Rauchbier / uitgebreide draad met meerdere recepten

Gestart door roco, 05-03-2004 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

roco

Hoi allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik voor het eerst een rauchbier gedronken.
Dat Schlenkerla Rauchbier uit Bamberg. Heerlijk!  :hoera:
Nu zou ik zelf ook wel eens een keertje een rauchbier willen brouwen. Is er iemand die een goed recept weet van rauchbier
of dat in de buurt komt?

groeten  :degroeten:

roco

Herman

Hoi Roco,

Ah, het "vloeibare rookworstje"! Ik heb het afgelopen zomer in Bamberg voor het laatst gedronken. Heel apart en eigenlijk na meerdere slokken pas lekker. Ik heb inmiddels ook 'rauchmalz' aangeschaft. Naar verluidt moet je 100% rookmout gebruiken. Elders op de site staat ook een rookbier recept. Een recept uit een van mijn boeken (Klaus Kling, niet zo'n bijzonder boek, wel enkele goede recepten):

Voor 20 liter bier:
4800g rookmout
100g kleurmout
42g aromahop 7.5% (80 min koken)
13,4% plato; 30IBU; 52EBC
40C inmaischen; 50C/20min; 65C/60min; 73C/10min.
90min koken

Herman

roco

Hoi Herman,

Bedankt voor het recept. :duimop:

Zou je me ook een gist kunnen adviseren.
Zover ik weet is het rauchbier ondergistend. Niet terug te winnen uit de fles.

groeten

roco


Johannes

Roco,

Ik heb even in de biertypengids van Derek Walsh gekeken daar staat zowel een recept voor onder- als bovengistend in.
Ondergistend: Wyeast 2206 bavarian lager, of 2308 munich lager
Bovengistend: 1007 German ale.

Als je de bijbehorende recepten wilt, kan ik deze ook posten.

Groet Johannes

Herman

Roco,

Als je wilt opkweken kun je Christoffel blond proberen. Zeldzamer is Haake Beck Kräusen. Ik zou inderdaad ook gaan voor ondergistend.

Herman

roco

Hoi Johannes en Herman,

Johannes: ik zou het leuk vinden als je die recepten zou posten, dan kan ik die met die van Herman vergelijken.
De gist is in dit recept niet zo heel belangrijk als ik het zo volg. Of toch?

En Herman: Christoffel Blond is toch hooggegist? Pas die gist goed bij rauchbier. Haake beck kräusen ken ik niet.

groeten

roco

Huub Krekels

Hallo Roco,

Ik heb het volgende recept gevonden:

Schlenkerla RAUCHBIER

Original Gravity       1054        13.3 plato

                              25 litres            

Rauchmalt malt               6.010 gm
Chocolate malt                  105 gm


Start of Boil

Hallertau hops             52 gm

Last 15 minutes of Boil
Irish moss                   10 gm

Brewing method
Temperature-stepped infusion or double-decoction mash. Topfermenting Yeast

Mash schedule:            50 C-20 minutes
                                 65 C-60 minutes
                                 76 C-10 minutes (then run of)

Boiltime                        90 minutes
Racking gravity             1013                  3.1 plato

Bitterness  30 EBU                                                       :lekkerbier:
Colour       52 EBC

Als gist zou ik de Wy-east 1007 German ale nemen (Bovengistend.)


Ik hoop dat je hier iets mee kunt doen.

Gr.

Huub.


roco

Hoi Huub,

Bedankt voor je recept. Deze lijkt heel sterk op het recept wat ik van Herman heb gekregen.
Bij het recept bij herman zit er nog een extra inmaisch temperatuur in van 40 ºC, maar omdat het recept geen tarwemouten bevat kan die misschien wel overgeslagen worden.
De keuze Hallertau hop lijkt me wel goed.
Het eind sg 1030 lijkt me wel wat hoog. Ik had nu niet de indruk dat het bier zo zoet was.
Ja de gistkeuze is denk ik een beetje afhankelijk van het weer. Als ik de rookmout in mijn bezit heb en het is nog koud weer ga ik voor de ondergist.
Anders ga ik maar de Wyeast 1007 gebruiken.

groeten

roco :degroeten:





roco

Hoi Huub

Als het bier hetzelfde zou moeten smaken dan ga ik het zeker proberen.
Was de gist Wyeast 1007 aanbevolen?

groeten

roco

Herman

Citaat van: roco op 06-03-2004  19:45 uen herman:christoffel blond is toch hooggegist?
Christoffel was ondergistend. Het bier is echter redelijk recent behoorlijk vernaggeld (naar mijn smaak ten minste), misschien dat het nu inderdaad bovengistend is. Ik heb er al tijden niet meer mee gebrouwen.

Overigens is het rauchbier van Schenkerla wel degelijk ondergistend. Maar een cleane bovengist zal ook prima zijn. Nog een alternatief: Danstar Nottingham.

Overigens, een bier met een SG van 1030 zal zeker niet in de buurt van het Schenkerla komen qua smaak. Dit bier is nl zeker niet zoet! Maar racking gravity wil nog niet zeggen eind-SG, dus... wie weet.

Ik heb het recept weergegeven zoals gevonden, aanpassingen aan recept doe je altijd op basis van de eigen mout. De 40C lijkt me inderdaad overbodig.

Herman

roco

Hoi Herman,

Vroeger wist ik niet beter dat Christoffel ondergist gebruikte maar later las ik een keer dat het bovengist was (in een boek).
Maar ga je naar de site dan haal je eruit dat ze inderdaad ondergist gebruiken.
Ik weet het niet meer. :huilen:
Het recept van jou is zowat hezelfde als de andere dus dat zit wel snor denk ik. De stap 40 ºC sla ik wel overdenk ik.

groeten  :degroeten:

roco









Johannes

Hoi Roco,

Hier de recepten:

93% Rauch        4ebc
5%  Caramunich  120ebc
2% Chocomout    1100ebc

53   63   73   78
25   40   25    10 of eentrapsdecoctie

gebruik zacht water 4l/kg

Hop Tettang of Hersbrucker  (tot ebu???)
75 min koken bitterhop gehele kooktijd aromahop 10 min

Wyeast 2206 of 2306 op ca 11 graden daarna lageren op 2-3 graden gedurende 4 week


31% pils 3 ebc
30% munich 17ebc
30% rauch 4ebc
4% caramunich 150 ebc
2.5% sauer 4 ebc
2.5 roggenrost 600 ebc

4l/kg

52  63  73  80
15  50  10  afmaischen

90 min. koken fuggles en goldings tot 20 ebu
en einde kooktijd 0.4 gr/liter onzelievevrouwebedstro toevoegen en cascadehop (hoeveel???)
probeer voor lichte rooksmaak 10-20% weyerman rauchmalz ipv pilsmout

Wyeast 1007 op 16-18 graden

Soms ontbreekt er het een en ander in de recepten uit de biertypengids, toch kan ik je aanbevelen dit boek te kopen, een must voor elke hobbybrouwer!
Interessant recept trouwens die laatste, wat een ingredienten zeg :nut:

Ik ben benieuwd hoe zoiets smaakt, ik ken het biertype nl.niet maar 's kijken of er een slijter in de buurt is die zoiets te koop heeft.

 :brouwen:

groet Johannes

Johannes

Citaat van: roco op 06-03-2004  19:45 ude gist is in dit recept niet zo heel belangrijk als ik het zo volg.of toch?


't is maar net hoe je het bekijkt, als ik Herman begrijp heb je hier een een cleane gist nodig, zou ik geen Rochefort gist gebruiken..... ;)

Johannes

roco

hoi

Ja de gist is toch wel belangrijk in dit recept.
De recepten van jou (johannes) wijken iets af van die andere.zeker die tweede,die maar een storting van 30 % rookmout heeft.
Ik denk dat je bijna 100 % rookmout moet storten.Met deze gegevens kan ik wel een mooi recepje maken. :duimop:




groeten :degroeten:

roco


roco

Hallo allemaal,

Wat ik nog wilde vragen, bestaan er verschillende rookmouten (ebc) of is er maar één.

Huub, bij jou in het recept stond begin sg=1054   13,3 plato
                                            eind sg=1030     3,1 plato

Als je de plato waarde van 3,1 omrekend kom je op een eind sg van 1012 dus ik denk dat die 1030 een drukfout in je boek is.

groeten


roco

Huub Krekels

Hoi Roco,

Je hebt goed opgelet. In het boek stond niets fout. De fout werd door mij gemaakt middels een typefout. Het SG is inderdaad:

1013
1,3 Plato

STOM, STOM, STOM.  :-[

Gr.

Huub.

roco

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende recept voor mijn rauchbier gemaakt aan de hand van jullie posten.
Ik heb de mout en gist(Wyeast 1007) besteld en komt 18 maart.


voor 20 liter,  :brouwen:

5000 gr. rookmout
 100 gr. chokolademout   800 ebc
  40 gr. Hallertau Perle hop 7,6 % alpha (bij begin koken)

maischschema:  20 min  -  50 graden
                         60 min  -  65 graden
                         10 min  -  73 graden

koken 90 minuten

Toch de Wyeast 1007 omdat ik dan niet zo van het weer afhankelijk ben en de gist vergist ook nog bij 13 graden dus toch lekker fris.

Komt dat goed zo?

groeten  :degroeten:

roco

roco

Hallo allemaal,

Weet iemand hoeveel liter per gestorte mout ik het beste voor het rauchbier kan gebruiken en het aantal liters spoelwater.

 :weetniet:

groeten

roco

Herman

Voor lichte bieren kun je makkelijk ca 3,5 liter per kg mout gebruiken.

Mijn vuistregel voor spoelen is:

Bij spoelen moet je je aanvullen tot je brouwhoeveelheid + minimaal het in het bostel achtergebleven water toevoegen + nog 10% van het totaal te verkrijgen bier ivm verdampen.

Dus 2,5 (20l - 5*3,5) + 5l + 2l = 9,5 of zeg maar 10 liter om te spoelen.

Ik heb echter ook wel gebrouwen zonder te spoelen, dan voeg ik laat in het maischproces meer water toe (wel op pH letten!).

Herman

JWVG

Heren,

Sorry voor de ietwat late reactie, maar wegens de verhuizing kan ik nu pas bij mijn bierboeken. Ik heb zelf het boek 'smoked beers' van Ray Daniels en Geoffrey Larson. Over Ray Daniels ben ik doorgaans erg te spreken (b.v. 'designing great beers) en voor dit boek hebben ze een groot aantal rookbierbrouwerijen zelf bezocht. Waaronder Schenkerla. Ze houden een heel verhaal over de brouwerij en het rook proces (doen ze daar zelf), en zeggen vervolgens dat ze 3 gerookte bieren hebben - het 'standaard' bier dat gebaseerd is op een Marzen, een rauchweizen en (in het seizoen) een rauchurbock. Ik neem aan dat jullie het hebben over de Marzen.

Ze melden dat de bieren worden gebrouwen met een dubbele decoctie, en dat er uitsluitend bitterhop (dus aan het begin van de kook) wordt toegevoegd.

Verder geven ze een flink aantal recepten, waarbij het opvalt dat geen van de recepten meer dan 50% rookmout bevat, en dat bij de recepten van 50% er altijd een opmerking wordt gemaakt in de zin van 'voor de echte rookfanaten'. Ik heb, net als jullie geloof ik, nog nooit een rauchbier gebrouwen, maar misschien is dat toch wel iets om in je achterhoofd te houden. 100% is misschien toch wel te veel.

Verder geven ze een recept voor een typisch Bamberger rauchbier in de marzen stijl:

Voor 5 gallon (~ 19 L), 1.056:
2.5 kg Munchener mout
2.3 kg Weyerman gerookte mout
56 g Carafa II

39 g Tettnanger 4.5%, 90' koken (30 IBU)
7 g Tettnanger, 2' koken.

Maisch: dubbele decoctie met rusten op 50C en 68 C. Gist: Bavarian of Munich lager.

Zie maar wat je er mee doet - zoals gezegd, dit zijn wel auteurs die ik vertrouw, en de foto's in het boek bewijzen dat ze er daadwerkelijk zijn geweest.

Succes, JW.

roco

Hmm,

Nu ik dit lees begin ik aan mijn recept te twijfelen. Maar toch heb ik vaker gehoord dat de storting bijna 100 % rookmout bevatte.
Ik zou altijd nog 20 % pilsmout en 20 % munchenermout kunnen storten.

Is er iemand die ervaring met rookmout heeft die kan zeggen of 100 % rookmout mogenlijk is in een recept?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groeten  :degroeten:

roco

JWVG

Ik ben door deze thread ook geinspireerd geraakt, en heb maar meteen rookmout bij Brouwland besteld. Ik denk aan een rauchweizen. Ik wilde het percentage rookmout eerst maar eens voorzichtig op 20-30 % houden.

JW.

Adrie

Nou, dan moeten we maar eens een rookproeverij organiseren (met de bekende rookworst van de HEMA als snack), want ik heb ook al een rookbier op het programma staan. De mout staat al te trappelen van ongeduld om in bier op te gaan.

Ik was trouwens van plan om ongeveer 50% rookmout en 50% munichmout of pilsmout te gaan gebruiken (en nog iets van kleurmout voor de donkere tint). Meer informatie over mijn uiteindelijke recept volgt later, tegen de tijd dat ik ga brouwen.

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: roco op 18-03-2004  20:30 unu ik dit lees begin ik aan mijn recept te twijfelen.maar toch heb ik vaker gehoord dat de storting bijna 100 % rookmout bevatte.
is er iemand die ervaring met rookmout heeft die kan zeggen of 100 % rookmout mogenlijk is in een recept?
roco

Ha Roco,

Wheeler en Protz geven in hun recept voor Schlenkerla Rauchbier een percentage van ruim 98% aan (de rest is chocolademout voor de donkere kleur). Zij zijn niet geheel achterlijk, dus ik denk dat het wel kan. Maar kijk niet gek op als niemand je bier lust. Ik heb er laatst een gedronken en het is een beetje vreemd, maar wel lekker.

Groeten,

A3

JWVG

Dat lijkt behoorlijk op het recept uit het boek dat ik gaf, A3. Wil je er ook een lager van maken?

Ik zit bijna helemaal door mijn bier heen, dus er moet flink gebrouwen worden de komende tijd. Eerst maar eens een Belgische Pale Ale (ik vermijd zorgvuldig de term 'Koninck kloon'  ;D ), dan een kolsch, dan een rauchweizen. En laat dan de zomer maar komen!

JW.

JWVG

Daniels en Larson vermelden overigens nog wel dat de rook intensiteit van de rookmout die je kunt kopen erg verschilt, m.n. omdat die afneemt met de tijd. Het zou natuurlijk kunnen dat ze bij Schenkerla zelf, waar ze het ter plekke roken, er minder van nodig hebben dan als je het via de tussenhandel koopt.

JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 19-03-2004  14:47 uWil je er ook een lager van maken?

Ha Jan Willem,

Nou, de temperaturen worden daar alweer te hoog voor. Ik denk aan  een vrij neutrale bovengister. Wellicht de Danstar Nottingham of Winsor die ik binnenkort tot mijn beschikking heb.

Wat je zegt over die rookintensiteit is interessant. Als ie inderdaad in de loop der tijd afneemt, is een storting van meer dan 50% een goede optie. Ik proef wel even voor het schroten en bepaal dan hoeveel procent ik ga storten.

Groeten,

A3

roco

Hoi allemaal,

Zelf vind ik de rooksmaak wel lekker en apart. De rooksmaak aan het Schlenkerla Rauchbier vind ik dus niet te veel, maar ja ik weet dus niet hoeveel ze van het rookmout gebruiken.
Ik heb inmiddels de mout en gist in huis. De gist Wyeast 1007 is van de datum 8 maart (MFG) neem aan dat dat de aanmaak datum was van de gist. De mout komt me nu niet echt heel sterk over en ik neem aan dat er in rookmout net zoveel zetmeel zit en enzymen als in pilsmout.
Ik denk dat ik toch ga voor de hele storting van 5 kilo op 20 liter en natuurlijk de chokolade mout.(100 gram)dus volgens het recept wat ik opgegeven heb.
Op zich wel goed denk ik want dan kan ik jullie later vertellen of het te veel was of niet.
En inderdaad A3 het recept staat er toch met een storting van 98% dus,moet te doen zijn.
En als niemand het lust en ik wel dan vind ik dat niet z'n probleem, toch?
Leuk dat er een hoop gebrouwen wordt met rauchmout dan weten we gelijk wat meer over de hoeveelheid storting.
Ik vind het wel vreemd dat op de pakjes rookmout niet het ebc getal vermeldt wordt en ik twijfel ook een beetje of je met 100 gram chokolademout op 20 liter de zelfde donkere kleur krijgt dan het origineel, zouden ze nog kleurstof toevoegen? De mout is nog tot 12-2005 houdbaar dus die is nog vrij vers.

groeten, :degroeten:

roco

MO

Roco,

Met 100g choc mout op 20 L krijg je heel veel kleur, daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Als je korter mee meemaischt krijg je alleen de kleur, als je de hele periode meemaischt krijg je ook een Stout-achtige smaak (moutbitter).

De datum op het Wyeast pakje is de productiedatum.

gr
MO

Adrie

Brouwers,

Naar het er nu naar uitziet kan ik vrijdagmiddag weer gaan brouwen, zoals gezegd een rauchbier. Het recept wordt:


Braamberger Rauchbier

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          26.00    Wort Size (L):     26.00
Total Grain (kg):         5.80
Anticipated OG:          1.055    Plato:             13.50
Anticipated EBC:          33.8
Anticipated IBU:          30.1
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                      Origin        Potential EBC
-------------------------------------------------------------------------
 29.3     1.70 kg.  Munichmout 15             België         1.037     19
 69.0     4.00 kg.  Rauchmalz - Weyermann     Duitsland      1.037     10
  1.7     0.10 kg.  Carafa Special ontkaft  I Duitsland      1.032   1209

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops
   Amount  Name                   Form    Alpha  IBU  Boil Time
----------------------------------------------------------------
 50.00 g.  Hallertauer (Maasland) Pellet   5.40  30.1  75 min.



Mash Schedule
-------------
Grain kg:     5.80
Water Qts:   18.39 - Before Additional Infusions
Water L:     17.40 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.00 - Before Additional Infusions

Protein Rest Temp :           50  Time:  10
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  20
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78  Time:   0


Iets minder gerookte mout dus dan de 98% die eerder werd genoemd, maar wat meer dan de andere optie, 50%. Lekker Hollands, de gouden middenweg. De vergisting ga ik waarschijnlijk doen met de Wyeast German Ale. Ik verheug me er alweer op!

:proost2:

Groeten,

A3

MO

En wie zei ook alweer dat je wanneer je in de baby's zit geen tijd meer hebt om te brouwen? Die arme meneer die toendertijd in Amerika zat zeker? Doe je een beetje rustig aan, A3, of ga je nu om de week brouwen?

gr
MO

Adrie

Ha MO,

Nou, dit wordt voorlopig de laatste keer, denk ik. Met name ook omdat ik eerst maar eens flessen moet gaan sparen én omdat er met de Vier Broeders ook wat brouwsessies aan zitten te komen. Maar het is onderhand wel zo, dat elke vrije dag die ik heb (lees: geen opvoed- of oppaskundige taken) opgaat aan bier-gerelateerde zaken. Elke keer komen er weer spijkerharde onderhandelingen met mijn wederhelft bij kijken om een dag brouwen te realiseren. ;D Ik vraag me trouwens nu af hoe ik in hemelsnaam de brouwsessies voor het Brigand en het Rochefort 8-project moet gaan organiseren... Ergens van de zomer, vrees ik.

Groeten,

A3

JWVG

uhhh.... Martin, deze arme mijnheer heeft zelfs nooit gebrouwen toen hij nog geen vader was. Ik ben pas begonnen zo'n 2 maanden nadat ons zoontje was geboren.

JW.

Adrie

Brouwers,

De Wyeast German Ale is niet op tijd gearriveerd. Gelukkig heb ik nog Danstar Nottingham en Danstar Winsor liggen. De eerste schijnt mooi clean te zijn, heeft iemand ervaring met de tweede? Zou die geschikt kunnen zijn voor dit type bier?

Groeten,

A3

roco

Hallo allemaal,

Nou, ik heb mijn rauchbier in het gistingsvat zitten. De Wyeast 1007 gisterenmiddag on 14.00 geactiveerd en stond al om 19.00 helemaal bol! Heb het recept nog iets verander.hier volgt het:

voor 20 l

5000 rauchmout
 100 chocolademout   800 ebc
  42 Hallertau Perle     3,9% alpha (begin koken)

19 liter maischwater en 12 liter spoelwater.
koken:80 min

maischen  60 min op 63 graden
              18 min op 73 graden
                3 min op 78 graden

Had een s.g. van 1050.
De kleur is iets lichter als het echte rauchbier maar misschien wordt hij nog wat donkerder.

Wat veranderd is is het maischen, eerst had ik nog een stap op 50 graden maar ik heb goede ervaringen om meteen op 63 graden te beginnen.

En nu maar wachten!

 :degroeten:roco

Adrie

Hoi Roco,

Waarom heb je zo lang gemaischt op 63 graden? 35 tot 45 minuten zou lang genoeg geweest zijn. De kans bestaat dat je nu een wel erg droog bier krijgt met weinig body.
Ik heb het recept even in Promash ingeklopt en bij een einddichtheid van 1050 is je rendement maar 64%. Heb je een verklaring voor een dergelijk laag rendement? Als ik even snel reken, denk ik dat het volume van je wort na het koelen hoger moet zijn geweest dan de 20 liter waar je vanuit ging, ik gok zo'n 25 liter. Bij een volume van 25 liter is je rendement 80%, en dat komt aardig overeen met het rendement dat ik normaal gesproken haal.

Groeten,

A3

roco

Hoi a3

Ja dat klopt, het aantal liter na het spoelen was meer, hoeveel precies weet ik niet maar het kan 25 liter zijn. ::)
Ik had 2 liter minder maischwater moeten nemen en 1 liter minder spoelwater denk ik, maar ja.
De reden dat ik zolang gemaischt heb op 63 graden is dat ik beslist geen zoet bier wilde hebben en meestal loopt de vergisting bij mij nooit helemaal door dus dan zou het extra zoet worden. Rauchbier hoort niet zoet te zijn.
En ik heb ook altijd nog 18 min op 73 graden gemaischt dus ik verwacht toch nog wat body.


 :degroeten:roco

roco

Hoi allemaal,

Volgens de site die Jacques opgaf  onder de grondstoffen categorie kan men rauchmalt tot 100% storten.

 http://www.weyermann.de/englisch/produkte_brewmalt.neo?headline=Products

 :degroeten: roco

Adrie

Brouwers,

Het bier is gebrouwen volgens het recept dat ik al eerder aangaf. De begindichtheid is uitgekomen op 1058. Net zoals bij de stout is het rendement van mijn nieuwe installatie op 84% uitgekomen. Deze keer heb ik wat minder verlies gehad, er zit 24 liter bier in het gistingsvat.

De hoeveelheid rooksmaak in de mout viel tegen: eigenlijk proefde ik nauwelijks rooksmaak. In het maischvat kon ik daarentegen wel degelijk rook ruiken, evenals bij het koken. Toen ik het wort proefde, proefde ik echter nauwelijks rooksmaak, waarschijnlijk door de maskerende werking van de suiker en de hop. Het bier staat nu heftig te gisten, de meeste activiteit was vanmorgen, dus grofweg anderhalve dag na het pitchen.

Ik heb trouwens voor het eerst sinds jaren weer eens een korrelgist gebruikt: de Danstar Nottingham. Benieuwd hoe die uitpakt. In ieder geval is het wel een stuk prettiger werken dan met vloeibare gist: geen giststarter en beluchten van je wort nodig.

Groeten,

A3

roco

Hoi A3,

Ik had dezelfde ervaring, weinig rooksmaak waarneembaar tijdens het proeven van de mout en het wort.
Het staat al 5 dagen te gisten en nog steeds borreld het gistingsvat!
Als ik het deksel optil ruik ik wel een rooksmaak. Ik hoop nog steeds op een goede afloop. :D

 :degroeten: roco


Adrie

Brouwers,

De maximum temperatuur tijdens de hoofdvergisting lag trouwens op 23,4 graden, terwijl de omgevingstemperatuur 17 graden was: een maximaal verschil van ruim 6 graden dus! Gelukkig dat we gisteren niet thuis waren en de temperatuur in de huiskamer zo laag bleef. Het was namelijk de bedoeling om dit bier zo 'clean' mogelijk te vergisten, dus bij een zo laag mogelijke temperatuur met een 'cleane' gist. Benieuwd hoe het uitpakt.

Vanmorgen was de gisting geheel stilgevallen, dus vanavond ga ik overhevelen naar de lageringsvaten. Benieuwd hoe de dichtheid nu is. Als die nu al laag is, heb ik trouwens wel een record snelle gisting te pakken. Zo niet, dan heb ik een vastgelopen vergisting. Zou de eerste keer zijn, trouwens.

Groeten,

A3

MO

Je hebt met de Nottingham gebrouwen, toch A3? Dat is gek: bij mij stond het vat bij 18 grC en duurde de primaire vergisting 5 dagen (1056-1016). Ik heb de binnentemperatuur niet gemeten maar de vergisting vond plaats in een dunwandig plastic vat niet voorzien van isolatie. Ben benieuwd of de Nottingham bij zulke hoge temperaturen nog steeds zo'n neutrale gist is.
gr
MO

Adrie

Ha MO,

Ik heb inderdaad de Danstar Nottingham gebruikt. Morgen lees je meer, want vanavond ga ik overhevelen...

Groeten,

A3

Adrie

Gisteravond overgeheveld. Het bier had een dichtheid van 1015 en gist nu in de lagering langzaam door. Er zullen dus nog wel wat puntjes afgesnoept worden. Het bier smaakte nog zoet, maar behoorlijk rokerig. Lekker! Verder was het jongbier lekker moutig en nog behoorlijk bitter. De gist lijkt inderdaad mooi 'clean' te zijn. Als ie dat blijft, dan neem ik deze zeker op in mijn vaste assortiment. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen, maar dan moet ie nog wel even doorgisten tot zo'n 1011.

Het was trouwens een supersnelle vergisting: in 2,5 dagen (gerekend vanaf de eerste tekenen van vergisting) van 1058 naar 1015!

Groeten,

A3

roco

Hallo,

Nou bij mij gaat het allemaal niet zo vlug. Ik heb zonet even mijn s.g gemeten en ook even geproefd. Het s.g was nog behoorlijk hoog (1020 !) en ben begonnen met 1050 dus dat is nog niet zo goed. Maar hij borrelt nog steeds dus ik hou moed. Er zit nog steeds een schuimlaag op. De smaak was minder rokerig dan ik had verwacht. Maar er is natuurlijk nog niet heel veel van te zeggen.
De kleur is te licht voor een rauchbier. Ik ga hem denk ik met bruine kandij suiker laten hergisten,al zou dat ook niet veel meer aan de kleur toevoegen. Zolang hij borrelt laat ik hem maar in het gistingsvat.

groeten

roco

Adrie

Het Braamberger Rauchbier staat te lageren in een kamer waar de temperatuur nu gezakt is tot 14 graden. Volgens mij is het bier nu wel uitgegist en begint helder te worden, dus ik denk dat ik dit weekend (maandag) maar eens ga bottelen.

Hoe staat het ondertussen met jouw bier, Roco?

Groeten,

A3

roco

Hoi A3,

Het bier van mij staat nog een beetje na te gisten (in een mandfles). Er zitten nog steeds bellen op het bier maar blubt vrij rustig. Ik ben van plan om het bier zaterdag wat koeler te zetten zodat hij helder kan worden (hij staat nu nog in de kamer maar ver van de verwarming).
Wat het s.g nu is weet ik nog niet. Heb het niet meer gemeten. Hopelijk rond de 1014.
Morgenochtend ga ik eerst een Orval bottelen.
Ik denk dat ik dan volgend weekend het rauchbier wel kan bottelen.

groeten,
roco





roco

Hoi allemaal,

Mijn rookbier heb ik gebotteld. Het sg was 1015 dus niet zo heel slecht. De smaak van het jongbier was best lekker, het heeft best wel overeenkomsten met het echte rauchbier. Het is ook glashelder. Toch alleen met kristalsuiker laten hergisten omdat ik niet al te veel extra smaak wil ontwikkelen.
Nu nog 2 weekjes geduld voor een betere beoordeling.

groetjes

roco

Adrie

Rokers,

Zojuist heb ik mijn Rauchbier gebotteld en de dichtheid was 1010. Een schijnbare vergistingsgraad van 83% dus, voorwaar niet slecht voor een korrelgist!

Dit belooft een lekker bier te worden: lekker rokerig, wat moutige smaken van de Munchener, bitterheid OK. En de Danster Nottingham is prima geschikt voor bieren die weinig fruitigheid moeten hebben. Topgist!

Groeten,

A3

roco

hallo,

Hier even een berichtje over het rauchbier, ik moet zeggen dat het een prima biertje is geworden.
Ik had hem graag nog iets lager in het s.g gehad maar is toch lekker. Het recept met een storting van 100% rookmout is dus mogelijk, mits je natuurlijk van de rooksmaak houdt. Ik beschouw dit bier als een goede kloon als een rauchbier mede door jullie hulp (recept. Bedankt!

roco

wim

Beste rokers,

Even offtopic maar het past er wel een beetje in :)
Op de site van een mouterij ( http://www.specialtymalts.com/order_info/ ) las ik dat ze aanraden om bij de opslag van grote hoeveelheden mout de boel goed te controleren op insecten (logisch) en af en toe de boel eens uit te roken om insecten te bestrijden. (onderaan de pagina)
Wat vinden jullie van deze methode? Zou je dat niet proeven?

:degroeten:

WIm

(excuses, ik begin een nieuwe thread)

Adrie

Afgelopen weekend heb ik even een flesje opengetrokken, maar de hergisting op fles was nog niet afgelopen. Er zat al aardig wat koolzuur in het bier, maar nog niet genoeg en het bier smaakte nog zoet. Het lijkt erop dat de rooksmaak best iets meer had mogen zijn. Na mijn vakantie zal ik er weer een opentrekken, ik denk dat ie dan wel goed zal zijn. Da's toch weer een mooie verzachtig als de vakantie is afgelopen.

Groeten,

A3

Adrie

Gelijk na terugkomst van vakantie heb ik een fles opengetrokken (in Turkije was alleen Efes pils te koop. Wat ben ik blij dat ik daar niet woon, na 1 Efes ben je blij als je een Hein**** kunt bemachtigen. Efes is slap en weeig. Het smaakt groente-achtig, heeft nauwelijks bitterheid en geen hoparoma's of -smaken).

Helaas geen goed nieuws: het lijkt erop dat de nagisting is gestokt. Het bier heeft nog net zo weinig koolzuur en is nog net zo zoet als twee weken geleden. Het wachten is op warmer weer, hopelijk gist ie dan nog wat door.

Groeten,

A3

Adrie

Rokers,

Gisteren heb ik weer een flesje Braamberger Rauchbier opengetrokken. Deze keer was de hoeveelheid koolzuur aanmerkelijk meer dan de vorige keer. De nagisting is dus toch nog doorgegaan, maar nog niet voltooid: het bier smaakte nog wat zoet.

Verder ben ik niet zo tevreden met het resultaat tot nu toe. Het bier smaakt minder moutig en heeft minder body dan ik had verwacht en de rooksmaak is ook minder dan ik had gehoopt. De schuimkraag is minimaal (grove bellen, snel weg). De gist heeft toch  nog naar mijn smaak teveel esters geproduceerd, er zit zelfs lichtjes een "korrelgistsmaakje" aan. Ook de bitterheid mag wel wat meer. Hopelijk ontwikkelt het bier zich nog ten goede, want het lijkt erop dat ie nog niet uitgerijpt is.

Volgende keer wil ik meer rookmout gebruiken, meer bitterhop en een andere gist (een ondergist zou ideaal zijn).

Groeten,

A3

SiriS

CiteerVerder ben ik niet zo tevreden met het resultaat tot nu toe. Het bier smaakt minder moutig en heeft minder body dan ik had verwacht en de rooksmaak is ook minder dan ik had gehoopt. De schuimkraag is minimaal (grove bellen, snel weg). De gist heeft toch  nog naar mijn smaak teveel esters geproduceerd, er zit zelfs lichtjes een "korrelgistsmaakje" aan.

