Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rauchbier / uitgebreide draad met meerdere recepten  (gelezen 24312 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re:rauch bier
« Reactie #25 Gepost op: 19-03-2004 14:49 u »
Daniels en Larson vermelden overigens nog wel dat de rook intensiteit van de rookmout die je kunt kopen erg verschilt, m.n. omdat die afneemt met de tijd. Het zou natuurlijk kunnen dat ze bij Schenkerla zelf, waar ze het ter plekke roken, er minder van nodig hebben dan als je het via de tussenhandel koopt.

JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #26 Gepost op: 19-03-2004 14:57 u »
Wil je er ook een lager van maken?

Ha Jan Willem,

Nou, de temperaturen worden daar alweer te hoog voor. Ik denk aan  een vrij neutrale bovengister. Wellicht de Danstar Nottingham of Winsor die ik binnenkort tot mijn beschikking heb.

Wat je zegt over die rookintensiteit is interessant. Als ie inderdaad in de loop der tijd afneemt, is een storting van meer dan 50% een goede optie. Ik proef wel even voor het schroten en bepaal dan hoeveel procent ik ga storten.

Groeten,

A3

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #27 Gepost op: 19-03-2004 20:31 u »
Hoi allemaal,

Zelf vind ik de rooksmaak wel lekker en apart. De rooksmaak aan het Schlenkerla Rauchbier vind ik dus niet te veel, maar ja ik weet dus niet hoeveel ze van het rookmout gebruiken.
Ik heb inmiddels de mout en gist in huis. De gist Wyeast 1007 is van de datum 8 maart (MFG) neem aan dat dat de aanmaak datum was van de gist. De mout komt me nu niet echt heel sterk over en ik neem aan dat er in rookmout net zoveel zetmeel zit en enzymen als in pilsmout.
Ik denk dat ik toch ga voor de hele storting van 5 kilo op 20 liter en natuurlijk de chokolade mout.(100 gram)dus volgens het recept wat ik opgegeven heb.
Op zich wel goed denk ik want dan kan ik jullie later vertellen of het te veel was of niet.
En inderdaad A3 het recept staat er toch met een storting van 98% dus,moet te doen zijn.
En als niemand het lust en ik wel dan vind ik dat niet z'n probleem, toch?
Leuk dat er een hoop gebrouwen wordt met rauchmout dan weten we gelijk wat meer over de hoeveelheid storting.
Ik vind het wel vreemd dat op de pakjes rookmout niet het ebc getal vermeldt wordt en ik twijfel ook een beetje of je met 100 gram chokolademout op 20 liter de zelfde donkere kleur krijgt dan het origineel, zouden ze nog kleurstof toevoegen? De mout is nog tot 12-2005 houdbaar dus die is nog vrij vers.

groeten, :degroeten:

roco

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 22-03-2004 09:43 u »
Roco,

Met 100g choc mout op 20 L krijg je heel veel kleur, daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Als je korter mee meemaischt krijg je alleen de kleur, als je de hele periode meemaischt krijg je ook een Stout-achtige smaak (moutbitter).

De datum op het Wyeast pakje is de productiedatum.

gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 22-03-2004 13:56 u »
Brouwers,

Naar het er nu naar uitziet kan ik vrijdagmiddag weer gaan brouwen, zoals gezegd een rauchbier. Het recept wordt:

Braamberger Rauchbier

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          26.00    Wort Size (L):     26.00
Total Grain (kg):         5.80
Anticipated OG:          1.055    Plato:             13.50
Anticipated EBC:          33.8
Anticipated IBU:          30.1
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                      Origin        Potential EBC
-------------------------------------------------------------------------
 29.3     1.70 kg.  Munichmout 15             BelgiŰ         1.037     19
 69.0     4.00 kg.  Rauchmalz - Weyermann     Duitsland      1.037     10
  1.7     0.10 kg.  Carafa Special ontkaft  I Duitsland      1.032   1209

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
   Amount  Name                   Form    Alpha  IBU  Boil Time
----------------------------------------------------------------
 50.00 g.  Hallertauer (Maasland) Pellet   5.40  30.1  75 min.

