Zelfbouw flesdrukmeter

Gestart door Nozem, 12-07-2014 08:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nozem

Onlangs heb ik deze flesdrukmeter gemaakt.





Om te testen of alle afdichtingen goed dicht waren heb ik gebotteld met 8 gram suiker, dus niet 8 gram per liter.
Alle afdichtingen dichten netjes af en druk liep snel op tot over de 4 bar, om een bier bom te voorkomen heb ik druk er afgehaald, test geslaagd  :)

Inmiddels heb ik bier gebotteld en maak ik weer gebruik van de flesdrukmeter. Nu heb ik 2,5 gram suiker gebruikt voor een enkel flesje. Druk staat momenteel op 3,2 bar. Dit is toch hoger dan verwacht, wat voor drukken zien jullie zoal?

Gerlachus

Nice!

Die drukmeters zijn nogal prijzig, dit lijkt een goed alternatief. Al gedacht over serieproductie? Want dan heb ik zeker interesse!

Henielma

Citaat van: Nozem op 12-07-2014  08:52 uInmiddels heb ik bier gebotteld en maak ik weer gebruik van de flesdrukmeter. Nu heb ik 2,5 gram suiker gebruikt voor een enkel flesje. Druk staat momenteel op 3,2 bar. Dit is toch hoger dan verwacht, wat voor drukken zien jullie zoal?

Mooie oplossing.
Met een flesdrukmeter ben ik bij kamertemperatuur zo'n 2 .. 3 bar overdruk gewend. 7,5 gram per liter is ook best wel veel vind ik. Vaak gebruik ik iets van 1,6 gram per flesje = 5 gram per liter.

Nozem

Citaat van: Henielma op 12-07-2014  09:05 uMet een flesdrukmeter ben ik bij kamertemperatuur zo'n 2 .. 3 bar overdruk gewend. 

Is de hoeveelheid lucht/koolzuur tussen het bier en je druk meter ongeveer gelijk met een gewone fles die gevuld is? Ik zie namelijk wel eens foto's van flesdrukmeters die maar 3/4 gevuld zijn of voorzien van een lange slang met daar de drukmeter aan. In deze gevallen zal de druk in de fles niet representatief zijn voor de overige flessen. Maar ik neem aan dat bij jou de druk wel representatief zal zijn gezien je ervaring met de bellenteller  ;)


Nozem

Citaat van: Gerlachus op 12-07-2014  08:54 uDie drukmeters zijn nogal prijzig, dit lijkt een goed alternatief. Al gedacht over serieproductie? Want dan heb ik zeker interesse!

Het mooiste is dat mij dit geen cent gekost heeft. Drukmeter heb ik gratis kunnen krijgen en het materiaal had ik nog liggen. Oh ja, alleen het flesje heb ik moeten kopen en de RVS vleugelmoeren. Maar het flesje was gevuld met een lekker bier, dus dit was geen straf ;)

De draaibank die ik tot mijn beschikking heb is eigenlijk een ramp. Met veel geduld lukt het wel maar seriematig dingen maken kun je wel vergeten op dat ding. Ik ken wel een draaier die vrij goedkoop is, bij voldoende belasting kan hij wel seriematig dingen gaan maken. Om de prijs nog verder te drukken zou je het koper en messing dat ik gebruikt heb kunnen vervangen voor kunststof of iets dergelijks. Als we dan nog een leuke meter voor weinig kunnen kopen kun je voor weinig geld een leuk ding hebben.

Maar ik heb geen idee of er veel belangstelling voor zo'n drukmeter is. Als je het moet laten maken ben je al snel  30-40 euro per stuk kwijt exclusief meter schat ik zo in. Mocht er genoeg belangstelling zijn kan ik wel eens informeren bij de draaier na de kosten.

Henielma

Het is inderdaad van belang om zo min mogelijk extra volume te maken om de drukmeter aan te sluiten. Zie onderstaande foto van mijn drukmeter die ik sinds 2007 in gebruik heb. Deze drukmeter komt uit een oude CV ketel en wat creativiteit met een kunststof beugeldop, slangklem, boren en lijm doet de rest. Maar de oplossing van jou Nozem ziet er een stuk robuuster uit. Complimenten.


Nozem

Die slangklem voor de beugel is ook creatief, simpel en effectief.
Het volume in je slang/pijp lijkt wel mee te vallen, dit kun je nog wel compenseren door het flesje verder te vullen.

En verder is de absolute waarde ook niet zo belangrijk. Je wilt vooral weten wanneer de navergisting op de fles is afgelopen, althans daar gebruik ik het nu voor.

Eric v B

Deze drukmeter heb ik gemaakt: Wat Festo of Parker klemkoppelingetjes, stukje pneumatische slang, manometer en een  cola petflesje van een halve liter.
Zoals Nozem al  zei: het is een indicatie. Exacte waarde is (voor mij) niet belangrijk. Ik moet wel zeggen dat 2 bar op mijn meter een goede druk is.






William

Bij 6 gram per liter kom ik meestal op 2,5 tot 3 bar uit. Ik heb er nu één met 9 gram per liter in de hergisting en die zit nu op zowat 3,5 bar. Ik denk dat ie over de 4 bar komt.

Ik gebruik een vergelijkbare opstelling als Henielma. Een manometer van de Gamma in een plastic beugeldop door middel van boren en wat lijm.

