Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Driespan Tripel  (gelezen 34872 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Driespan Tripel
« Reactie #50 Gepost op: 01-07-2005 16:56 u »
Ok. Ik had waarschijnlijk 'hoeveelheid' moeten zeggen in plaats van 'volume'. Zullen we dan afspreken, dat als we het over volume van een starter hebben, we de 'hoeveelheid' starter van optimale sterkte met voldoende gistvoeding bedoelen? Laten we zeggen SG 1040 en 5 gram Fermaid of andere all-in gistvoeding per liter.

Toch fijn om tussen de regels een beetje gelijk te krijgen van Adrie  :-*

Nog nieuws over die vergisting?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #51 Gepost op: 01-07-2005 17:03 u »
Ok. Ik had waarschijnlijk 'hoeveelheid' moeten zeggen in plaats van 'volume'. Zullen we dan afspreken, dat als we het over volume van een starter hebben, we de 'hoeveelheid' starter van optimale sterkte met voldoende gistvoeding bedoelen? Laten we zeggen SG 1040 en 5 gram Fermaid of andere all-in gistvoeding per liter.

Laten we dat maar doen.

Citaat
Toch fijn om tussen de regels een beetje gelijk te krijgen van Adrie  :-*

We zijn het niet zo vaak oneens, vaak blijkt het het meningsverschil een verschil in definities of interpretaties. Discussies met jou zijn in ieder geval altijd leerzaam en enerverend. Wie er gelijk heeft en wie niet lijkt me niet relevant. Het gaat erom dat we er met z'n allen uit komen. Soms zwam ik ook maar een eind in de ruimte.

Citaat
Nog nieuws over die vergisting?

Helaas, geen nieuws. David gaat in ieder geval de komende week flink wat roeren.

Prettig weekend!

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 01-07-2005 20:56 u »
Yeast
-----
Wyeast 1214 Belgian Abbey
Op het gevaar af te worden beschuldigd van het hebben van een sexuele relatie met een mier: Het is of Belgian Ale #1214 abbey style OF Belgian Abbey #1762.

Hans

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #53 Gepost op: 01-07-2005 21:43 u »
't is maar net wanneer je het gekocht hebt. Volgens mij heette dit product eerst inderdaad Belgian abbey. En los van al dat parkeerwachterij ;) is 1214 verklaring genoeg.

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
« Reactie #54 Gepost op: 01-07-2005 22:06 u »
Wel,

Met de 1388 heb ik 2 keer zo'n zelfde geval gehad. 1* belucht en bij de kachel gezet, die ging toen verder (dit was een donker biertje met Pils3, Munch15 en een caramout geloof ik). De andere keer was met een Blondje (Pils3 en Munch15). TOen heb ik op aanraden van MO kristalsuiker in oplossing toegevoegd en belucht. Dat heeft een goed resultaat gegeven. Ik ben geneigd om te zeggen dat dit bij dit probleem ook moet gebeuren. Geef de gist wat eenvoudige suikers en wat zuurstof en de zaak begint weer te hobbelen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #55 Gepost op: 04-07-2005 09:16 u »
Effe een prikkelende stelling: (verkeerd gebruikt van) Fermaid K geeft stokkende vergistingen. Ik kan dit theoretisch absoluut niet onderbouwen, maar de enige recente keer (1 jaar) dat mijn vergisting stokte was toen ik (veel te veel) Fermaid K had toegevoegd tijdens mijn Westmalle tripel kloon. Het bier heeft heel lang over de vergisting gedaan, is diverse malen belucht (niet geschud!), en is uiteindelijk een top tripel geworden.
Beide voorbeelden van jou zijn Fermaid K vergistingen A3. Wat denk je van mijn stelling?

SiriS

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 04-07-2005 09:21 u »
Adrie en MO

Maken jullie ook gebruik van een magneetroerder o.i.d. voor het opkweken van de gist?

Groet, SiriS

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 04-07-2005 09:26 u »
nee. voor hobbythuisbrouwgebruik vind ik dat er genoeg menging plaatsvindt via het beluchten.

