Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast 3787 versus Fermentis Safbrew Abbaye BE-256  (gelezen 1079 keer)

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wyeast 3787 versus Fermentis Safbrew Abbaye BE-256
« Gepost op: 05-02-2019 19:42 u »
Hoi,

Ik was van plan aanstaande vrijdag een smackpack Wyeast 3787 op 20 liter wort te enten, maar zag wat draadjes dat dit waarschijnlijk te krap is voor een Tripel Westmalle (recept Adrie) met een begin SG van 1.071 (?) De smackpack productiedatum is 9 januari 2019, dat is wel lekker vers lijkt me.

Paar vragen: toch gewoon erop wagen en de smackpack aan 20 liter wort toevoegen?
Zal ik de smackpack donderdag alvast activeren? De bedoeling is vrijdagmiddag de gist toe te voegen. NB Het is voor het eerst dat ik met een smackpack ga werken, omdat het recept aangaf dat deze gist onontbeerlijk is voor een Westmalle-karakter.

Als back-up heb ik alvast wel wat korrelgist Fermentis Safbrew Abbaye BE 256 besteld. Wat ik ook kan doen is mijn wort straks verdelen over 2 gistvaten met elk 10 liter. Aan 1 voeg ik dan de smackpack toe en aan de ander een zakje korrelgist. Leek me wel een mooi experiment (dit is vast al eens gedaan, kon het alleen niet zo snel vinden).

Groet Paul

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
Re: Wyeast 3787 versus Fermentis Safbrew Abbaye BE-256
« Reactie #1 Gepost op: 05-02-2019 20:16 u »
Een smackpack is te weinig, eigenlijk heb je er twee voor nodig. Maar als je eigenwijs wilt zijn, kun je eventueel de suiker (meeste tripels hebben suiker) later in het vergistingsproces toevoegen, dan maak je het voor de gistcellen toch wat makkelijker.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-02-2019 21:04 u »
Als je vrijdag al wilt brouwen is het kort dag om nog een starter te maken dus doe het laatste maar. Lekker verdelen en het verschil ontdekken tussen beide gisten.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-02-2019 21:27 u »
De batch delen in 2 is het meest verstandig en nog leuk ook. Volgende keer gewoon een starter maken.

Offline brouwer_paul

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2019 08:39 u »
Bedankt allen, ik ga voor het splitsen van de batch. Ik heb voor de zekerheid genoeg korrelgist gekocht, voor het geval de smackpack me helemaal in de steek laat, ook daar zag ik best veel discussies over.

Offline Barmosa

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #5 Gepost op: 06-02-2019 09:24 u »
Wat het experiment betreft, let goed op de vergistingstemperatuur voor de BE-256 op 20 graden was voor mij qua rioollucht niet te harden al met al is dat biertje niet meer bijgedraaid, een tweede poging en beginnen op 17 en in 6 dagen opbouwen naar 20 graden geeft voor nu al een beter resultaat(pas twee weken op de fles maar nu al beter te drinken).

Tags: