Kruidenkoker ipv rijstbal?

Gestart door Wolter, 07-07-2014 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter

Ik kwam op het internet een siliconen kruidenkoker tegen en vraag mij af of deze

 (http://www.ideascomfort.nl/nl/keuken/keukengerei/siliconen-kruidenkoker/0648212.html) goed te gebruiken zou kunnen zijn voor koudhoppen in een mandfles? Heeft iemand hier ervaring mee? Eventuele andere tips?

Aangezien ik graag na de hoofdvergisting overhevel naar een mandfles zoek ik iets waar de hop voor koudhoppen in past wat door de opening (40 mm) van de fles past. 

Jacques

Lijkt mij goed bruikbaar.

Wolter

Ik ga er eens 1 of 2 bestellen en kijken of het goed werkt.

Eric v B

Op zich een goede oplossing voor een mandfles! Maar... krijg je daar voldoende hop in om 20 liter of meer te koudhoppen?

Wolter

Citaat van: Eric v B op 07-07-2014  23:02 uOp zich een goede oplossing voor een mandfles! Maar... krijg je daar voldoende hop in om 20 liter of meer te koudhoppen?

Dacht ik ook al aan. Vandaar de overweging om er 2 te bestellen. Mocht dat niet genoeg zijn en het werkt wel goed bestel ik er gewoon nog één.

Eric v B

Citaat van: Wolter op 07-07-2014  23:04 uDacht ik ook al aan. Vandaar de overweging om er 2 te bestellen. Mocht dat niet genoeg zijn en het werkt wel goed bestel ik er gewoon nog één.

Ik ben heel benieuwd. Tot nu toe nog niet gekoudhopt omdat ik nog geen goede manier gevonden had. Dit opent perspectieven...

Wolter

Citaat van: Eric v B op 07-07-2014  23:10 uIk ben heel benieuwd. Tot nu toe nog niet gekoudhopt omdat ik nog geen goede manier gevonden had. Dit opent perspectieven...

Kom er net ook 1 van RVS tegen. Heb er een mail heen gestuurd met de vraag wat de maten van deze koker zijn.

Anton

Ik heb er onlangs een gemaakt van filterplaat.
Doorsnee 38 mm zodat hij door de mandfleshals past. Maar er kon naar mijn idee veel te weinig hop in en daarom het project gestaakt.

Wolter

Citaat van: Anton op 07-07-2014  23:56 uIk heb er onlangs een gemaakt van filterplaat.
Doorsnee 38 mm zodat hij door de mandfleshals past. Maar er kon naar mijn idee veel te weinig hop in en daarom het project gestaakt.

Ik heb inmiddels een bestelling gedaan voor 3 van deze..


Zijn 15,2 cm lang en 3,8 cm breed. Krijg ze morgen binnen en ga ze gelijk gebruiken voor mijn IPA brouwsel.

JvHees

Kijk interessant! Heb je toevallig ook een link?

Joer

Wolter

http://www.kookwinkel.nl/webshop/48087-oldenhofbouquetgarniinfuser152cmrvsglans.asp

Heb er gisterenmiddag om 4 uur 3 besteld. Net een uur geleden al binnen. Wilde er eigenlijk 2 maar door er 1 extra te bestellen vielen de verzendkosten weg dus een soort 3 voor de prijs van 2 situatie.
Ik ga straks mijn brouwsel (ipa) overhevelen naar mandfles en voeg dan de kokers toe met de koud-hop.

Wolter

Even een update. Ben net begonnen met de voorbereidingen voor het overhevelen. Nou passen die kokers net niet in de mandfles (15 liter).  :huilen: de opening is groot genoeg maar de hals is iets smaller. Baal baal. Ga er nu toch maar een hopzak in proppen en die kokers komen vast wel weer van pas. Toch maar op zoek naar een mandfles met een iets ruimere hals.

Oscar

Citaat van: Wolter op 09-07-2014  13:38 uGa er nu toch maar een hopzak in proppen

Gewoon de hop er los in doen, niet van dat moeilijke...  :brouwen:

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 09-07-2014  15:08 uGewoon de hop er los in doen, niet van dat moeilijke...

De hop er los in doen is ook niet het probleem. Maar er uithalen...

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 09-07-2014  15:14 uDe hop er los in doen is ook niet het probleem. Maar er uithalen...

Je moet het bier er uit halen, de hop pas daarna... ;)

ciesvandekwis

Vandaar o.a. het belang van temperatuur te kunnen controleren in een gistkast. Als je met pellets werkt en laatste dag(en) van de lagering cold crasht (temp. tss 0-5°), zakt die troep mooi naar beneden en kan je netjes afhevelen (mits een droesemkapje).

Markiej87

Citaat van: Drents Hopbier op 09-07-2014  15:14 uDe hop er los in doen is ook niet het probleem. Maar er uithalen...

Hopbier
Ik kletter de hop er zelf gewoon los in, geen problemen met hevelen of eruit halen...

Wolter

Citaat van: Anton op 07-07-2014  23:56 uIk heb er onlangs een gemaakt van filterplaat.
Doorsnee 38 mm zodat hij door de mandfleshals past. Maar er kon naar mijn idee veel te weinig hop in en daarom het project gestaakt.

Hej Anton,

Paste die van jouw wel door de hals van de fles, of was je voor die test al gestopt?

Groet Wolter.


Anton

Hij paste wel maar ik vond dat er dan te weinig hopbellen in konden. Ik doe de hop nu in een hopzak en pers die door de hals.
Het eruit halen kost wel enige moeite :(

RobinB

Ik vrees ook dat je er al gauw teveel hop in propt waardoor het contact met het wort slecht zal zijn?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.