SNAB Maelstrom kloon

Gestart door Markiej87, 15-06-2014 19:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Net een Maelstrom van SNAB opengetrokken. Heerlijke smaken, ik vind hem erg lekker.

Wil eigenlijk proberen dat biertje na te maken. Op de fles staan de ingrediënten, dus eigenlijk zou nabrouwen niet ingewikkeld moeten zijn (met hulp van al die ervaring van jullie).

Hierbij de ingrediënten:

Type: American Barley Wine

Pale Ale Mout
Münchenermout
Kristalmout

Cascade
Amarillo

Bovengist

Kleur: ~45EBC
Bitterheid: ~38EBU
Alcohol: 9,2%

Gezien mijn gebrek aan ervaring in het proeven en omschrijven daarvan, hoop ik stiekem dat een van jullie hem recentelijk gedronken heeft. Ik proef vooral een soort dropachtige nasmaak, maar er blijkt dus geen drop in te zitten.

Any ideas? :)

bierfan

Met deze gegevens kun je echt geen bier nabrouwen.

Markiej87

Snap ook wel dat ik niet in 1x een bier nabrouw, ik wil een beetje in de buurt proberen te komen..

William

Citaat van: bierfan op 15-06-2014  21:36 uMet deze gegevens kun je echt geen bier nabrouwen.

Ik denk dat je al wel een eind kunt komen. De smaak is droppig dus een redelijk aandeel cara120 - stel 12%. Om de kleur van zo'n 45 EBC te halen maar ook om zo'n 8,8 % alc voor bottelen, dus 9,2% na bottelen te halen moet je een start sg van rond de 1092 hebben en een eind sg van 1022 (svg=76%). Dan wordt het:

voorstel moutstort: 76% pale; 12% munich; 12%cara120  (wordt wel een vol bier)
Engelse gist die past bij de svg
hopcombinatie vind ik wat lastiger in te schatten. Heeft ie veel hoparoma en hoe ruikt dat?

Markiej87

Hij heeft niet veel hoparoma, hij is wel flink bitter!

JanEric

Misschien kun je de gist opkweken?  Verder spelen met de moutsoorten tot je de opgegeven kleur krijgt? Maar dan blijven er nog wel wat variabelen over.

William

Dan Amarillo en Cascade (50/50) doseren tot je 38 IBU hebt bij een kooktijd van 60°C. Stiekem zou ik wel zo'n 30% van de hop extra aan het eind toevoegen voor de smaak.

Als ie voor zo'n vol bier al flink bitter is denk ik dat de werkelijke bitterheid meer is dan die 38 IBU - dat is namelijk nogal lafjes.

Markiej87

Goeie tip! Ik zal nog een flesje halen om de gist op te kweken. Heb em nu ergens anders gedronken waar ik die mogelijkheid niet had.. :)

Kleur kan je berekenen denk toch? Door gewoon in BrouwHulp alles in te voeren :)

Markiej87

Citaat van: William op 15-06-2014  21:57 uDan Amarillo en Cascade (50/50) doseren tot je 38 IBU hebt bij een kooktijd van 60°C. Stiekem zou ik wel zo'n 30% van de hop extra aan het eind toevoegen voor de smaak.

Als ie voor zo'n vol bier al flink bitter is denk ik dat de werkelijke bitterheid meer is dan die 38 IBU - dat is namelijk nogal lafjes.
Voor me gevoel was die 38 ook laag ja. Ik zal eens gaan klooien in BrouwHulp en volgende keer de gist opkweken!

William

Citaat van: Markiej87 op 15-06-2014  21:58 uKleur kan je berekenen denk toch? Door gewoon in BrouwHulp alles in te voeren :)

Dat heb ik al grofweg gedaan in mijn voorstel in combinatie met start SG en gewenst alcoholpercentage.

Doordat veel variabelen aan elkaar gekoppeld zijn kun je in combinatie met smaakwaarneming een redelijk inschatting van het recept maken.

BrouwHulp is dan handig om te gebruiken.

Markiej87

Citaat van: William op 15-06-2014  22:01 uDat heb ik al grofweg gedaan in mijn voorstel in combinatie met start SG en gewenst alcoholpercentage.

Doordat veel variabelen aan elkaar gekoppeld zijn kun je in combinatie met smaakwaarneming een redelijk inschatting van het recept maken.

BrouwHulp is dan handig om te gebruiken.
Ja precies! Bedankt voor de hulp :D Zal hier updates en uitkomsten plaatsen!

bierfan

Mooi om te zien! William met al zijn ervaring weet er gelijk wat van te maken.
Ik met weinig ervaring denk gelijk dat je zonder de juiste gist en mout verhoudingen niet ver komt.

Prachtig! Ik heb nog een hoop te leren... :)

Markiej87

Citaat van: bierfan op 15-06-2014  22:06 uMooi om te zien! William met al zijn ervaring weet er gelijk wat van te maken.
Ik met weinig ervaring denk gelijk dat je zonder de juiste gist en mout verhoudingen niet ver komt.

Prachtig! Ik heb nog een hoop te leren... :)
Herkenbaar ;)

Ik wist wel dat je met BrouwHulp dankzij het alcoholpercentage en de kleur kon bepalen wat de verhouding en hoeveelheid ongeveer moet worden, en dankzij de bitterheid ongeveer hoeveel hop. Wist wel al dat de gist een probleem zou worden maar opkweken is wel een goed idee!

William

Als je het bier nog eens gaat kopen om de gist op te kweken (dan moeten ze geen bottelgist gebruiken) meet dan eens van het ontgaste bier zowel het eind SG als de brixwaarde.

Met deze twee getallen kun je het start SG berekenen en via het eind sg ook de vergistingsgraad en ook het alcoholpercentage (zou moeten kloppen met wat er op de fles staat). Dat is mijn standaardprotocol voor kloonacties en komt vaak mooi uit.

Markiej87

Citaat van: William op 15-06-2014  22:19 uAls je het bier nog eens gaat kopen om de gist op te kweken (dan moeten ze geen bottelgist gebruiken) meet dan eens van het ontgaste bier zowel het eind SG als de brixwaarde.

Met deze twee getallen kun je het start SG berekenen en via het eind sg ook de vergistingsgraad en ook het alcoholpercentage (zou moeten kloppen met wat er op de fles staat). Dat is mijn standaardprotocol voor kloonacties en komt vaak mooi uit.
Ik heb helaas (nog) geen refractometer...

RobinB

Citaat van: JanEric op 15-06-2014  21:55 uMisschien kun je de gist opkweken?
Als ik me niet vergis, wordt dit bier gebrouwen bij de Proefbrouwerij (toch?).
Dan heeft gist opkweken uit de fles geen zin. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.