Lallemand Abbaye Belgian Ale yeast

Gestart door seed7, 12-08-2014 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

seed7


Adbrouwt

Wat fijn, ik zie het einde van de giststarter  steeds meer in zicht komen.  Leve de korrel!

RobinB

Goede ontwikkeling inderdaad!
De naam lijkt wel veel op die van Fermentis... :o

Benieuwd naar de origine, klinkt me een beetje als Chimay. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 12-08-2014  21:29 uGoede ontwikkeling inderdaad!
De naam lijkt wel veel op die van Fermentis... :o
Heel veel zelfs. Zou me niet verbazen als iemand het straks aan moet gaat passen.

William

Leuk om te zien dat ze in de spec sheet steeds meer informatie zetten. Deze waren we nog niet eerder opgevallen.

http://lalvin.danstaryeast.com/system/files/pdfs/abbaye-belgian-yeast.pdf?download=1

CiteerTemperature shock, at greater than 10°C (50°F), will cause formation of petite mutants, leading to long or incomplete fermentation and possible formation of undesirable flavours.

Abbaye Yeast has been conditioned to survive rehydration, and contains an adequate reservoir of carbohydrates and unsaturated fatty acids to achieve active growth. It is not necessary to aerate wort.

hans_nwk



Citaat van: William op 14-08-2014  09:13 uLeuk om te zien dat ze in de spec sheet steeds meer informatie zetten. Deze waren we nog niet eerder opgevallen.

http://lalvin.danstaryeast.com/system/files/pdfs/abbaye-belgian-yeast.pdf?download=1

CiteerTemperature shock, at greater than 10°C (50°F), will cause formation of petite mutants, leading to long or incomplete fermentation and possible formation of undesirable flavours.

Het is wel jammer dat ze het niet echt duidelijk maken. Wat is "Temperature shock, at greater than 10°C (50°F)"? Is dat een gistingstemperatuur < 10 °C?
Of een 10 °C afkoelen in 10 min of 2 uur of 10 uur?

Het lijkt wel of ze het expres een beetje vaag houden.

Niels B.

Als je starter/gistslurry 20 graden is en je wort 30° bij het toevoegen, zal de gist dat niet fijn vinden. Gist wil zo constant mogelijk leven.

nembrionic

Citaat van: hans_nwk op 14-08-2014 &nbsp;09:44 uHet is wel jammer dat ze het niet echt duidelijk maken. Wat is "Temperature shock, at greater than 10°C (50°F)"? Is dat een gistingstemperatuur < 10 °C?
Of een 10 °C afkoelen in 10 min of 2 uur of 10 uur?

Het lijkt wel of ze het expres een beetje vaag houden.

Ik werk met de 500 g pakken en daar staat het duidelijker op.

De temperatuur van de gist (bijvoorbeeld op tafel liggend een kamertemperatuur van 20 ºC) mag niet meer dan 10 ºC  verschillen met de vloeistof waar het in komt.
Je wort mag dus niet heter zijn van 30 of kouder dan 10 in dat geval.

Bedenk zelf even hoe het voelt om uit een auto met goede airco te stappen in de zinderende hitte van de parkeerplaats bij het strand. Dat is best een schokje ;)

hans_nwk

Citaat van: nembrionic op 14-08-2014 &nbsp;09:48 uIk werk met de 500 g pakken en daar staat het duidelijker op.

De temperatuur van de gist (bijvoorbeeld op tafel liggend een kamertemperatuur van 20 ºC) mag niet meer dan 10 ºC  verschillen met de vloeistof waar het in komt.
Je wort mag dus niet heter zijn van 30 of kouder dan 10 in dat geval.

Bedenk zelf even hoe het voelt om uit een auto met goede airco te stappen in de zinderende hitte van de parkeerplaats bij het strand. Dat is best een schokje ;)
Jammer dat ze het niet overal even duidelijk neerzetten.
Is ook een beetje een beroepsdeformatie van me doordat ik regelmatig met specificaties bezig ben.
Zaken als "snelle verandering" (wat is snel), "te grote verschillen" (wat is te groot?) zie je regelmatig voorbijkomen en kunnen in de praktijk vaak voor flinke problemen en verschillen inzicht zorgen.

Groet,
Hans

bierhenkie

CiteerTemperature shock, at greater than 10°C (50°F), will cause formation of petite mutants, leading to long or incomplete fermentation and possible formation of undesirable flavours.

Abbaye Yeast has been conditioned to survive rehydration, and contains an adequate reservoir of carbohydrates and unsaturated fatty acids to achieve active growth. It is not necessary to aerate wort.
Grappig dat het niet nodig is het wort te beluchten. (Deed ik al nooit, kletteren is genoeg) Dus weg met die bruissteentjes. weer een infectiekans minder.

William

Citaat van: bierhenkie op 14-08-2014 &nbsp;10:38 uGrappig dat het niet nodig is het wort te beluchten. (Deed ik al nooit, kletteren is genoeg) Dus weg met die bruissteentjes. weer een infectiekans minder.

Dat is het mooie van korrelgist: de fabrikant heeft er alles al ingestopt zodat wij niet moeilijk hoeven te doen met kans op besmettingen. Gewoon de voorschriften volgen van de fabrikant.

Nu er ook nog eens steeds meer soorten korrelgist komen zoals nu weer deze Abbaye gaan de Wyeast's het nog zwaar krijgen en zullen ze wat meer op hun prijs moeten letten.

seed7

Citaat van: William op 14-08-2014 &nbsp;10:50 u[...] Wyeast's het nog zwaar krijgen en zullen ze wat meer op hun prijs moeten letten.