Mash Schedule
-------------
Grain kg:     5.80
Water Qts:   18.39 - Before Additional Infusions
Water L:     17.40 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.00 - Before Additional Infusions

Protein Rest Temp :           50  Time:  10
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  20
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78  Time:   0

Iets minder gerookte mout dus dan de 98% die eerder werd genoemd, maar wat meer dan de andere optie, 50%. Lekker Hollands, de gouden middenweg. De vergisting ga ik waarschijnlijk doen met de Wyeast German Ale. Ik verheug me er alweer op!

:proost2:

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 22-03-2004 13:59 u »
En wie zei ook alweer dat je wanneer je in de baby's zit geen tijd meer hebt om te brouwen? Die arme meneer die toendertijd in Amerika zat zeker? Doe je een beetje rustig aan, A3, of ga je nu om de week brouwen?

gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 22-03-2004 14:11 u »
Ha MO,

Nou, dit wordt voorlopig de laatste keer, denk ik. Met name ook omdat ik eerst maar eens flessen moet gaan sparen Ún omdat er met de Vier Broeders ook wat brouwsessies aan zitten te komen. Maar het is onderhand wel zo, dat elke vrije dag die ik heb (lees: geen opvoed- of oppaskundige taken) opgaat aan bier-gerelateerde zaken. Elke keer komen er weer spijkerharde onderhandelingen met mijn wederhelft bij kijken om een dag brouwen te realiseren. ;D Ik vraag me trouwens nu af hoe ik in hemelsnaam de brouwsessies voor het Brigand en het Rochefort 8-project moet gaan organiseren... Ergens van de zomer, vrees ik.

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #32 Gepost op: 22-03-2004 14:29 u »
uhhh.... Martin, deze arme mijnheer heeft zelfs nooit gebrouwen toen hij nog geen vader was. Ik ben pas begonnen zo'n 2 maanden nadat ons zoontje was geboren.

JW.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 23-03-2004 09:56 u »
Brouwers,

De Wyeast German Ale is niet op tijd gearriveerd. Gelukkig heb ik nog Danstar Nottingham en Danstar Winsor liggen. De eerste schijnt mooi clean te zijn, heeft iemand ervaring met de tweede? Zou die geschikt kunnen zijn voor dit type bier?

Groeten,

A3

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #34 Gepost op: 23-03-2004 12:55 u »
Hallo allemaal,

Nou, ik heb mijn rauchbier in het gistingsvat zitten. De Wyeast 1007 gisterenmiddag on 14.00 geactiveerd en stond al om 19.00 helemaal bol! Heb het recept nog iets verander.hier volgt het:

voor 20 l

5000 rauchmout
 100 chocolademout   800 ebc
  42 Hallertau Perle     3,9% alpha (begin koken)

19 liter maischwater en 12 liter spoelwater.
koken:80 min

maischen  60 min op 63 graden
              18 min op 73 graden
                3 min op 78 graden

Had een s.g. van 1050.
De kleur is iets lichter als het echte rauchbier maar misschien wordt hij nog wat donkerder.

Wat veranderd is is het maischen, eerst had ik nog een stap op 50 graden maar ik heb goede ervaringen om meteen op 63 graden te beginnen.

En nu maar wachten!

:degroeten:roco

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 23-03-2004 13:15 u »
Hoi Roco,

Waarom heb je zo lang gemaischt op 63 graden? 35 tot 45 minuten zou lang genoeg geweest zijn. De kans bestaat dat je nu een wel erg droog bier krijgt met weinig body.
Ik heb het recept even in Promash ingeklopt en bij een einddichtheid van 1050 is je rendement maar 64%. Heb je een verklaring voor een dergelijk laag rendement? Als ik even snel reken, denk ik dat het volume van je wort na het koelen hoger moet zijn geweest dan de 20 liter waar je vanuit ging, ik gok zo'n 25 liter. Bij een volume van 25 liter is je rendement 80%, en dat komt aardig overeen met het rendement dat ik normaal gesproken haal.

