Thermometer

Gestart door BRAAF bier, 02-07-2014 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BRAAF bier

Na veel plezier gehad te hebben van mijn voltcraft thermometer (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/109982/VOLTCRAFT-DET-3T-HACCP-insteekthermometer-Temperatuurbereik-0-200-C?ref=searchDetail) ben ik op zoek naar een nieuwe. Hij heeft het begeven. Na een bijna overkook is de voeler hem gaan trippen. Wanneer ik hem nu inplug en buiten neer leg geeft hij een temperatuur van 110 ºC aan. En dat lijkt mij niet helemaal te kloppen ;)..

Iemand suggesties voor een nieuwe thermometer of zijn er ergens losse voelers verkrijgbaar? Kon via Conrad zelf niks vinden.
Ik wil wel een beetje in dezelfde prijs categorie blijven.

ciesvandekwis


BRAAF bier

Citaat van: ciesvandekwis op 02-07-2014  14:56 uIk heb er mij eentje op eBay besteld die er ook wel degelijk uitziet voor een héél leuke prijs:
http://www.ebay.com/itm/VICHY-VC-H-9269-Digital-LCD-with-High-and-Low-Thermometer-Temperature-Alarm-/331174093577?ssPageName=ADME:L:ºC:BE:3160

Daar zit plastic aan de voeler? Wat voor plastic? Of is het gewoon een bescherm dopje?

ciesvandekwis

Zal een dopje zijn, bij de uitleg:
Features:

     110 mm stainless steel sensor

Zodra ik hem binnen heb, post ik hier mijn bevindingen.

wilbertd

Zelf ben ik weer de lange glazen thermometer gaan gebruiken nadat vrij snel achter elkaar twee elektrische waren gebroken.

Oscar

Citaat van: wilbertd op 02-07-2014  21:26 uZelf ben ik weer de lange glazen thermometer gaan gebruiken nadat vrij snel achter elkaar twee elektrische waren gebroken.

PT100 met een kastje dat 'm kan uitlezen... ik zou niet meer anders willen... :) Reageert snel en is op de 10e graad nauwkeurig  :)

Pim

Citaat van: Oscar op 05-07-2014  23:47 uReageert snel en is op de 10e graad nauwkeurig
Je bedoelt waarschijnlijk dat je thermometer 10e graden weergeeft. Dat wil niet zeggen dat deze ook zo nauwkeurig is! Met een PT100 sensor is dat zelfs onwaarschijnlijk.   >:D
Nauwkeurigste goedkope oplossing is nog steeds een chinese "car thermometer" met een digitale ds18b20 sensor.
Voor details verwijs ik graag naar de diverse topics hierover op dit forum.

Wolter

Citaat van: Oscar op 05-07-2014  23:47 uPT100 met een kastje dat 'm kan uitlezen... ik zou niet meer anders willen... :) Reageert snel en is op de 10e graad nauwkeurig  :)

Wat voor kastje gebruik jij Oscar?

bierhenkie


BRAAF bier

Citaat van: bierhenkie op 06-07-2014  12:42 uhttp://www.ebay.com/itm/PID-F-C-SSR-Digital-Thermostat-Temperature-Controller-PT100-Thermocouple-Sensor-/310897990186?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item4862f6da2a

Is wellicht een mooie oplossing.

Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt? Of waar ik deze info kan vinden?

Henielma

Citaat van: Pim op 06-07-2014  09:44 uNauwkeurigste goedkope oplossing is nog steeds een chinese "car thermometer" met een digitale ds18b20 sensor.

Dit is dezelfde digitale temperatuursensor zoals Tcontrol die gebruikt. Tcontrol-IO is wel wat duurder maar heeft ook meer mogelijkheden.

visserkevis

Ik heb net die thermometer van ebay besteld, niet echt nodig eigenlijk maar voor 8,80 euro inclusief verzendkosten vanuit China (!) lijkt het me een prima gokje.

