Rauchbier / uitgebreide draad met meerdere recepten

Gestart door roco, 05-03-2004 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Beste rokers,

Even offtopic maar het past er wel een beetje in :)
Op de site van een mouterij ( http://www.specialtymalts.com/order_info/ ) las ik dat ze aanraden om bij de opslag van grote hoeveelheden mout de boel goed te controleren op insecten (logisch) en af en toe de boel eens uit te roken om insecten te bestrijden. (onderaan de pagina)
Wat vinden jullie van deze methode? Zou je dat niet proeven?

:degroeten:

WIm

(excuses, ik begin een nieuwe thread)

Adrie

Afgelopen weekend heb ik even een flesje opengetrokken, maar de hergisting op fles was nog niet afgelopen. Er zat al aardig wat koolzuur in het bier, maar nog niet genoeg en het bier smaakte nog zoet. Het lijkt erop dat de rooksmaak best iets meer had mogen zijn. Na mijn vakantie zal ik er weer een opentrekken, ik denk dat ie dan wel goed zal zijn. Da's toch weer een mooie verzachtig als de vakantie is afgelopen.

Groeten,

A3

Adrie

Gelijk na terugkomst van vakantie heb ik een fles opengetrokken (in Turkije was alleen Efes pils te koop. Wat ben ik blij dat ik daar niet woon, na 1 Efes ben je blij als je een Hein**** kunt bemachtigen. Efes is slap en weeig. Het smaakt groente-achtig, heeft nauwelijks bitterheid en geen hoparoma's of -smaken).

Helaas geen goed nieuws: het lijkt erop dat de nagisting is gestokt. Het bier heeft nog net zo weinig koolzuur en is nog net zo zoet als twee weken geleden. Het wachten is op warmer weer, hopelijk gist ie dan nog wat door.

Groeten,

A3

Adrie

Rokers,

Gisteren heb ik weer een flesje Braamberger Rauchbier opengetrokken. Deze keer was de hoeveelheid koolzuur aanmerkelijk meer dan de vorige keer. De nagisting is dus toch nog doorgegaan, maar nog niet voltooid: het bier smaakte nog wat zoet.

Verder ben ik niet zo tevreden met het resultaat tot nu toe. Het bier smaakt minder moutig en heeft minder body dan ik had verwacht en de rooksmaak is ook minder dan ik had gehoopt. De schuimkraag is minimaal (grove bellen, snel weg). De gist heeft toch  nog naar mijn smaak teveel esters geproduceerd, er zit zelfs lichtjes een "korrelgistsmaakje" aan. Ook de bitterheid mag wel wat meer. Hopelijk ontwikkelt het bier zich nog ten goede, want het lijkt erop dat ie nog niet uitgerijpt is.

Volgende keer wil ik meer rookmout gebruiken, meer bitterhop en een andere gist (een ondergist zou ideaal zijn).

Groeten,

A3

SiriS

CiteerVerder ben ik niet zo tevreden met het resultaat tot nu toe. Het bier smaakt minder moutig en heeft minder body dan ik had verwacht en de rooksmaak is ook minder dan ik had gehoopt. De schuimkraag is minimaal (grove bellen, snel weg). De gist heeft toch  nog naar mijn smaak teveel esters geproduceerd, er zit zelfs lichtjes een "korrelgistsmaakje" aan.

Zou je het korrelgistsmaakje kunnen omschrijven. Zelf gebruik ik de Nottingham al een tijdje en ik vind het de meest neutrale korrelgist die ik ken. Het is dus wel opmerkelijk dat je zo'n smaakje hebt.

Groet, SiriS

Adrie

Hoi SiriS,

Het bier is nog niet geheel uitgegist op fles, dus ik kan moeilijk beoordelen of het smaakje nou echt van de gist komt of van iets anders. Het lijkt een beetje op een fruitig smaakje dat ik van het gebruik van korrelgisten ken. Het kan echter zijn dat de nog aanwezige zoetigheid hier debet aan is. Als het bier echt uitgegist en gerijpt is, zal ik een nieuwe smaakomschrijving plaatsen.

Groeten,

A3

Harold

Hallo,

Ik zie hier recepten met 100% rookmout. Dan komt de rook bijna je oren uit lijkt me.

Ik heb in 2 stappen een rookbier gebrouwen.

1: op basis van rookmout en caramout 120, beide 1 kg, begin sg 1050 eind sg 1022, gist van Brouwland, hop weet ik niet uit mijn hoofd (heb de gegevens nu niet bij me).

Het bier had een enorm rokerige smaak. Te sterk voor mij. Daarnaast braken een paar flesjes (niet vreemd met dit eind sg).

2: Daarna gebrouwen op basis van pilsmout (begin sg 1050 - eind sg 1016). Dit bier in de verhouding 1:1 gemengd met het veel te sterk smakende rookbier.

Het resulterende bier was een licht rokerig smakend bier met een wat zurige afdronk. Wel lekker.

Harold


Jacques

Hoi Harold,

Rauchbier is een bier met inderdaad een zeer uitgespoken rokerige smaak. Je moet het bier leren drinken.
Persoonlijk vind ik het eerste glas rauchbier overdreven rokerig en wat tegen staan. Het tweede glas gaat wel en het derde glas is bijzonder lekker. Als je weekje in Bamberg logeert wil je niet meer anders en kan het niet rokerig genoeg zijn. Een kwestie van smaak(gewenning) dus...

:degroeten: Jacques

Adrie

Citaat van: Adrie op 29-05-2004  21:48 uHoi SiriS,

Het bier is nog niet geheel uitgegist op fles, dus ik kan moeilijk beoordelen of het smaakje nou echt van de gist komt of van iets anders. Het lijkt een beetje op een fruitig smaakje dat ik van het gebruik van korrelgisten ken. Het kan echter zijn dat de nog aanwezige zoetigheid hier debet aan is. Als het bier echt uitgegist en gerijpt is, zal ik een nieuwe smaakomschrijving plaatsen.

Groeten,

A3

Ondertussen is het bier een stuk rijper en smaakt ook veel beter. Het is te proeven dat er geen ondergist is gebruikt, met name direct na het inschenken ruik je de esters. Bij het drinken is het minder, maar toch niet echt neutraal. De rooksmaak is duidelijk aanwezig, maar had wat mij betreft wat meer mogen zijn. Verder is het bier lekker moutig en iets te weinig bitter. Voor een eerste poging om een rauchbier te brouwen is hij echter best geslaagd.

Groeten,

A3

roco

Hoi bierliefhebbers,

Nadat ik een bierreis heb gedaan naar Bamberg en Tsjechië (goed het schlenkerla rauchbier kunnen proeven) heb ik nogmaals een rauchbier van mezelf opengetrokken.
Meteen merk ik dat ondergist beter geweest zou zijn voor mijn bier.(had Wyeast german ale 1007) minder fris van afdronk als het orgineel. Nu hij veel rijper is geworden is de rooksmaak meer aanwezig. Ik moet eerlijk zeggen dat 100 % rookmout wel mogelijk is( eerder bij ondergist) maar toch niet aan te raden is. Eerst was het prima maar na wat langere rijping wordt het meer overheersend. Het is nog steeds een goed bier, wat verschillende mensen bij mij lekker vinden maar de volgende keer zou ik toch kiezen in combinatie met pilsmout. 70% rauch 30 % pilsmout en een ondergist.

groeten
roco



Herman

Hé Roco,
Nog tips voor Tsjechië? Ik ga zondag die kant op en was in elk geval van plan bij U Fleku (sp?) en Plzen (Pilsner Urquell) langs te gaan.

Rauchbier blijft een aparte eend in de bijt. Je moet echt eerst een glas op hebben om het te waarderen. Vloeibare hemaworst ;)

Herman

roco

Hoi Herman,

Je zult het prima naar je zin hebben in Tsjechië. Naar Pilsner Urquell is een absolute must. Ie krijgt zo het ongefilterd bier uit het vat te drinken tijdens de rondleiding. Heerlijk fris. U Fleku zou wel eens een teleurstelling kunnen worden. Het is een toeristenval waar ze vrij onvriendelijk zijn en eisen dat je terwijl je het bier proeft ook eten besteld. Het bier is trouwens wel lekker. We kregen meteen een pot bier voor ons neus bij binnenkomst en na 5 minuten komen ze dan de bestelling opnemen. Toen wij dat niet deden waren ze vrij onbeleefd maar we hebben toch gewoon nog van ons biertje kunnen genieten. Dan heb ik nog een beter alternatief. De " Pivovarsky Dom " dit adres kreeg ik van de rondleidster van de staropramen brouwerij (ook in Praag). De Dom is een microbrouwerij maar met meerdere soorten bier. Kersenbier maar dan minder zoet. Bananenbier,koffiebier, maar ook gewone pils en donker.(tmavé).
Je kunt ook een rezaný bestellen, dat is een pils bier gemengd met de donkere. Ook lekker.
Je kunt het bier ook meenemen maar dan tappen ze het bier zo uit de tap in een fles en ze plakken er een sticker op. Was na een week nog wel te drinken maar toch al een beetje veschraalt.
Ik zal het e-mail adres geven www.gastroinfo.cz/pivodum
Ik heb ook het biermuseum in plzen bezocht,ook wel leuk.
We zijn ook nog naar Zatec geweest waar de Saaz hop vandaan komt en dat was een leuk authentiek dorpje met ook een brouwerij met Zatec bier.
Budejovice Budvar is trouwens ook heel leuk.
Nou Herman ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik zou zeggen veel plezier in Tsjechië!

roco

Herman

Dank voor de goede tips, daar ga ik mee aan de slag :duimop:

Herman

roco

hoi rauch bierliefhebbers,

Ik denk dat  na onze brouwervaringen een storting van 70 % rauchmout in combinatie met pilsmout en een beetje chocolademout (2%) en ondergist de beste combinatie is om een mooi rauchbier te maken.
Mee eens?

roco

Adrie

Beste Roco,

Ik het 70% gebruikt en wat mij betreft had het best wat meer gemogen. Verder heb ik Munichmout gebruikt in plaats van pilsmout en dat  bevalt ook prima. Het geeft wat meer body en moutigheid dan pilsmout.

Het valt me trouwens op dat dit bier een enorme koudetroebeling heeft. Het bier is zo troebel dat je er niet doorheen kunt kijken. En dat terwijl ik toch een (korte) eiwitrust heb ingelast. Is dat ook jouw ervaring met de rookmout?

Groeten,

A3

roco

hoi A3,

Ik heb vrij helder bier. En ik heb zelfs geen eiwitrust gehouden. Misschien komt het doordat ik mijn bier door 3 filters laat lopen na het koken.
Filter jij ook de eiwitten eruit na het koken?

groeten

roco :degroeten:

Adrie

Ha Jojo,

Ik laat na het koken de eiwitten bezinken en hevel dan via een tegenstroomkoeler naar het gistingsvat. Dit levert altijd heldere wort op in het gistingsvat, ook deze keer was dat het geval.

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: Herman Holtrop op 19-06-2004  13:50 uDank voor de goede tips, daar ga ik mee aan de slag :duimop:

Herman

Beetje off-topic, maar toch: Herman hoe was de vakantie? Heb je nog brouwerijen bezocht en hoe was dat?

Groeten,

A3

Herman

Zeer goed bevallen, ik ben in Tsjechie in 5 brouwerijen geweest met overigens slechts een bezichting. De overige waren brouwerijrestauranten. De reeds aangehaalde Pivovarski dom (echt lekker, al heb ik slechts een type gedronken), U Fleku en nog een in Praag. Daarnaast naar Pilsen Urquell (of Prazdroj, heerlijke ongefilterde pilsen gedronken direct uit het houten vat) in Pilsen en Bohemia Regent in Trebon (ze hadden een heerlijke hefe-lager van het fust).
Restauranten rekenen gemiddeld 25 kronen voor een halve liter bier (= ca 80 eurocent).

Een Weizenbrouwerijtje in Salzburg tot besluit. In Oostenrijk is de biercultuur overigens veel rijker dan ik had verwacht. Veel Weizens maar ook Pilsners, Urtypes, Helles, Maerzen en Bock.

Herman
(Sorry voor de thread vervuiling.)

Adrie

ha Herman,

Geeft niet, ik wilde heel graag je ervaringen lezen. Als je nog meer kwijkt wilt, kun je natuurlijk altijd een nieuwe thread beginnen  ;D .

Groeten,

A3

roco

Hoi Herman,

Ik lees dat je het goed naar je zin gehad hebt. Wat vond jij van U Fleku ?
Leuk dat je ook naar de Pivovarski dom bent geweest. Het is niet zo bekend maar toch de moeite waard toch? En die regent was ook wel leuk ja.

ook sorry ::)

groeten roco

Herman

U FLeku was erg rustig. Het bier smaakte ook anders dan verwacht, ik heb helaas geen proefnotities gemaakt. Ik vond het wel een aangenaam bier om te drinken, mooie bitterheid met een licht zurige afdronk. Ik heb geen problemen met de bediening ondervonden, waarschijnlijk stapte jij rond etenstijd binnen?

De meegenomen flesje van Regent smaken overigens totaal niet, op het boterige af soms. Lijkt er op dat ze niet goed tegen vervoer kunnen, of dat het bier enkel van fust lekker is.

Terug naar de rauch. Ik ben toch ook van plan een rauch bier te maken, waarschijnlijk ondergistend. Moet even zien of ik nog ruimte heb, ik wil ook nog een ondergistende bok afleveren....

Herman

Adrie

Mijn tweede brouwsel op mijn WURMS, hoewel oud, heb ik toch ingezonden naar het ONK 2005. Resultaat:

Braamberger Rauchbier

74 punten

Visueel: 15 uit 15
Geur: 18 uit 25
Smaak: 17 uit 25
Basissmaak: 7 uit 10
Body: 3 uit 5
Mondgevoel: 3 uit 5
Nasmaak: 9 uit 15

Commentaar:
Mooi bier, maar moet iets droger zijn. Andere gist is een mogelijkheid.

Hier kan ik me prima in vinden. Met name de veroudering heeft het bier zoeter gemaakt. Vers had hij denk ik wat beter gescoord. Ook een moutiger, droger gist is een goede aanbeveling.

Jacques

Vandaag heb ik eindelijk eens een rauchbier gebrouwen. Ik was dat al lang van plan en nu is het er dan eindelijk van gekomen.

Als recept heb ik recept waarmee Rob v.d. Jagt een eerste prijs bij het ONK heeft gewonnen in de vrije klasse als uitgangspunt genomen. Het recept heb ik mede naar aanleiding van de thread enigzins aangepast.



A ProMash Brewing Session Report
--------------------------------

Brouwdatum: zondag 05 juni 2005
Recept:       jac's rauchbier

Omvang brouwsel:      31 liter (verkregen wort). Ingemaischt met 40 liter water.
Aangezuurd met 20 ml melkzuur
Berekende  EBC:          20.3
Berekende  IBU:          22.1
Rendement:       74 %
Kooktijd:            75    Minuten
Tegen het einde van het koken 4 liter water toegevoegd.
Begin SG 1049

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                                     Origin       Potential      EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 29.9     2.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans              België          80.07         3
 67.4     4.50 kg.  Rauchmalz - Weyermann           Duitsland      80.07         8
  2.2     0.15 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem    België           69.25      400
  0.4     0.03 kg.  Carafa Special ontkaft II - W       Duitsland      69.25     1200

Hop

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Saazer                             Pellet      2.70   5.1    75 min.
 60.00 g.     Tettnanger Tettnang          Pellet     4.50   17.0   75 min.


Wyeast 1007 German Ale


Maischschema
-------------
temp.   61   71   77
min.     50    40    5


Beslagwater :40 liter
Bij dit brouwsel heb ik niet gespoeld!

MO

Nog iets speciaals gedaan met het pakje Wyeast?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.