Het enige nadeel van deze opstelling is dat de opening naar de manometer dicht bij het bier zit. Je kunt het bier tijdens de hergisting moeilijk zwenken/schudden wat je meestal wel doet met de andere flesjes. Doordat de manometer op de beugel gelijmd is, is de opening moeilijk schoon te maken omdat er anders vloeistof in de manometer komt. Het bier uit de manometerfles heeft altijd een wat metalige geur.


Hoppenbrouwers

Zeker wel interesse! Zelfs evt. Naar meerdere.
En anders wel naar hoe je m gemaakt hebt. :)

Ziet er goed uit in ieder geval. Is deze ook te gebruiken op de BNR fles?

Ronald_

Is het niet veel makkelijk om een beugelfles te pakken, een gat in de witte dop te boren, dan van boven een breder gat erin te boren zodat je draad kan tappen voor deze jongen:

https://tapclean.nl//index.php?action=article&aid=11984&group_id=10000228&lang=nl&srchval=Manometer%200-6%20bar%20streep%20op%204%20bar#.U8FVhfl_uaw


Nozem

Citaat van: Ronald_ op 12-07-2014  17:35 uIs het niet veel makkelijk om een beugelfles te pakken, een gat in de witte dop te boren, dan van boven een breder gat erin te boren zodat je draad kan tappen voor deze jongen:

En hoe ga je dan voor de afdichting zorgen? Het gat in de dop voor de beugel, het horizontale gat, is doorlopend en zal het schroefdraad "doorsnijden"

Henielma

Deze is ook best eenvoudig te maken met zo'n meter zoals Ronald_ aangeeft.
http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=29&t=101525

Met de truck met de slangklem kan je deze ook op een BNR flesje monteren.

Eric v B

Waarom zou je per se een BNR flesje willen gebruiken? Een beugelfles heeft alle voorzieningen die nodig zijn om een meter te plaatsen.

Henielma

Omdat mijn andere flesjes zo veel mogelijk van het type BNR zijn in verband met mogelijke wedstrijden.  Het flesje waar ik meet wil ik van hetzelfde type hebben dan het flesje waarvan ik de druk meet.

Hoppenbrouwers

De reden voor de afgebeelde drukmeter is omdat die toepasbaar is voor meerdere flesjes. Als je een beugelfles ombouwt moet je de dop op twee plaatsen zeer nauwkeurig inboren en dan nog eens een meter zien te plaatsen op dat kleine stukje. Ook al is dit wel te doen, je zit dan altijd te kijken met maar 1 fles voor je drukmeting. Als je de bovenstaande op een BNR fles kan plaatsen past hij op vrijwel al je flessen waar je de druk van wil meten.

Henry


Jacques

Citaat van: Nozem op 12-07-2014  08:52 uOnlangs heb ik deze flesdrukmeter gemaakt.





Ziet er erg goed en solide uit. Ik denk dat als je deze uitvoering tegen een betaalbare prijs op de markt zou zetten er veel vraag naar is.

Een klein verbeterpuntje. Ik zou in plaats van 1 schroef voor het vastzetten van de onderste kraag drie schroeven gebruiken zoals dat ook gebruikelijk is bij kerstboomstandaards.

KJ!

Citaat van: Jacques op 12-07-2014  21:52 uIk denk dat als je deze uitvoering tegen een betaalbare prijs op de markt zou zetten er veel vraag naar is.

Ja, eerste klant heb je! Kan ik hem bestellen bij je?   :groots:

hansHalberstadt

Zelf heb ik al jaren een manometer gevuld met vloeistof met een soort prikkertje die een gaatje in het dopje prikt en juist voordat het gaatje geprikt wordt sluit een rubbertje het stukje tussen dopje en manometer af. Zo kun je van elk flesje de druk meten als je wilt.
HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 12-07-2014  23:38 uZo kun je van elk flesje de druk meten als je wilt.

Niet van een beugelflesje... ;D ;)

bierinjisp

Vandaag deze manometer voor het eerst gebruikt:
http://www.Brouwmarkt.nl/manometer-universeel-voor-fles.html

Minder mooi en degelijk dan die hierboven is gemaakt. € 39,50 bij Brouwmarkt.

Ben benieuwd of het goed werkt.

Oscar

Citaat van: bierinjisp op 13-07-2014  00:59 uMinder mooi en degelijk dan die hierboven is gemaakt. E39,50 bij Brouwmarkt.
Ben benieuwd of het goed werkt.

Laat het weten! Mooie prijs voor zoiets.  :biersmile:  ooit ook zoiets gemaakt, maar was het net niet... :(

David Steeman

Citaat van: bierinjisp op 13-07-2014  00:59 uVandaag deze manometer voor het eerst gebruikt:
http://www.Brouwmarkt.nl/manometer-universeel-voor-fles.html
Deze wordt blijkbaar intern in de hals vastgehouden en aangespannen met een vleugelmoer. Dat ziet er een interssant systeem uit. Weet iemand hoe het werkt?

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 12-07-2014  23:44 uNiet van een beugelflesje... ;D ;)
Ja dat klopt. Ik denk dat de meeste mensen in gewone flesjes bottelen met dop. Zoals Henielma ook al aangaf ivm wedstrijden. Juist dan ben je geïnteresseerd  in de juiste druk lijkt me. Als je dan steeds als je een flesje opdrinkt eerst even de druk meet dan krijg je een goed beeld van
  • of de flesjes dezelfde druk hebben, dus nagisting gelijkmatig is.   
  • hoe de koolzuur opbouw in de tijd plaatsvind

Dit soort manometers zijn vloeistofgevuld om te vookomen dat de druk zich verdeeld over het gasvolume in het flesje en het gasvolume in de manometer. Heb ik toen opgelost door de manometer eerst vacuüm te zuigen en dan vol te laten lopen met olijfolie+ aanbrengen membraantje om de olie binnen te houden.

HansH

koffie

Ik heb weinig behoefte aan een flesdrukmeter, maar bedacht me ineens het volgende: Neem een riubberstop die in je flesje past. Doe de manometer door de stop en bevestig het geheel met een champagnekooi om te voorkomen dat de boel eraf vliegt.

hansHalberstadt

Citaat van: Nozem op 12-07-2014  09:34 uIs de hoeveelheid lucht/koolzuur tussen het bier en je druk meter ongeveer gelijk met een gewone fles die gevuld is? Ik zie namelijk wel eens foto's van flesdrukmeters die maar 3/4 gevuld zijn of voorzien van een lange slang met daar de drukmeter aan. In deze gevallen zal de druk in de fles niet representatief zijn voor de overige flessen. Maar ik neem aan dat bij jou de druk wel representatief zal zijn gezien je ervaring met de bellenteller  ;)
Dat valt wel mee denk ik als je niet al te hoge eisen stelt. Het gasvolume van de normale hoeveelheid koolzuur (0.5 gew%)  is ca 300ml gas (atmosferische druk) per 300ml flesje en dan heb je een druk van ca 2 BAR bij 20 ºC (=2+1=3kg/cm absoluut). met 3 cm kopruimte (ca 10ml) zit daar dus 30 ml gas in en dat is 10% van het totaal. De andere 90% zit dan opgelost in het bier.

Conclusie: elke 1 ml inhoud van de drukmeter buiten de fles geeft 1% lagere gemeten druk dan er in de overige flesjes zonder manometer zit. in een manometer zit al snel enkele ml volume en perslucht slang van 6mm (4mm inwendig)=0.12 cm3 voor elke cm lengte. met 20cm persluchtslang meet je dus ca 2.5% te laag. kun je simpel oplossen door de vulhoogte van je meetflesje te vermeerderen met het volume van je meetinstrument.

HansH

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 12-07-2014  14:51 u
Hier heb je al snel 25 ml kopruimte=75 ml gas op 500 ml flesinhoud + slangetje, dus meet je al snel 15% lagere druk dan er zou zijn in normaal gevulde 300 ml flesjes met kroonkurk met hetzelfde bier.
Ik zou de volgende keer het flesje afvullen tot ca 2 cm onder de dop als je hetzelfde wilt meten als er in de rest van de flesjes zit.

HansH

Henielma

Citaat van: bierinjisp op 13-07-2014  00:59 uVandaag deze manometer voor het eerst gebruikt:
http://www.Brouwmarkt.nl/manometer-universeel-voor-fles.html

Minder mooi en degelijk dan die hierboven is gemaakt. E39,50 bij Brouwmarkt.

Ben benieuwd of het goed werkt.

Dit is een mooie oplossing voor een redelijke prijs. Zo een zou ik nog wel willen betalen.

Het werkt hoogstwaarschijnlijk zoals deze flesafsluiters. Zie onderstaande foto in samengetrokken toestand. In deze toestand wordt de flesopening dichtgeklemd. Door de hendel naar boven te halen wordt het rode rubbertje recht waardoor deze in en uit de flessenhals kan.


Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2014  09:40 uHier heb je al snel 25 ml kopruimte=75 ml gas op 500 ml flesinhoud + slangetje, dus meet je al snel 15% lagere druk dan er zou zijn in normaal gevulde 300 ml flesjes met kroonkurk met hetzelfde bier.
Ik zou de volgende keer het flesje afvullen tot ca 2 cm onder de dop als je hetzelfde wilt meten als er in de rest van de flesjes zit.

Dit is de tweede keer dat ik hem gebruik en merk dat het flesje inderdaad meer gevuld kan worden. Waarschijnlijk maandag de Straßenfest Alt bottelen. Dan kan ik het proberen.

Henielma

Citaat van: bierinjisp op 13-07-2014  00:59 uVandaag deze manometer voor het eerst gebruikt:
http://www.Brouwmarkt.nl/manometer-universeel-voor-fles.html

Minder mooi en degelijk dan die hierboven is gemaakt. € 39,50 bij Brouwmarkt.

Ben benieuwd of het goed werkt.

Zojuist ook 1 besteld. Het is een mooie universele oplossing die op veel flessen bruikbaar is. En bij die meter van mij is de wijzer door overdruk een keer ongeveer 1 bar verschoven. Dank voor de tip.

Nozem

Citaat van: Jacques op 12-07-2014  21:52 uEen klein verbeterpuntje. Ik zou in plaats van 1 schroef voor het vastzetten van de onderste kraag drie schroeven gebruiken zoals dat ook gebruikelijk is bij kerstboomstandaards.

Wat op de foto niet te zien is, is dat de onderste ring met twee schroeven vast zit. Deze vallen in de twee gaten van de flessenhals, dit is dus een beugelfles met verdikt bovenstuk. Op deze wijze wordt het flesje belast zoals ook gebeurt bij een beugel.

Wanneer je de twee vleugelmoeren tegelijk aandraait, of om en om, wordt alles netjes symmetrisch belast en staat alles ook recht.

Nozem

Een foto zegt meer...



Inmiddels staat dit flesje ook alweer op 3,8 bar en volgens mij is het nog niet uitvergist, ben benieuwd waar dit eindigt.

Hoppenbrouwers

Ziet er gaaf uit! Wanneer kan ik er een bestellen bij je? :)

Nozem

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-07-2014  22:59 uZiet er gaaf uit! Wanneer kan ik er een bestellen bij je? :)

Als je deze zo graag wilt hebben, doe eens een goed bod  ;D nee grapje, ik zal de foto's naar die draaier sturen die ik ken en vragen wat dit gaat kosten en wat voor materiaal hij nog heeft liggen.

KJ!

Zou ik zeer waarderen! Ik hoor het graag van je.

Nozem

Mail is verstuurd, nu maar afwachten, uiteraard met een biertje :biersmile:

NewLine

Ook hier interesse indien redelijke prijs! Voor handwerk betaal ik graag wat extra ;)

Wolter

Hier is als de prijs redelijk blijft ook interesse.

Drents Hopbier

Citaat van: Nozem op 13-07-2014  22:57 u

Inmiddels staat dit flesje ook alweer op 3,8 bar en volgens mij is het nog niet uitvergist, ben benieuwd waar dit eindigt.

Op de meter te zien kom je hier niet achter.

Hopbier

Markiej87

Citaat van: Wolter op 14-07-2014  10:10 uHier is als de prijs redelijk blijft ook interesse.
Ik sluit me aan.

RobinB

Citaat van: Henielma op 13-07-2014  14:49 uZojuist ook 1 besteld. Het is een mooie universele oplossing die op veel flessen bruikbaar is. En bij die meter van mij is de wijzer door overdruk een keer ongeveer 1 bar verschoven. Dank voor de tip.
Heb je hem al binnen?
Zo ja, hoe bevalt ie?
Heb je er ook foto's van?

Vind het een interessante optie, zeker gezien de prijs. :)

bierinjisp

De drukmeter die ik van Brouwmarkt heb werkt vooralsnog naar behoren. De druk heeft zich in anderhalve week naar 2,4 opgebouwd.
Hoe nauwkeurig dit is weet ik niet maar het lijkt goed te werken. Er is geen lekkage. Je moet er wel voorzichtig mee omgaan. Ik denk dat als je hem laat vallen dat hij dan wel stuk is, het is tenslotte allemaal plastic. Maar goed, je moet het gewoon niet laten vallen of zo.


Oscar

Citaat van: bierinjisp op 23-07-2014  22:11 uJe moet er wel voorzichtig mee omgaan. Ik denk dat als je hem laat vallen dat hij dan wel stuk is, het is tenslotte allemaal plastic. Maar goed, je moet het gewoon niet laten vallen of zo.

Daar is het ook niet voor gemaakt. Een thermometer of hydrometer moet je ook niet laten vallen. ;)

RobinB

Mooi!
Heb je ook een foto van het klemmechanisme?

Nozem

Ik heb iemand gevonden die het voor een goede prijs kan maken :)

Spoedig zal ik een testexemplaar ontvangen. Tevens heb ik goedkope manometers gevonden. Als dit allemaal naar behoren gaat werken kan ik ze voor een interessante prijs aanbieden. Om de kosten te drukken zal alles uit kunststof gemaakt worden. Uiteraard wel van een kunststofsoort dat niet direct breekt als je het laat vallen. Metalen versie kan ik ook leveren maar zal al snel 2x zo duur worden. Foto's en prijzen zullen spoedig volgen!

KJ!

Gaaf! Nog steeds geïnteresseerd!  :degroeten:

Hoppenbrouwers

Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.

Markiej87

Ik hou dit topic ook in de gaten :)

Nozem

Het uiteindelijke resultaat:



Ik ben er erg tevreden over. Deze kunststof variant is denk ik net zo degelijk als de metalen versie. Groot voordeel nu is dat het gewicht boven op de fles aanzienlijk minder is waardoor deze niet meer zo top zwaar is, en dus minder snel zal omvallen.

En de prijs... 28 euro inclusief fles en manometer, dus helemaal compleet zoals op foto, exclusief verzending.

Op speciaal verzoek is kan ik ook een volledige metalen versie leveren, messing of RVS, maar zal flink duurder zijn.

Pim

Mooi !  Ik heb wel interesse.
Hoe wil je dit gaan doen ? Eerst de aantallen inventariseren en dan in bulk laten maken of ...wie-het-eerste-komt..... ?

Nozem

Maak je hier maar niet druk om  :)  Je kunt ze gewoon bij mij bestellen en ze zullen spoedig geleverd worden. Als ik door mijn voorraad heen ben kan ik gewoon nieuwe bestellen, dit zal allemaal niet zo lang duren, ik heb allemaal kwaliteitsleveranciers op de hoek van de straat  "made in Holland"  ;)

Geïnteresseerde moeten maar een PB sturen.

KJ!

Heel mooi!  Je hebt een pm!

 :brouwen:

Pim


Maurice Gobbens

Wat is volgens jullie de juiste druk op de fles?

Oscar

Citaat van: Maurice Gobbens op 31-07-2014  13:59 uWat is volgens jullie de juiste druk op de fles?

Daar kun je niets over zeggen. Deze is afhankelijk van de temperatuur en koolzuurgehalte. Dus de druk op de fles zegt op zichzelf helemaal niets... ;)

Nozem

Citaat van: Oscar op 31-07-2014  22:53 uDaar kun je niets over zeggen. Deze is afhankelijk van de temperatuur en koolzuurgehalte. Dus de druk op de fles zegt op zichzelf helemaal niets... ;)
Dus de druk op een fust hoef je ook niet in te stellen :weetniet: want dit zegt ook niks  :-\ Of mag ik deze vergelijking niet maken Oscar?

Als je weet wat de temperatuur is en je weet wat voor koolzuurgehalte je wilt hebben (afhankelijk van biertype en eigen smaak) valt de gewenst druk in je bierfles wel te bepalen, hier hoef je geen raketwetenschapper voor te zijn...
Maar de absolute druk in de fles is niet het meest interessante. Je kunt vooral goed zien of de hergisting op fles goed op gang komt en wanneer deze 'klaar' is. Als je fouten hebt gemaakt kun je ook potentiële bierbommen ontdekken en dus voorkomen.

Oscar

Citaat van: Nozem op 31-07-2014  23:17 uDus de druk op een fust hoef je ook niet in te stellen :weetniet: want dit zegt ook niks  :-\ Of mag ik deze vergelijking niet maken Oscar?

Die vergelijking mag je maken. De druk mag je instellen mits je de temperatuur van het bier weet (of kunt regelen) en het gewenste koolzuurgehalte.  :biersmile:


Nozem

Citaat van: Oscar op 31-07-2014  23:22 uDie vergelijking mag je maken. De druk mag je instellen mits je de temperatuur van het bier weet (of kunt regelen) en het gewenste koolzuurgehalte.  :biersmile:
Ok, kan je me dan nu uitleggen waarom de druk in een fles helemaal niets zegt?

Oscar

Citaat van: Nozem op 31-07-2014  23:39 uOk, kan je me dan nu uitleggen waarom de druk in een fles helemaal niets zegt?

Dat zegt alleen iets als je de temperatuur (ongeveer) weet... ;) Maar als de druk niet meer stijgt bij gelijkblijvende temperatuur dan is de hergisting compleet  :)

Nozem

Citaat van: Oscar op 31-07-2014  23:48 uDat zegt alleen iets als je de temperatuur (ongeveer) weet... ;) Maar als de druk niet meer stijgt bij gelijkblijvende temperatuur dan is de hergisting compleet  :)

Dus indien je tot die grote groep van hobbybrouwers behoort die niet beschikt over een thermometer kun je helemaal niks met een flesdrukmeter  :nut: en ik maar denken dat de temperatuur de belangrijkste parameter is die een hobbybrouwer in de gaten houdt tijdens de vergisting... en dus iets heeft om de temperatuur te meten.

Oscar

Citaat van: Nozem op 01-08-2014  00:06 uDus indien je tot die grote groep van hobbybrouwers behoort die niet beschikt over een thermometer kun je helemaal niks met een flesdrukmeter 

Begrijp je het nu niet? Of wil je het niet begrijpen?  :weetniet:

Nozem

Ok, zou ik het dan uitleggen. Ik vind dat je een erg ongenuanceerd antwoord aan Maurice Gobbens geeft, waar die waarschijnlijk niks mee kan.

Je gaat toch ook niet zeggen dat en SG meting met hydrometer niets zeggend is omdat deze ook afhankelijk is van de temperatuur?

hansHalberstadt

Ja, de druk is afhankelijk van de temperatuur, maar je kunt hier moeilijk of makkelijk over doen.
makkelijk is om gewoon wat waarden te geven zodat mensen gevoel krijgen voor de materie.

Onderstaande getallen omen uit Bierpro, zie : http://www.triple-w.org/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=546&view=viewdownload&catid=6&cid=3

tab: diversen/CO2 calculator

Temp CO2% druk

5      0.28   0
5      0.55   1
5      0.83   2   

15     0.2     0
15     0.39    1
15     0.59    2
15     0.79    3

20      0.17   0
20      0.34   1
20      0.51   2
20      0.68   3

25     0.15    0
25     0.2      1
25     0.44    2
25     0.59    3

HansH




 

NewLine

Dat is handig! Maar betekent dat dat de relaties onafhankelijk zijn van de hoeveelheid kopruimte boven je bier?

Nozem

De druk in de fles wordt mede bepaald door de kopruimte. De gemeten druk i.c.m. temperatuur bepaalt het koolzuurgehalte.

William

Citaat van: Nozem op 01-08-2014  11:55 uDe druk in de fles wordt mede bepaald door de kopruimte. De gemeten druk i.c.m. temperatuur bepaalt het koolzuurgehalte.

Ik denk dat het effect van het volume van de kopruimte niet zo groot is. De druk in de kopruimte is in evenwicht met de hoeveelheid opgelost CO2 in het bier (onder druk). Het totaal volume opgelost in het bier is vele malen groter dan het volume CO2 in de kopruimte. En vergroting van de kopruimte zal dan niet zo'n groot effect hebben: er gaat een klein beetje meer koolzuur uit het bier naar de kopruimte maar heeft geen wezenlijk effecten op de hoeveelheid koolzuur in het bier.

