Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Onvergistbare suikers  (gelezen 7567 keer)

Offline Jan van der Vlies

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
Onvergistbare suikers
« Gepost op: 12-11-2003 22:06 u »
Beste brouwbroeders,  :shelp:

Onlangs heb ik weer eens gebrouwen en geprobeerd een tripel te fabriceren. Bij het begin van de gisting was het sg 1090. De gebruikte gistsoort is Wyeast Belgian Abby II. Het sg wil nu niet verder zakken dan 1040 en ik vermoed dat er nog veel onvergistbare suikers aanwezig zijn die het gistingsproces hebben doen stoppen. Inmiddels heb ik het gerstenat al weer overgeheveld en lang belucht. Ook heb ik er nog weer nieuwe gist (korrel) bij gedaan in de hoop dat er nog wat suiker vergist wordt. Ik vrees echter dat dat niet meer het geval zal zijn, aangezien ik geen activiteit meer zie.
Mijn vraag: Kan ik dit bier bottelen en verder het proces afhandelen of is het maar beter het zaakje naar de distillateur te brengen die er misschien nog een lekker likeurtje van kan stoken? Wat zouden jullie doen? Graag jullie reactie(s).

Groeten
Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: onvergistbare suikers
« Reactie #1 Gepost op: 12-11-2003 23:26 u »
Hoi Jan,

Er van uitgaande dat je maischschema voldoende vergistbare suikers heeft opgeleverd, wijs ik de gist aan als boosdoener. Hoe lang geleden heb je dit bier gebrouwen? In de Rochefort thread kun je lezen dat ik recent ook de grootste moeite had met deze gist, evenals Henk oet Paiz.

Groet,
Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2003 08:25 u »
Ja, inderdaad, zou je je maischschema erbij willen zetten? Maar bottelen op 1040, dat zou ik nooit doen. Je hebt wel een heel hoog start SG, maar hij moet toch tot minstens 1024 en het liefst lager doorgisten wil je veilig kunnen gaan bottelen.

MO

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2003 08:57 u »
Ha Jan,

Ik kan me bij de vorige heren aansluiten. Je moet wel een heel kort maischschema hebben aangehouden willen er zoveel onvergistbare suikers in het bier zitten. Beluchten wil vaak wel helpen, dus wacht nog maar even rustig af. Was je giststarter goed actief toen je hem bij het wort kieperde of was hij al over de top heen? Ik vermoed dat de toestand van de giststarter op het moment van enten van het wort heel belangrijk is voor het ver doorgisten van het bier. Verder heb ik gemerkt dat de beluchting bij het begin van de vergisting eveneens zeer belangrijk is voor het ver kunnen doorgisten.

Groeten,

A3

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-11-2003 17:27 u »
Hi Adrie,

Het brouwschema van de tripel ziet er als volgt uit:
storten op 40 gr - 15' rust; fase 1 52 gr - 10' rust; fase 2 63 gr - 45' rust; fase 3 74 gr - 30' rust en fase 4 78 gr - 5' rust.
Op basis van 25 liter wort bedraagt de hoeveelheid mout 8,3 kg en er is ongeveer 2 kg suiker aan toegevoegd. Begin sg 1092, gist soort Wyeast Belgian Abbey II 36 uur voor toevoeging aan het wort gestart en de verpakking stond volledig bol. De vergisting gaat nu dus niet verder dan 1040. Zou het kunnen zijn dat ik de gist eerst in een grotere giststarter verder had moeten laten groeien?
Voor Herman, het bier is op 17 oktober gebrouwen.
Graag je reactie,

Jan

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #5 Gepost op: 14-11-2003 18:03 u »
Hallo Jan,

Aan je maischschema zal het niet liggen, maar het is zoals eerder opgemerkt een wat lastige gist.
Je kan het geheel overhevelen, en van het gistsediment een nieuwe starter maken en die dan toevoegen. We kennen het probleem, en hebben al van alles geprobeerd: flink roeren, warm zetten, schudden enz ( zie Rochefort thread).

Ik heb hetzelfde probleem onlangs gehad met Brigand gist, maar bij SG 1030 flink roeren en op 23 houden heeft de gist toch weer aan de gang gezet, en het eind SG is nu 1008.
De Belgian Abbey ll geeft wat problemen bij een hoog aanvangs SG, want een bokbier en een biertje van 5% gistte zonder enig probleem uit  tot een zeer laag eind SG van 1008/1006 (iets te ver eigenlijk).

Veel succes met het herstarten van de gisting, en pas op dat je niet teveel zuurstof toe gaat voegen met overhevelen enz.

Theo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2003 16:34 u »
Bedankt allemaal voor julie advies.
Ik zal weer een giststarter opkweken en er bij doen en dan maar hopen dat het goed gaat. Mocht het bier alsnog wat worden dan weten jullie dat ik aan je denk bij het nuttigen van ieder flesje. :degroeten:

Tags: