Eigen geteeld graan

Gestart door jan le mercier, 11-07-2014 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Heeft iemand van jullie ooit al eens gebrouwen met graan dat hij zelf had gezaaid en geoogst?

Dat lijkt me een bijzonder grote uitdaging. Als ik het goed heb, doet in België enkel Hof ten Dormaal dat.

Jan.

Jacques

Citaat van: jan le mercier op 11-07-2014  21:38 uHeeft iemand van jullie ooit al eens gebrouwen met graan dat hij zelf had gezaaid en geoogst?

Dat lijkt me een bijzonder grote uitdaging. Als ik het goed heb, doet in België enkel Hof ten Dormaal dat.

Met mijn achtertuintje schiet dat niet echt op...  :)

jan le mercier

Jacques,

Dat weet ik zo nog niet.

Ik heb efkens gegoogled en daaruit blijkt dat 1 hectare gemiddeld 8,5 ton tarwe oplevert.

Dat is dus 8.500 kilo per 10.000 vierkante meter.

1 vierkante meter zou dan 0,85 kilo tarwe opleveren.

Als jij in je tuin een hoek hebt van 10 meter op tien, dan heb je dus al 85 kilo tarwe.

Ik weet wel niet of daar enkel de graankorrels mee worden bedoeld, of ook het stro.

Het zou toch fantastisch zijn om zelf je graan te verbouwen, Jacques!

Per Kolstern schijnt zo'n pee te zijn in Denemarken die zelf zijn graan verbouwt in zijn achtertuin en daar zijn bier mee maakt. Ik ken wel de juiste schrijfwijze van die naam niet meer.

Jan.

KJ!

Gerst doet iets van 6100 kg per hectare afhankelijk van de grond soort en gebruikte bemesting. Als alles goed gaat incl mouten, eesten etc dan heb je het over 2 zakken mout..

 :brouwen:


Wel veel werk voor relatief klein rendementje lijkt me..

jan le mercier

KJ!,

Dat snap ik niet: 6100 kg moet toch veel meer geven dan 2 zakken mout?

Jan.

seed7

Citaat van: jan le mercier op 12-07-2014  09:23 uDat snap ik niet: 6100 kg moet toch veel meer geven dan 2 zakken mout?

Heb jij een achtertuin van een hectare dan? ;)

Ingo

sven


Markiej87

Ik vind zelf brouwen met mout bij de brouwhandel vandaan ambachtelijk genoeg ;)

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 12-07-2014  08:43 uHet zou toch fantastisch zijn om zelf je graan te verbouwen

Hop is simpeler... :)

sven

Toch denk ik eraan een hectare in de toekomst in gerst te zaaien zowel voor de beestjes en misschien voor de brouwerij.

KJ!

Leuk, maar denk dat je voor zomergerst het seizoen gemist heb inmiddels.  Niet iedere gerst is brouwgerst.... even goed kijken welke variëteit te kiest - geen voergerst of zo...  Voor alcoholproductie in Schotland wordt meestal "Optic" gebruikt vanwege het zetmeel gehalte.  Weet even niet wat een bekend brouwgerst ras is.

sven

Voer gerst is inderdaad niet goed. En het zal zo wie zo nog een paar jaar wachten worden

RobinB

Wintmalt is een variant wintergerst die ook als brouwgerst te gebruiken is. Wel komt de bemesting kritisch omdat je niet teveel eiwit wilt hebben, maar ook niet te weinig.

Voor tarwe dat je ongemout toevoegt zal dat wel niet zoveel uitmaken?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.