Rauchbier / uitgebreide draad met meerdere recepten

Gestart door roco, 05-03-2004 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Met het pakje als zodanig niet  ;D ;D

Het pakje had ik 16 mei jl gekocht bij Brouwland. De productiedatum was april 2005! Nog nooit was een pakje Wyeast bij mij zo snel helemaal opgebold. Na 9 uur stond het pak strak bol. Pakje twee dagen in de koelkast bewaard.

Verder doorgekweekt met 0,5 liter moutextractoplossing van 1040 (beluchting door schudden met erlenmeijer van 1 liter).
Na een dag verder doorgekweekt met 2 liter moutextractoplossing en constante beluchting met aquariumpomp en rvs bruissteentje.

Vandaag toegevoegd aan 30 liter onbeluchte wort van 1049 (temp 20 gredan C). Vergisting kwam zichtbaar op gang na 5 uur.

Johannes

Hier ontstond een discussie over spoelen, deze is verplaatst: klik hier!

Jacques

Vandaag het bier overgeheveld. Het heeft de afgelopen dagen staan te vergisten bij 19 graden C.
Het SG van het bier bij het overhevelen was 1010.
Het bier was zeer troebel (veel zwevende gistcellen zo te proeven).
De smaak van de rauchmalz is niet prominent terug te vinden in de smaak. Na de lagering kan dat veranderen.
Ondanks het hoge schijnbare vergistingspercentage proefde het bier niet droog, maar ook dat kan nog veranderen.

roco

hoi jacbier,

Vorig jaar maart een rauchbier gebrouwen met enkel rauchmout.(en chokolademout)
De rooksmaak was tijdens het brouwen en gisten niet echt goed te ruiken en proeven. Maar uiteraard wel na het lageren.
Het was wel iets te veel maar kon de smaak toch goed waarderen. Nu naar meer een jaar heb ik nog enkele flesjes over en ik moet zeggen
dat het bier steeds beter is gaan smaken. En de rooksmaak is aanzienlijk verminderd.

groeten :degroeten:

roco

Jacques

Gisteren heb ik mijn rauchbier gebotteld. Met de huidige hoge temperaturen zal de nagisting wel snel gaan. Ik ben bang dat er nu wel allerlei gistingsnevenproducten zullen gaan ontstaan hetgeen eigenlijk niet de bedoeling is.

Het eind SG was 1008. Het vergistingspercentage was 83,1 %, ongekend hoog voor een volmoutbier.

Het bier proefde zekr niet zoet of zoetig maar ook niet gortdroog. De bitterheid kwam stevig naar voren en de rooksmaak was goed waarneembaar zonder dat deze overheerst. Puttend uit mijn herinnering is de rooksmaak van de bieren in Bamberg sterker.

Roco had een bier gebrouwen met bijna alleen 100% rauchmalz. Gelet op mijn (voorlopige) ervaringen en die van Adrie en de resultaten van Rob v.d. Jagt denk ik dat je met 75% rauchmalz wel eens goed zou kunnen zitten voor een stevige rooksmaak die nog te pruimen is.

roco

Hoi jacbier,

Daar ben ik het helemaal mee eens. 75 % rauchmalt is denk ik de perfect storting voor een rauchmalt met aangevuld met viennamout (12%)en chocolade/zwarte of special b.malt.(3%)   samenvol   En ondergisting.

groeten
roco :degroeten:


Adrie

Gisteren heb ik Jacques rookbier geproefd. Hier mijn aantekeningen.

Schuim: ongelijkmatig, inzakkend.
Kleur: okergeel / lichtbruin
Smaak: rook, bitterig, licht moutig, heel licht fruitig. Lijkt een beetje ondergister.
Nasmaak: bitter.
Mondgevoel: heel weinig koolzuurprikkeling, samentrekkend, weinig body, droog.

Mooi rokerig bier. Rooksmaak had op zich best meer mogen zijn. Body vond ik wat weinig en ook wat te droog en samentrekkend. Een rookbier mag best wat volmondiger en moutiger zijn. Ik lees nu dat het bier is vergist met de German Ale. Mooie gist voor dit bier, het lijkt zelfs wel een beetje een ondergister.

Jacques

Ha Adrie,

Prima geproefd.  :duimop:
Ik kan mij helemaal vinden in jouw commentaar. Het bier mag inderdaad iets voller en de rooksmaak mag nog prominenter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.