Eerste brouwsel

Gestart door jorgen83, 01-08-2014 11:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorgen83

Dag allen,

Ik sta op het punt mijn eerste biertje te brouwen, een American IPA is de bedoeling. Omdat het de eerste keer is geen all-grain nog maar met vloeibaar extract en steeping grains om het wat "verser" te maken. Kijkend naar recepten online word ik echter een beetje verward door de verschillende hoeveelheden en verhoudingen ed.

Dit is wat ik nu wil proberen voor ongeveer 18-20 liter:
- Thomas Fawcett Maris Otter Pale Ale Malt 4-6 ebc 1 kg (30 minuten steep)
- 2* Coopers Moutextract Licht 8 ebc vloeibaar 1,5 kg
- 100 gram Simcoe hop korrels
- 100 gram Cascade hop korrels
- Wyeast 1272 XL All American Ale biergist Activator

Schema voor hop heb ik ook nog niet bedacht, maar ik wil dit gaan bestellen in ieder geval. Wat vindt men ervan?

Gerb

Voor het steepen zou ik een wat donkerdere mout gebruiken, zoiets als een caramout (50 tot 120 EBC). Verder lijkt me de hop prima. Probeer eens wat brouwsoftware om de bitterheid te berekenen. En laat ons het recept weten, dan kunnen we er nog iets van zeggen.

Herman

Steepen doe je niet met basismouten (die nog diastatische activiteit bevatten), deze moet je maischen om geen zetmeel in je bier te krijgen. Dus caramouten zoals Gerb voorstelt bijv. wel, maar Maris Otter is een pale mout en dient gemaischt te worden. Je zou ze dus wel kunnen schroten en mini-maischen, dan zou ik toch minimaal een uur maischen op ca 65 ºC.

homoeccentricus

Misschien eerst dit hoofdstuk uit "How To Brew" lezen voor je er aan begint: http://www.howtobrew.com/section2/index.html. Het legt uit hoe je kan werken met extract en steepen.

jorgen83

Goede punten, heren. De berekening is nog best lastig, een hoop weet ik nog niet... Ik zal de link nog eens goed bekijken, dank!

RobinB

Als je brouwsoftware gebruikt, is veelal gratis, dan worden die berekeningen voor je gedaan. :)

jorgen83

Citaat van: RobinB op 01-08-2014  19:41 uAls je brouwsoftware gebruikt, is veelal gratis, dan worden die berekeningen voor je gedaan. :)

Punt is dat er dan ook dingen worden gevraagd zoals doeldichtheid (?), brouwzaalrendement (?)... :D Veel te leren!

Brouwers

Welke brouw software gebruik je? Ik gebruik zelf BrouwHulp en ben daar dik tevreden mee.
Zolang je nog werkt met extracten is brouwzaalrendement niet interessant aangezien je geen brouwzaal hebt. Als ik me niet vergis moet je je brouwzaalrendement gewoon op 100% zetten. Mocht je overgaan op volmout, dan rekent BrouwHulp gewoon je brouwzaalrendement voor je uit. Doeldichtheid wordt de sg waarde van je wort bedoelt net voordat het in je vergistingsvat gaat. Ook dit rekent BrouwHulp netjes voor je uit wanneer je je hoeveelheden mout en batch grootte invoert.
Voor beginners kan de software wat onduidelijk/overweldigend zijn, maar ga er maar een paar uur mee spelen. Op den duur wordt het wel duidelijk. Ik spreek zelf uit ervaring, brouw zelf ook pas iets van 3 maanden ;D. Het helpt wel om je in te lezen in het bier brouw proces middels dit forum/wiki en bv het boek verander water in bier. Dingen die je niet snap kun je altijd hier vragen.

Wat voor IPA wil je eigenlijk maken? Want met de lijst met ingrediënten kan je al kanten op, van extreem bitter tot fruitig/hoppig. Van light bier tot zware jongen. Als je aangeeft wat je wilt en een opzetje doet voor een recept zorgt er over het algemeen voor dat je goed advies krijgt. Daarnaast kan het in het begin makkelijker zijn om gewoon te beginnen met een recept na te brouwen ipv van zelf iets te bedenken. Als het onverhoopt dan toch mislukt, dan weet je beter of het aan eigen fouten ligt of een verkeerd recept.

