Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Domme fout met maischtemperatuur graag advies!

Gestart door JvHees, 05-07-2014 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

JvHees

Hallo,

Ik ben aan het brouwen alles ging goed tot het moment dat ik met bij verwarmen met maischen de knop vergeten heb uit te zetten. Gevolg temperatuur van rond de 90 graden in de ketel :huilen: met een 60 minuten schema waarbij 30 minuten goed is gegaan.
Stoppen of gewoon doorgaan?
Doel SG eind maisch 1,075 huidig SG: 1,060 (correctie)

Wat is jullie advies?

Waar ben ik misschien te bang voor: te veel body?

Alvast bedankt,

Joer

William

Balen.

Gezien het eind SG heb je de extractie wel gehaald maar de vraag is hoe de zetmeelomzetting is verlopen. Er kan nog een hoop niet omgezet zetmeel aanwezig zijn. Het wort zal dan ook nog sterk troebel zijn. Niet-omzetting kun je aantonen met jodium: nog niet omgezet zetmeel geeft blauw/paars kleuring. Als je alsnog zetmeel moet omzetten dan zou je amylase kunnen gebruiken (uit pilsmout of uit een flesje)

Die 30 minuten die wel goed is gegaan, bij welke temperatuur was dat?  Als dat laag is heb je waarschijnlijk wel voldoende omzetting gehad.
Als de verhitting van maischtemperatuur naar 90°C voldoende langzaam is gegaan heb je misschien toch wel een goede omzetting gekregen want je hebt dan de normale temperaturen doorlopen

Een andere nadeel van lange rijd bij 90°C is dat je veel looistoffen uit de mout kunt hebben meegekregen. Proef je dat al?

Als je niets raars proeft en de jodiumproef is niet sterk blauw/paars dan zou ik gewoon doorgaan.

EvdBroek

Hoe lang denk je de 90 graden gehad te hebben?

Ik zou je brouwsel toch gewoon afmaken

JvHees

De jodium test net gedaan donker paars dus nog niet omgezet. Ik was aan het maischen op 67/68 (eenstaps) dus jammer genoeg niet 62 voor de Beta. Er zit een weeige nasmaak aan het wort die nogal een tijd blijft hangen in je mond dus lijkt mij niet heel positief. Ik denk dat ik morgen nog een poging waag want ik vind het zonde van mijn hop en tijd als het bij voorbaad al mislukt lijkt te zijn :-X . Kan ik nog iets met het wort? Misschien voor giststarter of iets dergelijks? (Nog nooit gedaan dus nu misschien mooi moment)

Joer

Ansius

Zonde, uithuilen en opnieuw beginnen.
Succes morgen.

Sint Maarten

JvHees

Meteen een vervolgactie, een digitale temperatuur meter kopen met alarm. In welke winkel kan ik dit kopen (als ik het voor morgen al wil hebben)

Joer

PS: de digitale temp. meter van de ikea heb ik al gehad maar die heeft het al opgeven naar 2x brouwen. Is een beetje vocht in gekomen en zelfs na het laten drogen wil die niet meer correct werken.

EvdBroek

Bij Ikea hebben ze een thermometer met alarmsignaal.

Oh ik had je PS niet gelezen.
Overigens werkt die van mij al een paar jaar perfect

seed7

Af laten koelen tot de juiste temperatuur en er een fikse dosis pilsmout bij doen, ik schat ca. 25% van je totale stort. Dat moet voldoende enzymen leveren voor de conversie.

Ingo

William

Citaat van: seed7 op 05-07-2014  11:01 uAf laten koelen tot de juiste temperatuur en er een fikse dosis pilsmout bij doen, ik schat ca. 25% van je totale stort. Dat moet voldoende enzymen leveren voor de conversie.

Lijkt me een prima plan. Dan wel iets langer maischen dan normaal.

Als het bier hierdoor te sterk wordt kun je altijd weer extra verdunnen.

Zolang de smaak niet wrangig / stroef is zou ik me daar geen zorgen over maken. Weeïg hoort bij wort.

seed7

Een oude truuk uit opa's tijden toen temperatuurcontrole sub-optimaal was en de kwaliteit van de mout ook, is het maken van een koud extrakt de avond voor het brouwen. Gewoon een deel van de mout schroten en in koud water mengen en koel laten staan. Deze enzym-booster werd dan halverwege de 73°C rust toegevoegd.

Ingo

JvHees

Bedankt allemaal voor het advies, het wort is toch tussen de planten beland.. :huilen: voor de volgende x houd ik het 25% pils in gedachten! Ik heb het mout voor morgen alweer geschroot, het was thuis nog al een drukte en morgen is het lekker rustig dus dan zal ik deze fout niet meer maken :brouwen:. Ook even en digitale temp sensor bestellen.

Joer

Oscar

Citaat van: JvHees op 05-07-2014  14:14 uvoor de volgende x houd ik het 25% pils in gedachten!

Een ezel stoot zich geen 2e maal aan dezelfde steen... ;)

JvHees

Citaat van: Oscar op 05-07-2014  14:23 uEen ezel stoot zich geen 2e maal aan dezelfde steen... ;)

Ho ho laten we het vandaag op leeuwen houden ;)

Vergelijkbare Topics (7)

12158

Reacties: 10
Gelezen: 7219

44459

Reacties: 13
Gelezen: 1050

27110

Reacties: 12
Gelezen: 4471

16871

Reacties: 7
Gelezen: 5353

35732

Reacties: 10
Gelezen: 2087

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.