Kan ik de 'voeler' van dit ding rechtstreeks in het wort steken (desinfecteren uiteraard)? Of is ie dan gelijk kapot net zoals de ikea thermometer  ::)


henkie

Citaat van: BRAAF bier op 06-07-2014  13:05 uKan iemand me uitleggen hoe dit werkt? Of waar ik deze info kan vinden?


https://www.mpja.com/download/rex-c100.pdf

Ik heb hem zelf ook. Kruipt mooi naar de gewenste temp.
Nadeel is dat-ie maar een functie heeft verwarmen of koelen.  Een stc-1000 doet alle twee maar is geen pid.


Jacques

Citaat van: visserkevis op 06-07-2014  19:22 uKan ik de 'voeler' van dit ding rechtstreeks in het wort steken (desinfecteren uiteraard)? Of is ie dan gelijk kapot net zoals de ikea thermometer  ::)

Of de voeler zo in het wort kan weet ik, maar ik wil wel opmerken dat desinfecteren van een thermometer die gebruikt wordt tijdens het maischen nergens voor nodig is. De thermometer moet wel huishoudelijk schoon zijn. Door de hoge temperatuur waarbij gemaischt wordt en het langdurig koken van het wort worden micro-organismen in voldoende mate buiten spel gezet.

BRAAF bier

Citaat van: henkie op 06-07-2014  20:13 uhttps://www.mpja.com/download/rex-c100.pdf

Ik heb hem zelf ook. Kruipt mooi naar de gewenste temp.
Nadeel is dat-ie maar een functie heeft verwarmen of koelen.  Een stc-1000 doet alle twee maar is geen pid.

Ik heb thuis nog 2 STC's liggen. Maar ik wil een thermometer voor tijdens maischen en koken.
Als dat wat je stuurt een soort STC is, dan zoek ik even verder.

Nozem

Ik heb onlangs een paar van deze gekocht:

http://www.ebay.com/itm/Red-LED-Digital-Car-Temperature-Meter-Thermometer-55-125-C-DS18B20-Sensor-F-C-/310640829537?.
Nauwkeurigheid is 0.01°C, oh nee dat is de resolutie  ;) Het ding had wel 1 digit minder mogen hebben, beetje overdreven om 2 cijfers achter de komma te meten terwijl de nauwkeurigheid +/- 0.5°C is. Deze werkt met een digitale sensor welke dus niet geijkt hoeft te worden, zoals wel 'moet' bij een STC-1000 met PT-100.

Voor het geld wel een leuk ding, ik gebruik het om de temperatuur van het koelwater te meten.

Oscar

Citaat van: Wolter op 06-07-2014  12:30 uWat voor kastje gebruik jij Oscar?

Deze:


Ben ik erg tevreden over  :brouwen:

BLUB

Citaat van: BRAAF bier op 06-07-2014  20:59 uIk heb thuis nog 2 STC's liggen. Maar ik wil een thermometer voor tijdens maischen en koken.
Als dat wat je stuurt een soort STC is, dan zoek ik even verder.

Hoi BRAAF

Misschien is dit wel een idee voor jou omdat je nog 2 STC's hebt liggen.
Ik heb de sensor van een STC voorzichtig met een schuurpapiertje iets rond gemaakt en met behulp
van een beetje WD-40 in een stuk afgezaagd buisje van een IKEA afdruiprekje geplaatst.
Het leuke er van is dat hij bij het koken bij 99 graden een geluidsein geeft en er 2 letters H knipperen.
Ik hoop dat jij of anders iemand anders hier wat mee kan.

De sensor in het buisje.



De sensor in de maischketel


Groet

BLUB

Markiej87

Citaat van: BLUB op 07-07-2014  12:48 uHoi BRAAF

Misschien is dit wel een idee voor jou omdat je nog 2 STC's hebt liggen.
Ik heb de sensor van een STC voorzichtig met een schuurpapiertje iets rond gemaakt en met behulp
van een beetje WD-40 in een stuk afgezaagd buisje van een IKEA afdruiprekje geplaatst.
Het leuke er van is dat hij bij het koken bij 99 graden een geluidsein geeft en er 2 letters H knipperen.
Ik hoop dat jij of anders iemand anders hier wat mee kan.

De sensor in het buisje.



De sensor in de maischketel


Groet

BLUB
Superslim bedacht! Dat brengt me op ideeën :)

BRAAF bier

Citaat van: Nozem op 06-07-2014  23:48 uIk heb onlangs een paar van deze gekocht:

http://www.ebay.com/itm/Red-LED-Digital-Car-Temperature-Meter-Thermometer-55-125-C-DS18B20-Sensor-F-C-/310640829537?.
Nauwkeurigheid is 0.01°C, oh nee dat is de resolutie  ;) Het ding had wel 1 digit minder mogen hebben, beetje overdreven om 2 cijfers achter de komma te meten terwijl de nauwkeurigheid ± 0.5°C is. Deze werkt met een digitale sensor welke dus niet geijkt hoeft te worden, zoals wel 'moet' bij een STC-1000 met PT-100.

Voor het geld wel een leuk ding, ik gebruik het om de temperatuur van het koelwater te meten.

Hoe zou dit in zijn werk gaan tijdens het maischen en koken?
Is de sensor waterdicht?

Pim

Citaat van: BRAAF bier op 07-07-2014  18:34 uHoe zou dit in zijn werk gaan tijdens het maischen en koken?
Is de sensor waterdicht?
Ik gebruik de DS18B20 al geruime tijd en tot nu toe gaat dat prima ! De echte sensor zit in een rvs buisje (6mm) en dat is afgekit met kunsthars. Wel heb ik net als BLUB de sensor verlengd dmv een 30 cm lang rvs buisje (6 mm binnendiameter; beetje siliconenkit voor de extra afdichting) zodat ik mijn tengels niet verbrand   8) 


Nozem

Citaat van: BRAAF bier op 07-07-2014  18:34 uHoe zou dit in zijn werk gaan tijdens het maischen en koken?
Is de sensor waterdicht?

Ik heb alleen kortstondig de sensor ondergedompeld wat wel goed ging. Of het langdurig waterdicht is bij hogere temperaturen betwijfel ik, dan zou ik het ook zo doen als Pim heeft gedaan. Mocht er vocht bij komen kun je wellicht de sensor vervangen, deze kosten 2 euro per stuk op Ebay.

BRAAF bier

Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik nu aan wil schaffen. Ik wil sowieso een thermometer waar ik een alarm op kan zetten. Tot zo ver heb ik dat bij bovenstaande nog niet kunnen ontdekken.

Andere suggesties? Ik wil sowieso met 3 thermometer gaan werken:  1 voor maischen en koken, 1 voor mijn nieuwe HLT (via thermowell) en 1 voor na het koelen (deze wil ik in een RVS T stuk draaien.)


Nozem

Citaat van: BRAAF bier op 22-07-2014  13:38 uAndere suggesties?

Ben je handig met een soldeerbout?
Met een temp. sensor (DS18B20), een LCD scherm en een PIC kun je wel leuke dingen maken, zie:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24773.msg387652.html#msg387652

Eventueel wil ik het elektrisch schema wel tekenen en de software schrijven, als je dan de PIC naar me opstuurt kan ik deze voor je programmeren.


Timonneke

Citaat van: Pim op 07-07-2014  19:19 uIk gebruik de DS18B20 al geruime tijd en tot nu toe gaat dat prima ! De echte sensor zit in een rvs buisje (6 mm) en dat is afgekit met kunsthars. Wel heb ik net als BLUB de sensor verlengd dmv een 30 cm lang rvs buisje (6 mm binnendiameter; beetje siliconenkit voor de extra afdichting) zodat ik mijn tengels niet verbrand   8) 



Zou ik de sensor van de DS18B20 ook kunnen laten rusten in een gesloten koperbuis van bv 10mm? en deze in de ketel hangen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.