RobinB

Citaat van: jorgen83 op 01-08-2014  21:24 uPunt is dat er dan ook dingen worden gevraagd zoals doeldichtheid (?), brouwzaalrendement (?)... :D Veel te leren!
Een doeldichtheid is wel iets dat je moet weten. Dat bepaalt namelijk de zwaarte van je bier.
Rendement is bij extractbrouwen niet van toepassing, ik zou rekenen zonder de steeping mout.

jorgen83

Citaat van: Brouwers op 01-08-2014  22:10 uWelke brouw software gebruik je? Ik gebruik zelf BrouwHulp en ben daar dik tevreden mee.
Zolang je nog werkt met extracten is brouwzaalrendement niet interessant aangezien je geen brouwzaal hebt. Als ik me niet vergis moet je je brouwzaalrendement gewoon op 100% zetten. Mocht je overgaan op volmout, dan rekent BrouwHulp gewoon je brouwzaalrendement voor je uit. Doeldichtheid wordt de sg waarde van je wort bedoelt net voordat het in je vergistingsvat gaat. Ook dit rekent BrouwHulp netjes voor je uit wanneer je je hoeveelheden mout en batch grootte invoert.
Voor beginners kan de software wat onduidelijk/overweldigend zijn, maar ga er maar een paar uur mee spelen. Op den duur wordt het wel duidelijk. Ik spreek zelf uit ervaring, brouw zelf ook pas iets van 3 maanden ;D. Het helpt wel om je in te lezen in het bier brouw proces middels dit forum/wiki en bv het boek verander water in bier. Dingen die je niet snap kun je altijd hier vragen.

Wat voor IPA wil je eigenlijk maken? Want met de lijst met ingrediënten kan je al kanten op, van extreem bitter tot fruitig/hoppig. Van light bier tot zware jongen. Als je aangeeft wat je wilt en een opzetje doet voor een recept zorgt er over het algemeen voor dat je goed advies krijgt. Daarnaast kan het in het begin makkelijker zijn om gewoon te beginnen met een recept na te brouwen ipv van zelf iets te bedenken. Als het onverhoopt dan toch mislukt, dan weet je beter of het aan eigen fouten ligt of een verkeerd recept.

Top! BrouwHulp is echt heel fijn. Je ziet meteen als je wat aanpast wat er gebeurd, de schalen onderin geven aan of je in een normale range zit voor een bepaalde stijl, erg leerzaam!

Dit is uiteindelijk het recept waar ik mee wil beginnen:

3 kg LME Licht
0,5 Cara 70EBC
20 gr Simcoe 60 min
30 gr Simcoe 0 min
50 gr Simcoe Koudhop
Wyeast XL 1272 gist all american ale

Kom ik uit op IBU van 57 en EBC van 20. Eind SG van 1,021 en 6,2%.

Nog meer vragen:
- Wyeast zegt zelf dat een XL pak goed is voor 20 liter, BrouwHulp zegt dat je twee keer zo veel gist nodig hebt, lees ik dat nu goed?
- Koudhop heeft geen effect op de bitterheid, maar is de hoeveelheid als koudhop te veel?

Soort biertje wat ik zoek is richting de Punk IPA van Brewdog. Best bitter met 54 IBU maar ook dat hele fruitige citrus aroma.

Jacques

Citaat van: jorgen83 op 04-08-2014  20:05 u- Wyeast zegt zelf dat een XL pak goed is voor 20 liter, BrouwHulp zegt dat je twee keer zo veel gist nodig hebt, lees ik dat nu goed?
- Koudhop heeft geen effect op de bitterheid, maar is de hoeveelheid als koudhop te veel?

Voor de hoeveelheid gist die je nog hebt is niet alleen het volume van je brouwsel van belang, maar ook de zwaarte van het wort en ook de vergistingstemperatuur. De aanwijzing op de verpakking van Wyeast is dan ook niet meer dan een aanwijzing.

Anders dan in het verleden onder hobbybrouwers gedacht werd heeft koudhoppen wel degelijk invloed op de bitterheid van het bier. Het aroma en de bitterheid door koudhoppen wordt naast de hoeveelheid ook bepaald door de duur van het koudhoppen en de temperatuur. Hoe lager de temperatuur des te minder aroma en bitterheid de hop geeft. Of de hoeveelheid te veel is kan ik zo niet zeggen zonder meer gegevens. Eigenlijk kun je nooit te veel geven als je van het aroma van de hop houdt. Wel hoor je op te passen voor een te lang contact (langer dan 10 dagen) bij kamertemperatuur. Afhankelijk van de gebruikte hop kun je dan een wat plantachtig/grasachtig aroma krijgen.   

Gerb

Ik neem aan dat je 10 liter brouwt. Dan is 50 gram koudhop wel aan de hoge kant. Normaal gesproken hou ik 1-2 gram per liter koudhop aan.

jorgen83

Citaat van: Gerb op 05-08-2014  12:13 uIk neem aan dat je 10 liter brouwt. Dan is 50 gram koudhop wel aan de hoge kant. Normaal gesproken hou ik 1-2 gram per liter koudhop aan.

Nee de bedoeling is rond de 18-20 liter.

Markiej87

Bij 18 tot 20 liter in ieder geval een starter maken voor je Wyeast pakje.. En ik zou zelf niet meer dan 2 g/liter koudhoppen, maar dat kan een kwestie van smaak zijn. Bij mijn IPA had ik 20 g Cascade op 12,5 liter gedaan en dat gaf een heerlijk citrus-aroma :)

homoeccentricus

In "Brew Your Own" staat een kloonrecept van Punk IPA. Bittering met Columbus,  Ahtanum toevoegen aan einde van kook, en drooghoppen met Amarillo, niet meer dan 1 gram per liter. En als gist wordt de English Ale gebruikt. Dus je kan ook gewoon de korrelgist Safale S-04, gebruiken. Is wellicht eenvoudiger bij eerste brouwsel.

jorgen83

Goed, na veel lezen en leren heb ik het volgende recept met BrouwHulp gemaakt. Het is volmout geworden (toch), single mout en single hop. Ik hoop zo de smaakprofielen te leren kennen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptSMaSH IPA
Brouwdatum31-08-2014
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume17,6 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)61 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,40 lWater uit Zutphen7,15 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1 staps maisch64,0 °C1 min.60 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gCascadepellets5,5%60 min.49,6 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%30 min.10,1 IBU
10,0 gCascadepellets5,5%5 min.1,7 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU

Het watergedeelte van BrouwHulp moet ik nog even goed bekijken, want ik ga met BIAB werken, dus volgens mij heb ik geen spoelwater nodig, toch?

homoeccentricus

Neen, maar in principe is de berekening voor de hoeveelheid water die je nodig hebt voor BIAB anders dan voor standaard maischen. Ik weet niet of jouw software een BIAB-optie heeft...

jorgen83

Citaat van: homoeccentricus op 08-08-2014  13:55 uNeen, maar in principe is de berekening voor de hoeveelheid water die je nodig hebt voor BIAB anders dan voor standaard maischen. Ik weet niet of jouw software een BIAB-optie heeft...

Nou... Ik kan wel het spoelwater handmatig op 0 liter zetten. Dan wordt het maischwater 25,4 liter, en houd ik nog 18 liter over in het gistingsvat. Dat lijkt me erg veel verlies, maar met de opname in het mout en de verdamping misschien wel realistisch?

jovas

Ik zou wat meer hop naar einde kooktijd verplaatsen. Misschien een wat geschiktere bitterhop voor begin koken gebruiken? Beetje zonde van de hop lijkt me.

homoeccentricus

Citaat van: jorgen83 op 08-08-2014  14:05 uNou... Ik kan wel het spoelwater handmatig op 0 liter zetten. Dan wordt het maischwater 25,4 liter, en houd ik nog 18 liter over in het gistingsvat. Dat lijkt me erg veel verlies, maar met de opname in het mout en de verdamping misschien wel realistisch?

Ik zou toch aanbevelen aangepaste software te gebruiken. Je kan je bijvoorbeeld registreren bij http://www.biabrewer.info en dan een spreadsheet en handleiding downloaden.  Dan kan je het waterverlies netjes berekenen. Anders ga je echt niet weten waar je uitkomt.

jorgen83

Citaat van: jovas op 08-08-2014  14:12 uIk zou wat meer hop naar einde kooktijd verplaatsen. Misschien een wat geschiktere bitterhop voor begin koken gebruiken? Beetje zonde van de hop lijkt me.

Want, te veel? Ik wil eigenlijk juist de smaak van Cascade leren kennen...

jorgen83

Citaat van: homoeccentricus op 08-08-2014  14:22 uIk zou toch aanbevelen aangepaste software te gebruiken. Je kan je bijvoorbeeld registreren bij http://www.biabrewer.info en dan een spreadsheet en handleiding downloaden.  Dan kan je het waterverlies netjes berekenen. Anders ga je echt niet weten waar je uitkomt.

Deze website zegt 26,8 liter als startvolume:
http://biabbrewing.com/brew-day-prep/biab-calculators-and-software/

homoeccentricus

Aha, ziet er goed uit. En je weet wat de " Equipment's Boil-Off Rate Per Hour" is?

jorgen83

Citaat van: homoeccentricus op 08-08-2014  15:03 uAha, ziet er goed uit. En je weet wat de " Equipment's Boil-Off Rate Per Hour" is?

Haha... Nee ik heb natuurlijk nog nooit gebrouwen dus ging ervanuit dat de gemiddelden daar een goed startpunt zouden zijn :)

Anders kan ik post boil nog water toevoegen om op mijn doelvolume te komen?

homoeccentricus

Kijk eens hier: http://sigginet.info/brewing/tools/boil-off-calculator/ - doorsnee van brouwketel en kooktijd ingeven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.