Heldere bieren bij hergisting, troebel na koude lagering

Gestart door Marc0F, 07-07-2014 18:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc0F

Ik heb de laatste paar brouwsels last van een naar mijn idee vreemd verschijnsel.
Als mijn bieren in de fles zitten, worden ze na een tijdje op kamertemperatuur vanzelf helder. ik kijk dwars door de flessen heen, het verbaast me soms hoe mooi het wordt haha.

Echter zet ik de flessen daarna in de koelkast, dan worden ze weer enorm troebel. na enkele weken willen ze nog steeds niet helder worden.
Haal ik ze weer uit de koelkast en zet ik ze weer een tijdje warm, dan worden ze weer helder.

Nu drink ik toch wel graag koud bier haha, maar ik vind het wel jammer en denk dat de gistsmaak ook meer aanwezig is in het troebele bier.

Doe ik iets fout?

Wolter

Heb ik ook gehad bij een biertje dat ik had gebrouwen. Lijkt op een eiwitwaas. Zoek eens op troebel bier en je vind een topic vol over dit verschijnsel.

Nozem

Door voldoende lang te lageren onder koelkast temperatuur kun je dit voorkomen.

Marc0F

Ik zal eens verder rondzoeken, misschien verkeerde term gebruikt.

@Nozem, je bedoelt dan neem ik aan voor het bottelen :)

bierhenkie


Jacques

Citaat van: bierhenkie op 07-07-2014  19:46 uHet verschijnsel heet 'koudewaas'.

En is heel gebruikelijk. Zeker bij jong bier. Na verloop van tijd neemt het verschijnsel af.
Hier op het forum is daar al heel wat keren over geschreven. Misschien een idee om de zoekfunctie te gebruiken. Ook via de tags had je het antwoord op je vraag kunnen vinden. Zie de tag helderheid bier.

Marc0F

Bedankt, ik had het zoeken door middel van de tags nog nooit gebruikt, weer wat geleerd :)

En inderdaad het is dus koudewaas (alle verschijnselen kloppen :) ), voortaan wat langer koud lageren in de mandfles op een lagere temperatuur.

Nog even een kleine vraag, proef je dit in je bier?

Jacques

Citaat van: Marc0F op 07-07-2014  22:36 uEn inderdaad het is dus koudewaas (alle verschijnselen kloppen :) ), voortaan wat langer koud lageren in de mandfles op een lagere temperatuur.

Nog even een kleine vraag, proef je dit in je bier?

Dat langer koud lageren is niet echt noodzakelijk. Zoals ik al schreef heb je minder last van dit verschijnsel als het bier wat langer op de fles zit.

De koudewaas proef je niet in het bier. Dat wil zeggen als je je ogen dicht doet... Smaakbeleving zit tussen de oren waarbij je ogen ook meespelen. Pas nadat je veel bieren geproefd hebt weet je dat lekker bier niet kraakhelder hoeft te zijn. Sterker nog een bier met een lichte troebelheid heeft vaak wat meer smaak.

Nozem

Citaat van: Jacques op 07-07-2014  22:57 uDat langer koud lageren is niet echt noodzakelijk. Zoals ik al schreef heb je minder last van dit verschijnsel als het bier wat langer op de fles zit.
Als je het bier maar lang genoeg wegzet wordt het vanzelf helder. Echter, met de tijd worden de meeste bieren niet beter, wel meer helder...
Wanneer je snel helder bier wilt hebben is koud lageren een optie. Misschien kun je ook filteren maar hier heb ik geen ervaring mee.

Jacques

Citaat van: Nozem op 07-07-2014  23:40 uAls je het bier maar lang genoeg wegzet wordt het vanzelf helder. Echter, met de tijd worden de meeste bieren niet beter, wel meer helder...
Wanneer je snel helder bier wilt hebben is koud lageren een optie. Misschien kun je ook filteren maar hier heb ik geen ervaring mee.

Ook na een korte koude lagering kun je een koudewaas krijgen. En als je heel lang koud lagert kun je problemen krijgen met de hergisting op fles. Dat kun je ondervangen door bottelgist te gebruiken. Echter al heel gauw geef je dan te veel gist.

Marc0F

Kortom, het kan best lastig zijn exact het juiste te doen om dit te voorkomen.

Ik heb momenteel 2 vergistingskasten, ik zit eraan te denken om 1 van de te te modificeren zodat deze rond de 0 a 1 graden blijft en daar kratten bier in te zetten die klaar zijn met de hergisting op de fles, dus eigenlijk cold crash op de fles :)
Ben benieuwd of dat een succes wordt.

Maarten

Erg herkenbaar, ik denk dat iedereen tegen dit fenomeen aan loopt. Ik zet mijn bier op tijd (2 weken van te voren) in de koelkast, en dan is het prima mooi in het glas. En anders is het niet wereldschokkend, vind ik. Koud filteren kan in theorie, maar dan moet je onder druk afvullen of bottelgist toevoegen. Volgens mij kun je ook wat langer op 52 graden maischen, dan worden meer eiwitten afgebroken. Hiermee verlies je echter ook body en schuim, dus let op de balans. Een keer proberen voor de lol is natuurlijk leerzaam, maar mijn advies is om aan dit visuele aspect niet te veel aandacht te schenken. Schenk liever nog een biertje in :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.