Dompelkoeler: juiste wijze van aansluiten

Gestart door Erick, 14-07-2014 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erick

Ik ben benieuwd wat nu eigenlijk de juiste wijze van aansluiten van een dompel (spiraal) koeler is.

Laat je het koude water eerst via de rechte buis naar de bodem gaan zodat het via het spiraalgedeelte als warm water terug komt of
Als koud water het spiraalgedeelte in en via de rechte buis als heet water terug...

Of maakt het eigenlijk geen enkel verschil hoe je hem aansluit?

 :degroeten:


Etn82

Volgens mij maakt het niet heel veel uit. Maar ik sluit het koele water altijd aan op de spiraal, zodat het van boven naar beneden loopt en dan via het rechte gedeelte naar boven gaat.

Het idee hierachter is dat de warmte opstijgt, dus het koude water hiertegen instroomt. Theoretisch zou dit volgens mij daarom moeten leiden tot gelijkmatigere koelen.

Maar zoals ik al zei, het zal vrij weinig uitmaken.

Albertus

Bij het koelen zal het warmste water boven komen. Dat moet dan de plaats zijn waar je als eerste je koelwater doorheen laat lopen.
Of het in de praktijk echt verschil zal maken betwijfel ik.
De grootste winst haal je door het wort te laten bewegen (roerder of gewoon je dompelkoeler een beetje ronddraaien.

Bert

Jacques

Door welke buis je het koud water laat instromen is niet zo van belang.
Veel belangrijker is de hoogte van de koeler. De meeste hobbybrouwers laten de koeler op de bodem van de ketel zakken. Veel beter is het als de spiraal zich aan de bovenkant van de vloeistof bevindt. Het afgekoelde wort zakt dan naar beneden. Hierdoor ontstaat er een stroming in het wort die het snel afkoelen bevordert. Als de koeler op de bodem staat blijft er een warme laag boven in de ketel. Het roeren van de koeler kan dan helpen. Maar het omhoog halen van de koeler is effectiever.

DenMaarten


Citaat van: Jacques op 14-07-2014  22:11 uDe meeste hobbybrouwers laten de koeler op de bodem van de ketel zakken. Veel beter is het als de spiraal zich aan de bovenkant van de vloeistof bevindt.

Goede tip, had ik nooit over nagedacht.

havu

Citaat van: Jacques op 14-07-2014  22:11 uDoor welke buis je het koud water laat instromen is niet zo van belang.
Veel belangrijker is de hoogte van de koeler. De meeste hobbybrouwers laten de koeler op de bodem van de ketel zakken. Veel beter is het als de spiraal zich aan de bovenkant van de vloeistof bevindt. Het afgekoelde wort zakt dan naar beneden. Hierdoor ontstaat er een stroming in het wort die het snel afkoelen bevordert. Als de koeler op de bodem staat blijft er een warme laag boven in de ketel. Het roeren van de koeler kan dan helpen. Maar het omhoog halen van de koeler is effectiever.

Jacques heeft het over natuurlijke convectie: koud water is zwaarder, zakt, en geeft een (lichte mate van) stroming.
De hoeveelheid warmte die je van een metalen oppervlak kan overdragen wordt veel groter als de vloeistof snel beweegt. Je moet vloeistofstroming hebben loodrecht op het oppervlak.

Natuurlijke convectie komt qua effectiviteit niet in de buurt van gedwongen convectie/stroming. In de procesindustrie gebruikt iedereen dit principe.

Dus: koeler bovenin is leuk, helpt iets, maar voor effectief koelen is echt meer nodig. Koeler bewegen of pompje dat het wort beweegt. Zo heb je nog eens iets aan stromingsleer :proost:

Hans

Oscar

Citaat van: havu op 15-07-2014  07:02 uNatuurlijke convectie komt qua effectiviteit niet in de buurt van gedwongen convectie/stroming. In de procesindustrie gebruikt iedereen dit principe.

Een tegenstroomkoeler/platenkoeler dus... :)

Erick

 Kortom: Aansluiten zoals het uitkomt en gewoon de pomp van de Braumeister aanzetten dus  ;D
 :degroeten:

havu

Citaat van: Erick op 15-07-2014  08:08 uKortom: Aansluiten zoals het uitkomt en gewoon de pomp van de Braumeister aanzetten dus  ;D
 :degroeten:

Helemaal mee eens. Voor niet Braumeister-aanhangers: zie de respons van Oscar.
Mij ging het om de - onjuiste - stelling dat je beter de koeler bovenin kan hangen dan roeren.