Helemaal als je naar de prijzen van de Poolse Gozdawa korrelgisten kijkt,

Ingo

bierhenkie

Citaat van: seed7 op 14-08-2014 &nbsp;10:58 uHelemaal als je naar de prijzen van de Poolse Gozdawa korrelgisten kijkt,

Ingo
Prijzen en verkrijgbaarheid in Nederland?

Hoppenbrouwers

Citaat van: seed7 op 14-08-2014 &nbsp;10:58 uHelemaal als je naar de prijzen van de Poolse Gozdawa korrelgisten kijkt,

Ingo
Ziet er ook goed uit zeg. Redelijk veel keuze met gisten die we nu niet hebben in korrel. Enig idee of ze ook te koop zijn in Nederland?

seed7

Voor zover ik weet op het moment niet in Nederland, wel in Duitsland bij hobbybrauerversand.de en amihopfen.de. Verzendkosten zijn te overzien.

Ingo

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 14-08-2014 &nbsp;08:10 uHeel veel zelfs. Zou me niet verbazen als iemand het straks aan moet gaat passen.
Ja, maar aan de andere kant heeft ook Wyeast al jaren twee "abbey ale" gisten. Waarschijnlijk is dat abbey of abdij niet zo merkrechtelijk gevoelig? :weetniet:

Wat ik vooral hoop is dat het wel verschillende stammen zijn. Bijvoorbeeld de Westmalle via fermentis en Chimay via danstar... ;) ;D

Erick

Benieuwd of we daar ooit achterkomen.
Bij vloeibare gisten is dat meestal een stuk duidelijker dan de korrelgisten.

RobinB

Nou, veel van de vloeibaren is ook nog niet zeker. Er zijn wel veel meer stammen, dus dat geeft meer bekenden.

Als het gistprofiel duidelijk is zullen ze wel een oorsprong-etiket krijgen. Van de fabrikant zal het niet komen, niet bij de vloeibaren noch bij de korrels.

Enige uitzonderingen zijn de iteraties van weihenstephan gisten.

Erick

Ah, dacht dat oorsprong bij de vloeibare door Wyeast en White Labs bekend waren gemaakt.
Dat is ook maar een aanname dus.

Ik hoop trouwens ook wel dat het Chimay en Westmalle zijn  ;D

William

Uiteindelijk maakt de herkomst me niet zoveel uit. Als de gist maar een uitgesproken karakter heeft. Naarmate er meer komen zal de bierstijlkaart steeds beter bedekt worden door korrelgisten.

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 14-08-2014 &nbsp;10:38 uGrappig dat het niet nodig is het wort te beluchten. (Deed ik al nooit, kletteren is genoeg) Dus weg met die bruissteentjes. weer een infectiekans minder.

Al heel wat jaren is het hier op het forum bekend dat als je werkt met korrelgisten je niet hoeft te beluchten.

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-08-2014 &nbsp;16:25 uJa, maar aan de andere kant heeft ook Wyeast al jaren twee "abbey ale" gisten. Waarschijnlijk is dat abbey of abdij niet zo merkrechtelijk gevoelig? :weetniet:

Het merk 'trappist' is beschermd en niet de naam abdij.

Er wordt ook een onderscheid gemaakt in trappistenbieren (bier afkomstig uit een trappistenabdij) en abdijbieren (die in principe niet in een abdij gebrouwen hoeven te worden).


seed7

Citaat van: Erick op 14-08-2014 &nbsp;21:43 uAh, dacht dat oorsprong bij de vloeibare door Wyeast en White Labs bekend waren gemaakt.
Dat is ook maar een aanname dus.

Ja, in Brew Like A Monk is dat gedaan door de fabrikanten, met daarbij wel de kanttekening dat de gist uit het zakje of buisje niet meer het zelfde hoeft te zijn als wat de betreffende abdijen gebruiken als gevolg van de langzame veranderingen.

De T-58 zou bijvoorbeeld zo'n gist kunnen zijn en naar verluid is die geoogst op een moment dat er meerder stammen tegelijk actief waren, later zou dat bij de betreffende brouwer "opgeschoond" zijn. Wat dit soort dingen betreft ben ik het wel met William eens, als het maar smaakt. Maar ik blijf nieuwsgierig naar de herkomst en het verhaal.

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 15-08-2014 &nbsp;00:39 uDe T-58 zou bv zo'n gist kunnen zijn en naar verluid is die geoogst op een moment dat er meerder stammen tegelijk actief waren, later zou dat bij de betreffende brouwer "opgeschoond" zijn.
Welke brouwer/brouwerij was dat dan?

Reinculturen worden toch al wel een redelijke periode gebruikt. Zeker voor het bestaan van White Labs, Wyeast en de bierstammen van Fermentis.

RobinB

Citaat van: Jacques op 15-08-2014 &nbsp;00:24 uHet merk 'trappist' is beschermd en niet de naam abdij.
Dat is het "authentic trappist logo", maar zo is er ook een keurmerk voor abdijbieren dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Daar ging het me echter ook niet om, maar om de naamsgelijkenis die al eerder tot wijzigingen geleid heeft. (Bijv. US56 -> US05)

seed7

Citaat van: RobinB op 15-08-2014 &nbsp;22:25 uWelke brouwer/brouwerij was dat dan?

