Rauchbier / uitgebreide draad met meerdere recepten

Gestart door roco, 05-03-2004 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

roco

Hoi allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik voor het eerst een rauchbier gedronken.
Dat Schlenkerla Rauchbier uit Bamberg. Heerlijk!  :hoera:
Nu zou ik zelf ook wel eens een keertje een rauchbier willen brouwen. Is er iemand die een goed recept weet van rauchbier
of dat in de buurt komt?

groeten  :degroeten:

roco

Herman

Hoi Roco,

Ah, het "vloeibare rookworstje"! Ik heb het afgelopen zomer in Bamberg voor het laatst gedronken. Heel apart en eigenlijk na meerdere slokken pas lekker. Ik heb inmiddels ook 'rauchmalz' aangeschaft. Naar verluidt moet je 100% rookmout gebruiken. Elders op de site staat ook een rookbier recept. Een recept uit een van mijn boeken (Klaus Kling, niet zo'n bijzonder boek, wel enkele goede recepten):

Voor 20 liter bier:
4800g rookmout
100g kleurmout
42g aromahop 7.5% (80 min koken)
13,4% plato; 30IBU; 52EBC
40C inmaischen; 50C/20min; 65C/60min; 73C/10min.
90min koken

Herman

roco

Hoi Herman,

Bedankt voor het recept. :duimop:

Zou je me ook een gist kunnen adviseren.
Zover ik weet is het rauchbier ondergistend. Niet terug te winnen uit de fles.

groeten

roco


Johannes

Roco,

Ik heb even in de biertypengids van Derek Walsh gekeken daar staat zowel een recept voor onder- als bovengistend in.
Ondergistend: Wyeast 2206 bavarian lager, of 2308 munich lager
Bovengistend: 1007 German ale.

Als je de bijbehorende recepten wilt, kan ik deze ook posten.

Groet Johannes

Herman

Roco,

Als je wilt opkweken kun je Christoffel blond proberen. Zeldzamer is Haake Beck Kräusen. Ik zou inderdaad ook gaan voor ondergistend.

Herman

roco

Hoi Johannes en Herman,

Johannes: ik zou het leuk vinden als je die recepten zou posten, dan kan ik die met die van Herman vergelijken.
De gist is in dit recept niet zo heel belangrijk als ik het zo volg. Of toch?

En Herman: Christoffel Blond is toch hooggegist? Pas die gist goed bij rauchbier. Haake beck kräusen ken ik niet.

groeten

roco

Huub Krekels

Hallo Roco,

Ik heb het volgende recept gevonden:

Schlenkerla RAUCHBIER

Original Gravity       1054        13.3 plato

                              25 litres            

Rauchmalt malt               6.010 gm
Chocolate malt                  105 gm


Start of Boil

Hallertau hops             52 gm

Last 15 minutes of Boil
Irish moss                   10 gm

Brewing method
Temperature-stepped infusion or double-decoction mash. Topfermenting Yeast

Mash schedule:            50 C-20 minutes
                                 65 C-60 minutes
                                 76 C-10 minutes (then run of)

Boiltime                        90 minutes
Racking gravity             1013                  3.1 plato

Bitterness  30 EBU                                                       :lekkerbier:
Colour       52 EBC

Als gist zou ik de Wy-east 1007 German ale nemen (Bovengistend.)


Ik hoop dat je hier iets mee kunt doen.

Gr.

Huub.


roco

Hoi Huub,

Bedankt voor je recept. Deze lijkt heel sterk op het recept wat ik van Herman heb gekregen.
Bij het recept bij herman zit er nog een extra inmaisch temperatuur in van 40 ºC, maar omdat het recept geen tarwemouten bevat kan die misschien wel overgeslagen worden.
De keuze Hallertau hop lijkt me wel goed.
Het eind sg 1030 lijkt me wel wat hoog. Ik had nu niet de indruk dat het bier zo zoet was.
Ja de gistkeuze is denk ik een beetje afhankelijk van het weer. Als ik de rookmout in mijn bezit heb en het is nog koud weer ga ik voor de ondergist.
Anders ga ik maar de Wyeast 1007 gebruiken.

groeten

roco :degroeten:





roco

Hoi Huub

Als het bier hetzelfde zou moeten smaken dan ga ik het zeker proberen.
Was de gist Wyeast 1007 aanbevolen?

groeten

roco

Herman

Citaat van: roco op 06-03-2004  19:45 uen herman:christoffel blond is toch hooggegist?
Christoffel was ondergistend. Het bier is echter redelijk recent behoorlijk vernaggeld (naar mijn smaak ten minste), misschien dat het nu inderdaad bovengistend is. Ik heb er al tijden niet meer mee gebrouwen.

Overigens is het rauchbier van Schenkerla wel degelijk ondergistend. Maar een cleane bovengist zal ook prima zijn. Nog een alternatief: Danstar Nottingham.

Overigens, een bier met een SG van 1030 zal zeker niet in de buurt van het Schenkerla komen qua smaak. Dit bier is nl zeker niet zoet! Maar racking gravity wil nog niet zeggen eind-SG, dus... wie weet.

Ik heb het recept weergegeven zoals gevonden, aanpassingen aan recept doe je altijd op basis van de eigen mout. De 40C lijkt me inderdaad overbodig.

Herman

roco

Hoi Herman,

Vroeger wist ik niet beter dat Christoffel ondergist gebruikte maar later las ik een keer dat het bovengist was (in een boek).
Maar ga je naar de site dan haal je eruit dat ze inderdaad ondergist gebruiken.
Ik weet het niet meer. :huilen:
Het recept van jou is zowat hezelfde als de andere dus dat zit wel snor denk ik. De stap 40 ºC sla ik wel overdenk ik.

groeten  :degroeten:

roco









Johannes

Hoi Roco,

Hier de recepten:

93% Rauch        4ebc
5%  Caramunich  120ebc
2% Chocomout    1100ebc

53   63   73   78
25   40   25    10 of eentrapsdecoctie

gebruik zacht water 4l/kg

Hop Tettang of Hersbrucker  (tot ebu???)
75 min koken bitterhop gehele kooktijd aromahop 10 min

Wyeast 2206 of 2306 op ca 11 graden daarna lageren op 2-3 graden gedurende 4 week


31% pils 3 ebc
30% munich 17ebc
30% rauch 4ebc
4% caramunich 150 ebc
2.5% sauer 4 ebc
2.5 roggenrost 600 ebc

4l/kg

52  63  73  80
15  50  10  afmaischen

90 min. koken fuggles en goldings tot 20 ebu
en einde kooktijd 0.4 gr/liter onzelievevrouwebedstro toevoegen en cascadehop (hoeveel???)
probeer voor lichte rooksmaak 10-20% weyerman rauchmalz ipv pilsmout

Wyeast 1007 op 16-18 graden

Soms ontbreekt er het een en ander in de recepten uit de biertypengids, toch kan ik je aanbevelen dit boek te kopen, een must voor elke hobbybrouwer!
Interessant recept trouwens die laatste, wat een ingredienten zeg :nut:

Ik ben benieuwd hoe zoiets smaakt, ik ken het biertype nl.niet maar 's kijken of er een slijter in de buurt is die zoiets te koop heeft.

 :brouwen:

groet Johannes

Johannes

Citaat van: roco op 06-03-2004  19:45 ude gist is in dit recept niet zo heel belangrijk als ik het zo volg.of toch?


't is maar net hoe je het bekijkt, als ik Herman begrijp heb je hier een een cleane gist nodig, zou ik geen Rochefort gist gebruiken..... ;)

Johannes

roco

hoi

Ja de gist is toch wel belangrijk in dit recept.
De recepten van jou (johannes) wijken iets af van die andere.zeker die tweede,die maar een storting van 30 % rookmout heeft.
Ik denk dat je bijna 100 % rookmout moet storten.Met deze gegevens kan ik wel een mooi recepje maken. :duimop:




groeten :degroeten:

roco


roco

Hallo allemaal,

Wat ik nog wilde vragen, bestaan er verschillende rookmouten (ebc) of is er maar één.

Huub, bij jou in het recept stond begin sg=1054   13,3 plato
                                            eind sg=1030     3,1 plato

Als je de plato waarde van 3,1 omrekend kom je op een eind sg van 1012 dus ik denk dat die 1030 een drukfout in je boek is.

groeten


roco

Huub Krekels

Hoi Roco,

Je hebt goed opgelet. In het boek stond niets fout. De fout werd door mij gemaakt middels een typefout. Het SG is inderdaad:

1013
1,3 Plato

STOM, STOM, STOM.  :-[

Gr.

Huub.

roco

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende recept voor mijn rauchbier gemaakt aan de hand van jullie posten.
Ik heb de mout en gist(Wyeast 1007) besteld en komt 18 maart.


voor 20 liter,  :brouwen:

5000 gr. rookmout
 100 gr. chokolademout   800 ebc
  40 gr. Hallertau Perle hop 7,6 % alpha (bij begin koken)

maischschema:  20 min  -  50 graden
                         60 min  -  65 graden
                         10 min  -  73 graden

koken 90 minuten

Toch de Wyeast 1007 omdat ik dan niet zo van het weer afhankelijk ben en de gist vergist ook nog bij 13 graden dus toch lekker fris.

Komt dat goed zo?

groeten  :degroeten:

roco

roco

Hallo allemaal,

Weet iemand hoeveel liter per gestorte mout ik het beste voor het rauchbier kan gebruiken en het aantal liters spoelwater.

 :weetniet:

groeten

roco

Herman

Voor lichte bieren kun je makkelijk ca 3,5 liter per kg mout gebruiken.

Mijn vuistregel voor spoelen is:

Bij spoelen moet je je aanvullen tot je brouwhoeveelheid + minimaal het in het bostel achtergebleven water toevoegen + nog 10% van het totaal te verkrijgen bier ivm verdampen.

