Desinfecterend schuim

Gestart door Vazoem, 15-07-2014 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazoem

Ik zag laatst wat youtube filmpjes voorbij komen van Amerikaanse hobbybrouwers die adviseren om een schuimend desinfecterend middel te gebruiken voor gistflessen etc.  Is er in Nederland ook een dergelijke product beschikbaar? En wat zijn de voor- en nadelen? Ik kon het even niet zo snel vinden om het forum.

Muldermans

Vermoedelijk doelt men op STAR SAN tegenwoordig ook verkrijgbaar in Nederland. Mooi product, ik gebruik het ook.

Vr gr :degroeten:

koffie

Ik gok dat het hier over Star San gaat, zoek er maar eens naar op het forum :)

Ronald_

Maar zoals die Amerikanen het gebruiken hoef je het niet te gebruiken hoor. Tenzij je graag Star San drinkt natuurlijk...


RienP

Citaat van: Ronald_ op 15-07-2014  10:08 uMaar zoals die Amerikanen het gebruiken hoef je het niet te gebruiken hoor.. Tenzij je graag starsan drinkt natuurlijk...



Als je sommige Amerikanen op het web moet geloven, dan is het überhaupt een wonder dat we als amateur bier kunnen brouwen zonder zware infecties. :o

Vazoem

Wat is het dan precies, dat het zo kan schuimen? Bij andere reinigingsproducten wordt ook "geadviseerd" om na te spoelen maar is het niet per se nodig. Misschien dit forum maar even naspitten om te zien hoe andere dit soort middelen gebruiken.

Ben nog steeds op zoek naar een makkelijke manier om mijn flesjes schoon en daarna ook gedesinfecteerd te krijgen. :weetniet:

Wolter

Citaat van: Vazoem op 15-07-2014  18:33 uWat is het dan precies, dat het zo kan schuimen?

http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanTech5.pdf

Citaat van: Vazoem op 15-07-2014  18:33 uBen nog steeds op zoek naar een makkelijke manier om mijn flesjes schoon en daarna ook gedesinfecteerd te krijgen. :weetniet:

Ik (en veel andere brouwers met mij) maak de flesjes na leegschenken al goed schoon door ze direct goed om te spoelen. Bewaar ze op zn kop in een krat (die bij mij in een koeltas staat zodat er ook niet te veel stof etc bij kan komen). Op de dag dat ik ga bottelen spoel ik de flessen goed met chempro oxi en daarna zonder naspoelen gebruik ik ze om te bottellen.

Eric v B

Citaat van: Wolter op 15-07-2014  19:11 uOp de dag dat ik ga bottelen spoel ik de flessen goed met chempro oxi en daarna zonder naspoelen gebruik ik ze om te bottelen.

En laat de flesjes niet te lang (± 1,5 uur) in warm water met OXI staan want dan krijg je een witte waas over je flesjes weet ik sinds gisteren uit ervaring  :-[

Wolter

Citaat van: Eric v B op 15-07-2014  19:27 uEn laat de flesjes niet te lang (± 1,5 uur) in warm water met OXI staan want dan krijg je een witte waas over je flesjes weet ik sinds gisteren uit ervaring  :-[

Daar heb ik ook al eens last van gehad. Heeft uiteindelijk voor de smaak van het bier geen probleem opgeleverd in mijn geval.  :D

Eric v B

Citaat van: Wolter op 15-07-2014  19:30 uDaar heb ik ook al eens last van gehad. Heeft uiteindelijk voor de smaak van het bier geen probleem opgeleverd in mijn geval.  :D

Dat is dan een geruststelling. Het uiterlijk wil echter in dit geval ook iets. Het is voor een straatfeest...

Wolter

Citaat van: Eric v B op 15-07-2014  19:46 uDat is dan een geruststelling. Het uiterlijk wil echter in dit geval ook iets. Het is voor een straatfeest...

Ik heb de flesjes toen na het bottelen door een bak handwarm water heen gehaald en goed droog gemaakt met een theedoek. Op die manier lukte het om die waas er af te krijgen.

Eric v B

Ok, bedankt voor de tip. Straatfeest is over een week of 6 dus dan heb ik nog ff de tijd.

RienP

Voordat ik ga bottelen spoel ik mijn flessen nog even na (met een flessenspoeler op de kraan, gaat lekker snel). Daarnaast heb ik een plantenspuit met een Star San oplossing staan waar ik de flessen van binnen mee inspuit om te desinfecteren. Even op z`n kop laten uitlekken en bottelen maar.

Jacques

Citaat van: Wolter op 15-07-2014  19:11 uIk (en veel andere brouwers met mij) maak de flesjes na leegschenken al goed schoon door ze direct goed om te spoelen. Bewaar ze op zn kop in een krat (die bij mij in een koeltas staat zodat er ook niet te veel stof etc bij kan komen). Op de dag dat ik ga bottelen spoel ik de flessen goed met chempro oxi en daarna zonder naspoelen gebruik ik ze om te bottelen.

In plaats van Chemipro Oxi kun je beter Chemipro Caustic gebruiken. Met het laatste reinigingsmiddel verwijder je biersteen uit de flessen. Met alleen Oxi lukt dat niet. Soms is het biersteen (bruine aanslag aan de binnenkant van de fles) zo hardnekkig dat je ook aan de gang moet met een zuurreiniger (niet samen met Caustic of Oxi gebruiken).

Vazoem

Kun je met chemipro oxi ook werken door het in een plantenspuit te stoppen en alles te laten weken voor 5 min, of moet het per se helemaal onder staan? Want met zo'n plantenspuit is natuurlijk wel handig om zo snel een hele hoop flesjes door te werken.

Jacques

Citaat van: Vazoem op 16-07-2014  23:13 uKun je met chemipro oxi ook werken door het in een plantenspuit te stoppen en alles te laten weken voor 5 min, of moet het per se helemaal onder staan? Want met zo'n plantenspuit is natuurlijk wel handig om zo snel een hele hoop flesjes door te werken.

Dan is de contacttijd te kort voor een goede werking.

Bij Star San werkt het wel omdat dit middel een film vormt dat zich op het oppervlak hecht.

ciesvandekwis

Citaat van: Vazoem op 16-07-2014  23:13 uKun je met chemipro oxi ook werken door het in een plantenspuit te stoppen en alles te laten weken voor 5 min, of moet het per se helemaal onder staan? Want met zo'n plantenspuit is natuurlijk wel handig om zo snel een hele hoop flesjes door te werken.

Je bent beter af met een Avvinatore, te koop bij Brouwland of -Markt:


Werkt perfect met oxi:
http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/reinigen/spoelapparatuur/d/spoelapparaat-avvinatore#.U8jqYLHsxqM

Vazoem

Ziet er inderdaad erg handig uit. Had ik ook eens op een filmpje voorbij zien komen dat het bovenop een flessendroogrek stond. Iemand die dit ook doet thuis?

RobinB


Vazoem

Heb hem inmiddels als setje gevonden bij Brouwmarkt, ga dat toch binnenkort maar eens kopen. Welk ontsmettingsmiddel gebruik jij Robin?

RobinB

Zowel Oxi als Star San. Maar net welke ik het eerste te pakken heb. :)

Vazoem

Citaat van: RobinB op 20-07-2014  14:07 uZowel Oxi als Star San. Maar net welke ik het eerste te pakken heb. :)

Heeft Oxi niet te weinig contacttijd?

RobinB

Er blijft nog wel een paar minuten een film aanwezig en de flessen zijn natuurlijk al gereinigd vantevoren. Het is slechts de laatste spoelstap. Ik spoel dan ook niet meer na, maar laat nog wel uitlekken voor het bottelen.

Jacques

Citaat van: Vazoem op 21-07-2014  12:53 uHeeft Oxi niet te weinig contacttijd?

Citaat van: RobinB op 21-07-2014  15:46 uEr blijft nog wel een paar minuten een film aanwezig 

De benodigde contacttijd voor Star San is korter dan die voor Oxi. Daarnaast laat Star San veel meer een film achter door de lage oppervlaktespanning van dit product. Als het aankomt op desinfecteren is Star San een net beter product.

Vazoem

Dan ga ik die denk ik toch maar bestellen. Ben benieuwd! Misschien wordt bottel nu wel een stuk leuker  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.