Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maximale druk bierfles  (gelezen 11109 keer)

Offline Roelof

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
Maximale druk bierfles
« Gepost op: 26-07-2014 21:11 u »
Standaard 20 kratten met longnecks (33 cl)  :) dus voorraad genoeg om te bottelen...
Zijn dit flessen zonder statiegeld ? En zo ja zijn die wel sterk genoeg.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Re: flessenpark
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2014 21:18 u »
En zo ja zijn die wel sterk genoeg.

Dat is iets wat ik me ook afvraag. Zijn long-neck flessen die normaal alleen gebruikt worden zonder hergisting op de fles wel sterk genoeg voor bieren met hergisting op de fles?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2014 21:19 u »

Ja en ja  :) ze zijn ietsje dunner dan BNR flesjes maar ze zijn sterk genoeg... en worden ook gebruikt met hergisting op fles. Ik gebruik ze nu al een tijdje meet veel plezier... :biersmile:

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2014 21:25 u »
Ja en ja  :) ze zijn ietsje dunner dan BNR flesjes maar ze zijn sterk genoeg... en worden ook gebruikt met hergisting op fles. Ik gebruik ze nu al een tijdje meet veel plezier... :biersmile:
Nooit geen bommetjes gehad? Ik vind dit namelijke ook mooie flessen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 26-07-2014 21:34 u »

Maar zijn ze er ook voor gemaakt?

Bestaan er specificaties voor flessen met betrekking tot de druk die ze kunnen hebben?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 26-07-2014 23:46 u »
Bestaan er specificaties voor flessen met betrekking tot de druk die ze kunnen hebben?

Die zijn er, echter erg lastig te achterhalen, maar misschien is dat voor een professionele brouwer makkelijker.

Ingo

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 26-07-2014 23:56 u »
Nooit geen bommetjes gehad?

Nee. :brouwen:  en als je bommetjes krijgt heb je te vroeg gebotteld of te veel suiker gebruikt. ;D Dus is je werkwijze niet goed en ligt het niet aan het flesje. Bij een normale werkwijze zijn ze prima te gebruiken... ;)

Het zijn bierflessen, dus zal er rekening gehouden zijn met een bepaalde druk... :)

Geen idee.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #7 Gepost op: 27-07-2014 00:01 u »
Het zijn bierflessen, dus zal er rekening gehouden zijn met een bepaalde druk... :)
Oscar, met dit antwoord kom je niet weg als je een claim van een koper krijgt (en je verzekering zal ook niet klakkeloos uitbetalen).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 27-07-2014 00:11 u »
Oscar, met dit antwoord kom je niet weg als je een claim van een koper krijgt (en je verzekering zal ook niet klakkeloos uitbetalen).

Specs over maximale druk kan ik niet vinden. Maar als ze op de markt worden gebruikt voor bier (met of zonder hergisting) mag ik toch aannemen dat de fabrikant rekening houd met een bepaalde maximale druk, welke deze ook mag zijn... :) Het feit dat niemand dat hier weet is geen reden voor "bangmakerij" of "twijfelzaaien" of zo. Ze zijn gewoon te gebruiken... ;)

Specs :link   :)

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-07-2014 00:20 u »
Je antwoord typeert je, maar niet iedereen is van goede wil...
Je bent geen amateur meer, dus wordt er ook verwacht dat je zaken professioneel oppakt.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #10 Gepost op: 27-07-2014 01:20 u »
Ja maar... Zie ik dat nou te simpel? (Claims van kopers? Wordt steeds gekker in Nederland. No offence!)

Stel dat hier nu tot op drie cijfers achter de komma alle specificaties worden opgesomd.

Dan is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de brouwer/bottelaar om te zorgen dat het product op de juiste wijze wordt gebruikt. (En hoe gaan die dan controleren of er grenzen worden benaderd c.q. overschreden, met hun - aannemelijkerwijze - beperkte uitrusting?)

Als commerciŽle brouwerijen (ik kan er zo 2 opnoemen maar ik weet niet of dat hier mag) ook hergisters bottelen in longnecks, lijkt het me dat deze er gewoon geschikt voor zijn en is het aan de amateurist (in de goede zin des woords) om ervoor te zorgen dat de flessen niet aan een te hoge druk worden blootgesteld.

Dus: Oscar +1:
bottelen als het bier is uitvergist met de correcte hoeveelheid bottelsuiker, lijkt mij.

Ik kieper mijn vol gekochte longnecks in ieder geval niet in de glasbak maar voeg ze toe aan de voorraad lege te bottelen flesjes :)

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 27-07-2014 08:00 u »

Dan is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de brouwer/bottelaar om te zorgen dat het product op de juiste wijze wordt gebruikt. (En hoe gaan die dan controleren of er grenzen worden benaderd c.q. overschreden, met hun - aannemelijkerwijze - beperkte uitrusting?)

En daar heb je de HACCP code voor, netjes registreren hoeveel suiker je toevoegt en wat het SVG is bij het bottelen, en jij hebt alles in je kunnen gedaan als bottelaar.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #12 Gepost op: 27-07-2014 10:24 u »

Die 33 cl longnecks worden toch voor veel Belgische speciaalbieren gebruikt ? Die hergisten ook op fles. Denk aan Rochefort, Straffe Hendrik, Brugse Zot, etc.
Deze gebruik ik ook al heel lang zonder problemen. Alhoewel... ťťn keer 3 bommetjes gehad maar dat lag echt aan mezelf. Te snel gebotteld. Bovendien kan je je afvragen of het in een dergelijk geval niet juist goed is dat het flesje wat minder sterk is...

Of heb ik nou de verkeerde flesjes voor?

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 27-07-2014 10:36 u »
Als commerciŽle brouwerijen (ik kan er zo 2 opnoemen maar ik weet niet of dat hier mag) ook hergisters bottelen in longnecks, lijkt het me dat deze er gewoon geschikt voor zijn en is het aan de amateurist (in de goede zin des woords) om ervoor te zorgen dat de flessen niet aan een te hoge druk worden blootgesteld.

Dus: Oscar +1:

Met Oscar noem je meteen een commerciŽle brouwerij die er geen weet van heeft (zegt hij ook zelf), ik sluit niet uit dat dit ook voor de anderen geldt. Mijn opmerkingen zijn bedoeld voor hem (in het kader van meedenken), dat je het privť gebruikt is niks mis mee. Overigens denk ik dat longnecks best geschikt zijn voor hergisting, maar daar gaat de discussie niet over. Ik gebruik zelf ook wel longnecks, maar ik verkoop deze niet :D

Ik ben enkel verbaasd dat je iets commercieel gebruikt en tegelijk niet eens weet of het glas wel geschikt is?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #14 Gepost op: 27-07-2014 10:47 u »
CommerciŽle brouwerijen gebruiken nieuwe "eenmalige" longnecks, wij niet en daar zit de crux. Een nieuwe onbeschadigde fles zal niet zo heel snel barsten, de druk zal eerder onder de kroonkurk door verdwijnen. Een kleine beschadiging in de fles op de foute plaats zorgt onder de (on)juiste omstandigheden voor bommetjes.

Verder is het natuurlijk niet helemaal voor niets dat een champagne fles van een andere kwaliteit is als een Orval fles die weer sterker is als een BNR'retje. Onderaan in de hierarchie staan de eenmalige flessen, die op zich ook een hoge druk aan (moeten) kunnen alleen veel minder duurzaam zijn.

Een specificatie op een fles zal altijd alleen voor een nieuwe ongebruikte gelden.

Ingo

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-07-2014 12:20 u »
Specs vwb maximale druk kan ik niet vinden...

Maar die kan jij toch opvragen bij je flesleverancier?