Dat brouwers een reine cultuur ergens in een vriezer hebben wil nog niet zeggen dat ze daar vaak op terug grijpen. Zeker niet als ze op een goede manier oogsten en met die oogst verder brouwen. Als men dit langdurig doet is het resultaat dat men met meerdere zeer nauw verwante stammen werkt. Iets dat met name in Engeland bij de oude kleinere brouwerijen nog al eens voor komt, bijvoorbeeld Harveys of Lewes

Chimay heeft in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn gist stam(men) opgeschoond, een van de niet meer door Chimay gebruikte gisten zou de T-58 kunnen zijn. Ik kan de exacte referentie niet meer terug vinden. De WY1214 zou van een monster van voor de schoonmaak komen en daarom geen "exacte kloon bieren" meer produceren.

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 15-08-2014 &nbsp;22:58 uDat brouwers een reine cultuur ergens in een vriezer hebben wil nog niet zeggen dat ze daar vaak op terug grijpen. Zeker niet als ze op een goede manier oogsten en met die oogst verder brouwen. Als men dit langdurig doet is het resultaat dat men met meerdere zeer nauw verwante stammen werkt.
Mja. Het ligt er een beetje aan hoe nauwkeurig de QC werkt. ;)
Op zich valt het wel te verwachten dat er enige drift plaatsvind, maar dan nog heb je 1 stam (met minimale variatie zoals je dat in iedere stam hebt).
Dat is een heel andere situatie dan de tijd dat er niet (initieel) geënt werd met een reincultuur. Enten met een reincultuur wordt al wel lang gedaan.

CiteerChimay heeft in de jaren 90 van de vorige eeuw zijn gist stam(men) opgeschoond, een van de niet meer door Chimay gebruikte gisten zou de T-58 kunnen zijn. Ik kan de exacte referentie niet meer terug vinden.
Chimay heeft toch al sinds pater Theodore een reincultuur?
Dat was al ergens in de jaren 50 dacht ik.

Dat T58 van Chimay komt kan ik niet echt bij. Zowel niet qua smaak als qua SVG. :)

Afkomst an sich interesseert me niet zo heel erg, fylogenetische verbanden daarentegen weer wel. Het zou leuk zijn als daar enige info over losgelaten wordt. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-08-2014 &nbsp;22:33 uDat is het "authentic trappist logo", maar zo is er ook een keurmerk voor abdijbieren dus die vlieger gaat niet helemaal op.

Dat keurmerk voor abdijbieren was ik inderdaad vergeten. Dit keurmerk stelt niet zo veel voor en kun je zonder problemen bier aan een niet meer bestaande abdij koppelen. Het "merk" trappist is veel beter beschermd dan "abdij".
Vandaar dat meer voor de hand ligt een gist, die oorspronkelijk afkomstig is van een trappistenbrouwerij, aan te duiden als abdijgist.

RobinB

Hmmm... Waarom is er dan de "Trappist high gravity"?

Trappist an sich is geen probleem, het keurmerk "authentic trappist" is iets anders.

Maar zoals aangegeven was het me hier niet om te doen.

seed7

Citaat van: RobinB op 15-08-2014 &nbsp;23:22 uChimay heeft toch al sinds pater Theodore een reincultuur?
Dat was al ergens in de jaren 50 dacht ik.

Yeast Origins op ongeveer 3/4 van de pagina.

Ingo

RobinB

Ah, zo.
Mja het stukje tekst is wel in lijn met het "verdoezelen" wat Wyeast en White Labs maar graag doen. Er zal zeker enige divergentie hebben plaatsgevonden, maar zowel Westmalle en Westvleteren als Chimay werken met reinculturen. Niet met mengculturen.

Mogelijk heeft Chimay rondom die tijd weer eens een nieuwe reincultuur uit de stocks opgestart. Het is dan de vraag om de hoeveel tijd ze dat doen. Daaruit zou je de mate van te verwachten divergentie tussen Westmalle en Westvleteren en Chimay (grofweg) kunnen afleiden.

seed7

Citaat van: RobinB op 16-08-2014 &nbsp;11:41 uNiet met mengculturen.

Die ontstaan toch gewoon mettertijd, afhankelijk van de werkwijze? Heeft niet Westmalle een soort van continu "broedsysteem" voor gist, waar voor ieder brouwsel gist wordt afgetapt en het vat met wort wordt aangevuld. Lijkt me een prima plek voor divergentie?

Ingo

RobinB

Nee, daar wordt door de kwaliteitscontrole op toegezien.
Mengculturen gedragen zich onvoorspelbaar, wat kan leiden tot mislukte batches.

RoodeLeeuwVenlo

Nu Lallemand kort na Fermentis met een zelfde type gist uit komt. Kan het dan niet zijn dat deze exact het zelfde zijn en er maar één fabrikant van korrelgist is maar die onder meerdere namen uit geeft? Zou mij niks verbazen. Gebeurt in elke tak van de voedingsmiddelenindustrie.

RobinB

Tot nog toe heb ik daar niks van gemerkt en is hun gamma zeker verschillend geweest.
Ook heb ik nergens een nieuwsbericht gelezen over de fusie tussen Lallemand en LeSaffre.

Voor zover ik weet zijn het juist concurrenten, met concurrerende gisten zoals ook nu. Vanwaar ineens deze gedachte?

seed7

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 18-08-2014 &nbsp;22:54 u[...] één fabrikant van korrelgist is [...]

Van korrelgist (en bacteriën) zijn er tientallen, maar er zijn er maar een paar die zich specifiek op bier en wijn richten. Misschien omdat het iets nauwkeuriger komt dan bij de alomtegenwoordige 'bakkersgist'? THT uit Wallonie b.v. zou het volgens mij zo kunnen.

Ingo

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: RobinB op 18-08-2014 &nbsp;23:01 uTot nog toe heb ik daar niks van gemerkt en is hun gamma zeker verschillend geweest.
Ook heb ik nergens een nieuwsbericht gelezen over de fusie tussen lallemand en LeSaffre.

Voor zover ik weet zijn het juist concurrenten, met concurrerende gisten zoals ook nu. Vanwaar ineens deze gedachte?
Ik heb die gedachte al langer. Zo denk ik dat Brouwland niet een eigen korrelgistfabriek heeft en zij hun huis korrelgist ergens laten maken. Ik kan me voorstellen dat het helemaal geen eigen soorten zijn maar een bestaande soort afgevuld als Brewferm.
Bij bier gebeurt het ook (Leffe Triple=Hoegaarden Grand Cru, Deugniet=Corsendonk Agnus=Triple Moine, Affligem=Postel etc.)

Etn82

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 19-08-2014 &nbsp;13:34 u(...) Leffe Triple=Hoegaarden Grand Cru (...)

Bedoel je dat de Leffe triple hetzelfde bier is als Hoegaarden Grand Cru?

Het is lang geleden dat ik één van beide heb gedronken, maar volgens mij is er toch wel een wezenlijk verschil.

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 19-08-2014 &nbsp;13:34 uIk heb die gedachte al langer. Zo denk ik dat Brouwland niet een eigen korrelgist fabriek heeft en zij hun huis korreligste ergens laten maken. Ik kan me voorstellen dat het helemaal geen eigen soorten zijn maar een bestaande soort afgevuld als Brewferm.
Bij bier gebeurt het ook (Leffe Triple=Hoegaarden Grand Cru, Deugniet=Corsendonk Agnus=Triple Moine, Affligem=Postel etc.)

Uiteraard is etiketbier een bekend gegeven en Brewferm zal zeker ergens de gist inkopen.
Maar de gisten van Danstar en Fermentis zijn verder duidelijk verschillend qua gistprofiel en vergistingseigenschappen (ook van de Brewferm gisten). De genoemde rehydratie instructies zijn ook verschillend en de bedrijven noch moederconcerns zijn verbonden met elkaar.

Bij je voorbeeld komen de genoemde bieren gewoon uit dezelfde brouwerij, bij de gisten is dat niet het geval voor zover bekend.

RoodeLeeuwVenlo

Goed,

Dat is zo. Maar dan heb je ook nog Mauribrew en die Poolse gisten. Ook allemaal anders?
Het kan natuurlijk. Ik ken de giftwerend niet heel goed.
Maar het zou me niet verbazen als er dubbelgangers bij zitten. Zo niet. Des te beter.

RobinB

Met name van de kleinere vermoed ik ook dat er herverpakkers bij zitten. En dat zal ook zeker deels gebeuren, zie bijv. in Nederland al.
De Poolse gisten zijn qua specificaties wel een buitenbeentje, vooral de lage alcoholtolerantie valt op. Dat doet op z'n minst vermoeden dat het andere stammen zijn.
De Mauribrew gisten worden in ieder geval in Australië geproduceerd. Daar zou een kopie van de Coopers stam tussen kunnen zitten, maar dat is er dan ook maar een.

Tot nog toe zijn er dus meer aanwijzingen dat het van meerdere producenten komt. Hoeveel is nog onduidelijk, maar dat het allemaal uit 1 fabriek komt én dat het allemaal herverpakkingen van dezelfde stammen zijn lijkt vooralsnog uitgesloten.

Jacques

Of Lallemand en Fermentis met dezelfde gist op de markt komen kan mijn inziens gecontroleerd worden door een vergelijkende vergisting. Kost je twee zakjes gist en wat tijd...

RobinB

Het ging niet zo zeer om dezelfde of equivalente stam, maar om de vraag of het niet gewoon één en hetzelfde product was met enkel een verschil in verpakking.
Het eerste kan nog altijd (hoewel niet zo tactisch mijns inziens), het laatste lijkt me onwaarschijnlijk.

RoodeLeeuwVenlo

Dat het verschillende stammen zijn is alleen maar fijn voor ons. Nu nog zien te achterhalen wat hun origine is.

Jacques

Citaat van: RobinB op 20-08-2014 &nbsp;21:48 uHet ging niet zo zeer om dezelfde of equivalente stam, maar om de vraag of het niet gewoon één en hetzelfde product was met enkel een verschil in verpakking.

Net als Louis (RoodeLeeuwVenlo) sluit ik dat niet uit. Ook ik denk dat de gisten van Brewferm ook onder andere namen worden uitgebracht. Tegenwoordig is Brouwland heel groot. In het verleden was dat niet het geval maar ook toen had Brouwland zijn eigen gist.
Overigens weet ik zeker dat in het verleden een kleine leverancier een gist herverpakte en het onder een andere naam op de markt bracht.

seed7

Het is helemaal niet moeilijk of ingewikkeld om een korrelgist te laten maken. Je levert de juiste stam en een zak met geld aan en je krijgt een pallet met dozen op je stoep. Het is een service die zeker Fermentis levert (toll manufacturing) en ik weet dat ook anderen dat doen, zeker in een periode waar het allemaal wat minder gaat.

De kans is groot dat de eerder genoemde Coopers gist er een van AB Mauri (Associated British Food) is die er voor Coopers een ander zakje omheen doet.

