Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Praktische vraagjes m.b.t. Startset Bierbrouwen Pro plus van de Brouwmarkt  (gelezen 4670 keer)

Offline udo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brouwers,

Als extreme beginner ben ik met een Startset Bierbrouwen Pro plus van de Brouwmarkt begonnen.
Het e.e.a. in de emmer met kraan gedaan en inderdaad, het begint te bubbelen na verloop van tijd.

Praktische vragen:
Als ik het idee heb dat het bier klaar is kan ik dat vanuit de brouwemmer in de andere emmer (zonder kraan) laten lopen. Aldaar kan ik suiker toevoegen.
Maar hoe kan ik met de bijgeleverde spullen nou gaan bottelen?
Het afvulpijpje zou voor de kraan op de brouwemmer zijn. En daar zit dan net geen bier in.
Waar past de uitschuifbare hevelslang in dit geheel?
Hoe zou e.e.a. aangepakt moeten worden met deze set?
(natuurlijk kan ik de brouwemmer schoon maken en dan het bier daar weer terug in doen maar is dat de bedoeling?)

Dan nog een:
Hoe houd ik de temperatuur van de brouwemmer laag genoeg?
De laatste paar dagen schommelt de kamer zo rond de 23 graden en ik begreep dat net wat lager beter zou zijn. Hoe regel ik dat zonder al te veel gedoe?
(zelfde vraag voor verwarmen naar krap 20 graden in de winter...)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rich

• Super lid
  • Land: nl
  • Tonight let it be Schraderbräu
Ik denk dat het de bedoeling is geweest te starten in de emmer zonder kraan, daarin te fermenteren. Vervolgens had je met de hevel het bier in de emmer met kraan kunnen hevelen om vervolgens via het kraantje met opzetpijpje te bottelen.

Je zou kunnen gaan bottelen met je hevel maar dat is een drama wb knoeien, ik denk dat je inderdaad het beste het bier uit de 1e emmer met kraan kan hevelen naar de 2e emmer,  1e emmer schoonmaken, terughevelen en bottelen aan het kraantje. Voorzichtig maar vlot werken, voorzichtig laten stromen ivm oxidatie. Alles goed ontsmetten voordat het bier erin gaat, zo te zien heb je er 100gr oxi bij gehad, ik denk dat je het beste even een flesje Star San kan bestellen, dit kan je vlak voor gebruik op je materiaal aanbrengen. Vergeet ook niet je bottelsuiker toe te voegen.

Wat betreft temp, daar heb ik niet zoveel ervaring mee maar je zou de emmer kunnen koelen met natte handdoeken. Ik heb echter begrepen dat schommelingen meer kwaad kunnen dan een constante iets te hoge temp.

Offline Rich

• Super lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
Of past heel toevallig het uiteinde van je hevel op het afvulpijpje? Dan zal het wel meevallen met knoeien.

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
Hiermee: automatisch afvulpijpje voor kraan brouwemmer  deze zit in de set en kan op de kraan van de emmer geschoven worden. De kraan met de emmer gebruiken voor het bottelen. Qua beheer van de temperatuur: een oude koelkast met een STC, zie de zoekfunctie over temperatuur gecontroleerd vergisten.

Offline udo

• Junior lid
  • **
Dank voor de reacties tot zover.

Wat is de 'nette' methode om het hevelproces met de hevelslang te starten?
Gewoon met de mond aanzuigen? Of is er een betere methode?

Hier http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=18244.0 al wat gevonden met uitleg over de heveling.

Is er een simpelere/werkende oplossing voor dit gehevel? (mechanische hevelpompje zoals http://www.vrijbuiter.nl/_clientFiles/artikelen/m/Hevelpomp.1.JPG misschien?)

Hoe om te gaan met het verlies van biervolume door gebruik van de droesemkop en de hoogte van het kraantje in de vul-emmer?
Het eerste geval is niet echt te vermijden denk ik; in het tweede geval kan -mits er geen bezinksel is meegekomen naar deze emmer- gewoon 100% leegeschonken worden denk ik. Alleen de hoogte van het kraantje maakt dat lastig.

Inmiddels zit het bier in de flesjes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Dank voor de reacties tot zover.