Wel merk je bij het openen van een fles bier met meer kopruimte en veel hardere psss. Dat komt niet door een hogere druk maar door het groter volume aan koolzuur dat momentaan vrijkomt.

Verhoging van de temperatuur en hiermee verlaagde oplosbaarheid in het bier zal veel meer effect hebben op de druk in de kopruimte.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 01-08-2014  10:05 uJa, de druk is afhankelijk van de temperatuur,

En het leuke daarvan is, dat als je bier met drukmeter is uitvergist, en dus bij die temperatuur de max druk heeft bereikt, je het flesje met de drukmeter als een soort thermometer kunt gebruiken.  :) :biersmile: :brouwen: ^-^ :D 8)

de7geitjes

Citaat van: Nozem op 30-07-2014  21:56 uIk ben er erg tevreden over. Deze kunststof variant is denk ik net zo degelijk als de metalen versie. Groot voordeel nu is dat het gewicht boven op de fles aanzienlijk minder is waardoor deze niet meer zo top zwaar is, en dus minder snel zal omvallen.

En de prijs... 28 euro inclusief fles en manometer, dus helemaal compleet zoals op foto, exclusief verzending.

Op speciaal verzoek is kan ik ook een volledige metalen versie leveren, messing of RVS, maar zal flink duurder zijn.

Dit is echt een hele mooie flesdrukmeter. Heb hier zeker interesse in. Misschien moet je maar eens een kickstarter op starten ;) denk dat je ze nog aardig goed kunt verkopen :)

hansHalberstadt

Citaat van: NewLine op 01-08-2014  11:13 uDat is handig! Maar betekent dat dat de relaties onafhankelijk zijn van de hoeveelheid kopruimte boven je bier?

De relatie tussen druk en opgelost koolzuur is onafhankelijk van de kopruimte, maar de kopruimte doet wel degelijk mee want uiteindelijk wordt de koolzuur geleverd door de bottelsuiker, immers de druk levert een koolzuurvolume op in de kopruimte en die koolzuur zit niet opgelost in het bier. was al eerder in dit topic besproken:
elke 1 ml kopruimte geeft 1% lagere gemeten druk omdat er minder koolzuur beschikbaar is om in het bier op te lossen.
HansH

Nozem

@ hansHalberstadt:

Kan je aangeven hoe je allemaal aan die getallen komt? En dan vooral het bericht waarin verwijst naar Bierpro.
Zo kom je volgens jouw tabel bij 20°C en 2 bar uit op 0.51% CO2, volume neem ik aan?
Voor veel bieren wil je ongeveer 2-3% vol. CO2 hebben. Met de tabel van jou kom je bij boven gistend bier (20°C) en 2-3% vol. CO2 op een hele hoge druk uit, meer dan een fles hebben kan, dit gaat dus niet gebeuren. Eenheden verwarring?

Nozem

Om het koolzuurpercentage in het bier te bepalen heb ik een calculator gemaakt:



De calculator zou in de bijlage van dit bericht te vinden moeten zijn, veel plezier ermee  :D
Omdat ik geen .exe bestanden mag plaatsen heb ik het bestand de naam koolzuur%.txt gegeven. Na het downloaden moet je de extensie "txt" veranderen in "exe" (rechter muisknop, naam wijzigen en bevestigen dat je de extensie wilt wijzigen). Dus als het bestand koolzuur%.exe heet kun je er op dubbelklikken en dan zou het moeten werken.


p.s. barg staat voor bar gauge en is de overdruk, dus de druk die de meter aangeeft.

William

Citaat van: William op 01-08-2014  12:17 uIk denk dat het effect van het volume van de kopruimte niet zo groot is.

Nog een grove onderbouwing hiervan:

Bij de hergisting wordt uit 1 mol suiker (=360 g) 4 mol CO2 gevormd (=176 gram).

Bij 6 gram bottelsuiker per liter zit er in een 330 ml fles gevuld met 320 ml bier 1,92 gram suiker -> 5,33 mmol suiker. Dit levert 5,33*4=21,33 mmol CO2 in het bier in de fles verdeelt over bier en kopruimte.

Stel dat de kopruimte 10 ml (=3% van het totaal volume) is en de overdruk is 3 bar (gemeten met de drukmeter). De werkelijk druk is dan 4 bar. Er zit dan 4 maal de kopruimte aan CO2 in wat 40 ml is. Het molair volume van een gas is rond de 22 l. De 40 ml CO2 in de kopruimte komt dus overeen met 40/22=1,8 mmol CO2. Dit is 1,8/21,3= 8% van de totale hoeveelheid CO2.

hansHalberstadt

Citaat van: Nozem op 02-08-2014  01:14 u@ hansHalberstadt:

Kan je aangeven hoe je allemaal aan die getallen komt? En dan vooral het bericht waarin verwijst naar Bierpro.
Zo kom je volgens jouw tabel bij 20°C en 2 bar uit op 0.51% CO2, volume neem ik aan?
Voor veel bieren wil je ongeveer 2-3% vol. CO2 hebben. Met de tabel van jou kom je bij boven gistend bier (20°C) en 2-3% vol. CO2 op een hele hoge druk uit, meer dan een fles hebben kan, dit gaat dus niet gebeuren. Eenheden verwarring?

De getallen hebben betrekking op gewichts% koolzuur en niet VOL. Normale waarden zijn 0.5-0.7 gew% koolzuur. (0.5-0.7 gram kooluur per 100gram bier) ik heb ooit ergens een curve opgezocht van gew% koolzuur als functie van de temperatuur bij standaard druk en omdat opgelost koolzuur in principe evenredig is met de druk kun je daarmee voor elke druk het koolzuur percentage uitrekenen.
HansH   

hansHalberstadt

Citaat van: Nozem op 02-08-2014  01:14 u@ hansHalberstadt:

Kan je aangeven hoe je allemaal aan die getallen komt?
Zie bijvoorbeeld Vakboek voor de bierslijter van G Baetslé pag 124 tabel 13 bv 12.8 ºC 1.6 bar levert 5.5 g per liter koolzuur.
Voor het gemak even SG=1000 aangehouden, dus g/100 g is dan ook g/liter

HansH

 

smaalle

Citaat van: bierinjisp op 23-07-2014  22:11 uDe drukmeter die ik van Brouwmarkt heb werkt vooralsnog naar behoren. De druk heeft zich in anderhalve week naar 2,4 opgebouwd.
Hoe nauwkeurig dit is weet ik niet maar het lijkt goed te werken. Er is geen lekkage. Je moet er wel voorzichtig mee omgaan. Ik denk dat als je hem laat vallen dat hij dan wel stuk is, het is tenslotte allemaal plastic. Maar goed, je moet het gewoon niet laten vallen of zo.


Zou het mogelijk zijn om een foto te maken en te uploaden van het gedeelte dat in de flessenhals komt?
Ik vermoed dat het om een taps toelopend rubber gaat.
Ik heb hier nog een drukmeter liggen van Micromatic.

Pim

Citaat van: smaalle op 08-08-2014  15:02 uIk vermoed dat het om een taps toelopend rubber gaat.
Ik heb hier nog een drukmeter liggen van Micromatic.

Ik heb juist het vermoeden dat het een rubber "staaf" is met daardoor in de lengte een hol draadeind (hol om de drukmeting door te kunnen doen). Aan boven en onderkant van het rubber een platte ring en moer. Wanneer je de moer buiten de fles aandraait zal het rubber uitzetten en klem gaan zitten in de flessenhals.

Nozem

Ik heb alles binnen en inmiddels gemonteerd  8)



Spullen gaan morgen op de post. Veel plezier ermee!


RobinB


KJ!


KJ!

Helemaal goed! Vandaag opgehaald bij tante post..  Ziet er super goed uit....

Hartelijk dank!   :brouwen:


Nozem

Mooi om te zien dat alles is heel gebleven tijdens transport.
Veel plezier ermee!  :biersmile:

Frankie

Mooie actie. Ik heb hem alleen gemist.

Gaat er nog een vervolg op komen?

Groeten,
Frank

bierinjisp

Hierbij  nog de foto's van de Brouwmarkt drukmeter (met het stuk dat in de fles zit). Helaas kon het niet eerder omdat de meter nog in de fles zat.


Nozem

Citaat van: Frankie op 14-08-2014  00:10 uMooie actie. Ik heb hem alleen gemist.

Gaat er nog een vervolg op komen?


Ik heb er nog een paar op voorraad, dus geïnteresseerde kunnen mij een berichtje sturen voor meer info.

Een tweede batch wordt wellicht wat moeilijker, de draaier heeft zich nogal verkeken op de hoeveelheid werk waardoor hij 6 euro per stuk meer vraagt. Ik kan eventueel een andere draaier zoeken maar ik verwacht niet dat deze veel goedkoper zal zijn. Het geld wat de draaier nu vraagt lijkt me ook gewoon een redelijke prijs, de eerste batch was echt een koopje.

Oscar

Citaat van: bierinjisp op 15-08-2014  11:19 uHierbij  nog de foto's van de Brouwmarkt drukmeter (met het stuk dat in de fles zit).

Je hebt ze echt niet groter? 

bierhenkie

Citaat van: Oscar op 15-08-2014  20:31 uJe hebt ze echt niet groter?
Natuurlijk wel.


smaalle

Citaat van: bierinjisp op 15-08-2014  11:19 uHierbij nog de foto's van de Brouwmarkt drukmeter (met het stuk dat in de fles zit). Helaas kon het niet eerder omdat de meter nog in de fles zat.


Bedankt voor de foto's.
Hoe zit het met de gasdichtheid? Ik neem aan dat de diameter bijna gelijk is aan een flessenhals 0.33 cl.
Ik zal eens kijken in het rvs magazijn op het werk of we iets in mekaar kunnen flansen.

Oscar

Citaat van: bierhenkie op 16-08-2014  11:27 u

Nee, want het gedeelte in de fles is hier niet te zien!  ;)

henkie


Oscar

Top! Op zo'n foto zat ik te wachten!  :duimop: Deze is dus geschikt voor alle flessen! Wat ik niet geheel onbelangrijk vind.  :)

hansHalberstadt

Dit is de drukmeter die ik zelf heb gebouwd. Hij meet door het dopje heen via een prikkertje


losse onderdelen

gevuld met olijfolie

in elkaar gezet.

HansH

Nozem

De eerste oplage is inmiddels de deur uit.

Zoals eerder aangegeven zal de tweede oplage iets duurder uitvallen. Maar gelukkig niet zoveel als eerder aangegeven doordat ik een aantal dingen zelf zal gaan doen (gaten boren en tappen). De tweede oplage zal 2 euro duurder zijn en komt dan uit op 30 euro, maar dan  krijg je deze volle fles Pott's er wel bij  :biersmile:



De personen die ik in de wacht heb ik gezet hoeven niet te reageren, deze zal ik zo dadelijk mailen, en zij kunnen de meter nog voor de oude prijs kopen.

Nozem

Omdat ik ook weer nieuwe drukmeters moet bestellen kan ik op speciaal verzoek ook meters bestellen met een ander druk bereik.
Het gaat om dezelfde zwarte manometers zoals eerder op de foto's te zien is, alleen dus een ander druk bereik, te weten:

- 0-4 bar
- 0-6 bar (standaard levering)
- 0-10 bar

Ook kan ik een manometer 0-4 bar met geheugen stand leveren (met verstelbare wijzer), zie foto:



Voor alle meters geld dezelfde prijs echter, ik ga de meters eind deze week bestellen. Dus vanaf volgende week valt er niks meer te kiezen, dan heb ik alleen de standaard 0-6 bar manometer.

pocket

Heb er laatst ook maar een gemaakt met een manometer van een oude voetpomp, een doorzichtig flesje, een beugel, en een slangenklem.
Het doorzichtige flesje met als idee dat ik ook kan zien wanneer het biertje helder is geworden.



Binnenkort testen met een brouwsel:)

Jacques

Wat voor soort flesje is dit? Kan het flesje de druk aan? Ik neem aan dat je het fles in het donker wegzet...

edensan

Citaat van: pocket op 08-01-2015  15:47 uHeb er laatst ook maar een gemaakt met een manometer van een oude voetpomp, een doorzichtig flesje, een beugel, en een slangenklem.
Het doorzichtige flesje met als idee dat ik ook kan zien wanneer het biertje helder is geworden.



Binnenkort testen met een brouwsel:)

Hoe heb je het gat waar de beugel door de dop loopt afgedicht?
Zeer nieuwsgierig!

Kun je detailfoto's maken? Of tekeningetje?

gr Edwin

pocket

Citaat van: Jacques op 10-01-2015  16:08 uWat voor soort flesje is dit? Kan het flesje de druk aan? Ik neem aan dat je het fles in het donker wegzet...

Beter te laat als nooit:), het is een LONGNECK WIT 33 CL.
Uiteraard zet ik hem in het donker weg.

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bier-bottelen/bierflessen/bierfles-0-33-ltr-type-Heineken-longneck-wit.html

pocket

Citaat van: edensan op 06-11-2015  16:47 uHoe heb je het gat waar de beugel door de dop loopt afgedicht?
Zeer nieuwsgierig!

Kun je detailfoto's maken? Of tekeningetje?

gr Edwin

Ik heb 2 gaatjes geboord, een grotere in de bovenkant en een kleinere vanuit de onderkant schuin langs het gat voor de beugel af. De nanometer heb ik er zo ingeschroefd met de schroefdraad die aan de nanometer zelf zat.

Misschien is het met deze foto duidelijker.

edensan

Top! Dank je wel!
gr Edwin

orangeloo

Ik zag ze vandaag ook bij Brouwland liggen.
Toevallig dat deze topic dan nu ook weer voorbij komt.
Ik heb ook nog een metertje liggen.
Mss wel weer een leuk projectje.  ^-^


henkie



Ik heb op de draaibank een stukje nylon pas gemaakt.
Het is een beetje een fragiele opstelling maar het werkt wel. Phoo...3bar
Ga toch proberen een gaatje te boren in een Groschdopje.

Citaat van: pocket op 06-11-2015  17:11 uIk heb 2 gaatjes geboord
Wat voor boortje gebruikte je hiervoor?

pocket

Citaat van: henkie op 07-11-2015  11:29 uWat voor boortje gebruikte je hiervoor?

2 houtboortjes volgens mij, ging prima.

tomaweba

Hallo, ik ben op zoek naar een bouwtekening en onderdelenlijst voor een zelfbouw drukmeter zoals die van Brouwmarkt drukmeter.
Is er iemand die mij er aan kan helpen? Drukmeter/manometer wil ik bij Ali Expres bestellen, maar de andere onderdelen / maatvoering?
Bedankt, Toine.

Trapkast

Citaat van: tomaweba op 30-09-2018  13:12 uHallo, ik ben op zoek naar een bouwtekening en onderdelenlijst voor een zelfbouw drukmeter zoals die van Brouwmarkt drukmeter.
Is er iemand die mij er aan kan helpen? Drukmeter/manometer wil ik bij Ali Expres bestellen, maar de andere onderdelen / maatvoering?
Bedankt, Toine.

Hier ben ik ook erg benieuwd naar.
Heb je wellicht inmiddels een oplossing gevonden Toine?  ;)

Roelof

Heeft iemand een tekening voor een 3d printer?

Leeetje90

Citaat van: Roelof op 09-12-2018  14:20 uHeeft iemand een tekening voor een 3d printer?

Zijn er mensen die informatie of tekeningen hebben om zo'n drukmeting zelf te maken?

stiaanke

Citaat van: Leeetje90 op 07-06-2019  09:13 uZijn er mensen die informatie of tekeningen hebben om zo'n drukmeting zelf te maken?

Zie topic "3D geprinte flessendruk meter"  ;)
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39266.msg594759.html#msg594759

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.