Groeten,

A3

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #36 Gepost op: 23-03-2004 13:29 u »
Hoi a3

Ja dat klopt, het aantal liter na het spoelen was meer, hoeveel precies weet ik niet maar het kan 25 liter zijn. ::)
Ik had 2 liter minder maischwater moeten nemen en 1 liter minder spoelwater denk ik, maar ja.
De reden dat ik zolang gemaischt heb op 63 graden is dat ik beslist geen zoet bier wilde hebben en meestal loopt de vergisting bij mij nooit helemaal door dus dan zou het extra zoet worden. Rauchbier hoort niet zoet te zijn.
En ik heb ook altijd nog 18 min op 73 graden gemaischt dus ik verwacht toch nog wat body.

:degroeten:roco

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #37 Gepost op: 24-03-2004 20:24 u »
Hoi allemaal,

Volgens de site die Jacques opgaf  onder de grondstoffen categorie kan men rauchmalt tot 100% storten.

http://www.weyermann.de/englisch/produkte_brewmalt.neo?headline=Products

:degroeten: roco

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 28-03-2004 21:47 u »
Brouwers,

Het bier is gebrouwen volgens het recept dat ik al eerder aangaf. De begindichtheid is uitgekomen op 1058. Net zoals bij de stout is het rendement van mijn nieuwe installatie op 84% uitgekomen. Deze keer heb ik wat minder verlies gehad, er zit 24 liter bier in het gistingsvat.

De hoeveelheid rooksmaak in de mout viel tegen: eigenlijk proefde ik nauwelijks rooksmaak. In het maischvat kon ik daarentegen wel degelijk rook ruiken, evenals bij het koken. Toen ik het wort proefde, proefde ik echter nauwelijks rooksmaak, waarschijnlijk door de maskerende werking van de suiker en de hop. Het bier staat nu heftig te gisten, de meeste activiteit was vanmorgen, dus grofweg anderhalve dag na het pitchen.

Ik heb trouwens voor het eerst sinds jaren weer eens een korrelgist gebruikt: de Danstar Nottingham. Benieuwd hoe die uitpakt. In ieder geval is het wel een stuk prettiger werken dan met vloeibare gist: geen giststarter en beluchten van je wort nodig.

Groeten,

A3

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #39 Gepost op: 29-03-2004 00:22 u »
Hoi A3,

Ik had dezelfde ervaring, weinig rooksmaak waarneembaar tijdens het proeven van de mout en het wort.
Het staat al 5 dagen te gisten en nog steeds borreld het gistingsvat!
Als ik het deksel optil ruik ik wel een rooksmaak. Ik hoop nog steeds op een goede afloop. :D

:degroeten: roco

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 29-03-2004 10:55 u »
Brouwers,

De maximum temperatuur tijdens de hoofdvergisting lag trouwens op 23,4 graden, terwijl de omgevingstemperatuur 17 graden was: een maximaal verschil van ruim 6 graden dus! Gelukkig dat we gisteren niet thuis waren en de temperatuur in de huiskamer zo laag bleef. Het was namelijk de bedoeling om dit bier zo 'clean' mogelijk te vergisten, dus bij een zo laag mogelijke temperatuur met een 'cleane' gist. Benieuwd hoe het uitpakt.

Vanmorgen was de gisting geheel stilgevallen, dus vanavond ga ik overhevelen naar de lageringsvaten. Benieuwd hoe de dichtheid nu is. Als die nu al laag is, heb ik trouwens wel een record snelle gisting te pakken. Zo niet, dan heb ik een vastgelopen vergisting. Zou de eerste keer zijn, trouwens.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #41 Gepost op: 29-03-2004 13:04 u »
Je hebt met de Nottingham gebrouwen, toch A3? Dat is gek: bij mij stond het vat bij 18 grC en duurde de primaire vergisting 5 dagen (1056-1016). Ik heb de binnentemperatuur niet gemeten maar de vergisting vond plaats in een dunwandig plastic vat niet voorzien van isolatie. Ben benieuwd of de Nottingham bij zulke hoge temperaturen nog steeds zo'n neutrale gist is.
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 29-03-2004 13:45 u »
Ha MO,

Ik heb inderdaad de Danstar Nottingham gebruikt. Morgen lees je meer, want vanavond ga ik overhevelen...

