Hoi allemaal,
Zelf vind ik de rooksmaak wel lekker en apart. De rooksmaak aan het Schlenkerla Rauchbier vind ik dus niet te veel, maar ja ik weet dus niet hoeveel ze van het rookmout gebruiken.
Ik heb inmiddels de mout en gist in huis. De gist Wyeast 1007 is van de datum 8 maart (MFG) neem aan dat dat de aanmaak datum was van de gist. De mout komt me nu niet echt heel sterk over en ik neem aan dat er in rookmout net zoveel zetmeel zit en enzymen als in pilsmout.
Ik denk dat ik toch ga voor de hele storting van 5 kilo op 20 liter en natuurlijk de chokolade mout.(100 gram)dus volgens het recept wat ik opgegeven heb.
Op zich wel goed denk ik want dan kan ik jullie later vertellen of het te veel was of niet.
En inderdaad A3 het recept staat er toch met een storting van 98% dus,moet te doen zijn.
En als niemand het lust en ik wel dan vind ik dat niet z'n probleem, toch?
Leuk dat er een hoop gebrouwen wordt met rauchmout dan weten we gelijk wat meer over de hoeveelheid storting.
Ik vind het wel vreemd dat op de pakjes rookmout niet het ebc getal vermeldt wordt en ik twijfel ook een beetje of je met 100 gram chokolademout op 20 liter de zelfde donkere kleur krijgt dan het origineel, zouden ze nog kleurstof toevoegen? De mout is nog tot 12-2005 houdbaar dus die is nog vrij vers.
groeten,

roco