Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even de BRAK voorstellen!!  (gelezen 9131 keer)

Offline BartK

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouw Ridders der Arago Kelder
Even de BRAK voorstellen!!
« Gepost op: 07-06-2005 15:21 u »
Hallo iedereen,

Voor diegene die nog nooit van de BRAK hebben gehoord; het staat voor de Brouw Ridders der Arago Kelder.
Zoals de naam al zegt brouwen wij, en natuurlijk is dit bier, wij zijn een groep studenten Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente. Arago is dan ook de studievereniging die zich in de kelder van ons gebouw bevindt.

We zijn als commissie opgericht in 1996, we bestaan nu dus bijna 10 jaar en hebben op dit moment 87 bieren gebrouwen. Dit jaar is de eerste keer dat wij met het ONK meededen en meteen heeft een van onze bieren de 3de prijs in catagorie D gekregen. Het recept van het winnende bier, Dubbelbo(c)k genaamd Feutenbier, zal binnenkort ook op dit forum te vinden zijn.

Door de jaren heen zijn er studenten bij gekomen en studenten afgevallen. Om de vriendengroep, die in alle jaren is ontstaan, bij elkaar te houden is er een dispuut ontstaan, de Bracque. Het dispuut bestaat nu uit bijna 30 personen en breidt ieder jaar uit.

Mochten jullie meer over ons willen weten, of zijn jullie geinteresseerd in ons bier, mail dan naar bartk@bracque.nl
Je kunt natuurlijk ook altijd de website van ons dispuut en onze commissie bezoeken; http://www.bracque.nl/

Met vriendelijke groet,

BartK
Interim voorzitter der Bracque en BRAK

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Even de BRAK voorstellen!!
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2005 17:02 u »
Ha Bart,

Welkom op het forum. Je zult hier veel informatie van je gading vinden en discussieer vooral mee!

Nog van harte gefeliciteerd met jullie prijs. Wellicht is je opgevallen dat er een heleboel leden van dit forum aanwezig waren.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2005 19:31 u »
Leuk! Brouwende ballen! Altijd gezellig. Gefeliciteerd met jullie prijs. Ben zeer benieuwd naar het recept.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #3 Gepost op: 07-06-2005 20:32 u »
Ha, ja, het Brak zegt me wel wat. Als Scintilliaan en practiserend TO-er was ik helaas niet welkom als medebrouwer destijds; ik deed 'de verkeerde studie'. Naja, ik doe'm nog steeds ;)

Groeten uit zonnig Oslo

Eduard samenvol

Offline BartK

• Boven 10 berichten
  • *
Brouw Ridders
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2005 23:41 u »
Ha, ja, het Brak zegt me wel wat. Als Scintilliaan en practiserend TO-er was ik helaas niet welkom als medebrouwer destijds; ik deed 'de verkeerde studie'. Naja, ik doe'm nog steeds ;)

Groeten uit zonnig Oslo

Eduard dinkersfeest

Inderdaad is het bij de BRAK de bedoeling puur en alleen teschnisch natuurkundigen in ons midden te hebben, toch zijn er wel eens uitzonderingen gemaakt. Welke niet verkeerd gevallen. Overigens, zoals jij waarschijnlijk wel weet, valt brouwende ballen wel mee. Bij deze studie is zo goed als geen sprake van ballen, daarvoor moet je meer zoeken bij Economie en bedrijfskundige studies. Ik zeg niet dat ze er niet zijn bij betà studies, maar in ieder geval in veel mindere mate.

We zijn dan misschien een commissie, maar wel een met een selectieprocedure. Je bent niet zomaar BRAKker, en inderdaad, zoals Eduard al meldde, kun je niet gewoon lid worden. Dit is met meerdere redenen, naast dat we de groep niet te groot willen, is het kiezen van de mannen ook gericht op het later lid worden van het dispuut.

Op dit moment brouwen we op een gaspit van 45 cm, met een zelfgefabriceerde rvs brouwpan (voormalig bierfust) en vele andere objecten. Wat mist bij ons brouwproces is het afkoelen voordat gist wordt toegevoegd. Ik vraag me dan bij deze ook af hoe groot het van invloed is, het snel afkoelen na het koken van het wort? Verder nog een vraagje, hoeveel invloed heeft lageren op alcoholpercentage, zuurgraad, bitterheid, schuimlaag, enz?

Groeten en tot een volgende keer,

BartK
Interim voorzitter Bracque en BRAK

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 08-06-2005 23:59 u »
Hoi BartK,

Snel koelen heeft een bewezen positieve invloed op de kwaliteit van het bier. Door een snelle afkoeling hebben infecties veel minder kans en worden er minder maillardproducten gevormd. Bedoelde stoffen geven extra kleur en zorgen er voor dat bier minder fris smaakt.

Lageren doe je vooral om het bier te laten rijpen (afbouw botersmaak), de vergisting helemaal af te laten ronden (geen bommetjes na het bottelen) en om het bier langs natuurlijke weg helder te laten worden.

Door niet te lageren kan de bitterheid sterker zijn (sommige bitterstoffen zijn gebonden aan de gist), de helderheid minder zijn (onvoldoende uitzakken eiwitten) en de schuimhoudbaarheid minder zijn (vrijkomen eiwitsplitsende enzymen uit 'oude' gist).

Offline BartK

• Boven 10 berichten
  • *
Bekendheid BRAK of Bracque
« Reactie #6 Gepost op: 09-06-2005 16:03 u »
Oke, dankjewel, dan ga ik daar duidelijk wat mee doen. Misschien maar een koelmechanisme aanschaffen! :)

Verder, en deze vraag is eigenlijk aan iedereen, hadden jullie ooit al gehoord van de BRAK of Bracque? (Zoals Eduard)
Ik ben nu sinds 1 april de interim voorzitter en ben er achter gekomen dat de BRAK alleen op de Universiteit Twente bekend is en dat de Bracque helemaal geen bekendheid heeft. Bij het HAB kennen ze onze naam.

Maar hoe zit dat met de Hobbybrouwen.nl bezoekers? Ooit eerder van ons gehoord?

Groeten,
BartK

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 09-06-2005 16:07 u »
Had er nog nooit van gehoord.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 09-06-2005 16:21 u »
Ik ook niet.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #9 Gepost op: 09-06-2005 16:29 u »
toevallig vorige week of zo langs de website gesurft.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 09-06-2005 20:14 u »
Hoi Maarten,

Nee, ik had nog nooit van jullie gehoord.
Als je wilt kunnen jullie vermeld worden bij het overzicht van de brouwende clubs in Nederland en BelgiŽ op deze site.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Re: Brouw Ridders
« Reactie #11 Gepost op: 09-06-2005 20:17 u »
Bij deze studie is zo goed als geen sprake van ballen, daarvoor moet je meer zoeken bij Economie en bedrijfskundige studies.

Mwa, ik ben ook redelijk normaal gebleven hoor ;). Hahahaha, eigenlijk komt het onderwerp studies of werk nooit terug op het forum... het enige wat voor mij hier telt is brouwen en bier... bal of badmeester... who cares  :elifant:!

Ik heb wel eens van het Brak gehoord, maar ik heb iedere bier-site al wel eens geopend volgens mij! Ik zal eens polsen bij een vriend die op de UT zit in hoeverre het fenomeen Brak leeft.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
Re: Bekendheid BRAK of Bracque
« Reactie #12 Gepost op: 09-06-2005 20:25 u »
Misschien maar een koelmechanisme aanschaffen! :)

Hallo BartK,

Voor een koeling, kijk dan even hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2486.0.html  :proost2:

Heb er zelf ook een gekocht, een dubbele. De prijs vind ik niet duur!  samenvol

Succes!
Menno

NB: heb nooit van BRAK of zo gehoord...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-06-2005 22:58 u »
Brak?  :weetniet:
nope  :-[

:degroeten:

Offline BartK

• Boven 10 berichten
  • *
BRAK Borrels
« Reactie #14 Gepost op: 10-06-2005 10:58 u »
Hoi Maarten,

Nee, ik had nog nooit van jullie gehoord.
Als je wilt kunnen jullie vermeld worden bij het overzicht van de brouwende clubs in Nederland en BelgiŽ op deze site.

Dat zou natuurlijk heel erg mooi zijn. Ik merk nu wel dat de BRAK nog een redelijk onbekend fenomeen is, waar toch wel iets aan moet veranderen. Hobbybrouwen.nl was bij ons ook nog niet bekend, maar je hoeft niet heel slim te zijn om te zien dat dit een erg handige site is.

Over het recept van het bier dat de 3de prijs heeft gewonnen, dat duurt nog heel even. Wij houden het hele brouwproces heel goed bij, zoals Natuurkundige aangeleerd krijgen in hun eerste jaar, in een journaal. Maar dit journaal ligt nog bij iemand anders thuis. Dus pas op het moment dat ik dit journaal weer in mijn bereik heb, zal ik het recept zo snel mogelijk op Hobbybrouwen.nl zetten.

Overigens hebben wij elke eerste vrijdag van de maand (vakantiemaanden niet meegerekend) een borrel in de Tombe. De Tombe is de bar van onze studievereniging. Elke keer schenken wij weer ons bier en kunnen mensen die geinteresseerd zijn proeven. Zijn er mensen die (redelijk) in de buurt van Enschede wonen en dit wel een keer leuk zouden vinden? Dan kunnen wij als vereniging informatie uitwisselen met jullie en zo kunnen jullie ons bier eens proeven! De eerstvolgende keer is pas in september, maar als er belangstelling is zal ik er voor zorgdragen dat de borrel van dan iets meer omvang zal krijgen.
(Gewoon bier 50 cent per glas)

Ik hoor het wel weer!

Groeten,
BartK

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 10-06-2005 11:40 u »
Verkopen jullie je eigen bier dan ook voor 50 ct/glas?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #16 Gepost op: 10-06-2005 12:45 u »
Hoi,

Ik ben geloof ik, een jaar geleden een paar keer langs de site gekomen. Ik was op zoek naar ideeen voor een etiket. De mooiste vond ik nog wel een parodie op een whisky etiket (Johnny Walker dacht ik). Die staat nog op mijn verlanglijstje om ook eens te maken (dat etiket bedoel ik). †Verder hele leuke ideeen voor andere etiketten, een aanrader als je op zoek bent naar inspiratie.

Gerb

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 10-06-2005 13:02 u »
Je weet dat het illegaal is om zelf gebrouwen bier te verkopen? Ik zou het niet zo van de daken schreeuwen... Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,150.0.html (een hele oude thread die ik zelf niet eens ken) en
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1041.0.html

Offline BartK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 10-06-2005 13:11 u »
Je weet dat het illegaal is om zelf gebrouwen bier te verkopen?

Ja dit is bij ons bekend. Vandaar dat dit dus alleen in die ene Tombe kan gebeuren, aangezien dit een speciale borrelruimte van de vereniging is. Hierdoor is het proeven van bier mogelijk.

Maar zolang jullie dus langs komen naar onze borrelruimte kunnen wij aardig wat bieren laten proeven.
BartK

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: BRAK Borrels
« Reactie #19 Gepost op: 12-06-2005 11:32 u »
Dat zou natuurlijk heel erg mooi zijn. Ik merk nu wel dat de BRAK nog een redelijk onbekend fenomeen is, waar toch wel iets aan moet veranderen. Hobbybrouwen.nl was bij ons ook nog niet bekend, maar je hoeft niet heel slim te zijn om te zien dat dit een erg handige site is.

Op de clubpagina van de site is BRAK toegevoegd. Jullie tellen voortaan dus ook mee  ;)

Offline BartK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 13-06-2005 13:25 u »
Dat is heel erg mooi! Wie weet krijgen wij nou eindelijk echt meer bekendheid!!

Volgende week gaan wij overigens 2x 80 liter brouwen. Omdat ons bier altijd wordt geschonken op ALV's van de vereniging, is er veel bier nodig. Gelukkig hebben wij voor dit soort hoeveelheid het Twentse HAB in de buurt. Ik heb er zin in.

Ik zal voortaan wel op andere delen van het forum berichten typen, aangezien het hier bedoeld is om jezelf voor te stellen. En ik denk dat dat wel gelukt is :)

BartK

Tags: