Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kun je verschillende hoppen uitwisselen?  (gelezen 2236 keer)

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • Land: nl
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
Kun je verschillende hoppen uitwisselen?
« Gepost op: 10-08-2014 15:15 u »
Beste brouwers,

Ik maak nu 15 liter tripel. Het recept geeft aan 64 gram Tetnanger Tetnang 4,4% en 13 gram Saaz 3,5 %. Helaas heb ik de juiste hoppen niet in huis, maar ik heb wel nog wel Perle 6,8%. Kan ik dan om op dezelfde bitterheid uit te komen een simpel rekensommetje uitvoeren.

Namelijk totaal 64 x 4,4 + 13 x 3,5 = 327

327 / 6.8 = 48

Dus 48 gram Perle van 6.8%

Werkt deze logica? Alvast bedankt voor de reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

homoeccentricus

• Gast
Re: kun je verschillende hoppen uitwisselen?
« Reactie #1 Gepost op: 10-08-2014 15:24 u »
Inderdaad, op voorwaarde dat alle hop even lang kookt (ik neem aan 60 min).

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
Re: kun je verschillende hoppen uitwisselen?
« Reactie #2 Gepost op: 10-08-2014 15:29 u »
Dank je!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kun je verschillende hoppen uitwisselen?
« Reactie #3 Gepost op: 10-08-2014 16:41 u »
Kan ik dan om op dezelfde bitterheid uit te komen een simpel rekensommetje uitvoeren.

Qua berekende bitterheid kun je via het rekensommetje op dezelfde waarde uitkomen. Echter hop is meer dan alleen bitterheid. Het geeft ook een bepaald aroma aan je bier. Elke hopsoort is wat dat betreft uniek.

Hieronder geef ik, voor wat ze waard zijn, een paar links met overzichten van vervangende hopsoorten
http://www.brew365.com/hop_substitution_chart.php
http://byo.com/resources/hops (met smaakomschrijvingen van de verschillende hopsoorten)
http://www.brewps.com/hop-chart-hop-substitutes.html (met smaakomschrijvingen van de verschillende hopsoorten)

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10-08-2014 17:57 u »
In welke mate is bij 60 min koken en een gelijk aantal IBU de hopsoort nog te proeven?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 10-08-2014 23:03 u »
In welke mate is bij 60 min koken en een gelijk aantal IBU de hopsoort nog te proeven?

Ook bij een kooktijd van 60 minuten is de hopsoort nog te proeven. Het is niet zo dat alle aromastoffen verdampen. Maar naast alfazuren en aromastoffen zijn er nog meer stoffen die van invloed zijn op de beleving van het bier. Zo wordt ook de body van een bier voor een stuk bepaald door stoffen uit de hop. Zoals ik al schreef: hop is meer dan bitterheid.

Tags: hop