Zoals ik al eerder schreef, er zijn een heleboel korrelgist producent. Het is alleen wel zo dat het aantal eigenaren steeds minder wordt door overnames. Hier een aardig overzicht van Lallemand's acquisitie historie in Europa. Het in een van de laatste alinea's genoemde GBI kon wel eens de producent van Mangrove Jack's gisten zijn. Jack's gistnamen passen redelijk binnen de huidige en de oudere collectie van Danstar.

Ingo

RobinB

Als het niet zo moeilijk is (ook op hoog kwalitatief niveau), vraag ik me af waarom Wyeast en White Labs het niet doen.
Je levert je klanten immers een veel beter houdbaar product. Ook kan je zelf op grotere schaal produceren omdat je het in korrelvorm kan opslaan.
Ik vraag me dus af of het wel zo makkelijk is?

Dat er herverpakkers zijn, maakt overigens nog niet dat Fermentis en Danstar uit dezelfde fabriek komen. Dat lijkt zeer onwaarschijnlijk.

hobbybob

Inmiddels heeft vd kooy deze gist in het assortiment (11,5 g verpakking), heb vandaag even een zakje gehaald ben wel benieuwd :gistsmile:

KC

Bij deze gist staat low flocculation. Bij die van Fermentis high. Voor de gistkenners is dan misschien wel duidelijk welke gist (van oorsprong) het in ieder geval niet is? Is deze ondertussen al door iemand gebruikt?

RobinB

Volgens mij is hij nog niet verkrijgbaar. :)

Albertus

Citaat van: RobinB op 13-10-2014 &nbsp;18:24 uVolgens mij is hij nog niet verkrijgbaar. :)

Citaat van: Anton op 10-10-2014 &nbsp;19:08 uIk heb ze vanmorgen ook binnen gekregen.
10 ct goedkoper en gratis per envelop thuis.
Dank Van der Kooy.

Er is nog een draadje over deze gist:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26146.0.html

Bert

Hoppenbrouwers

Citaat van: Albertus op 13-10-2014 &nbsp;19:39 uEr is nog een draadje over deze gist:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26146.0.html

Bert
Dat is toch écht een andere gist....

RobinB

Inderdaad, dat gaat over de fermentis. :)

Albertus

Sorry, even niet goed opgelet.

Bert

KC

Ondanks dat de gist op de site staat bij Lallemand, kan ik het nergens ter wereld vinden tot nu toe.
En hun email adres zie ik ook nergens, anders kom ik eens informeren.

KC

Tot mijn verrassing staat hij er bij Brouwmarkt bij. Heb "hem" direct besteld :)

RobinB

Yeah!
Hoe meer keuze met korrels hoe beter!

Jacques

Citaat van: KC op 06-12-2014 &nbsp;20:46 uTot mijn verrassing staat hij er bij Brouwmarkt bij. Heb "hem" direct besteld :)

Mooi. Ik ben benieuwd of hij veel anders is de Fermentis Abbaye.
Ik denk het wel...

Oscar

Citaat van: Jacques op 06-12-2014 &nbsp;22:46 uIk denk het wel...

Ik denk het niet... ;)

RobinB

De á priori kans is natuurlijk al enorm dat hij anders zal zijn/uitpakt. ;)

KC

Low flocculation staat er bij deze en de andere was high.

Hay

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?

Gerald

Citaat van: Jacques op 06-12-2014 &nbsp;22:46 uMooi. Ik ben benieuwd of hij veel anders is de Fermentis Abbaye.
Ik denk het wel...

Binnenkort eens kijken naar of ik splitbatch kan brouwen met beide gisten... ;D Zal wel rond de kerst worden gok ik. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Gerald op 07-12-2014 &nbsp;20:13 uBinnenkort eens kijken naar of ik splitbatch kan brouwen met beide gisten... ;D Zal wel rond de kerst worden gok ik. :brouwen:

Dat zijn de betere initiatieven! :duimop:
Voor een goed vergelijk even veel gist geven en beide op dezelfde temperatuur vergisten.

KC

Eerst maar een dubbel dan van de slurrie een quadrupel denk ik :) al moet ik zeggen dat met een tripel de smaak misschien wat duidelijker over komt.

Adrie

Citaat van: Gerald op 07-12-2014 &nbsp;20:13 uBinnenkort eens kijken naar of ik splitbatch kan brouwen met beide gisten... ;D Zal wel rond de kerst worden gok ik. :brouwen:

Goed idee, Gerald. Neem dan, als het even kan, ook de Mangrove Jack's M27 Belgian Ale mee als derde gist.

Gerald

Citaat van: Adrie op 08-12-2014 &nbsp;09:30 uGoed idee, Gerald. Neem dan, als het even kan, ook de Mangrove Jack's M27 Belgian Ale mee als derde gist.
Ik wil opzich wel, maar dan hou ik niet veel meer als max 7 liter per gist over. Batches worden daarmee wel heel klein.
ik zal Menno nog eens polsen voor de M27 ;)

Etn82

Citaat van: Adrie op 08-12-2014 &nbsp;09:30 uGoed idee, Gerald. Neem dan, als het even kan, ook de Mangrove Jack's M27 Belgian Ale mee als derde gist.

Volgens de beschrijving is de M27 geschikt voor saisons:
Citeerideal for belgian saison or farmhouse style beer
Hier zou dus eerder een vergelijking met de Belle Saison interessant kunnen zijn.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Etn82 op 09-12-2014 &nbsp;10:34 uVolgens de beschrijving is de M27 geschikt voor saisons: Hier zou dus eerder een vergelijking met de Belle Saison interessant kunnen zijn.
En de T58

Etn82

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 09-12-2014 &nbsp;17:17 uEn de T58

Past inderdaad goed bij het peperige dat ze noemen.

RobinB

Wel het peperige, maar niet de "very high attenuation". Toch leuk om erbij te vergelijken. :)

KC

Mijn eerste brouwsel zit sinds gisteren in het gistingsvat. Het "gebubbel" komt nu op gang. Het is een dubbel en dan hoop ik zaterdag de gist er weer voor te kunnen "hergebruiken" voor een quadrupel. Kent iemand een abdij/trappist gist waar de gist moeilijk van neerslaat? Want volgens mij zijn er daar niet zo heel veel van.

Rickske

Dan ook hier maar even de volgende vraag:
Heeft iemand de Lallemand Danstar Abbaye gist al eens getest en hoe verhoudt deze zich in smaakprofiel en gemiddelde vergistingsgraad tot de Abbaye van Fermentis?

Gerald

Citaat van: Rickske op 17-01-2015 &nbsp;17:05 uDan ook hier maar even de volgende vraag:
Heeft iemand de Lallemand Danstar Abbaye gist al eens getest en hoe verhoudt deze zich in smaakprofiel en gemiddelde vergistingsgraad tot de Abbaye van Fermentis?

nog niet aan toe gekomen om een smaak test te brouwen. Zal met een paar weken wel worden ;)

Adrie

Ik heb nu de Safbrew Abbaye, de Danstar Abbaye en de Mangrove Jack's Belgian Ale en ik wil een batch in drieën splitsen om de verschillen te achterhalen. Het zal nog wel een aantal weken duren voordat ik hieraan toe kom, denk ik.

Robert1968

Ik gisteren een Quadrupel gebrouwen die nu bij 21 ºC  met deze korrelgist staat te gisten. De geur die vrijkomt is tot nu toe vrij neutraal. Zijn er ervaringen met deze gist en met name de invloed van de gistingstemperatuur? Ik kan nu nog verwarmen/koelen.


Ronnie

Zelf heb ik een batch van 84 liter opgesplitst in 2:
de Fermentis en de Danstar/lallemand.
Beiden op idem zelfde T=20°C vergist in ruime, goed gecontroleerde gistkast, netjes na elkaar.
Danstar gaf er als eerste de brui aan.
Fermentis anderhalve dag later

Stamwort was 1073 inclusief de suiker
Eind SG's: Fermentis 1009,7 .   Danstar 1012,2
Recept = iets a la Westmalle tripel, vandaar die suiker.
dosis gist: 44 g op 42 l elk. (= van elk 40 netto te bottelen)

Buiten alle verwachtingen in, ben ik niet te spreken over Danstar.
Heb Danstar altijd gekend voor zuivere vergistingen
Heel ander smaakpatroon en ietwat medicinale smaak in de afdronk.  :(

De Fermentis daarentegen is lekker, heeft (ook) niet gestonken tijdens gisting, maar heeft niet de resultaten als een Westmalle gist!
De negatieve impressies als op Amerikaanse sites over de Fermentis Abbaye vind ik op z'n minst overdreven, denk dat ze ginder teveel met hun water knoeien!
Ook hier hebben sommigen gas gegeven op de Fermentis Abbaye, maar ik ben er globaal gezien best tevreden over, zeker niet mis voor een korrelgist!

Bier is nu 3 weken gebotteld en kortelings krijgen ook anderen het te beoordelen.
Iemand op het Vlaams forum heeft de Danstar ook met Nottingham vergeleken op 1 brouwsel, waar die Nottingham het ook beter deed. Dat was op een heel ander brouwsel.

Zou de Danstar Abbaye die in (Oostenrijk gefabriceerd wordt) dan toch dezelfde zijn als op de Oostenrijkse Trappist?
Hun 500 gram pakketten bestonden al meer dan 1 jaar. De eerste brouwsels waren ook erbarmelijk!
Vandaag is die Oostenrijkse Trappist OK en lekker... andere gist? Update bij Danstar?
De Oostenrijkse trappist kent nog maar relatief kleine brouwvolume's, vandaar misschien droge gist?

MaartenP

Bedankt voor het delen van de ervaringen!

Verder heten die gisten abbaye, wat zo ongeveer alles kan betekenen en het hoeft dus echt geen Trappistengist te zijn.

Robert1968

Heb je dat medicinale geproefd tijdens bottelen? Dit kan natuurlijk nog wegtrekken.

Ik ben vooral benieuwd naar je smaak- en geurervaring na minimaal 6 weken in de fles.

Alvast bedankt.


Rickske

Heb nu net een batch gemaakt, 20 liter. ben benieuwd hoe de Danstar Abbaye gist me gaat bevallen. Als het niet wat is ga ik weer verder met de vloeibare gisten.

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 28-01-2015 &nbsp;12:23 uHeb je dat medicinale geproefd tijdens bottelen? Dit kan natuurlijk nog wegtrekken.

Mijn ervaring is dat een fenolische smaak niet minder wordt met de tijd.

Ronnie

Citaat van: Robert de Boer op 28-01-2015 &nbsp;12:23 uHeb je dat medicinale geproefd tijdens bottelen? Dit kan natuurlijk nog wegtrekken.
...
Alvast bedankt.

Graag gedaan,
Bij bottelen was er al een verschil te merken. Maar minder uitgesproken, toen proefde je ook al dat de hopsmaken zoals die in een Koninginnetripel net als bij de Westmalle tripel sterk naar voor komen bij die Danstar niet te vinden was.
De Danstar kan me deze keer niet echt bekoren.  :(

Ronnie

Citaat van: Rickske op 28-01-2015 &nbsp;14:37 u... Als het niet wat is ga ik weer verder met de vloeibare gisten.