SiriS

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 04-07-2005 09:33 u »
MO,

Wat vind je veel te veel Fermaid K per liter voor een giststarter?

Groet, SiriS

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #59 Gepost op: 04-07-2005 10:17 u »
Ik vind het eigenlijk een beetje verwarrend om over g/L fermaid/giststarter te spreken. Ik kijk liever naar g/L te vergisten wort. In mijn tripel heb ik 30 g (totaal 15 g FermaidK, 10 g ammoniumfosfaat en 5 g Go-Ferm) gebruikt op 20 L wort. Veel toch?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 04-07-2005 10:23 u »
Als het teveel is voor een wort van 20 liter, is het zeer zeker teveel voor een starter van een liter. Je moet dus zeker wel naar g/l starter kijken, lijkt mij.

SiriS

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 04-07-2005 12:48 u »
Adrie & MO,

30 gram gecombineerde gistvoeding lijkt me redelijk overdreven, zelf gebruik ik tussen de 4 en 6 gram Fermaid K per liter giststarter bestemd voor 10 tot 12,5 liter wort. Het gebrek aan roeren en temperatuur beheersing komt de kwaliteit van de giststarter zeker niet ten goede m.a.w. hoeveelheid opgekweekte gistcellen is niet representatief t.o.v. theoretische model en omdat dit ook niet gecontroleerd wordt moeilijk te vergelijken. Afgezien van het gebruik van de Bioflow 110, kweek ik thuis ook gist op (Duvel) met een aggitatie van 350 rpm en een temperatuur van constant 20°C (gebruikmakend van een waterbadje). Beluchting is 0,5 - 1,0 VVM. In je artikel kom ik nix tegen over roeren, en significantie, hiervan op de uiteindelijke kwaliteit (aantal vitale gistcellen). In het genoemde artikel (a model based simulation of brewing yeast propagation) wordt gebruik gemaakt van een Frings TRG beluchter.

http://img.ebigchina.com/cdimg/103160/178310/0/1036059089.jpg

Dit is voor thuis redelijk overdreven maar kan goed benaderd worden met een RVS beluchtings-steentje en een magneetroerder (bv. IKA RCT). Hoeveelheid beschikbaar zuurstof voor de gist wordt mede bepaald door de roersnelheid.

Groet, SiriS

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 04-07-2005 14:35 u »
Martin zei:
Citaat
Ik vind het eigenlijk een beetje verwarrend om over g/L fermaid/giststarter te spreken. Ik kijk liever naar g/L te vergisten wort.

SiriS zei:
Citaat
30 gram gecombineerde gistvoeding lijkt me redelijk overdreven, zelf gebruik ik tussen de 4 en 6 gram Fermaid K per liter giststarter bestemd voor 10 tot 12,5 liter wort.

Citaat
Het gebrek aan roeren en temperatuur beheersing komt de kwaliteit van de giststarter zeker niet ten goede m.a.w. hoeveelheid opgekweekte gistcellen is niet representatief t.o.v. theoretische model

Het wordt er misschien niet duidelijker op. Wel interessant allemaal. Als ik SiriS goed lees, kan je geen goede voorspelling doen over het totaal aantal gekweekte gistcellen als je geen roermechanisme gebruikt. Dat maakt het maken van een 'precieze' starter niet eenvoudiger voor degenen zonder zo'n apparaat. Gelukkig zit ik goed :dansen: , hoewel ik me wel een beetje schaam voor de complexiteit van de hele setup. :verbergen: Iets waar SiriS geen last van lijkt te hebben  ;)

Martin: Adrie heeft net de methode in z'n artikel ten aanzien van de gistvoeding gewijzigd van een variabele concentratie naar een vaste concentratie, mede door de discussie met mij hierboven. Standaard 5 gram per liter Fermaid, en de hoeveelheid te kweken gist bepalen door de hoeveelheid starter te variëren. Op zich lijkt me dat een zinnige vereenvoudiging, maar SiriS' stelling gooit natuurlijk een beetje roet in het eten.

De reden dat Adrie nu kijkt naar (gram gistvoeding)/(liter starter) is de eenvoud. Zie de discussie boven. Je gaat uit van een gewenst aantal gistcellen, en rekent er de gewenste liters starter bij uit. Als je enkel (gram gistvoeding)/(liter wort) beschouwt, kan je in de knoei komen met juist dat 'veel-te-veel' probleem dat je zelf vertelt. Die dertig gram van jou was naar míjn overtuiging niet zozeer teveel voor het wort, maar vooral voor het kleine volume van de starter. Wij drinken wel bouillon, maar van zeewater worden we ziek.

Blijft nog altijd de vraag, hoeveel gram Fermaid per liter gist nog 'met plezier' kan verdragen in een starter.

SiriS

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 04-07-2005 15:18 u »
Adrie, MO & Edgar

Een vaste hoeveelheid samengestelde gistvoeding (bv Fermaid K) per liter giststarter van 5,0 gram voor 10 - 12,5 liter wort is een goed streven. Maar 5,0 gram voeding per giststarter is geen garantie voor een optimale hoeveelheid vitale gistcellen; Perfecte giststarter is een synergetisch effect van een optimale receptuur en een optimaal proces (1+1=3)! Uitgaande van twee giststarters met identieke samenstelling en dezelfde manier en hoeveelheid van beluchten maar met roeren en zonder roeren zal toch echt een verschil laten zien in hoeveelheid gistcellen. Dit effect wordt alleen maar groter naarmate het volume van de giststarter toeneemt.

Groet, SiriS

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 04-07-2005 16:53 u »
met roeren en zonder roeren zal toch echt een verschil laten zien in hoeveelheid gistcellen.

En in kweeksnelheid! Alle cellen in suspensie betekent dat alle cellen kunnen deelnemen aan het groeifestijn. Het gaat flink sneller met roersysteem. Bij eventueel afgieten/opschalen is de snelheidswinst nog groter door de enorme hoeveelheid cellen per liter. Het vergroten van de starter kost dus minder tijd dan je misschien zou denken.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 05-07-2005 09:33 u »
Een magneetroerder zal zeker helpen, daar ben ik van overtuigd. Regelmatig schudden doet ook al het een en ander, omdat dan de gistcellen steeds weer in suspensie worden gebracht. Als de luchtstroom groot is, dan krijg je natuurlijk in de starter ook veel wervelingen en dus menging. Het is moeilijk te kwantificeren hoeveel effect dit heeft in vergelijking met een magneetroerder. Zonder magneetroerder zal de groei langzamer gaan dan met magneetroerder.

Echter, gist opkweken moet natuurlijk wel voor iedereen te doen zijn. Ik denk dat met de methode zoals beschreven in het artikel de giststarters een stuk beter zijn dan zonder beluchten en toevoegen van een complete gistvoeding. We moeten onze collega-hobbybrouwers niet ontmoedigen door te stellen dat een magneetroerder onontbeerlijk is voor een goede giststarter. Mijn ervaring is in ieder geval dat je zonder magneetroerder ook heel goede giststarters kunt maken. Met de temperatuurcontrole valt het denk ik wel mee. Iedereen kan in huis wel een plek vinden met een redelijk constante temperatuur. Als het kouder is dan 20 graden, moet je gewoon wat langer over je giststarter doen dan wanneer het 25 graden is. Hiermee kun je vrij gemakkelijk rekening houden.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 06-07-2005 09:59 u »
Nou, het roeren in de bok heeft een minimaal effect gehad. De dichtheid zat gister op 1040. Vanavond gaan we Danstar Nottingham toevoegen en dan maar duimen.

