Zelfbouw flesdrukmeter

Gestart door Nozem, 12-07-2014 08:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Mooi !  Ik heb wel interesse.
Hoe wil je dit gaan doen ? Eerst de aantallen inventariseren en dan in bulk laten maken of ...wie-het-eerste-komt..... ?

Nozem

Maak je hier maar niet druk om  :)  Je kunt ze gewoon bij mij bestellen en ze zullen spoedig geleverd worden. Als ik door mijn voorraad heen ben kan ik gewoon nieuwe bestellen, dit zal allemaal niet zo lang duren, ik heb allemaal kwaliteitsleveranciers op de hoek van de straat  "made in Holland"  ;)

Geïnteresseerde moeten maar een PB sturen.

KJ!

Heel mooi!  Je hebt een pm!

 :brouwen:

Pim


Maurice Gobbens

Wat is volgens jullie de juiste druk op de fles?

Oscar

Citaat van: Maurice Gobbens op 31-07-2014  13:59 uWat is volgens jullie de juiste druk op de fles?

Daar kun je niets over zeggen. Deze is afhankelijk van de temperatuur en koolzuurgehalte. Dus de druk op de fles zegt op zichzelf helemaal niets... ;)

Nozem

Citaat van: Oscar op 31-07-2014  22:53 uDaar kun je niets over zeggen. Deze is afhankelijk van de temperatuur en koolzuurgehalte. Dus de druk op de fles zegt op zichzelf helemaal niets... ;)
Dus de druk op een fust hoef je ook niet in te stellen :weetniet: want dit zegt ook niks  :-\ Of mag ik deze vergelijking niet maken Oscar?

Als je weet wat de temperatuur is en je weet wat voor koolzuurgehalte je wilt hebben (afhankelijk van biertype en eigen smaak) valt de gewenst druk in je bierfles wel te bepalen, hier hoef je geen raketwetenschapper voor te zijn...
Maar de absolute druk in de fles is niet het meest interessante. Je kunt vooral goed zien of de hergisting op fles goed op gang komt en wanneer deze 'klaar' is. Als je fouten hebt gemaakt kun je ook potentiële bierbommen ontdekken en dus voorkomen.

Oscar

Citaat van: Nozem op 31-07-2014  23:17 uDus de druk op een fust hoef je ook niet in te stellen :weetniet: want dit zegt ook niks  :-\ Of mag ik deze vergelijking niet maken Oscar?

Die vergelijking mag je maken. De druk mag je instellen mits je de temperatuur van het bier weet (of kunt regelen) en het gewenste koolzuurgehalte.  :biersmile:


Nozem

Citaat van: Oscar op 31-07-2014  23:22 uDie vergelijking mag je maken. De druk mag je instellen mits je de temperatuur van het bier weet (of kunt regelen) en het gewenste koolzuurgehalte.  :biersmile:
Ok, kan je me dan nu uitleggen waarom de druk in een fles helemaal niets zegt?

Oscar

Citaat van: Nozem op 31-07-2014  23:39 uOk, kan je me dan nu uitleggen waarom de druk in een fles helemaal niets zegt?

Dat zegt alleen iets als je de temperatuur (ongeveer) weet... ;) Maar als de druk niet meer stijgt bij gelijkblijvende temperatuur dan is de hergisting compleet  :)

Nozem

Citaat van: Oscar op 31-07-2014  23:48 uDat zegt alleen iets als je de temperatuur (ongeveer) weet... ;) Maar als de druk niet meer stijgt bij gelijkblijvende temperatuur dan is de hergisting compleet  :)

Dus indien je tot die grote groep van hobbybrouwers behoort die niet beschikt over een thermometer kun je helemaal niks met een flesdrukmeter  :nut: en ik maar denken dat de temperatuur de belangrijkste parameter is die een hobbybrouwer in de gaten houdt tijdens de vergisting... en dus iets heeft om de temperatuur te meten.

Oscar

Citaat van: Nozem op 01-08-2014  00:06 uDus indien je tot die grote groep van hobbybrouwers behoort die niet beschikt over een thermometer kun je helemaal niks met een flesdrukmeter 

Begrijp je het nu niet? Of wil je het niet begrijpen?  :weetniet:

Nozem

Ok, zou ik het dan uitleggen. Ik vind dat je een erg ongenuanceerd antwoord aan Maurice Gobbens geeft, waar die waarschijnlijk niks mee kan.

Je gaat toch ook niet zeggen dat en SG meting met hydrometer niets zeggend is omdat deze ook afhankelijk is van de temperatuur?

hansHalberstadt

Ja, de druk is afhankelijk van de temperatuur, maar je kunt hier moeilijk of makkelijk over doen.
makkelijk is om gewoon wat waarden te geven zodat mensen gevoel krijgen voor de materie.

Onderstaande getallen omen uit Bierpro, zie : http://www.triple-w.org/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=546&view=viewdownload&catid=6&cid=3

tab: diversen/CO2 calculator

Temp CO2% druk

5      0.28   0
5      0.55   1
5      0.83   2   

15     0.2     0
15     0.39    1
15     0.59    2
15     0.79    3

20      0.17   0
20      0.34   1
20      0.51   2
20      0.68   3

25     0.15    0
25     0.2      1
25     0.44    2
25     0.59    3

HansH




 

NewLine

Dat is handig! Maar betekent dat dat de relaties onafhankelijk zijn van de hoeveelheid kopruimte boven je bier?

Nozem

De druk in de fles wordt mede bepaald door de kopruimte. De gemeten druk i.c.m. temperatuur bepaalt het koolzuurgehalte.

William

Citaat van: Nozem op 01-08-2014  11:55 uDe druk in de fles wordt mede bepaald door de kopruimte. De gemeten druk i.c.m. temperatuur bepaalt het koolzuurgehalte.

Ik denk dat het effect van het volume van de kopruimte niet zo groot is. De druk in de kopruimte is in evenwicht met de hoeveelheid opgelost CO2 in het bier (onder druk). Het totaal volume opgelost in het bier is vele malen groter dan het volume CO2 in de kopruimte. En vergroting van de kopruimte zal dan niet zo'n groot effect hebben: er gaat een klein beetje meer koolzuur uit het bier naar de kopruimte maar heeft geen wezenlijk effecten op de hoeveelheid koolzuur in het bier.

Wel merk je bij het openen van een fles bier met meer kopruimte en veel hardere psss. Dat komt niet door een hogere druk maar door het groter volume aan koolzuur dat momentaan vrijkomt.

Verhoging van de temperatuur en hiermee verlaagde oplosbaarheid in het bier zal veel meer effect hebben op de druk in de kopruimte.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 01-08-2014  10:05 uJa, de druk is afhankelijk van de temperatuur,

En het leuke daarvan is, dat als je bier met drukmeter is uitvergist, en dus bij die temperatuur de max druk heeft bereikt, je het flesje met de drukmeter als een soort thermometer kunt gebruiken.  :) :biersmile: :brouwen: ^-^ :D 8)

de7geitjes

Citaat van: Nozem op 30-07-2014  21:56 uIk ben er erg tevreden over. Deze kunststof variant is denk ik net zo degelijk als de metalen versie. Groot voordeel nu is dat het gewicht boven op de fles aanzienlijk minder is waardoor deze niet meer zo top zwaar is, en dus minder snel zal omvallen.

En de prijs... 28 euro inclusief fles en manometer, dus helemaal compleet zoals op foto, exclusief verzending.

Op speciaal verzoek is kan ik ook een volledige metalen versie leveren, messing of RVS, maar zal flink duurder zijn.

Dit is echt een hele mooie flesdrukmeter. Heb hier zeker interesse in. Misschien moet je maar eens een kickstarter op starten ;) denk dat je ze nog aardig goed kunt verkopen :)

hansHalberstadt

Citaat van: NewLine op 01-08-2014  11:13 uDat is handig! Maar betekent dat dat de relaties onafhankelijk zijn van de hoeveelheid kopruimte boven je bier?

De relatie tussen druk en opgelost koolzuur is onafhankelijk van de kopruimte, maar de kopruimte doet wel degelijk mee want uiteindelijk wordt de koolzuur geleverd door de bottelsuiker, immers de druk levert een koolzuurvolume op in de kopruimte en die koolzuur zit niet opgelost in het bier. was al eerder in dit topic besproken:
elke 1 ml kopruimte geeft 1% lagere gemeten druk omdat er minder koolzuur beschikbaar is om in het bier op te lossen.
HansH

Nozem

@ hansHalberstadt:

Kan je aangeven hoe je allemaal aan die getallen komt? En dan vooral het bericht waarin verwijst naar Bierpro.
Zo kom je volgens jouw tabel bij 20°C en 2 bar uit op 0.51% CO2, volume neem ik aan?
Voor veel bieren wil je ongeveer 2-3% vol. CO2 hebben. Met de tabel van jou kom je bij boven gistend bier (20°C) en 2-3% vol. CO2 op een hele hoge druk uit, meer dan een fles hebben kan, dit gaat dus niet gebeuren. Eenheden verwarring?

Nozem

Om het koolzuurpercentage in het bier te bepalen heb ik een calculator gemaakt:



De calculator zou in de bijlage van dit bericht te vinden moeten zijn, veel plezier ermee  :D
Omdat ik geen .exe bestanden mag plaatsen heb ik het bestand de naam koolzuur%.txt gegeven. Na het downloaden moet je de extensie "txt" veranderen in "exe" (rechter muisknop, naam wijzigen en bevestigen dat je de extensie wilt wijzigen). Dus als het bestand koolzuur%.exe heet kun je er op dubbelklikken en dan zou het moeten werken.


p.s. barg staat voor bar gauge en is de overdruk, dus de druk die de meter aangeeft.

William

Citaat van: William op 01-08-2014  12:17 uIk denk dat het effect van het volume van de kopruimte niet zo groot is.

Nog een grove onderbouwing hiervan:

Bij de hergisting wordt uit 1 mol suiker (=360 g) 4 mol CO2 gevormd (=176 gram).

Bij 6 gram bottelsuiker per liter zit er in een 330 ml fles gevuld met 320 ml bier 1,92 gram suiker -> 5,33 mmol suiker. Dit levert 5,33*4=21,33 mmol CO2 in het bier in de fles verdeelt over bier en kopruimte.

Stel dat de kopruimte 10 ml (=3% van het totaal volume) is en de overdruk is 3 bar (gemeten met de drukmeter). De werkelijk druk is dan 4 bar. Er zit dan 4 maal de kopruimte aan CO2 in wat 40 ml is. Het molair volume van een gas is rond de 22 l. De 40 ml CO2 in de kopruimte komt dus overeen met 40/22=1,8 mmol CO2. Dit is 1,8/21,3= 8% van de totale hoeveelheid CO2.

hansHalberstadt

Citaat van: Nozem op 02-08-2014  01:14 u@ hansHalberstadt:

Kan je aangeven hoe je allemaal aan die getallen komt? En dan vooral het bericht waarin verwijst naar Bierpro.
Zo kom je volgens jouw tabel bij 20°C en 2 bar uit op 0.51% CO2, volume neem ik aan?
Voor veel bieren wil je ongeveer 2-3% vol. CO2 hebben. Met de tabel van jou kom je bij boven gistend bier (20°C) en 2-3% vol. CO2 op een hele hoge druk uit, meer dan een fles hebben kan, dit gaat dus niet gebeuren. Eenheden verwarring?

De getallen hebben betrekking op gewichts% koolzuur en niet VOL. Normale waarden zijn 0.5-0.7 gew% koolzuur. (0.5-0.7 gram kooluur per 100gram bier) ik heb ooit ergens een curve opgezocht van gew% koolzuur als functie van de temperatuur bij standaard druk en omdat opgelost koolzuur in principe evenredig is met de druk kun je daarmee voor elke druk het koolzuur percentage uitrekenen.
HansH   

hansHalberstadt

Citaat van: Nozem op 02-08-2014  01:14 u@ hansHalberstadt:

Kan je aangeven hoe je allemaal aan die getallen komt?
Zie bijvoorbeeld Vakboek voor de bierslijter van G Baetslé pag 124 tabel 13 bv 12.8 ºC 1.6 bar levert 5.5 g per liter koolzuur.
Voor het gemak even SG=1000 aangehouden, dus g/100 g is dan ook g/liter

HansH

 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.