Hopbier

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 27-07-2014 15:12 u »
CommerciŽle brouwerijen gebruiken nieuwe "eenmalige" longnecks, wij niet en daar zit de crux. Een nieuwe onbeschadigde fles zal niet zo heel snel barsten, de druk zal eerder onder de kroonkurk door verdwijnen. Een kleine beschadiging in de fles op de foute plaats zorgt onder de (on)juiste omstandigheden voor bommetjes.

Precies.

Daarnaast worden retourflessen gecontroleerd op beschadiging terwijl de flessen die we zelf circuleren niet worden gecontroleerd (hoog visueel maar dan nog)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 27-07-2014 23:05 u »
Ik ben enkel verbaasd dat je iets commercieel gebruikt en tegelijk niet eens weet of het glas wel geschikt is?

Vraag aan een willekeurige klein commerciŽle brouwer hoeveel druk zijn flesjes kunnen hebben en of deze wel geschikt zijn voor bier. De eerste vraag zal vrijwel niemand kunnen beantwoorden, en bij de  2e vraag zal vrijwel iedereen antwoorden "ik neem toch aan van wel" (of iets in die zin).  Dat zou inhouden dat 100% van de (huur) brouwers onverantwoordelijk bezig is?  :weetniet: :weetniet:

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 27-07-2014 23:22 u »
Onverantwoordelijk is een groot woord, je kunt niet aan alles denken. Kwestie van risicomanagement. Vind je dit item niet belangrijk, dan sla je het over. Me dunkt heeft elk van de kleine brouwerij zichzelf wel afgevraagd of de flessen de druk aankunnen, toch?

Het is geen aanval hoor, meer een (volgens sommigen wellicht pietluttige) manier van meedenken.

Ik zou het zelf wel willen weten, indien ik een bier op de markt zou brengen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #19 Gepost op: 27-07-2014 23:42 u »
[...] Dat zou inhouden dat 100% van de (huur) brouwers onverantwoordelijk bezig is?  :weetniet: :weetniet:

Daar heb je natuurlijk te maken met het schemergebied van waar verantwoordelijkheden tussen brouwer en huurder liggen. De brouwer moet de huurder een goed product leveren, anderzijds 'dicteert' de huurder de brouwer wel hoe en wat hij wil.

Natuurlijk is het niet zo dat (huur)brouwers onverantwoordelijk bezig zijn en ergens in de hele keten zal er wel eens over de flesjes zijn nagedacht, bedenk echter wel:  "assumption is the mother of all fuckups".

Ingo

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 28-07-2014 11:48 u »
bedenk echter wel:  "assumption is the mother of all fuckups",

Klopt. Dus bij huurbrouwers is het in enkele gevallen een complete mogelijke "fuckup"   >:D

Bij sommige brouwerijen "mag" je als huurbrouwer niet zelf brouwen of er zelf niet bij aanwezig zijn. En sommige brouwers kiezen ervoor om niet zelf te brouwen... dus:

* die moeten maar aannemen dat het juiste recept gevolgd wordt #fuckup
* die moeten maar aannemen dat de juiste hop & gist gebruikt wordt #fuckup
* die moeten maar aannemen dat... uiteindelijk het eind product is gemaakt volgens hun specificaties #fuckup

>:D  ;)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 28-07-2014 12:57 u »

Volgens mij is een druk van 3-4 Bar normaal voor bier.
Ik vond deze info:
http://www.mijnalbum.nl/Album=OVSOYAXN

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 28-07-2014 13:07 u »
Probleem opgelost... Maximale druk is 10 bar... ^-^

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #23 Gepost op: 28-07-2014 15:05 u »
Dan kan er een extra schepje suiker bij  ;D

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #24 Gepost op: 28-07-2014 15:42 u »
Dan kan er een extra schepje suiker bij  ;D
Dan is je grootste probleem alleen nog of je kroonkurk wel goed zit  ;)

Tags: druk flessen