Idem dito, de Fermentis kan er nog door, maar dit biertype ga ik blijven met Westmalle opkweek doen, voor Rochefort type's de Rochefort opkweek of ook wel de Nottingham die favoriet blijft.

Ronnie

We zijn nu weer wat verder.
De medicijnsmaak in mijn tripel met deze gist is ietwat afgenomen, echter toch nog flink fenolisch.
(Medicijnsmaak is voor mij zeer uitgesproken fenolisch).

De Fermentis Abbaye is gelijk gebleven.

Maar ik blijf bij mijn standpunt: in de toekomst terug met opkweek gist van Westmalle zelf.

Robert1968

Vreemd. Vandaag mijn Quadrupel gebotteld. Ik herkende geen medicijnsmaak. Qua geur, vond ik vond juist een grote gelijkenis met een Quadrupel die ik recent met de Westmalle gist (Wyeast 3787) heb gebrouwen. Ik zal over enkele weken beide bieren eens naast elkaar beoordelen.

ThomasM

Ik ben een dubbel aan het vergisten met deze gist en de geur komt een beetje heet en wat peperig over. Niet geheel gek voor een Belgische gist, maar niet de Westmalle geur die ik gewend ben van de 3787.

Hij is vergist tussen de 20 en 23 graden C.

Rickske

Gister mijn sterke dubbel vergist met de danstar abbaye getest. Al met al niet gek, maar ook niet volledig overtuigd. Ik brouw deze eens opnieuw met een vloeibare gist om ze naast elkaar te proeven.

Oxhead

Ben nu een quadrupel aan het brouwen die ik ga vergisten met deze gist, ik ben benieuwd. :brouwen:

bierfan

Start de Danstar Abbaye bij jullie ook zo langzaam?

Pimmels

Citaat van: bierfan op 14-03-2015 &nbsp;18:59 uStart de Danstar Abbaye bij jullie ook zo langzaam?
Nee niet langzamer... stinkt wel erg tijdens vergisting, maar prima tripel geworden. :proost:


bierfan

 MIjn gistkasten zijn bezet, dus deze wordt vergist in de woonkamer. Daar is het nu 21 graden. Meet ik net het wort is die maar 17 graden. Dat zal het wel zijn denk ik.

bierhenkie

Citaat van: Adrie op 18-01-2015 &nbsp;11:50 uIk heb nu de Safbrew Abbaye, de Danstar Abbaye en de Mangrove Jack's Belgian Ale en ik wil een batch in drieën splitsen om de verschillen te achterhalen. Het zal nog wel een aantal weken duren voordat ik hieraan toe kom, denk ik.
Adrie,

Heb je een en ander inmiddels gerealiseerd?
Zo ja, wat zijn jouw bevindingen?

Adrie

Citaat van: bierhenkie op 25-03-2015 &nbsp;11:19 uAdrie,

Heb je een en ander inmiddels gerealiseerd?
Zo ja, wat zijn jouw bevindingen?

Nee, het is er nog niet van gekomen.

bierfan

Wat voor svg behalen jullie ongeveer met deze gist?

Ik zit nu op zo´n 83%. Is ver klaar.

Ronnie

Dat is veruit het maximum dat ie kan.
Doet het niet zoals de Fermentis.

Rickske

ik heb er hier een met 84% is een vrij zwaar bier geworden.


Ansius

Blonde mee gebrouwen.
De geur tijdens de vergisting was best prettig.
SVG 78%.

Vandaag gebotteld.

De smaak bevalt me vooralsnog niet zo.
Bier doet droger aan dan het is met weinig karakter.
Ik zou zo niet kunnen zeggen op welk abdijbier dit zou moeten lijken.
Maar zien wat druk op de fles doet.

Ronnie

Citaat van: ANSIUS op 27-05-2015 &nbsp;16:51 uDe smaak bevalt me vooralsnog niet zo.

Idem en dat is nog altijd zo, echt overdreven fenolisch

Jacques

Citaat van: Ronnie op 27-05-2015  18:16 uIdem en dat is nog altijd zo, echt overdreven fenolisch

Bij het bier dat ik met deze gist gebrouwen heb viel dat wel mee. Ik vind de gist redelijk neutraal. Deze gist is in mijn beleving geen bodybuilder.

Etn82

Ben van plan om een split batch te brouwen van een Belgian Dark Strong Ale waarvan ik voor de ene helft de Lallemand Abbaye ga gebruiken en voor de andere helft de Wyeast 1214 (Chimay origine).

Welke vergistingsgraad hebben jullie met deze Lallemand behaald? En wat is het gistprofiel?


Jacques

Citaat van: Etn82 op 16-11-2017  10:42 uBen van plan om een split batch te brouwen van een Belgian Dark Strong Ale waarvan ik voor de ene helft de Lallemand Abbaye ga gebruiken en voor de andere helft de Wyeast 1214 (Chimay origine).

Welke vergistingsgraad hebben jullie met deze Lallemand behaald? En wat is het gistprofiel?

Het is alweer zo'n 3 jaar geleden dat ik deze gist gebruikt heb. Ik had een vergistingsgraad van 79%. Het bier is allang op. Over het gistprofiel heb ik niets vastgelegd. Was overigens een kleine batch van 8 liter.

