Kefir Bier

Gestart door seed7, 24-07-2014 19:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Edit: Ik heb deze draad van het oorspronkelijke topic afgesplitst.

Laat ik nu twee mooie Kefir culturen hebben en laat nou net de melk op zijn en laat het nu net zo zijn dat ik een starter wil maken om het bodempje van de Caractere Rouge van vanavond in op te vangen. Dat gaat iets meer starter worden dus, want ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat gaat doen,



Ingo

RobinB


seed7

"Het" zwemt,



in mijn kleinste gistingsvat, netto 0,4 l, met een standaard starter-wort SG 1040 en zonder hop omdat ik geen idee heb hoeveel hop het bacterie-aandeel in deze symbiose kan hebben. Bij gelegenheid morgen eens wat onderzoek naar doen.

Ingo (alleen de elektroden missen nog. Buitenaards brein in voedingsoplossing)

bierinjisp

Nu maakt mijn meissie ook Kefir (water Kefir), zelf vind ik het niets maar goei. Heb er wel eens aan zitten denken om ook een Kebier te maken.
Volgens mij vergist de Kefir tot ca. 0,4% en ik vraag me af hoe de positieve eigenschappen van Kefir zich houden boven dit alcohol percentage.

Ben heel benieuwd hoe dit experiment gaat verlopen en hou deze post dan ook aandachtig in de gaten.

RobinB

Citaat van: bierinjisp op 25-07-2014  00:13 uVolgens mij vergist de Kefir tot ca. 0,4%
Ligt dat niet (ook) aan de beperkte hoeveelheid suikers beschikbaar voor alcoholische vergisting?
In wort zal dat heel anders zijn.

Citeerik vraag me af hoe de positieve eigenschappen van Kefir zich houden boven dit alcohol percentage.
Welke positieve eigenschappen bedoel je dan precies?
Zuivel gerelateerde zullen afwezig-sterk verminderd zijn.

HermanH

Citaat van: seed7 op 24-07-2014  23:59 uIngo (alleen de elektroden missen nog. Buitenaards brein in voedingsoplossing)
Dus, dit bier drink je "letterlijk" met verstand!  ;D Leuk projectje!  :brouwen:

Gerb

Leuk experiment! Ga je helemaal geen hop toevoegen? Ik heb zelf nog nooit kefir gegeten/gedronken, maar lijkt het op andere zuivel of is het echt anders?

seed7

Citaat van: Gerb op 25-07-2014  09:43 uLeuk experiment! Ga je helemaal geen hop toevoegen? Ik heb zelf nog nooit kefir gegeten/gedronken, maar lijkt het op andere zuivel of is het echt anders?

Eerst een kijken wat er gebeurt, als het gaat 'gisten' dan eens een klein beetje met hop maken.

Kefir kan smaken als een frisse drink yoghurt of als een zure kwark. Het is maar net hoe lang je de cultuur haar werk laat doen. Als ik het kleine potje op de eerste foto met melk vul is het binnen 24 uur fris zuur en zo dik als karnemelk (de cultuur is ook vrij groot voor zo'n klein potje).

Ingo

bierinjisp

Met waterkefir gebruik je per liter ongeveer 100 gram Kefir en 70 gram suiker (basisrecept) er gaat dus best wat suiker in.
voor de gunstige eigenschappen er worden wat probiotische bacteriën gevormd. (Met melkkefir lijkt dit op Yakult).

Nu ben ik er ook niet zo in thuis hoor, er is een hoop informatie te vinden op de volgende facebook groep:
https://www.facebook.com/groups/waterkefir.nlbe/

RobinB

Mja, er staat veel wollige praat op "het internet". Net als met andere probiotica zijn er wel effecten beschreven in diermodellen en in-vitro, maar duidelijk bewijs "in real life" heb ik nog niet gevonden. ;)

Drink het gewoon omdat je het lekker vindt...

bierinjisp

Het wollige klopt hoor, maar ik heb er ook wel boeken over.
Vind het alleen niet lekker, of ik heb nog geen lekker recept geproefd. Het is niets voor mij.

RobinB

Ik heb er wat op gepubmed, maar ook in reviews zie ik nog geen RCT's met mensen. Idem aan de overige probiotica. Baat het niet, schaadt het niet idee, tot de propatria trial... :P

seed7

Ondertussen heeft het waterslot nog geen blubje laten horen :(

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 26-07-2014  09:50 uOndertussen heeft het waterslot nog geen blubje laten horen :(

Wellicht dat kefir geen koolzuur produceert...

seed7

Dat doet ie in melk wel. Zal in de loop van de week een beetje proeven, of er iets gebeurt.

Ingo

William

Citaat van: seed7 op 26-07-2014  14:28 uDat doet ie in melk wel. Zal in de loop van de week een beetje proeven, of er iets gebeurt.

Ingo

Misschien heeft ie liever lactose als suikerbron of moet de sucrose eerst geïnverteerd zijn?

seed7

Citaat van: William op 26-07-2014  16:42 uMisschien heeft ie liever lactose als suikerbron of moet de sucrose eerst geïnverteerd zijn?

Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om ook maar iets over Kefir-bier op te zoeken, of waar Kefir uit bestaat en wat het allemaal om kan zetten. Zal van de week eens op onderzoek uit gaan.

Ingo

bierinjisp

Bij water kefir worden in iedere geval genoeg bubbeltjes geproduceerd en druk opgebouwd.

seed7

Blub!

Hele kleine fijne blubjes.

Ingo

seed7

In het begin lag de cultuur op de boden van het potje, nu drijft het als een ijsber met een klijn topje boven het jongbier. Opgestuwd door de CO2? Op de bodem van het potje ligt inmiddels een dun laagje slurry.



Ingo

Gerb

He wat goed! Ik weet  niet of je er al aan geroken hebt? Het zal nu nog wel alleen gist zijn dat actief is. Ga je dit nog beluchten? En wat ga je ermee doen?

Hoe is het met de opkweek van de Caractere Rouge? Dat is toch een bier van Frontaal/ Monasterium?

seed7

Het Kefir bier ruikt sterk naar gist en verder eigenlijk niet bijzonder. Heb nog niet geproefd of gemeten. Ik verwacht eigenlijk dat de cultuur op een gegeven moment weer naar beneden zakt en dan zal ik meten en proeven en t.z.t 1 flesje bottelen.

De Caracter Rouge is een Rodenbach op rood fruit en de enige Rodenbach die niet gepasteuriseert zou zijn. Het zou een gelimiteerde serie van 500l zijn, maar ik heb het idee dat ze er inmiddels meer van gemaakt hebben. De Caracter Rouge toont ook tekenen van leven, er staat een dun laagje schuim op.

Ingo

seed7

Toch even gemeten, SG 1030, SVG 23 %, Alc. 0,9%. Smaakt naar zoetzure wort.

Ingo

seed7

SG 1029, svg 26%, Alc 1,3%. Smaakt fris en fruitig zuur en ondanks het hoge SG niet zoet, het is zelfs een beetje als kefir herkenbaar. Het zuur is duidelijk toegenomen. Denk dat ik volgende week maar eens bottel en de kefir cultuur maar weer in een vertrouwdere omgeving terug plaats.

Ingo

RobinB

Al wel bottelen?
Het SG is nog aardig hoog?

seed7

Brekingsindex van melkzuur is ca. 1.427, heb er niet aan gerekend, maar als er weinig alcohol gevormd wordt en veel melkzuur blijft de brekingsindex hoog. Zou nog een "dobber meting" kunnen doen maar dan ben ik meer dan de helft van kwijt.

Het smaakt niet zoals bij het vorige proeven naar gist en wort maar veel meer naar een uitgegist product. Bubbelt ook al een hele tijd niet meer, maar dat hoeft ook niet bij alle melkzuurbacterien.

Ingo

BrouwMark

Hoi,

Excuses voor de schop omhoog. Is er nog iets geworden van dit experiment? Ik kwam dit topic tegen omdat ik me afvroeg of ik kan 'ketelzuren' met kefir. Ik heb al het één en ander gevonden, oa bij 'milk the funk', maar ik ben benieuwd naar een ervaringsdeskundigenervaring.  :)

Mark.

seed7

Citaat van: BrouwMark op 09-07-2018  12:33 uExcuses voor de schop omhoog. Is er nog iets geworden van dit experiment? Ik kwam dit topic tegen omdat ik me afvroeg of ik kan 'ketelzuren' met kefir. Ik heb al het één en ander gevonden, oa bij 'milk the funk', maar ik ben benieuwd naar een ervaringsdeskundigenervaring.  :)

Mark,

Op een gegeven moment heb ik het potje leeg gedronken en geen verdere pogingen ondernomen.

Ketelverzuring kun je er niet mee omdat de Kefir een symbiose van gisten en bacteriën is en je wilt alleen maar bacteriën hebben.

Ik heb een standaard starterwort van moutextractpoeder gemaakt, ik denk dat de Kefir er baat bij heeft als je een wort maakt die zeer goed vergistbaar is, voornamelijk simpele suikers.

Ingo

BrouwMark

Citaat van: seed7 op 09-07-2018  15:38 uMark,

Op een gegeven moment heb ik het potje leeg gedronken en geen verdere pogingen ondernomen.

Ketelverzuring kun je er niet mee omdat de Kefir een symbiose van gisten en bacteriën is en je wilt alleen maar bacteriën hebben.

Ik heb een standaard starterwort van moutextractpoeder gemaakt, ik denk dat de Kefir er baat bij heeft als je een wort maakt die zeer goed vergistbaar is, voornamelijk simpele suikers.

Ingo

O ja, natuurlijk, er zitten ook gisten in...  ::)

Maar zo een fermentatie(tje) zoals jij hebt gedaan, hoe smaakte dat? Was er een fijn zuurtje aanwezig? Zou je aanraden er extra een echte biergist aan toe te voegen?

Mark.

Edit: is het een gek idee om een soort ketelzuring te doen, ondanks de aanwezigheid van gist, vervolgens het bier te pasteuriseren (kort en koel genoeg om de gevormde alcohol niet al te veel te laten vervliegen) en daarna verder te vergisten met een gewone biergist? Ik heb liever de bacteriën niet in mijn vergistingsvaten...

seed7

Gewoon proberen, maak een liter wort met moutextractpoeder, laat het een paar dagen warm staan met de Kefir, koken en gisten.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.