Dus 2,5 (20l - 5*3,5) + 5l + 2l = 9,5 of zeg maar 10 liter om te spoelen.

Ik heb echter ook wel gebrouwen zonder te spoelen, dan voeg ik laat in het maischproces meer water toe (wel op pH letten!).

Herman

JWVG

Heren,

Sorry voor de ietwat late reactie, maar wegens de verhuizing kan ik nu pas bij mijn bierboeken. Ik heb zelf het boek 'smoked beers' van Ray Daniels en Geoffrey Larson. Over Ray Daniels ben ik doorgaans erg te spreken (b.v. 'designing great beers) en voor dit boek hebben ze een groot aantal rookbierbrouwerijen zelf bezocht. Waaronder Schenkerla. Ze houden een heel verhaal over de brouwerij en het rook proces (doen ze daar zelf), en zeggen vervolgens dat ze 3 gerookte bieren hebben - het 'standaard' bier dat gebaseerd is op een Marzen, een rauchweizen en (in het seizoen) een rauchurbock. Ik neem aan dat jullie het hebben over de Marzen.

Ze melden dat de bieren worden gebrouwen met een dubbele decoctie, en dat er uitsluitend bitterhop (dus aan het begin van de kook) wordt toegevoegd.

Verder geven ze een flink aantal recepten, waarbij het opvalt dat geen van de recepten meer dan 50% rookmout bevat, en dat bij de recepten van 50% er altijd een opmerking wordt gemaakt in de zin van 'voor de echte rookfanaten'. Ik heb, net als jullie geloof ik, nog nooit een rauchbier gebrouwen, maar misschien is dat toch wel iets om in je achterhoofd te houden. 100% is misschien toch wel te veel.

Verder geven ze een recept voor een typisch Bamberger rauchbier in de marzen stijl:

Voor 5 gallon (~ 19 L), 1.056:
2.5 kg Munchener mout
2.3 kg Weyerman gerookte mout
56 g Carafa II

39 g Tettnanger 4.5%, 90' koken (30 IBU)
7 g Tettnanger, 2' koken.

Maisch: dubbele decoctie met rusten op 50C en 68 C. Gist: Bavarian of Munich lager.

Zie maar wat je er mee doet - zoals gezegd, dit zijn wel auteurs die ik vertrouw, en de foto's in het boek bewijzen dat ze er daadwerkelijk zijn geweest.

Succes, JW.

roco

Hmm,

Nu ik dit lees begin ik aan mijn recept te twijfelen. Maar toch heb ik vaker gehoord dat de storting bijna 100 % rookmout bevatte.
Ik zou altijd nog 20 % pilsmout en 20 % munchenermout kunnen storten.

Is er iemand die ervaring met rookmout heeft die kan zeggen of 100 % rookmout mogenlijk is in een recept?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groeten  :degroeten:

roco

JWVG

Ik ben door deze thread ook geinspireerd geraakt, en heb maar meteen rookmout bij Brouwland besteld. Ik denk aan een rauchweizen. Ik wilde het percentage rookmout eerst maar eens voorzichtig op 20-30 % houden.

JW.

Adrie

Nou, dan moeten we maar eens een rookproeverij organiseren (met de bekende rookworst van de HEMA als snack), want ik heb ook al een rookbier op het programma staan. De mout staat al te trappelen van ongeduld om in bier op te gaan.

Ik was trouwens van plan om ongeveer 50% rookmout en 50% munichmout of pilsmout te gaan gebruiken (en nog iets van kleurmout voor de donkere tint). Meer informatie over mijn uiteindelijke recept volgt later, tegen de tijd dat ik ga brouwen.

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: roco op 18-03-2004  20:30 unu ik dit lees begin ik aan mijn recept te twijfelen.maar toch heb ik vaker gehoord dat de storting bijna 100 % rookmout bevatte.
is er iemand die ervaring met rookmout heeft die kan zeggen of 100 % rookmout mogenlijk is in een recept?
roco

Ha Roco,

Wheeler en Protz geven in hun recept voor Schlenkerla Rauchbier een percentage van ruim 98% aan (de rest is chocolademout voor de donkere kleur). Zij zijn niet geheel achterlijk, dus ik denk dat het wel kan. Maar kijk niet gek op als niemand je bier lust. Ik heb er laatst een gedronken en het is een beetje vreemd, maar wel lekker.

Groeten,

A3

JWVG

Dat lijkt behoorlijk op het recept uit het boek dat ik gaf, A3. Wil je er ook een lager van maken?

Ik zit bijna helemaal door mijn bier heen, dus er moet flink gebrouwen worden de komende tijd. Eerst maar eens een Belgische Pale Ale (ik vermijd zorgvuldig de term 'Koninck kloon'  ;D ), dan een kolsch, dan een rauchweizen. En laat dan de zomer maar komen!

JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.