Hans

Jacques

Citaat van: havu op 15-07-2014  21:01 uHelemaal mee eens. Voor niet Braumeister-aanhangers: zie de respons van Oscar.
Mij ging het om de - onjuiste - stelling dat je beter de koeler bovenin kan hangen dan roeren.

De strekking van mijn verhaal is dat het beter de koeler bovenin te hangen in plaats van deze onder in de ketel te hebben staan. Roeren met de koeler vind ik altijd wat gevaarlijk in verband met het infectierisico.


Overigens heb ik een Speidel Braumeister en zet ik de pomp aan als ik aan het koelen ben. Dat werkt inderdaad zeer effectief.

Erick

Maar je zet de spiraal dan dus niet op de bodem van de Braumeister?

Jacques

Citaat van: Erick op 15-07-2014  22:02 uMaar je zet de spiraal dan dus niet op de bodem van de Braumeister?

Door de pomp onderin de Braumeister hoeft de spiraal niet omhoog. De pomp zorgt voor voldoende stroming. Maar niet iedereen heeft een Braumeister.

j.heesters3

Citaat van: Jacques op 15-07-2014  21:59 uDe strekking van mijn verhaal is dat het beter de koeler bovenin te hangen in plaats van deze onder in de ketel te hebben staan. Roeren met de koeler vind ik altijd wat gevaarlijk in verband met het infectierisico.


Overigens heb ik een Speidel Braumeister en zet ik de pomp aan als ik aan het koelen ben. Dat werkt inderdaad zeer effectief.

Heb via mijn brouwmaat een rvs dompelkoeler gekregen van 30 cm hoogte en een doorsnede van 12 cm en 26 wikkelingen. Tussen de wikkelingen zit ongeveer 3 mm speling. buis is buitenwerks 10 mm. Mijn kookketel is 29 cm hoog. Volgens mij, maakt het dan niet uit of je koeler op de boden zet omdat de bovenkant nog 1 cm boven de ketel uitkomt. Heb ik dat goed of maak ik hier een denkfout. Schiet er maat op.

Jos

abroeders


Citaat van: j.heesters3 op 30-11-2015  14:58 uHeb via mijn brouwmaat een rvs dompelkoeler gekregen van 30 cm hoogte en een doorsnede van 12 cm en 26 wikkelingen. Tussen de wikkelingen zit ongeveer 3 mm speling. buis is buitenwerks 10 mm. Mijn kookketel is 29 cm hoog. Volgens mij, maakt het dan niet uit of je koeler op de boden zet omdat de bovenkant nog 1 cm boven de ketel uitkomt. Heb ik dat goed of maak ik hier een denkfout. Schiet er maat op.

Jos
Bij een losse kookketel, dus zonder pompje etc. Dan zul je tijdens het koelen de koelspiraal wat op en neer moeten halen door het wort om een beter koelrendement te behalen. Je roert als het ware met je koeler door het wort. Hierbij je koeler zoveel mogelijk onder het wort houden. Dus over de bodem in jouw geval. Ruimte tussen bodem en koeler houden werkt nadelig, omdat de dan minder koelend oppervlakte in je ketel hebt.

j.heesters3

Citaat van: j.heesters3 op 30-11-2015  14:58 uHeb via mijn brouwmaat een rvs dompelkoeler gekregen van 30 cm hoogte en een doorsnede van 12 cm en 26 wikkelingen. Tussen de wikkelingen zit ongeveer 3 mm speling. buis is buitenwerks 10 mm. Mijn kookketel is 29 cm hoog. Volgens mij, maakt het dan niet uit of je koeler op de boden zet omdat de bovenkant nog 1 cm boven de ketel uitkomt. Heb ik dat goed of maak ik hier een denkfout. Schiet er maat op.

Jos
Maakt het nog iets uit waar ik het koelwater aansluit?

Henielma

Door het koelen het koudste wort onderin de ketel komen en volgens het tegenstroomprincipe moet je hier dan met het koudste koelwater beginnen. Dus de koudwateraansluiting onderaan in de ketel laten beginnen.

brouwmus

Inderdaad, het water moet van onder naar boven stromen, dan worden ook de luchtbellen in de spiraal naar boven toe eruit geduwd :)

j.heesters3

Citaat van: brouwmus op 05-12-2015  20:23 uInderdaad, het water moet van onder naar boven stromen, dan worden ook de luchtbellen in de spiraal naar boven toe eruit geduwd :)

Bedankt voor het advies. Heb imiddels via een rekensommetje uitgevogeld dat de spiraal 10 meter lang is.dus behoorlijk wat koeloppervlak.

Oxhead

Citaat van: abroeders op 30-11-2015  16:58 uBij een losse kookketel, dus zonder pompje etc. Dan zul je tijdens het koelen de koelspiraal wat op en neer moeten halen door het wort om een beter koelrendement te behalen. Je roert als het ware met je koeler door het wort. Hierbij je koeler zoveel mogelijk onder het wort houden. Dus over de bodem in jouw geval. Ruimte tussen bodem en koeler houden werkt nadelig, omdat de dan minder koelend oppervlakte in je ketel hebt.

Juist niet bewegen met een dompelkoeler, de trub kan zo mooi naar de bodem van de pan zakken zodat je heldere wort af kan hevelen zonder nog te moeten filteren.
Dit is juist het voordeel van koelen in je pan met een dompelkoeler.

abroeders

Zonder beweging behaal je een zeer slecht koelrendement. Voel maar eens aan de uitstroom van je koelwater als de koeler even stilstaat in kokend heet water. Na een tijdje voel je dat de uitstroom handwarm wordt, terwijl de oan nog gloeiend heet is. Op het moment je de koeler beweegt in het wort, verbrand je je handen aan het uitstromende koelwater.
Ik vind de snelheid van het koelen belangrijker als het bezinken van de eiwitten in het wort.
Na het koelen slinger ik het wort een keer goed rond, laat het 5 minuten bezinken en hevel langs de zijkant af.
Ik gebruik altijd hopbloemen in hopzakjes, dus heb nooit veel trub in mijn kookketel.

Jacques

Citaat van: abroeders op 06-12-2015  15:24 uIk gebruik altijd hopbloemen in hopzakjes, dus heb nooit veel trub in mijn kookketel.

Trub is afkomstig van eiwitten. Gisteren had ik erg veel trubvorming. Dit ondanks dat ik een grote hopzak gebruik heb.

Bij mijn Braumeister gebruik ik ook een dompelkoeler. Om zo snel mogelijk te koelen zet ik de pomp aan. Hierdoor koelt het wort erg snel. Beweging is bij het gebruik van een dompelkoeler inderdaad belangrijk.

j.heesters3

Citaat van: abroeders op 06-12-2015  15:24 uZonder beweging behaal je een zeer slecht koelrendement. Voel maar eens aan de uitstroom van je koelwater als de koeler even stilstaat in kokend heet water. Na een tijdje voel je dat de uitstroom handwarm wordt, terwijl de oan nog gloeiend heet is. Op het moment je de koeler beweegt in het wort, verbrand je je handen aan het uitstromende koelwater.
Ik vind de snelheid van het koelen belangrijker als het bezinken van de eiwitten in het wort.
Na het koelen slinger ik het wort een keer goed rond, laat het 5 minuten bezinken en hevel langs de zijkant af.
Ik gebruik altijd hopbloemen in hopzakjes, dus heb nooit veel trub in mijn kookketel.

Je zou ervoor kunnen kiezen de hete wort (die dan ook nog steriel is) over te hevelen naar het  gistvat en pas daar te koelen. Voordeel is dat  je de hop- en  eiwitresten niet meer in het gistingsvat hebt en je de koeler goed kunt bewegen. Ook hoef je het wort niet meer over te hevelen als hij vatbaarder is voor infectie. Of maak ik een denkfout?

abroeders

Citaat van: j.heesters3 op 06-12-2015  18:23 uJe zou ervoor kunnen kiezen de hete wort (die dan ook nog steriel is) over te hevelen naar het  gistvat en pas daar te koelen. Voordeel is dat  je de hop- en  eiwitresten niet meer in het gistingsvat hebt en je de koeler goed kunt bewegen. Ook hoef je het wort niet meer over te hevelen als hij vatbaarder is voor infectie. Of maak ik een denkfout?
Dan:
1. Duurt het langer totdat je onder de 80 graden zit en dms vorming stopt.
2. Je gistvat moet tegen zulke hete temperaturen kunnen.
3. Ik ben niet zo bang voor een beetje eiwit in mijn gistvat. Dus of er wat in mijn gistvat of in mijn kookketel achterblijft vind ik niet zo veel verschil. Uiteindelijk bezinkt het toch wel en komt het niet in mijn fles.
4. Als ik na het koelen whirlpool in mijn kookketel blijft er veel eiwit achter. Dit kost maar 5 min extra bij 18 graden. Als extra daarbij dat eiwit beter neerslaat bij 18 graden als bij 95 graden.

Het infectierisico is trouwens het grootst tussen de 60 en 30 graden, niet bij 18 graden, omdat in deze range de bacteriƫn zich het snelst vermenigvuldigen.

Slotconclusie is dat ik liever koel in mijn kookketel als in mijn gistvat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.