SiriS

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 06-07-2005 10:10 u »
Hoe gaat het met de vergisting van de driespan tripel?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 06-07-2005 10:17 u »
Die staat nu twee weken weggestopt in de kelder. Volgende week zal ik eens een monstertje trekken.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 06-07-2005 11:11 u »
Aangezien hier weinig ervaringen zijn met de Wyeast 1338 European Ale (die in onze bok zit) heb ik eens gekeken op een Amerikaans forum. Dat leverde het volgende op:

Deze gist is zeer flocculent, minimaal eens per dag schudden van het gistingsvat is aan te bevelen;
Deze gist is sterk bovengistend: een zeer stabiele gistlaag vormt zich op het bier. Dat is bij ons ook het geval. Er is weinig gist, maar wat er is drijft op het bier;
Deze gist vergist maltotriose langzaam. Dat wil zeggen dat het vrij lang duurt voordat de einddichtheid is bereikt;
De hoofdvergisting duurt vaak twee tot drie weken met deze gist.

Kortom: wat wij zien bij onze bok komt eigenlijk goed overeen met de hierboven gemelde ervaringen. David gaat weer even roeren en een extra beluchting geven. Vanavond besluiten we (onder het genot van een biertje) wat voor actie we verder ondernemen, afhankelijk van de activiteit na de beluchting.

Overigens vond ik nog een interessant antwoord van Wyeast over de vergisting van maltotriose:
Citaat
The level of maltotriose fermentation/ metabolism can vary from strain to strain, leading to different levels of attenuation. Most of our strains are efficient in utilizing this sugar, however those that have slightly lower levels of attenuation do not use the sugar as well. See our product descriptions for attenuation levels for each strain. The only ale strain that struggles with maltotriose utilization is our 3724 Saison. This strain ferments well and then just stops around 1.030-1.040 range. It will ferment to dryness and metabolize the maltotriose, however it takes about an additional month. 1388 Belgian Strong and 1338 European Ale can also be sluggish in metabolizing the maltotriose, but will eventually finish out. Other strains that do not ferment maltotriose well or at all include most of our wine strains.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #70 Gepost op: 06-07-2005 11:17 u »
had je nu niet achteraf liever Wyeast 1007 (german ale) of 1010 (american hefeweizen = uerige alt) gebruikt

Gek he, we dachten dat we het wel wisten met alle gisten, dat blijkt echter nogal tegen te vallen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 06-07-2005 11:31 u »
Nou, de 1007 hebben we vorig jaar gebruikt, maar die vond ik eigenlijk niet moutig genoeg. Is de 1010 hier verkrijgbaar, dan? De 1338 leek me een mooie gist voor een bok (moutig, niet te ver doorgistend, clean). Misschien pakt het toch nog geniaal uit. We zien wel. Praktisch is deze gist echter niet. Als je je vat moet schudden kan dat nog wel met 25 liter, maar niet met 120.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #72 Gepost op: 06-07-2005 12:59 u »
Van de 1010 is een XL pack te koop volgens de Brouwland site. Staat bij mij hoog op het programma voor een volgende alt. als de brouwerij nou eens opschoot!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 06-07-2005 13:10 u »
Hoe ver ben je dan nu?

Trouwens, ik doe mee met een alt!

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #74 Gepost op: 06-07-2005 18:39 u »
Ik heb eens met 1338 gebrouwen:

28-09-2002: Begin SG 1071
29-09-2002: na 1 dag hevige vergisting  SG 1052.
Toen ging ik een paar daagjes weg en heb het niet kunnen volgen...
12-10-2002: SG 1024
17-10-2002: SG 1022
21-10-2002: sG 1019
03-11-2002: SG 1016, toen gebotteld

Op het eind ging ie inderdaad langzaam. Schudden doe ik nooit, kan ook niet met 60 liter. En volgens mij heeft het helemaal geen zin, sterker nog, je gaat alle bezonken spul steeds weer oprakelen, dat lijkt mij niet verstandig. Als gist stopt, dan heb je pech...suiker toevoegen, beluchten, noem maar op, meestal helpt het niks.
De gist heeft moeite met de zware suikers. Je kan amylase toevoegen om die om te zetten in kleinere suikers...
Of inderdaad gewoon een korrelgist toevoegen, die zijn altijd ijzersterk.

Succes ermee!

Tags: