Zelfbouw flesdrukmeter

Gestart door Nozem, 12-07-2014 08:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nozem

Onlangs heb ik deze flesdrukmeter gemaakt.





Om te testen of alle afdichtingen goed dicht waren heb ik gebotteld met 8 gram suiker, dus niet 8 gram per liter.
Alle afdichtingen dichten netjes af en druk liep snel op tot over de 4 bar, om een bier bom te voorkomen heb ik druk er afgehaald, test geslaagd  :)

Inmiddels heb ik bier gebotteld en maak ik weer gebruik van de flesdrukmeter. Nu heb ik 2,5 gram suiker gebruikt voor een enkel flesje. Druk staat momenteel op 3,2 bar. Dit is toch hoger dan verwacht, wat voor drukken zien jullie zoal?

Gerlachus

Nice!

Die drukmeters zijn nogal prijzig, dit lijkt een goed alternatief. Al gedacht over serieproductie? Want dan heb ik zeker interesse!

Henielma

Citaat van: Nozem op 12-07-2014  08:52 uInmiddels heb ik bier gebotteld en maak ik weer gebruik van de flesdrukmeter. Nu heb ik 2,5 gram suiker gebruikt voor een enkel flesje. Druk staat momenteel op 3,2 bar. Dit is toch hoger dan verwacht, wat voor drukken zien jullie zoal?

Mooie oplossing.
Met een flesdrukmeter ben ik bij kamertemperatuur zo'n 2 .. 3 bar overdruk gewend. 7,5 gram per liter is ook best wel veel vind ik. Vaak gebruik ik iets van 1,6 gram per flesje = 5 gram per liter.

Nozem

Citaat van: Henielma op 12-07-2014  09:05 uMet een flesdrukmeter ben ik bij kamertemperatuur zo'n 2 .. 3 bar overdruk gewend. 

Is de hoeveelheid lucht/koolzuur tussen het bier en je druk meter ongeveer gelijk met een gewone fles die gevuld is? Ik zie namelijk wel eens foto's van flesdrukmeters die maar 3/4 gevuld zijn of voorzien van een lange slang met daar de drukmeter aan. In deze gevallen zal de druk in de fles niet representatief zijn voor de overige flessen. Maar ik neem aan dat bij jou de druk wel representatief zal zijn gezien je ervaring met de bellenteller  ;)


Nozem

Citaat van: Gerlachus op 12-07-2014  08:54 uDie drukmeters zijn nogal prijzig, dit lijkt een goed alternatief. Al gedacht over serieproductie? Want dan heb ik zeker interesse!

Het mooiste is dat mij dit geen cent gekost heeft. Drukmeter heb ik gratis kunnen krijgen en het materiaal had ik nog liggen. Oh ja, alleen het flesje heb ik moeten kopen en de RVS vleugelmoeren. Maar het flesje was gevuld met een lekker bier, dus dit was geen straf ;)

De draaibank die ik tot mijn beschikking heb is eigenlijk een ramp. Met veel geduld lukt het wel maar seriematig dingen maken kun je wel vergeten op dat ding. Ik ken wel een draaier die vrij goedkoop is, bij voldoende belasting kan hij wel seriematig dingen gaan maken. Om de prijs nog verder te drukken zou je het koper en messing dat ik gebruikt heb kunnen vervangen voor kunststof of iets dergelijks. Als we dan nog een leuke meter voor weinig kunnen kopen kun je voor weinig geld een leuk ding hebben.

Maar ik heb geen idee of er veel belangstelling voor zo'n drukmeter is. Als je het moet laten maken ben je al snel  30-40 euro per stuk kwijt exclusief meter schat ik zo in. Mocht er genoeg belangstelling zijn kan ik wel eens informeren bij de draaier na de kosten.

Henielma

Het is inderdaad van belang om zo min mogelijk extra volume te maken om de drukmeter aan te sluiten. Zie onderstaande foto van mijn drukmeter die ik sinds 2007 in gebruik heb. Deze drukmeter komt uit een oude CV ketel en wat creativiteit met een kunststof beugeldop, slangklem, boren en lijm doet de rest. Maar de oplossing van jou Nozem ziet er een stuk robuuster uit. Complimenten.


Nozem

Die slangklem voor de beugel is ook creatief, simpel en effectief.
Het volume in je slang/pijp lijkt wel mee te vallen, dit kun je nog wel compenseren door het flesje verder te vullen.

En verder is de absolute waarde ook niet zo belangrijk. Je wilt vooral weten wanneer de navergisting op de fles is afgelopen, althans daar gebruik ik het nu voor.

Eric v B

Deze drukmeter heb ik gemaakt: Wat Festo of Parker klemkoppelingetjes, stukje pneumatische slang, manometer en een  cola petflesje van een halve liter.
Zoals Nozem al  zei: het is een indicatie. Exacte waarde is (voor mij) niet belangrijk. Ik moet wel zeggen dat 2 bar op mijn meter een goede druk is.






William

Bij 6 gram per liter kom ik meestal op 2,5 tot 3 bar uit. Ik heb er nu één met 9 gram per liter in de hergisting en die zit nu op zowat 3,5 bar. Ik denk dat ie over de 4 bar komt.

Ik gebruik een vergelijkbare opstelling als Henielma. Een manometer van de Gamma in een plastic beugeldop door middel van boren en wat lijm.

Het enige nadeel van deze opstelling is dat de opening naar de manometer dicht bij het bier zit. Je kunt het bier tijdens de hergisting moeilijk zwenken/schudden wat je meestal wel doet met de andere flesjes. Doordat de manometer op de beugel gelijmd is, is de opening moeilijk schoon te maken omdat er anders vloeistof in de manometer komt. Het bier uit de manometerfles heeft altijd een wat metalige geur.


Hoppenbrouwers

Zeker wel interesse! Zelfs evt. Naar meerdere.
En anders wel naar hoe je m gemaakt hebt. :)

Ziet er goed uit in ieder geval. Is deze ook te gebruiken op de BNR fles?

Ronald_

Is het niet veel makkelijk om een beugelfles te pakken, een gat in de witte dop te boren, dan van boven een breder gat erin te boren zodat je draad kan tappen voor deze jongen:

https://tapclean.nl//index.php?action=article&aid=11984&group_id=10000228&lang=nl&srchval=Manometer%200-6%20bar%20streep%20op%204%20bar#.U8FVhfl_uaw


Nozem

Citaat van: Ronald_ op 12-07-2014  17:35 uIs het niet veel makkelijk om een beugelfles te pakken, een gat in de witte dop te boren, dan van boven een breder gat erin te boren zodat je draad kan tappen voor deze jongen:

En hoe ga je dan voor de afdichting zorgen? Het gat in de dop voor de beugel, het horizontale gat, is doorlopend en zal het schroefdraad "doorsnijden"

Henielma

Deze is ook best eenvoudig te maken met zo'n meter zoals Ronald_ aangeeft.
http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=29&t=101525

Met de truck met de slangklem kan je deze ook op een BNR flesje monteren.

Eric v B

Waarom zou je per se een BNR flesje willen gebruiken? Een beugelfles heeft alle voorzieningen die nodig zijn om een meter te plaatsen.

Henielma

Omdat mijn andere flesjes zo veel mogelijk van het type BNR zijn in verband met mogelijke wedstrijden.  Het flesje waar ik meet wil ik van hetzelfde type hebben dan het flesje waarvan ik de druk meet.

Hoppenbrouwers

De reden voor de afgebeelde drukmeter is omdat die toepasbaar is voor meerdere flesjes. Als je een beugelfles ombouwt moet je de dop op twee plaatsen zeer nauwkeurig inboren en dan nog eens een meter zien te plaatsen op dat kleine stukje. Ook al is dit wel te doen, je zit dan altijd te kijken met maar 1 fles voor je drukmeting. Als je de bovenstaande op een BNR fles kan plaatsen past hij op vrijwel al je flessen waar je de druk van wil meten.

Henry


Jacques

Citaat van: Nozem op 12-07-2014  08:52 uOnlangs heb ik deze flesdrukmeter gemaakt.





Ziet er erg goed en solide uit. Ik denk dat als je deze uitvoering tegen een betaalbare prijs op de markt zou zetten er veel vraag naar is.

Een klein verbeterpuntje. Ik zou in plaats van 1 schroef voor het vastzetten van de onderste kraag drie schroeven gebruiken zoals dat ook gebruikelijk is bij kerstboomstandaards.

KJ!

Citaat van: Jacques op 12-07-2014  21:52 uIk denk dat als je deze uitvoering tegen een betaalbare prijs op de markt zou zetten er veel vraag naar is.

Ja, eerste klant heb je! Kan ik hem bestellen bij je?   :groots:

hansHalberstadt

Zelf heb ik al jaren een manometer gevuld met vloeistof met een soort prikkertje die een gaatje in het dopje prikt en juist voordat het gaatje geprikt wordt sluit een rubbertje het stukje tussen dopje en manometer af. Zo kun je van elk flesje de druk meten als je wilt.
HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 12-07-2014  23:38 uZo kun je van elk flesje de druk meten als je wilt.

Niet van een beugelflesje... ;D ;)

bierinjisp

Vandaag deze manometer voor het eerst gebruikt:
http://www.Brouwmarkt.nl/manometer-universeel-voor-fles.html

Minder mooi en degelijk dan die hierboven is gemaakt. € 39,50 bij Brouwmarkt.

Ben benieuwd of het goed werkt.

Oscar

Citaat van: bierinjisp op 13-07-2014  00:59 uMinder mooi en degelijk dan die hierboven is gemaakt. E39,50 bij Brouwmarkt.
Ben benieuwd of het goed werkt.

Laat het weten! Mooie prijs voor zoiets.  :biersmile:  ooit ook zoiets gemaakt, maar was het net niet... :(

David Steeman

Citaat van: bierinjisp op 13-07-2014  00:59 uVandaag deze manometer voor het eerst gebruikt:
http://www.Brouwmarkt.nl/manometer-universeel-voor-fles.html
Deze wordt blijkbaar intern in de hals vastgehouden en aangespannen met een vleugelmoer. Dat ziet er een interssant systeem uit. Weet iemand hoe het werkt?

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 12-07-2014  23:44 uNiet van een beugelflesje... ;D ;)
Ja dat klopt. Ik denk dat de meeste mensen in gewone flesjes bottelen met dop. Zoals Henielma ook al aangaf ivm wedstrijden. Juist dan ben je geïnteresseerd  in de juiste druk lijkt me. Als je dan steeds als je een flesje opdrinkt eerst even de druk meet dan krijg je een goed beeld van
  • of de flesjes dezelfde druk hebben, dus nagisting gelijkmatig is.   
  • hoe de koolzuur opbouw in de tijd plaatsvind

Dit soort manometers zijn vloeistofgevuld om te vookomen dat de druk zich verdeeld over het gasvolume in het flesje en het gasvolume in de manometer. Heb ik toen opgelost door de manometer eerst vacuüm te zuigen en dan vol te laten lopen met olijfolie+ aanbrengen membraantje om de olie binnen te houden.

HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.