Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brupaks Old London Porter "verbeteren"  (gelezen 2479 keer)

Offline Yogi

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brupaks Old London Porter "verbeteren"
« Gepost op: 08-08-2014 10:04 u »
Beste bierbrouwers/drinkers,

Ik wil graag een kleinere hoeveelheid donker bier brouwen. Het 10 liter blik van Brupaks lijkt me wel wat (heeft iemand ervaring met dit blik?).

http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/complete-bierpaketten/brupaks/brupaks-old-london-porter-voor-10-liter.html

Maar ik wil het graag nog wat verbeteren, gewoon voor de fun. Ik dacht om het volgende toe te voegen:

100 g chocolade mout ("cold steep" 24 uur in een pannetje)
Fuggles hop (ben er niet uit hoeveel)

Het moet een porter blijven maar met iets sterkere smaak. Mijn vraag is of dit qua smaak genoeg is of dat er misschien nog moutextract of extra suiker bij moet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
Re: Brupaks Old London Porter "verbeteren"
« Reactie #1 Gepost op: 08-08-2014 12:47 u »
Heb je al een idee wat je wil bereiken met je brouwsel? Als je het alleen wil verbeteren is het natuurlijk wel belangrijk om te weten hoe het smaakt en of het natuurlijk echt een verbetering is. Je zou dan een splitbatch kunnen maken na de hoofdgisting (2x 5 l). Met 2 gistingsflessen 5 liter & water slot + dop ben je al voor ~15 euro klaar. Dit heb ik met mijn 2 vorige brouwsels gedaan, geeft je meerdere soorten bier om te proeven  ;) en meteen inzicht op de smaak impact op de verschillende ingrediŽnten. Ik probeer altijd dan maar 1 variabele te veranderen, en een referentie batch te maken.

Standaard zaken die je kan veranderen zijn bv het gist en de suikergift vervangen door moutextract. Nu lees ik op de site van Brouwmarkt dat zonder suikergift het bier al op 6% uitkomt. Lijkt mij voldoende voor een porter, dus ik zou de suikergift achterwegen laten. Ik ben niet bekend met het Brupaks gist, maar die zou je kunnen vervangen door een safale S-04. Kan natuurlijk zijn dat het brupack gist verder prima is, dan zou je dit achterwege laten.

Cold steepen van chocolademout lijkt me zeker wel interessant. Was nog niet bekend met dit concept, maar vraag me af welke smaken je hierdoor in je bier krijgt. Wat ik zo op het internet lees is dat het met name de hardere smaken achterwege laat. Je zal dan waarschijnlijk op meer op een chocolade porter uitkomen.

Als je hop wilt toevoegen lijkt mij het beste als beste als koudhop (1 week tijdens nagisten). Als je in de porter stijl wilt blijven lijkt me 1 g/l voldoende, zou denk ik zeker niet meer dan 2 g/l nemen. Dit is natuurlijk een mooi split batch experiment :D. Lees trouwens dat er al aardig wat Goldings hop in zit aldus een van de productomschrijvingen op het internet. Misschien slim om dan zeker niet te gek te doen met de hop, want de gemiddelde porter staat nou niet bekend vanwege de sterke hopsmaak.

Voor de rest zou ik zeggen, gewoon proberen. Want als je het zelf niet meer lust, lust de gootsteen het altijd nog ;D.

Offline Yogi

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2014 14:18 u »
Heb je al een idee wat je wil bereiken met je brouwsel? Als je het alleen wil verbeteren is het natuurlijk wel belangrijk om te weten hoe het smaakt en of het natuurlijk echt een verbetering is. Je zou dan een splitbatch kunnen maken na de hoofdgisting (2x 5 l). Met 2 gistingsflessen 5 liter & water slot + dop ben je al voor ~15 euro klaar. Dit heb ik met mijn 2 vorige brouwsels gedaan, geeft je meerdere soorten bier om te proeven  ;) en meteen inzicht op de smaak impact op de verschillende ingrediŽnten. Ik probeer altijd dan maar 1 variabele te veranderen, en een referentie batch te maken.

Standaard zaken die je kan veranderen zijn bv het gist en de suikergift vervangen door moutextract. Nu lees ik op de site van Brouwmarkt dat zonder suikergift het bier al op 6% uitkomt. Lijkt mij voldoende voor een porter, dus ik zou de suikergift achterwegen laten. Ik ben niet bekend met het Brupaks gist, maar die zou je kunnen vervangen door een safale S-04. Kan natuurlijk zijn dat het brupack gist verder prima is, dan zou je dit achterwege laten.

Cold steepen van chocolademout lijkt me zeker wel interessant. Was nog niet bekend met dit concept, maar vraag me af welke smaken je hierdoor in je bier krijgt. Wat ik zo op het internet lees is dat het met name de hardere smaken achterwege laat. Je zal dan waarschijnlijk op meer op een chocolade porter uitkomen.

Als je hop wilt toevoegen lijkt mij het beste als beste als koudhop (1 week tijdens nagisten). Als je in de porter stijl wilt blijven lijkt me 1 g/l voldoende, zou denk ik zeker niet meer dan 2 g/l nemen. Dit is natuurlijk een mooi split batch experiment :D. Lees trouwens dat er al aardig wat Goldings hop in zit aldus een van de productomschrijvingen op het internet. Misschien slim om dan zeker niet te gek te doen met de hop, want de gemiddelde porter staat nou niet bekend vanwege de sterke hopsmaak.

Voor de rest zou ik zeggen, gewoon proberen. Want als je het zelf niet meer lust, lust de gootsteen het altijd nog ;D.

Bedankt voor je reactie.

Verbeteren is een groot woord, het is meer creatief bezig zijn op een vrije vrijdagmiddag  :) doel is om wat meer handigheid te krijgen in brouwen en uiteraard om iets lekkers te brouwen. Voor het geval het tegenvalt is het maar 10 liter  8)

Met cold steeping krijg je inderdaad minder wrange smaakjes. Hierdoor blijft de porter hopelijk zacht en niet te geroosterd/stoutachtig.

Ik was zojuist bij de Brouwmarkt en heb een zakje Lallemand Windsor gist meegepakt. Lijkt me goed te passen bij de stijl (Craig gebruikt deze ook in zijn porter recept).

Ik zal zuinig aan doen met de hop maar het ruikt zo lekker dus er gaat zeker 1 g/l in! (5 gram in de pan en 5 gram koudhop.

Ik overweeg nog om wat cacaopoeder kort mee te koken.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2014 14:15 u »
Als je het ook nog wilt meekoken in de pan, houdt er dan rekening mee wanneer je het toevoegt. Als je het namelijk 1 uur lang meekookt zal 5 gr al een aardige hoeveelheid extra bitterheid geven(5-10 ibu). Als dat je doel is en het lekker vindt dan moet je het zeker niet laten. Als je meer uit bent op extra smaak is een late toevoeging beter (10 min), dit zorgt voor minder bitterheid maar wel meer smaak. Dan kan je zelfs overwegen om meer hop toe te voegen. Heb zelf te weinig ervaring om te kunnen zeggen wat slim is. Voor dat je zomaar wat hop erin mikt kan het slim zijn om het even in BrouwHulp of BrouwVisie in te vullen. Er is vast wel ergens op internet te vinden wat de bitterheid is. Geeft je een beetje een gevoel bij wat je doet. BrouwHulp heeft daarnaast ook een hopwizard. Hierin kan je in geven hoeveel hop je wilt toevoegen en op welk moment. Programma geeft dan aan hoeveel bitterheid, smaak en aroma je meekrijgt in je bier. Helaas is het programma niet slim genoeg om te vertellen of het ook lekker is  ;D.

Citaat
Ik overweeg nog om wat cacaopoeder kort mee te koken.

Onderschat niet hoeveel chocoladesmaak je kan krijgen van de chocomout. Ik heb zelf 15 liter brown ale gemaakt waar ~100 g pale chocolate mout in zat. Ik proef in dit bier duidelijk een hint van chocolade. Nu weet ik niet hoe effectief cold steepen is om chocolade smaak mee te geven. Je zou het kunnen testen door bv 10 g chocomout eens te cold steepen en de volgende dag even proeven. Mocht het niet te proeven zijn, dan kan je het cacao alsnog meekoken.

Offline Yogi

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 09-08-2014 20:34 u »
Ik heb het cold steep wort langzaam aan de kook gebracht, 4 gram Fuggles pellethop toegevoegd en 10 minuten laten koken. (Nu heb ik nog 96 gram over... ik voel een nieuw brouwproject aankomen  :P ) Ik ben best een hophead maar een Porter is geen IPA dus ik hou het beschaafd qua hop. Er gaat later nog 4 gram Fuggles mee in de koudhop.

Gedurende de cold steep heb ik natuurlijk uitgebreid aan de choco mout geroken. Het ruikt een beetje naar donkere broodkorst, niet echt naar donkere chocolade. Misschien komt dat nog tijdens de fermentatie. Ik heb ook twee eetlepels havermout bij de cold steep gedaan om het mondgevoel en de schuimkraag te verbeteren.

Cacao poeder heb ik niet gebruikt, ik ben meer benieuwd naar de smaak van de choco mout.

Van de Windsor Yeast heb ik een starter gemaakt, ging prima met 100 ml en 11 gram gist. Het waterslot borrelde na een uur of twee al. Het ruikt in ieder geval prima.

Qua brouwsoftware heb ik laatst BrouwHulp gedownload, maar nog niet echt naar gekeken. Tot nog toe red ik het met lezen op forums, YouTube filmpjes kijken (monkey see monkey do) en brandschoon te werk gaan.

Offline Yogi

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 17-08-2014 16:37 u »
Tijd om te bottelen!

Afgelopen woensdag heb ik als koudhop 10 gram Fuggles toegevoegd.

Vanmiddag heb ik gebotteld: opbrengst is 15 halve liter beugelflessen. 1 Munton's carbonation drop per fles.

Het (jong)bier ruikt eerst zoet, een beetje barley wine achtig. Daarna wat chocolade, mout en hop op de achtergrond. Afijn, het ruikt prima. Ik zou zeggen een volle geur, niets overheerst. De kleur is bruin.

Ik laat het donker staan tot ergens in oktober.

Tags: