Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lallemand Abbaye Belgian Ale yeast  (gelezen 48908 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Lallemand Abbaye Belgian Ale yeast
« Reactie #25 Gepost op: 15-08-2014 22:58 u »
Welke brouwer/brouwerij was dat dan?

Dat brouwers een reine cultuur ergens in een vriezer hebben wil nog niet zeggen dat ze daar vaak op terug grijpen. Zeker niet als ze op een goede manier oogsten en met die oogst verder brouwen. Als men dit langdurig doet is het resultaat dat men met meerdere zeer nauw verwante stammen werkt. Iets dat met name in Engeland bij de oude kleinere brouwerijen nog al eens voor komt, bijvoorbeeld Harveys of Lewes

Chimay heeft in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn gist stam(men) opgeschoond, een van de niet meer door Chimay gebruikte gisten zou de T-58 kunnen zijn. Ik kan de exacte referentie niet meer terug vinden. De WY1214 zou van een monster van voor de schoonmaak komen en daarom geen "exacte kloon bieren" meer produceren.

Ingo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 15-08-2014 23:22 u »
Dat brouwers een reine cultuur ergens in een vriezer hebben wil nog niet zeggen dat ze daar vaak op terug grijpen. Zeker niet als ze op een goede manier oogsten en met die oogst verder brouwen. Als men dit langdurig doet is het resultaat dat men met meerdere zeer nauw verwante stammen werkt.
Mja. Het ligt er een beetje aan hoe nauwkeurig de QC werkt. ;)
Op zich valt het wel te verwachten dat er enige drift plaatsvind, maar dan nog heb je 1 stam (met minimale variatie zoals je dat in iedere stam hebt).
Dat is een heel andere situatie dan de tijd dat er niet (initieel) geënt werd met een reincultuur. Enten met een reincultuur wordt al wel lang gedaan.

Citaat
Chimay heeft in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn gist stam(men) opgeschoond, een van de niet meer door Chimay gebruikte gisten zou de T-58 kunnen zijn. Ik kan de exacte referentie niet meer terug vinden.
Chimay heeft toch al sinds pater Theodore een reincultuur?
Dat was al ergens in de jaren 50 dacht ik.

Dat T58 van Chimay komt kan ik niet echt bij. Zowel niet qua smaak als qua SVG. :)

Afkomst an sich interesseert me niet zo heel erg, fylogenetische verbanden daarentegen weer wel. Het zou leuk zijn als daar enige info over losgelaten wordt. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 16-08-2014 00:12 u »
Dat is het "authentic trappist logo", maar zo is er ook een keurmerk voor abdijbieren dus die vlieger gaat niet helemaal op.

Dat keurmerk voor abdijbieren was ik inderdaad vergeten. Dit keurmerk stelt niet zo veel voor en kun je zonder problemen bier aan een niet meer bestaande abdij koppelen. Het "merk" trappist is veel beter beschermd dan "abdij".
Vandaar dat meer voor de hand ligt een gist, die oorspronkelijk afkomstig is van een trappistenbrouwerij, aan te duiden als abdijgist.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 16-08-2014 00:15 u »
Hmmm... Waarom is er dan de "Trappist high gravity"?

Trappist an sich is geen probleem, het keurmerk "authentic trappist" is iets anders.

Maar zoals aangegeven was het me hier niet om te doen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #29 Gepost op: 16-08-2014 09:56 u »

Chimay heeft toch al sinds pater Theodore een reincultuur?
Dat was al ergens in de jaren 50 dacht ik.

Yeast Origins op ongeveer 3/4 van de pagina.

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 16-08-2014 11:41 u »
Ah, zo.
Mja het stukje tekst is wel in lijn met het "verdoezelen" wat Wyeast en White Labs maar graag doen. Er zal zeker enige divergentie hebben plaatsgevonden, maar zowel Westmalle en Westvleteren als Chimay werken met reinculturen. Niet met mengculturen.

Mogelijk heeft Chimay rondom die tijd weer eens een nieuwe reincultuur uit de stocks opgestart. Het is dan de vraag om de hoeveel tijd ze dat doen. Daaruit zou je de mate van te verwachten divergentie tussen Westmalle en Westvleteren en Chimay (grofweg) kunnen afleiden.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #31 Gepost op: 16-08-2014 13:03 u »
Niet met mengculturen.

Die ontstaan toch gewoon mettertijd, afhankelijk van de werkwijze? Heeft niet Westmalle een soort van continu "broedsysteem" voor gist, waar voor ieder brouwsel gist wordt afgetapt en het vat met wort wordt aangevuld. Lijkt me een prima plek voor divergentie?

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 16-08-2014 14:47 u »
Nee, daar wordt door de kwaliteitscontrole op toegezien.
Mengculturen gedragen zich onvoorspelbaar, wat kan leiden tot mislukte batches.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #33 Gepost op: 18-08-2014 22:54 u »
Nu Lallemand kort na Fermentis met een zelfde type gist uit komt. Kan het dan niet zijn dat deze exact het zelfde zijn en er maar één fabrikant van korrelgist is maar die onder meerdere namen uit geeft? Zou mij niks verbazen. Gebeurt in elke tak van de voedingsmiddelenindustrie.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 18-08-2014 23:01 u »
Tot nog toe heb ik daar niks van gemerkt en is hun gamma zeker verschillend geweest.
Ook heb ik nergens een nieuwsbericht gelezen over de fusie tussen Lallemand en LeSaffre.

Voor zover ik weet zijn het juist concurrenten, met concurrerende gisten zoals ook nu. Vanwaar ineens deze gedachte?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #35 Gepost op: 18-08-2014 23:09 u »
[...] één fabrikant van korrelgist is [...]

Van korrelgist (en bacteriën) zijn er tientallen, maar er zijn er maar een paar die zich specifiek op bier en wijn richten. Misschien omdat het iets nauwkeuriger komt dan bij de alomtegenwoordige 'bakkersgist'? THT uit Wallonie b.v. zou het volgens mij zo kunnen.

Ingo

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 19-08-2014 13:34 u »
Tot nog toe heb ik daar niks van gemerkt en is hun gamma zeker verschillend geweest.
Ook heb ik nergens een nieuwsbericht gelezen over de fusie tussen lallemand en LeSaffre.

Voor zover ik weet zijn het juist concurrenten, met concurrerende gisten zoals ook nu. Vanwaar ineens deze gedachte?
Ik heb die gedachte al langer. Zo denk ik dat Brouwland niet een eigen korrelgistfabriek heeft en zij hun huis korrelgist ergens laten maken. Ik kan me voorstellen dat het helemaal geen eigen soorten zijn maar een bestaande soort afgevuld als Brewferm.
Bij bier gebeurt het ook (Leffe Triple=Hoegaarden Grand Cru, Deugniet=Corsendonk Agnus=Triple Moine, Affligem=Postel etc.)

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #37 Gepost op: 19-08-2014 18:00 u »
(...) Leffe Triple=Hoegaarden Grand Cru (...)

Bedoel je dat de Leffe triple hetzelfde bier is als Hoegaarden Grand Cru?

Het is lang geleden dat ik één van beide heb gedronken, maar volgens mij is er toch wel een wezenlijk verschil.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 19-08-2014 18:17 u »
Ik heb die gedachte al langer. Zo denk ik dat Brouwland niet een eigen korrelgist fabriek heeft en zij hun huis korreligste ergens laten maken. Ik kan me voorstellen dat het helemaal geen eigen soorten zijn maar een bestaande soort afgevuld als Brewferm.
Bij bier gebeurt het ook (Leffe Triple=Hoegaarden Grand Cru, Deugniet=Corsendonk Agnus=Triple Moine, Affligem=Postel etc.)

Uiteraard is etiketbier een bekend gegeven en Brewferm zal zeker ergens de gist inkopen.
Maar de gisten van Danstar en Fermentis zijn verder duidelijk verschillend qua gistprofiel en vergistingseigenschappen (ook van de Brewferm gisten). De genoemde rehydratie instructies zijn ook verschillend en de bedrijven noch moederconcerns zijn verbonden met elkaar.

Bij je voorbeeld komen de genoemde bieren gewoon uit dezelfde brouwerij, bij de gisten is dat niet het geval voor zover bekend.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 20-08-2014 06:30 u »
Goed,

Dat is zo. Maar dan heb je ook nog Mauribrew en die Poolse gisten. Ook allemaal anders?
Het kan natuurlijk. Ik ken de giftwerend niet heel goed.
Maar het zou me niet verbazen als er dubbelgangers bij zitten. Zo niet. Des te beter.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 20-08-2014 08:02 u »
Met name van de kleinere vermoed ik ook dat er herverpakkers bij zitten. En dat zal ook zeker deels gebeuren, zie bijv. in Nederland al.
De Poolse gisten zijn qua specificaties wel een buitenbeentje, vooral de lage alcoholtolerantie valt op. Dat doet op z'n minst vermoeden dat het andere stammen zijn.
De Mauribrew gisten worden in ieder geval in Australië geproduceerd. Daar zou een kopie van de Coopers stam tussen kunnen zitten, maar dat is er dan ook maar een.

Tot nog toe zijn er dus meer aanwijzingen dat het van meerdere producenten komt. Hoeveel is nog onduidelijk, maar dat het allemaal uit 1 fabriek komt én dat het allemaal herverpakkingen van dezelfde stammen zijn lijkt vooralsnog uitgesloten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 20-08-2014 21:37 u »
Of Lallemand en Fermentis met dezelfde gist op de markt komen kan mijn inziens gecontroleerd worden door een vergelijkende vergisting. Kost je twee zakjes gist en wat tijd...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 20-08-2014 21:48 u »
Het ging niet zo zeer om dezelfde of equivalente stam, maar om de vraag of het niet gewoon één en hetzelfde product was met enkel een verschil in verpakking.
Het eerste kan nog altijd (hoewel niet zo tactisch mijns inziens), het laatste lijkt me onwaarschijnlijk.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 20-08-2014 22:43 u »
Dat het verschillende stammen zijn is alleen maar fijn voor ons. Nu nog zien te achterhalen wat hun origine is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 20-08-2014 23:12 u »
Het ging niet zo zeer om dezelfde of equivalente stam, maar om de vraag of het niet gewoon één en hetzelfde product was met enkel een verschil in verpakking.

Net als Louis (RoodeLeeuwVenlo) sluit ik dat niet uit. Ook ik denk dat de gisten van Brewferm ook onder andere namen worden uitgebracht. Tegenwoordig is Brouwland heel groot. In het verleden was dat niet het geval maar ook toen had Brouwland zijn eigen gist.
Overigens weet ik zeker dat in het verleden een kleine leverancier een gist herverpakte en het onder een andere naam op de markt bracht.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #45 Gepost op: 20-08-2014 23:42 u »
Het is helemaal niet moeilijk of ingewikkeld om een korrelgist te laten maken. Je levert de juiste stam en een zak met geld aan en je krijgt een pallet met dozen op je stoep. Het is een service die zeker Fermentis levert (toll manufacturing) en ik weet dat ook anderen dat doen, zeker in een periode waar het allemaal wat minder gaat.

De kans is groot dat de eerder genoemde Coopers gist er een van AB Mauri (Associated British Food) is die er voor Coopers een ander zakje omheen doet.

Zoals ik al eerder schreef, er zijn een heleboel korrelgist producent. Het is alleen wel zo dat het aantal eigenaren steeds minder wordt door overnames. Hier een aardig overzicht van Lallemand's acquisitie historie in Europa. Het in een van de laatste alinea's genoemde GBI kon wel eens de producent van Mangrove Jack's gisten zijn. Jack's gistnamen passen redelijk binnen de huidige en de oudere collectie van Danstar.

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 21-08-2014 18:03 u »
Als het niet zo moeilijk is (ook op hoog kwalitatief niveau), vraag ik me af waarom Wyeast en White Labs het niet doen.
Je levert je klanten immers een veel beter houdbaar product. Ook kan je zelf op grotere schaal produceren omdat je het in korrelvorm kan opslaan.
Ik vraag me dus af of het wel zo makkelijk is?

Dat er herverpakkers zijn, maakt overigens nog niet dat Fermentis en Danstar uit dezelfde fabriek komen. Dat lijkt zeer onwaarschijnlijk.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #47 Gepost op: 12-09-2014 12:06 u »
Inmiddels heeft vd kooy deze gist in het assortiment (11,5 g verpakking), heb vandaag even een zakje gehaald ben wel benieuwd :gistsmile:

Offline KC

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 13-10-2014 15:03 u »
Bij deze gist staat low flocculation. Bij die van Fermentis high. Voor de gistkenners is dan misschien wel duidelijk welke gist (van oorsprong) het in ieder geval niet is? Is deze ondertussen al door iemand gebruikt?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 13-10-2014 18:24 u »
Volgens mij is hij nog niet verkrijgbaar. :)

Tags: