Brouwkit kopen?

Gestart door Blackbelt, 13-07-2014 13:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blackbelt

Ik heb hier al behoorlijk wat rondgelezen, en begin er zin in te krijgen.

Ik denk er aan de brouwkit van Brewferm SUPERIOR STARTPAKKET ELEKTRISCH te kopen.
Maar, als ik het topic met de foto's zie, dan zinkt de moet me in de schoenen.
Ik heb geen brouwhok, en zal het moeten doen in onze ruime keuken.
Ook een voorbehouden koelkast of kelder heb ik hoer niet.

Is het de moeite dit te kopen, of ga ik direct tegen mijn beperkingen aan lopen?

Ik drink graag Westmalle dubbel of st Bernardus, en wil dus iets in die aard brouwen. Is dat haalbaar?

jake99

Ik heb me enkele maanden geleden ook deze kit gekocht (met golden beverius pakket), voorlopig bevalt hij me zeer goed.
Wel heb ik na mijn eerste brouwsel een elektrische thermometer en refractometer aangeschaft.

Men eerste brouwsel heb ik gebrouwd tijdens een warm weekend (zonder koeling)en is het bier tamelijk warm geworden,desondanks de warme temp.is het bier zeer lekker geworden.
Ook heb ik me een koelkast aangeschaft om gecontroleerd te kunnen vergisten. (Nog niet gebruikt).

Staat nog gepland, maar eerst nog wat meer ervaring opdoen.
Soda kegs met CO2 kit.

Indien je alles mooi in elkaar zet heb je niet zo veel plaats nodig om te stockeren.

Gerb

Waar ben je precies bang voor? Ik denk dat je met een ruime keuken juist prima uit de voeten kunt. Als je na het brouwen de spullen in een kast kwijt kunt, moet het zeker lukken. Een vergisting  op een koele kamer of kelder is prima. Je kunt later als het bevalt altijd nog een koelkast kopen.

Blackbelt

Dus vergisten op temperaturen rond de 20 graden moet lukken. Een koelere kamer heb ik niet, tenzij de slaapkamer in de winter, want daar stook ik niet.

Is het haalbaat om als beginner te starten met graan? Of werk ik beter met die setjes?

Henielma

Als beginner kan je prima starten met graan. Je hebt dan wel een moutmolen nodig. Verder is het maischen niet zo moeilijk, wel (van onder naar boven) roeren tijdens het verwarmen. Is wel leuk om te doen, je hebt dan echt het idee dat je zelf aan het brouwen bent. En dat is dan natuurlijk ook zo.

Wolter

Het is altijd een idee om eens bij 1 of meerdere hobbybrouwers bij jou in de buurt te gaan kijken. Iedereen werkt op z'n eigen manier met zijn eigen, 'unieke', apparatuur. Daar kun je veel ideeën op doen zodat je een beeld kan vormen over wat er met jouw middelen en mogelijkheden nodig zal zijn om jouw doel te bereiken.

Brouwers

Ik ben zelf begonnen met een blikbrouwen. Het leert je een beetje de basis over schoon werken en hoe het vergisten verloopt, hoe het bottelen in zijn werk gaat en niet te vergeten, vooral veel geduld hebben.
Als het uiteindelijk dan mis zou gaan door infectie oid, dan heb je er vooral nog niet zoveel moeite en geld ingestoken. Bij mijn 2e brouwsel ben ik ook mout aan de slag gegaan. Kan nou niet echt zeggen dat het heel veel moeilijker is als koken. Omdat ik een goede checklist had en voor mezelf enkele keren alle stappen had doorgenomen had ik genoeg vertrouwen in en tijd over om tussen door met vrienden rustig een biertje te drinken.
Als je zeker van bent dat je met mout wil gaan brouwen dan zou ik er gewoon mee aan de slag gaan en me niet te druk maken Uiteindelijk leer je daar het meest van.

Blackbelt

Maken jullie dan zelf mout, of koop je dat gewoon. Het lijkt me nogal omslachtig, en je moet koel kunnen werken...

Henielma

Iedereen of vrijwel iedereen koopt zijn mout. Heel soms maakt iemand een keer eigen mout. Ga uit van goede grondstoffen en mout kopen past daar volgens mij goed bij.

Wolter

Citaat van: Blackbelt op 13-07-2014  16:22 uMaken jullie dan zelf mout, of koop je dat gewoon. Het lijkt me nogal omslachtig, en je moet koel kunnen werken...

Hoe bedoel je koel werken?

Blackbelt

Je kiemen afkoelen tot 12-15 graden.

Wolter

Citaat van: Blackbelt op 13-07-2014  18:09 uJe kiemen afkoelen tot 12-15 graden.

OK. Verder sluit ik me aan wat Henielma al melde. Succes!

hans_nwk

Citaat van: Blackbelt op 13-07-2014  15:00 uDus vergisten op temperaturen rond de 20 graden moet lukken. Een koelere kamer heb ik niet, tenzij de slaapkamer in de winter, want daar stook ik niet.

Is het haalbaat om als beginner te starten met graan? Of werk ik beter met die setjes?
Mijn eerste twee brouwsels ben ik vergist met het vat in een met koud water gevulde speciekuip.
Af en toe een koelelement erbij en het ging prima. Niet zo mooi als met een koelkast natuurlijk maar het gaat wel. Je kamer moet natuurlijk geen 30 graden zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.