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 30-03-2004 09:49 u »
Gisteravond overgeheveld. Het bier had een dichtheid van 1015 en gist nu in de lagering langzaam door. Er zullen dus nog wel wat puntjes afgesnoept worden. Het bier smaakte nog zoet, maar behoorlijk rokerig. Lekker! Verder was het jongbier lekker moutig en nog behoorlijk bitter. De gist lijkt inderdaad mooi 'clean' te zijn. Als ie dat blijft, dan neem ik deze zeker op in mijn vaste assortiment. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen, maar dan moet ie nog wel even doorgisten tot zo'n 1011.

Het was trouwens een supersnelle vergisting: in 2,5 dagen (gerekend vanaf de eerste tekenen van vergisting) van 1058 naar 1015!

Groeten,

A3

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #44 Gepost op: 30-03-2004 17:56 u »
Hallo,

Nou bij mij gaat het allemaal niet zo vlug. Ik heb zonet even mijn s.g gemeten en ook even geproefd. Het s.g was nog behoorlijk hoog (1020 !) en ben begonnen met 1050 dus dat is nog niet zo goed. Maar hij borrelt nog steeds dus ik hou moed. Er zit nog steeds een schuimlaag op. De smaak was minder rokerig dan ik had verwacht. Maar er is natuurlijk nog niet heel veel van te zeggen.
De kleur is te licht voor een rauchbier. Ik ga hem denk ik met bruine kandij suiker laten hergisten,al zou dat ook niet veel meer aan de kleur toevoegen. Zolang hij borrelt laat ik hem maar in het gistingsvat.

groeten

roco

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 08-04-2004 12:49 u »
Het Braamberger Rauchbier staat te lageren in een kamer waar de temperatuur nu gezakt is tot 14 graden. Volgens mij is het bier nu wel uitgegist en begint helder te worden, dus ik denk dat ik dit weekend (maandag) maar eens ga bottelen.

Hoe staat het ondertussen met jouw bier, Roco?

Groeten,

A3

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #46 Gepost op: 08-04-2004 23:31 u »
Hoi A3,

Het bier van mij staat nog een beetje na te gisten (in een mandfles). Er zitten nog steeds bellen op het bier maar blubt vrij rustig. Ik ben van plan om het bier zaterdag wat koeler te zetten zodat hij helder kan worden (hij staat nu nog in de kamer maar ver van de verwarming).
Wat het s.g nu is weet ik nog niet. Heb het niet meer gemeten. Hopelijk rond de 1014.
Morgenochtend ga ik eerst een Orval bottelen.
Ik denk dat ik dan volgend weekend het rauchbier wel kan bottelen.

groeten,
roco

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #47 Gepost op: 14-04-2004 16:09 u »
Hoi allemaal,

Mijn rookbier heb ik gebotteld. Het sg was 1015 dus niet zo heel slecht. De smaak van het jongbier was best lekker, het heeft best wel overeenkomsten met het echte rauchbier. Het is ook glashelder. Toch alleen met kristalsuiker laten hergisten omdat ik niet al te veel extra smaak wil ontwikkelen.
Nu nog 2 weekjes geduld voor een betere beoordeling.

groetjes

roco

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 18-04-2004 13:52 u »
Rokers,

Zojuist heb ik mijn Rauchbier gebotteld en de dichtheid was 1010. Een schijnbare vergistingsgraad van 83% dus, voorwaar niet slecht voor een korrelgist!

Dit belooft een lekker bier te worden: lekker rokerig, wat moutige smaken van de Munchener, bitterheid OK. En de Danster Nottingham is prima geschikt voor bieren die weinig fruitigheid moeten hebben. Topgist!

Groeten,

A3

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #49 Gepost op: 26-04-2004 23:09 u »
hallo,

Hier even een berichtje over het rauchbier, ik moet zeggen dat het een prima biertje is geworden.
Ik had hem graag nog iets lager in het s.g gehad maar is toch lekker. Het recept met een storting van 100% rookmout is dus mogelijk, mits je natuurlijk van de rooksmaak houdt. Ik beschouw dit bier als een goede kloon als een rauchbier mede door jullie hulp (recept. Bedankt!

roco

Tags: rauchbier