Driespan Tripel

Gestart door Adrie, 09-06-2005 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ha MO,

Bedankt voor het kritische proeven (wat een straf). Ik kan me een heel eind vinden in jouw conclusies, behalve dan dat ik de Chimay juist erg lekker vind in een tripel. Of ie lekkerder of minder lekker is, hangt helemaal van mijn stemming af. In ieder geval vind ik de Chimay gist mooi voor een tripel.

Adrie

Ondertussen is de Witte Paardvariant mooi uitgerijpt. De koolzuurdruk is nog steeds niet om over naar huis te schrijven en de schuimstabiliteit idemdito. De geur is heel mooi hoppig en fruitig, het lijkt zelfs wel of er koriander in zit, wat niet zo is. De smaak is zoetig, moutig, kruidig/hoppig met een bittere afdronk. Het hoge alcoholgehalte is goed te merken door het verwarmende effect. Het bier is enigzins plakkend en de nasmaak is bitter. Hierdoor is ie toch heel mooi in balans. Heel jammer van het schuim en de koolzuur, want anders was ie nagenoeg perfect voor mijn smaak.

Hij is trouwens na twee maanden koud in de kelder nog steeds licht troebel, terwijl bijvoorbeeld de barley wine (ook een volmoutbier met een nog hogere stort) kraakhelder is. Kwestie van andere mout denk ik, maar toch merkwaardig.

De volgende keer ga ik óf 10% suiker in de stort doen óf langer op 60 graden maischen en dan iets minder bitterhop gebruiken. Verder vind ik hem gewoon heel erg lekker.

SiriS

Hoi Adrie,

Met welke pilsmout heb je de driespan tripel gebrouwen; Bavaria of Dingemans?

Groet, SiriS

Adrie

Dat was denk ik Bavaria. Helemaal zeker weten doe ik dat niet, omdat de pilsmout van Frans altijd in zakken zat waar groot "Bavaria" op stond. Tegenwoordig staat er niets meer op.

Je doelt waarschijnlijk op kafjessmaak: die heb ik niet geproefd.

SiriS

Hoi Adrie,

Daar doel ik eigenlijk niet op. Bij een volgende poging zou ik alleen de pilsmout vervangen door pilsmout van Dingemans en verder nix. Ik vermoed dat de eind dichtheid dan iets lager zal zijn en de helderheid beter. Barke is geen Optic gerst!!

http://www.crc.dk/flab/accepted.htm

Groet, SiriS

Adrie

OK, dat is een nuttige tip. Jammer dat we niet standaard bij onze mouten de specificaties uitgereikt krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.