Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kefir Bier  (gelezen 7488 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Kefir Bier
« Reactie #25 Gepost op: 10-08-2014 22:16 u »
Brekingsindex van melkzuur is ca. 1.427, heb er niet aan gerekend, maar als er weinig alcohol gevormd wordt en veel melkzuur blijft de brekingsindex hoog. Zou nog een "dobber meting" kunnen doen maar dan ben ik meer dan de helft van kwijt.

Het smaakt niet zoals bij het vorige proeven naar gist en wort maar veel meer naar een uitgegist product. Bubbelt ook al een hele tijd niet meer, maar dat hoeft ook niet bij alle melkzuurbacterien.

Ingo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #26 Gepost op: 09-07-2018 12:33 u »
Hoi,

Excuses voor de schop omhoog. Is er nog iets geworden van dit experiment? Ik kwam dit topic tegen omdat ik me afvroeg of ik kan 'ketelzuren' met kefir. Ik heb al het ťťn en ander gevonden, oa bij 'milk the funk', maar ik ben benieuwd naar een ervaringsdeskundigenervaring.  :)

Mark.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #27 Gepost op: 09-07-2018 15:38 u »
Excuses voor de schop omhoog. Is er nog iets geworden van dit experiment? Ik kwam dit topic tegen omdat ik me afvroeg of ik kan 'ketelzuren' met kefir. Ik heb al het ťťn en ander gevonden, oa bij 'milk the funk', maar ik ben benieuwd naar een ervaringsdeskundigenervaring.  :)

Mark,

Op een gegeven moment heb ik het potje leeg gedronken en geen verdere pogingen ondernomen.

Ketelverzuring kun je er niet mee omdat de Kefir een symbiose van gisten en bacteriŽn is en je wilt alleen maar bacteriŽn hebben.

Ik heb een standaard starterwort van moutextractpoeder gemaakt, ik denk dat de Kefir er baat bij heeft als je een wort maakt die zeer goed vergistbaar is, voornamelijk simpele suikers.

Ingo

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #28 Gepost op: 09-07-2018 15:50 u »
Mark,

Op een gegeven moment heb ik het potje leeg gedronken en geen verdere pogingen ondernomen.

Ketelverzuring kun je er niet mee omdat de Kefir een symbiose van gisten en bacteriŽn is en je wilt alleen maar bacteriŽn hebben.

Ik heb een standaard starterwort van moutextractpoeder gemaakt, ik denk dat de Kefir er baat bij heeft als je een wort maakt die zeer goed vergistbaar is, voornamelijk simpele suikers.

Ingo

O ja, natuurlijk, er zitten ook gisten in...  ::)

Maar zo een fermentatie(tje) zoals jij hebt gedaan, hoe smaakte dat? Was er een fijn zuurtje aanwezig? Zou je aanraden er extra een echte biergist aan toe te voegen?

Mark.

Edit: is het een gek idee om een soort ketelzuring te doen, ondanks de aanwezigheid van gist, vervolgens het bier te pasteuriseren (kort en koel genoeg om de gevormde alcohol niet al te veel te laten vervliegen) en daarna verder te vergisten met een gewone biergist? Ik heb liever de bacteriŽn niet in mijn vergistingsvaten...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #29 Gepost op: 09-07-2018 17:06 u »
Gewoon proberen, maak een liter wort met moutextractpoeder, laat het een paar dagen warm staan met de Kefir, koken en gisten.

Ingo

Tags: