% alfazuur aromahop

Gestart door ATHOOGLAND, 03-08-2014 15:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ATHOOGLAND

Zoals eerder op het forum vermeld is er momenteel Hallertau Hersbrucker  hop te koop met slechts 1,6% alfazuur. De vorige partij die ik gebruikte had 4,1%.
Nu wil ik een recept kopiëren, waarin Hersbrucker   nog 20 min wordt meegekookt en dit moet naast aroma ook nog 7 IBU extra bitterheid geven. Om de bitterheid te halen moet ik nu 75 gram toevoegen in plaats van 30 gram. Wat heeft dit voor effect op de (aroma)smaak?  Is het beter om een extra bitterhopgift te doen en de Hersbrucker   bij 20 min. op 30 gram te houden?

wilbertd

Omdat het om aromahop gaat zou ik in dit geval evenveel hop gebruiken en de bitterheid compenseren met de bitterhop.
Het zijn immers de esoterische oliën die de smaakmakers zijn.

Oscar

Citaat van: wilbertd op 03-08-2014  16:17 uHet zijn immers de esoterische oliën die de smaakmakers zijn.

Moet je natuurlijk wel zeker weten dat die gehaltes ongeveer gelijk zijn... ;) en hoeft zeker niet zo te zijn... :brouwen:

dennisbier

Je kan ook een en en doen.
En wat meer bitterhop (maar dit is een andere soort dat anders kan uitpakken betreft aroma) en wat meer aromahop.
Anders zou ik gewoon meer aromahop gebruiken.
A. Dit is niet snel TE veel.
B. Als je het bier wat langer laat staan, zijn hoptonen ook verder verdwenen.

Sommige bierbrouwerijen gebruiken ook hopextract voor bitterheid (gestandariseerd) en dan een vaste hoeveelheid aromatische hop(pen).

Oscar

Gewoon een andere hop gebruiken met meer alfa's  ^-^ Geef je eigen draai aan het recept... :brouwen:

hans_nwk

Citaat van: wilbertd op 03-08-2014  16:17 uHet zijn immers de esoterische oliën die de smaakmakers zijn.
Zitten er New Age olieën in de hop?  ;D

Of bedoel je etherische olieën?  >:D :proost:

wilbertd

Citaat van: Oscar op 03-08-2014  16:24 uMoet je natuurlijk wel zeker weten dat die gehaltes ongeveer gelijk zijn... ;) en hoeft zeker niet zo te zijn... :brouwen:
Ik denk dat de afwijking in esoterische oliën bij aromahop minder sterk varieert dan de afwijking in het percentage alfazuur.

Maar die mening berust verder op weinig kennis.

wilbertd

Citaat van: hans_nwk op 03-08-2014  18:54 uZitten er New Age olieën in de hop?  ;D

Of bedoel je etherische olieën?  >:D :proost:
Ha, en ik doe het gewoon nog een keer.

(Ja, mijn bier maakt je heel zweverig).

hans_nwk

Citaat van: wilbertd op 03-08-2014  19:03 u(ja, mijn bier maakt je heel zweverig).
;D :biersmile:

wilbertd

Hier een klein stukje om te lezen over etherische oliën.
http://morebeer.com/brewingtechniques/library/backissues/issue2.1/tinseth.html
Maar dit is wel een geschikte quote:

In hops, the essential oil makes up only about 0.5-3% (v/w) of the whole cone, but its contribution to beer is enormous. Consider the following: If a typical beer uses hops at a rate of 0.5 oz/gal, and we assume that the oils are 10% utilized, then the hop oils ending up in the finished beer are <0.001% (w/w) (10 ppm). Yet what is the first thing that hits the nose in a Cascade dry-hopped American pale ale? Its big floral aroma is impossible to miss.

RobinB

Ik heb er wel eens vluchtig naar gekeken, maar verbanden tussen alfazuur en hopolieen zijn wisselend. Het verband met myrceen is bijvoorbeeld best goed (R2 van 0,82) terwijl dat voor linalool veel minder is (R2 van 0,4)...

Was wel met een beperkt aantal hoppen overigens, misschien kan ik nog meer data vinden. :)

William

Citaat van: RobinB op 03-08-2014 &nbsp;22:41 uIk heb er wel eens vluchtig naar gekeken, maar verbanden tussen alfazuur en hopolieen zijn wisselend. Het verband met myrceen is bijvoorbeeld best goed (R2 van 0,82) terwijl dat voor linalool veel minder is (R2 van 0,4)...

Was wel met een beperkt aantal hoppen overigens, misschien kan ik nog meer data vinden. :)

Ik heb er wel eens iets minder vluchtig naar gekeken ::) maar daar is nooit reactie op gekomen.

Hoppen leken redelijk in klassen in te delen.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23602.msg360006.html#msg360006. Pas op, zware kost
   

wilbertd

Heeft iemand toevallig een versie van dit plaatje in hogere resolutie?

William

Citaat van: wilbertd op 04-08-2014 &nbsp;08:09 uHeeft iemand toevallig een versie van dit plaatje in hogere resolutie?

Ik denk dat ik hem zelf van een webpage geknipt. Hij zit niet in mijn pdf-verzameling.

In de pdf in onderstaande link vind je in Appendix 4 een vergelijk plaatje (op z'n Engels)
http://www.britishhops.org.uk/wp-content/uploads/2014/06/Asia-Pacific-Final-Paper.pdf

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.