Wat is de 'nette' methode om het hevelproces met de hevelslang te starten?
Gewoon met de mond aanzuigen? Of is er een betere methode?

Hier http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=18244.0 al wat gevonden met uitleg over de heveling.

Is er een simpelere/werkende oplossing voor dit gehevel? (mechanische hevelpompje zoals http://www.vrijbuiter.nl/_clientFiles/artikelen/m/Hevelpomp.1.JPG misschien?)

Hoe om te gaan met het verlies van biervolume door gebruik van de droesemkop en de hoogte van het kraantje in de vul-emmer?
Het eerste geval is niet echt te vermijden denk ik; in het tweede geval kan -mits er geen bezinksel is meegekomen naar deze emmer- gewoon 100% leegeschonken worden denk ik. Alleen de hoogte van het kraantje maakt dat lastig.

Inmiddels zit het bier in de flesjes.

Ik raad je aan de zoekfunctie van het forum te gebruiken. Over het hevelen van bier zijn al heel wat topics volgeschreven. Je kunt ook kijken bij de tag overhevelen. Via de zoekfunctie zul je overigens veel meer topics vinden dan via de tags.

Offline udo

• Junior lid
  • **
Qua hevelen:

Met de mond aanzuigen strookt niet zo erg met het desinfecteren van e.e.a.
Zou het daarom beter zijn om een hevelpompje met balg in te zetten?
Iets als te zien op http://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/gereedschap/m827120800-sifonpomp-hevelpomp-met-balg-en-180-cm-slang.html

Maar dan in een versie die geschikt is voor bier?
Of hoe losten jullie dit fenomeen op?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Qua hevelen:

Met de mond aanzuigen strookt niet zo erg met het desinfecteren van e.e.a.
Zou het daarom beter zijn om een hevelpompje met balg in te zetten?
Iets als te zien op http://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/gereedschap/m827120800-sifonpomp-hevelpomp-met-balg-en-180-cm-slang.html

Maar dan in een versie die geschikt is voor bier?
Of hoe losten jullie dit fenomeen op?

Zelf heb ik deze:
http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bottelen/hevels-en-toebehoren/complete-hevels/d/automatische-hevel-met-antidroesem-1-7m-slang#.U8leQfl_t8E

Andere leveranciers hebben hem ook. Even afwegen ivm verzendkosten.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
Ik had een standaard pakket met blik en emmer zonder kraan gekregen voor mijn verjaardag. De eerste keer heb ik gebotteld met de standaard hevel, was dus een kwestie van aanzuigen. Dat was geen succes. Moest meerdere keren weer opnieuw aanzuigen, een hoop geknoei en schoonmaken was helemaal een ramp want oxi oplossing van 80 graden is NIET lekker  :D.

Heb nu een automatische hevel (te koop bij iedere brouwwinkel). Voor mijn 15 liter brouwsel werkt dat echt prima. Heb het afvulpijpje en de klem even overgezet van de hevel uit de kit. Kan nu mijn flessen bijna perfect bottelen zonder meer dan een paar druppels te knoeien. Schoonmaken lukt nu ook zonder oxi in de mond te krijgen.

Ik heb geen ervaring met een kraantje, maar mocht het niks zijn kan je altijd een automatische hevel gebruiken. De standaard aanzuig hevel zou ik niet gebruiken.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Ik bottel met een emmer met kraantje. Het vulpijpje past precies op het kraantje.  Toen ik heel vroeger een keer een blikbrouwsel heb gemaakt, had ik geen vat met kraan en heb ik met een hevel gebotteld. Voor mij is bottelen met kraan en vulpijpje veel prettiger. Gewoon bottelen en je hoeft je geen zorgen te maken over de hevel werking.
Zie ook dit topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26272.msg402517.html#msg402517

Offline udo

• Junior lid
  • **
De vraag gaat niet zozeer over het bottelen maar het overhevelen van het brouwvat naar de bottelemmer.
In de bottelemmer wordt nog wat suiker toegevoegd en gebruiken we het kraantje en vulpijpje. (Kraantje kan lager in de emmer...)

Dank voor de tips voor een beter pompje.

Met een aan te schaffen beter brouwvat kan ik de huidige brouwemmer voorzien van de kraan die nu in de bottelemmer zit, maar dan dichter bij de bodem.

Tags: