14-08-2014 &nbsp;10:50 u[...] Wyeast's het nog zwaar krijgen en zullen ze wat meer op hun prijs moeten letten.

Helemaal als je naar de prijzen van de Poolse Gozdawa korrelgisten kijkt,

Ingo

bierhenkie

Citaat van: seed7 op 14-08-2014 &nbsp;10:58 uHelemaal als je naar de prijzen van de Poolse Gozdawa korrelgisten kijkt,

Ingo
Prijzen en verkrijgbaarheid in Nederland?

Hoppenbrouwers

Citaat van: seed7 op 14-08-2014 &nbsp;10:58 uHelemaal als je naar de prijzen van de Poolse Gozdawa korrelgisten kijkt,

Ingo
Ziet er ook goed uit zeg. Redelijk veel keuze met gisten die we nu niet hebben in korrel. Enig idee of ze ook te koop zijn in Nederland?

seed7

Voor zover ik weet op het moment niet in Nederland, wel in Duitsland bij hobbybrauerversand.de en amihopfen.de. Verzendkosten zijn te overzien.

Ingo

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 14-08-2014 &nbsp;08:10 uHeel veel zelfs. Zou me niet verbazen als iemand het straks aan moet gaat passen.
Ja, maar aan de andere kant heeft ook Wyeast al jaren twee "abbey ale" gisten. Waarschijnlijk is dat abbey of abdij niet zo merkrechtelijk gevoelig? :weetniet:

Wat ik vooral hoop is dat het wel verschillende stammen zijn. Bijvoorbeeld de Westmalle via fermentis en Chimay via danstar... ;) ;D

Erick

Benieuwd of we daar ooit achterkomen.
Bij vloeibare gisten is dat meestal een stuk duidelijker dan de korrelgisten.

RobinB

Nou, veel van de vloeibaren is ook nog niet zeker. Er zijn wel veel meer stammen, dus dat geeft meer bekenden.

Als het gistprofiel duidelijk is zullen ze wel een oorsprong-etiket krijgen. Van de fabrikant zal het niet komen, niet bij de vloeibaren noch bij de korrels.

Enige uitzonderingen zijn de iteraties van weihenstephan gisten.

Erick

Ah, dacht dat oorsprong bij de vloeibare door Wyeast en White Labs bekend waren gemaakt.
Dat is ook maar een aanname dus.

Ik hoop trouwens ook wel dat het Chimay en Westmalle zijn  ;D

William

Uiteindelijk maakt de herkomst me niet zoveel uit. Als de gist maar een uitgesproken karakter heeft. Naarmate er meer komen zal de bierstijlkaart steeds beter bedekt worden door korrelgisten.

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 14-08-2014 &nbsp;10:38 uGrappig dat het niet nodig is het wort te beluchten. (Deed ik al nooit, kletteren is genoeg) Dus weg met die bruissteentjes. weer een infectiekans minder.

Al heel wat jaren is het hier op het forum bekend dat als je werkt met korrelgisten je niet hoeft te beluchten.

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-08-2014 &nbsp;16:25 uJa, maar aan de andere kant heeft ook Wyeast al jaren twee "abbey ale" gisten. Waarschijnlijk is dat abbey of abdij niet zo merkrechtelijk gevoelig? :weetniet:

Het merk 'trappist' is beschermd en niet de naam abdij.

Er wordt ook een onderscheid gemaakt in trappistenbieren (bier afkomstig uit een trappistenabdij) en abdijbieren (die in principe niet in een abdij gebrouwen hoeven te worden).


seed7

Citaat van: Erick op 14-08-2014 &nbsp;21:43 uAh, dacht dat oorsprong bij de vloeibare door Wyeast en White Labs bekend waren gemaakt.
Dat is ook maar een aanname dus.

Ja, in Brew Like A Monk is dat gedaan door de fabrikanten, met daarbij wel de kanttekening dat de gist uit het zakje of buisje niet meer het zelfde hoeft te zijn als wat de betreffende abdijen gebruiken als gevolg van de langzame veranderingen.

De T-58 zou bijvoorbeeld zo'n gist kunnen zijn en naar verluid is die geoogst op een moment dat er meerder stammen tegelijk actief waren, later zou dat bij de betreffende brouwer "opgeschoond" zijn. Wat dit soort dingen betreft ben ik het wel met William eens, als het maar smaakt. Maar ik blijf nieuwsgierig naar de herkomst en het verhaal.

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 15-08-2014 &nbsp;00:39 uDe T-58 zou bv zo'n gist kunnen zijn en naar verluid is die geoogst op een moment dat er meerder stammen tegelijk actief waren, later zou dat bij de betreffende brouwer "opgeschoond" zijn.
Welke brouwer/brouwerij was dat dan?

Reinculturen worden toch al wel een redelijke periode gebruikt. Zeker voor het bestaan van White Labs, Wyeast en de bierstammen van Fermentis.

RobinB

Citaat van: Jacques op 15-08-2014 &nbsp;00:24 uHet merk 'trappist' is beschermd en niet de naam abdij.
Dat is het "authentic trappist logo", maar zo is er ook een keurmerk voor abdijbieren dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Daar ging het me echter ook niet om, maar om de naamsgelijkenis die al eerder tot wijzigingen geleid heeft. (Bijv. US56 -> US05)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.