Juindorper

Ik heb er eens een tripel mee gebrouwen en kwam aan een SVG van 84% vergist op 19 ºC.
Het smaakprofiel deed me op de een of andere manier aan Leffe denken maar dan weer net niet.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 16-11-2017  20:45 uHet is alweer zo'n 3 jaar geleden dat ik deze gist gebruikt heb.

Sedertdien ook niet meer gebruikt. Immers er is beter.

Traploper



Citaat van: Juindorper op 16-11-2017  21:36 uHet smaakprofiel deed me op de een of andere manier aan Leffe denken maar dan weer net niet.

Heb op dit moment een tripel staan te vergisten met deze gist en ik heb dezelfde associatie.

Etn82

Citaat van: Etn82 op 16-11-2017  10:42 uBen van plan om een split batch te brouwen van een Belgian Dark Strong Ale waarvan ik voor de ene helft de Lallemand Abbaye ga gebruiken en voor de andere helft de Wyeast 1214 (Chimay origine).

Welke vergistingsgraad hebben jullie met deze Lallemand behaald? En wat is het gistprofiel?

Vandaag dit bier gebotteld.

Start SG was 1.078

De Wyeast 1214 is doorgegaan tot 1.010  (SVG van 86% / ABV 9,1%) 

De Lallemand Abbaye is doorgegaan tot 1.013 (SVG van 82% / ABV 8,6%)

Qua geur bespeur ik geen grote verschillen. Ietwat zoet van geur (niet geheel onverwacht), ontwaar vooral veel rozijnen.
De 1214 heeft nog een subtiele hint van chocolade. Bij de Abbaye lijk ik een lichte zweem van geroosterd brood te bespeuren.

Wat smaak betreft is mijn eerste indruk dat de 1214 wat voller is. De Abbaye komt wat vlakker over.

baas hoppe baas

Hoi

Baard in de keel. Ik vroeg me af hoe dit experiment is afgelopen nu er druk op de fes zit? Zijn beide bieren vergelijkbaar? Of valt de Lallemand toch wat tegen zoals hierboven een aantal keer vermeld staat?


Etn82

Citaat van: baas hoppe baas op 23-01-2018  20:13 uHoi

Baard in de keel. Ik vroeg me af hoe dit experiment is afgelopen nu er druk op de fes zit? Zijn beide bieren vergelijkbaar? Of valt de Lallemand toch wat tegen zoals hierboven een aantal keer vermeld staat?

Het toeval wil dat ik afgelopen weekend twee flesjes heb open getrokken en naast elkaar heb geproefd. Mijn voorkeur ging nu uit naar de Wyeast 1214 gist, waar de afzonderlijker smaken van de mout en candisyrup veel meer naar voren kwamen. Dat verraste me enigzins, omdat bij het bottelen en bij een eerder test de Lallemand juist als beste uit de bus kwam.

Opvallend was een aroma en smaak dat met sterk aan aardbei deed denken. Heb het idee dat de flessen nog wat tijd nodig hebben om op dronk te komen. Zal tzt een meer uitgebreide proefnotitie hier plaatsen.

Mark GA

Nou Etienne, we zijn bijna een jaar verder... kom maar door!

Mike101

Iemand nog een update over deze gist qua smaak, vergistingsgraad e.d.?

Ik wil er dit weekend een tripel mee brouwen maar lees negatieve reacties.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Mike101 op 16-01-2019  19:31 uIemand nog een update over deze gist qua smaak, vergistingsgraad e.d.?

Ik wil er dit weekend een tripel mee brouwen maar lees negatieve reacties.
Ik heb er afgelopen week een Belgisch Bitter blond mee gebrouwen. Ruikt heerlijk nu. Ik kan nog niets zeggen over de vergistingsgraad. Maar ik denk geschikt voor veel Belgische biertypes.

erik ijssels

Kan dezs gist in BrouwHulp ingevoerd worden eigenlijk?
Kan hem niet vinden in de lijst met gisten namelijk.


Esterenbrouw


ray81

Citaat van: erik ijssels op 01-02-2019  14:50 uKan dezs gist in BrouwHulp ingevoerd worden eigenlijk?
Kan hem niet vinden in de lijst met gisten namelijk.

Is dit niet de Danstar Abbaye?

erik ijssels


BrouwMark


RoodeLeeuwVenlo

Ja. Lallemand Danstar Abbaye. Mijn ervaring met mijn laatste vergisting hiermee is dat deze niet het zelfde is als de Safbrew Abbaye die nu BE-226 heet. Danstar ruikt meer naar banaan en ik denk dan gelijk aan La Trappe. Ik weet echter niet zeker of dit ook zo is.

Brouwdraakje

Heb een batch met deze gist staan nu. 35 minuten op 62 graden en 45 minuten op 72 graden gemaischt. Begin SG was 1070, op 30-12. Gisting is gedaan op 20 graden Celsius.
Vorige week zondag bemonstert, kwam uit op SG van 1020-22. Temperatuur met stapjes verhoogd naar 23 graden, net nog een monster genomen en staat nog steeds op 1020.

Zou het nut hebben om wat suiker toe te voegen? Ben bang voor bommetjes als ik het met deze stand van zaken ga bottelen.

Hopfenfox

Eind december ook gebruikt:

Temperatuur — 62 °C — 45 min
Temperatuur — 72 °C — 30 min
Temperatuur — 78 °C — 5 min

Begin SG 1062, eind SG 1007 (88% vergistingsgraad). Jouw maischschema is inderdaad wat warmer en dus minder vergistbare suikers. Maar dan nog lijkt 1020 me vrij hoog? Ik heb ongecontroleerd vergist in de keuken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.