Zelfbouw flesdrukmeter

Gestart door Nozem, 12-07-2014 08:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Ik heb weinig behoefte aan een flesdrukmeter, maar bedacht me ineens het volgende: Neem een riubberstop die in je flesje past. Doe de manometer door de stop en bevestig het geheel met een champagnekooi om te voorkomen dat de boel eraf vliegt.

hansHalberstadt

Citaat van: Nozem op 12-07-2014  09:34 uIs de hoeveelheid lucht/koolzuur tussen het bier en je druk meter ongeveer gelijk met een gewone fles die gevuld is? Ik zie namelijk wel eens foto's van flesdrukmeters die maar 3/4 gevuld zijn of voorzien van een lange slang met daar de drukmeter aan. In deze gevallen zal de druk in de fles niet representatief zijn voor de overige flessen. Maar ik neem aan dat bij jou de druk wel representatief zal zijn gezien je ervaring met de bellenteller  ;)
Dat valt wel mee denk ik als je niet al te hoge eisen stelt. Het gasvolume van de normale hoeveelheid koolzuur (0.5 gew%)  is ca 300ml gas (atmosferische druk) per 300ml flesje en dan heb je een druk van ca 2 BAR bij 20 ºC (=2+1=3kg/cm absoluut). met 3 cm kopruimte (ca 10ml) zit daar dus 30 ml gas in en dat is 10% van het totaal. De andere 90% zit dan opgelost in het bier.

Conclusie: elke 1 ml inhoud van de drukmeter buiten de fles geeft 1% lagere gemeten druk dan er in de overige flesjes zonder manometer zit. in een manometer zit al snel enkele ml volume en perslucht slang van 6mm (4mm inwendig)=0.12 cm3 voor elke cm lengte. met 20cm persluchtslang meet je dus ca 2.5% te laag. kun je simpel oplossen door de vulhoogte van je meetflesje te vermeerderen met het volume van je meetinstrument.

HansH

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 12-07-2014  14:51 u
Hier heb je al snel 25 ml kopruimte=75 ml gas op 500 ml flesinhoud + slangetje, dus meet je al snel 15% lagere druk dan er zou zijn in normaal gevulde 300 ml flesjes met kroonkurk met hetzelfde bier.
Ik zou de volgende keer het flesje afvullen tot ca 2 cm onder de dop als je hetzelfde wilt meten als er in de rest van de flesjes zit.

HansH

Henielma

Citaat van: bierinjisp op 13-07-2014  00:59 uVandaag deze manometer voor het eerst gebruikt:
http://www.Brouwmarkt.nl/manometer-universeel-voor-fles.html

Minder mooi en degelijk dan die hierboven is gemaakt. E39,50 bij Brouwmarkt.

Ben benieuwd of het goed werkt.

Dit is een mooie oplossing voor een redelijke prijs. Zo een zou ik nog wel willen betalen.

Het werkt hoogstwaarschijnlijk zoals deze flesafsluiters. Zie onderstaande foto in samengetrokken toestand. In deze toestand wordt de flesopening dichtgeklemd. Door de hendel naar boven te halen wordt het rode rubbertje recht waardoor deze in en uit de flessenhals kan.


Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2014  09:40 uHier heb je al snel 25 ml kopruimte=75 ml gas op 500 ml flesinhoud + slangetje, dus meet je al snel 15% lagere druk dan er zou zijn in normaal gevulde 300 ml flesjes met kroonkurk met hetzelfde bier.
Ik zou de volgende keer het flesje afvullen tot ca 2 cm onder de dop als je hetzelfde wilt meten als er in de rest van de flesjes zit.

Dit is de tweede keer dat ik hem gebruik en merk dat het flesje inderdaad meer gevuld kan worden. Waarschijnlijk maandag de Straßenfest Alt bottelen. Dan kan ik het proberen.

Henielma

Citaat van: bierinjisp op 13-07-2014  00:59 uVandaag deze manometer voor het eerst gebruikt:
http://www.Brouwmarkt.nl/manometer-universeel-voor-fles.html

Minder mooi en degelijk dan die hierboven is gemaakt. € 39,50 bij Brouwmarkt.

Ben benieuwd of het goed werkt.

Zojuist ook 1 besteld. Het is een mooie universele oplossing die op veel flessen bruikbaar is. En bij die meter van mij is de wijzer door overdruk een keer ongeveer 1 bar verschoven. Dank voor de tip.

Nozem

Citaat van: Jacques op 12-07-2014  21:52 uEen klein verbeterpuntje. Ik zou in plaats van 1 schroef voor het vastzetten van de onderste kraag drie schroeven gebruiken zoals dat ook gebruikelijk is bij kerstboomstandaards.

Wat op de foto niet te zien is, is dat de onderste ring met twee schroeven vast zit. Deze vallen in de twee gaten van de flessenhals, dit is dus een beugelfles met verdikt bovenstuk. Op deze wijze wordt het flesje belast zoals ook gebeurt bij een beugel.

Wanneer je de twee vleugelmoeren tegelijk aandraait, of om en om, wordt alles netjes symmetrisch belast en staat alles ook recht.

Nozem

Een foto zegt meer...



Inmiddels staat dit flesje ook alweer op 3,8 bar en volgens mij is het nog niet uitvergist, ben benieuwd waar dit eindigt.

Hoppenbrouwers

Ziet er gaaf uit! Wanneer kan ik er een bestellen bij je? :)

Nozem

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-07-2014  22:59 uZiet er gaaf uit! Wanneer kan ik er een bestellen bij je? :)

Als je deze zo graag wilt hebben, doe eens een goed bod  ;D nee grapje, ik zal de foto's naar die draaier sturen die ik ken en vragen wat dit gaat kosten en wat voor materiaal hij nog heeft liggen.

KJ!

Zou ik zeer waarderen! Ik hoor het graag van je.

Nozem

Mail is verstuurd, nu maar afwachten, uiteraard met een biertje :biersmile:

NewLine

Ook hier interesse indien redelijke prijs! Voor handwerk betaal ik graag wat extra ;)

Wolter

Hier is als de prijs redelijk blijft ook interesse.

Drents Hopbier

Citaat van: Nozem op 13-07-2014  22:57 u

Inmiddels staat dit flesje ook alweer op 3,8 bar en volgens mij is het nog niet uitvergist, ben benieuwd waar dit eindigt.

Op de meter te zien kom je hier niet achter.

Hopbier

Markiej87

Citaat van: Wolter op 14-07-2014  10:10 uHier is als de prijs redelijk blijft ook interesse.
Ik sluit me aan.

RobinB

Citaat van: Henielma op 13-07-2014  14:49 uZojuist ook 1 besteld. Het is een mooie universele oplossing die op veel flessen bruikbaar is. En bij die meter van mij is de wijzer door overdruk een keer ongeveer 1 bar verschoven. Dank voor de tip.
Heb je hem al binnen?
Zo ja, hoe bevalt ie?
Heb je er ook foto's van?

Vind het een interessante optie, zeker gezien de prijs. :)

bierinjisp

De drukmeter die ik van Brouwmarkt heb werkt vooralsnog naar behoren. De druk heeft zich in anderhalve week naar 2,4 opgebouwd.
Hoe nauwkeurig dit is weet ik niet maar het lijkt goed te werken. Er is geen lekkage. Je moet er wel voorzichtig mee omgaan. Ik denk dat als je hem laat vallen dat hij dan wel stuk is, het is tenslotte allemaal plastic. Maar goed, je moet het gewoon niet laten vallen of zo.


Oscar

Citaat van: bierinjisp op 23-07-2014  22:11 uJe moet er wel voorzichtig mee omgaan. Ik denk dat als je hem laat vallen dat hij dan wel stuk is, het is tenslotte allemaal plastic. Maar goed, je moet het gewoon niet laten vallen of zo.

Daar is het ook niet voor gemaakt. Een thermometer of hydrometer moet je ook niet laten vallen. ;)

RobinB

Mooi!
Heb je ook een foto van het klemmechanisme?

Nozem

Ik heb iemand gevonden die het voor een goede prijs kan maken :)

Spoedig zal ik een testexemplaar ontvangen. Tevens heb ik goedkope manometers gevonden. Als dit allemaal naar behoren gaat werken kan ik ze voor een interessante prijs aanbieden. Om de kosten te drukken zal alles uit kunststof gemaakt worden. Uiteraard wel van een kunststofsoort dat niet direct breekt als je het laat vallen. Metalen versie kan ik ook leveren maar zal al snel 2x zo duur worden. Foto's en prijzen zullen spoedig volgen!

KJ!

Gaaf! Nog steeds geïnteresseerd!  :degroeten:

Hoppenbrouwers

Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.

Markiej87

Ik hou dit topic ook in de gaten :)

Nozem

Het uiteindelijke resultaat:



Ik ben er erg tevreden over. Deze kunststof variant is denk ik net zo degelijk als de metalen versie. Groot voordeel nu is dat het gewicht boven op de fles aanzienlijk minder is waardoor deze niet meer zo top zwaar is, en dus minder snel zal omvallen.

En de prijs... 28 euro inclusief fles en manometer, dus helemaal compleet zoals op foto, exclusief verzending.

Op speciaal verzoek is kan ik ook een volledige metalen versie leveren, messing of RVS, maar zal flink duurder zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.