Zou je het korrelgistsmaakje kunnen omschrijven. Zelf gebruik ik de Nottingham al een tijdje en ik vind het de meest neutrale korrelgist die ik ken. Het is dus wel opmerkelijk dat je zo'n smaakje hebt.

Groet, SiriS

Adrie

Hoi SiriS,

Het bier is nog niet geheel uitgegist op fles, dus ik kan moeilijk beoordelen of het smaakje nou echt van de gist komt of van iets anders. Het lijkt een beetje op een fruitig smaakje dat ik van het gebruik van korrelgisten ken. Het kan echter zijn dat de nog aanwezige zoetigheid hier debet aan is. Als het bier echt uitgegist en gerijpt is, zal ik een nieuwe smaakomschrijving plaatsen.

Groeten,

A3

Harold

Hallo,

Ik zie hier recepten met 100% rookmout. Dan komt de rook bijna je oren uit lijkt me.

Ik heb in 2 stappen een rookbier gebrouwen.

1: op basis van rookmout en caramout 120, beide 1 kg, begin sg 1050 eind sg 1022, gist van Brouwland, hop weet ik niet uit mijn hoofd (heb de gegevens nu niet bij me).

Het bier had een enorm rokerige smaak. Te sterk voor mij. Daarnaast braken een paar flesjes (niet vreemd met dit eind sg).

2: Daarna gebrouwen op basis van pilsmout (begin sg 1050 - eind sg 1016). Dit bier in de verhouding 1:1 gemengd met het veel te sterk smakende rookbier.

Het resulterende bier was een licht rokerig smakend bier met een wat zurige afdronk. Wel lekker.

Harold


Jacques

Hoi Harold,

Rauchbier is een bier met inderdaad een zeer uitgespoken rokerige smaak. Je moet het bier leren drinken.
Persoonlijk vind ik het eerste glas rauchbier overdreven rokerig en wat tegen staan. Het tweede glas gaat wel en het derde glas is bijzonder lekker. Als je weekje in Bamberg logeert wil je niet meer anders en kan het niet rokerig genoeg zijn. Een kwestie van smaak(gewenning) dus...

:degroeten: Jacques

Adrie

Citaat van: Adrie op 29-05-2004  21:48 uHoi SiriS,

Het bier is nog niet geheel uitgegist op fles, dus ik kan moeilijk beoordelen of het smaakje nou echt van de gist komt of van iets anders. Het lijkt een beetje op een fruitig smaakje dat ik van het gebruik van korrelgisten ken. Het kan echter zijn dat de nog aanwezige zoetigheid hier debet aan is. Als het bier echt uitgegist en gerijpt is, zal ik een nieuwe smaakomschrijving plaatsen.

Groeten,

A3

Ondertussen is het bier een stuk rijper en smaakt ook veel beter. Het is te proeven dat er geen ondergist is gebruikt, met name direct na het inschenken ruik je de esters. Bij het drinken is het minder, maar toch niet echt neutraal. De rooksmaak is duidelijk aanwezig, maar had wat mij betreft wat meer mogen zijn. Verder is het bier lekker moutig en iets te weinig bitter. Voor een eerste poging om een rauchbier te brouwen is hij echter best geslaagd.

Groeten,

A3

roco

Hoi bierliefhebbers,

Nadat ik een bierreis heb gedaan naar Bamberg en Tsjechië (goed het schlenkerla rauchbier kunnen proeven) heb ik nogmaals een rauchbier van mezelf opengetrokken.
Meteen merk ik dat ondergist beter geweest zou zijn voor mijn bier.(had Wyeast german ale 1007) minder fris van afdronk als het orgineel. Nu hij veel rijper is geworden is de rooksmaak meer aanwezig. Ik moet eerlijk zeggen dat 100 % rookmout wel mogelijk is( eerder bij ondergist) maar toch niet aan te raden is. Eerst was het prima maar na wat langere rijping wordt het meer overheersend. Het is nog steeds een goed bier, wat verschillende mensen bij mij lekker vinden maar de volgende keer zou ik toch kiezen in combinatie met pilsmout. 70% rauch 30 % pilsmout en een ondergist.

groeten
roco



Herman

Hé Roco,
Nog tips voor Tsjechië? Ik ga zondag die kant op en was in elk geval van plan bij U Fleku (sp?) en Plzen (Pilsner Urquell) langs te gaan.

Rauchbier blijft een aparte eend in de bijt. Je moet echt eerst een glas op hebben om het te waarderen. Vloeibare hemaworst ;)

Herman

roco

Hoi Herman,

Je zult het prima naar je zin hebben in Tsjechië. Naar Pilsner Urquell is een absolute must. Ie krijgt zo het ongefilterd bier uit het vat te drinken tijdens de rondleiding. Heerlijk fris. U Fleku zou wel eens een teleurstelling kunnen worden. Het is een toeristenval waar ze vrij onvriendelijk zijn en eisen dat je terwijl je het bier proeft ook eten besteld. Het bier is trouwens wel lekker. We kregen meteen een pot bier voor ons neus bij binnenkomst en na 5 minuten komen ze dan de bestelling opnemen. Toen wij dat niet deden waren ze vrij onbeleefd maar we hebben toch gewoon nog van ons biertje kunnen genieten. Dan heb ik nog een beter alternatief. De " Pivovarsky Dom " dit adres kreeg ik van de rondleidster van de staropramen brouwerij (ook in Praag). De Dom is een microbrouwerij maar met meerdere soorten bier. Kersenbier maar dan minder zoet. Bananenbier,koffiebier, maar ook gewone pils en donker.(tmavé).
Je kunt ook een rezaný bestellen, dat is een pils bier gemengd met de donkere. Ook lekker.
Je kunt het bier ook meenemen maar dan tappen ze het bier zo uit de tap in een fles en ze plakken er een sticker op. Was na een week nog wel te drinken maar toch al een beetje veschraalt.
Ik zal het e-mail adres geven www.gastroinfo.cz/pivodum
Ik heb ook het biermuseum in plzen bezocht,ook wel leuk.
We zijn ook nog naar Zatec geweest waar de Saaz hop vandaan komt en dat was een leuk authentiek dorpje met ook een brouwerij met Zatec bier.
Budejovice Budvar is trouwens ook heel leuk.
Nou Herman ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik zou zeggen veel plezier in Tsjechië!

roco

Herman

Dank voor de goede tips, daar ga ik mee aan de slag :duimop:

Herman

roco

hoi rauch bierliefhebbers,

Ik denk dat  na onze brouwervaringen een storting van 70 % rauchmout in combinatie met pilsmout en een beetje chocolademout (2%) en ondergist de beste combinatie is om een mooi rauchbier te maken.
Mee eens?

roco

Adrie

Beste Roco,

Ik het 70% gebruikt en wat mij betreft had het best wat meer gemogen. Verder heb ik Munichmout gebruikt in plaats van pilsmout en dat  bevalt ook prima. Het geeft wat meer body en moutigheid dan pilsmout.

Het valt me trouwens op dat dit bier een enorme koudetroebeling heeft. Het bier is zo troebel dat je er niet doorheen kunt kijken. En dat terwijl ik toch een (korte) eiwitrust heb ingelast. Is dat ook jouw ervaring met de rookmout?

Groeten,

A3

roco

hoi A3,

Ik heb vrij helder bier. En ik heb zelfs geen eiwitrust gehouden. Misschien komt het doordat ik mijn bier door 3 filters laat lopen na het koken.
Filter jij ook de eiwitten eruit na het koken?

groeten

roco :degroeten:

Adrie

Ha Jojo,

Ik laat na het koken de eiwitten bezinken en hevel dan via een tegenstroomkoeler naar het gistingsvat. Dit levert altijd heldere wort op in het gistingsvat, ook deze keer was dat het geval.

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: Herman Holtrop op 19-06-2004  13:50 uDank voor de goede tips, daar ga ik mee aan de slag :duimop:

Herman

Beetje off-topic, maar toch: Herman hoe was de vakantie? Heb je nog brouwerijen bezocht en hoe was dat?

Groeten,

A3

Herman

Zeer goed bevallen, ik ben in Tsjechie in 5 brouwerijen geweest met overigens slechts een bezichting. De overige waren brouwerijrestauranten. De reeds aangehaalde Pivovarski dom (echt lekker, al heb ik slechts een type gedronken), U Fleku en nog een in Praag. Daarnaast naar Pilsen Urquell (of Prazdroj, heerlijke ongefilterde pilsen gedronken direct uit het houten vat) in Pilsen en Bohemia Regent in Trebon (ze hadden een heerlijke hefe-lager van het fust).
Restauranten rekenen gemiddeld 25 kronen voor een halve liter bier (= ca 80 eurocent).

Een Weizenbrouwerijtje in Salzburg tot besluit. In Oostenrijk is de biercultuur overigens veel rijker dan ik had verwacht. Veel Weizens maar ook Pilsners, Urtypes, Helles, Maerzen en Bock.

Herman
(Sorry voor de thread vervuiling.)

Adrie

ha Herman,

Geeft niet, ik wilde heel graag je ervaringen lezen. Als je nog meer kwijkt wilt, kun je natuurlijk altijd een nieuwe thread beginnen  ;D .

Groeten,

A3

roco

Hoi Herman,

Ik lees dat je het goed naar je zin gehad hebt. Wat vond jij van U Fleku ?
Leuk dat je ook naar de Pivovarski dom bent geweest. Het is niet zo bekend maar toch de moeite waard toch? En die regent was ook wel leuk ja.

ook sorry ::)

groeten roco

Herman

U FLeku was erg rustig. Het bier smaakte ook anders dan verwacht, ik heb helaas geen proefnotities gemaakt. Ik vond het wel een aangenaam bier om te drinken, mooie bitterheid met een licht zurige afdronk. Ik heb geen problemen met de bediening ondervonden, waarschijnlijk stapte jij rond etenstijd binnen?

De meegenomen flesje van Regent smaken overigens totaal niet, op het boterige af soms. Lijkt er op dat ze niet goed tegen vervoer kunnen, of dat het bier enkel van fust lekker is.

Terug naar de rauch. Ik ben toch ook van plan een rauch bier te maken, waarschijnlijk ondergistend. Moet even zien of ik nog ruimte heb, ik wil ook nog een ondergistende bok afleveren....

Herman

Adrie

Mijn tweede brouwsel op mijn WURMS, hoewel oud, heb ik toch ingezonden naar het ONK 2005. Resultaat:

Braamberger Rauchbier

74 punten

Visueel: 15 uit 15
Geur: 18 uit 25
Smaak: 17 uit 25
Basissmaak: 7 uit 10
Body: 3 uit 5
Mondgevoel: 3 uit 5
Nasmaak: 9 uit 15

Commentaar:
Mooi bier, maar moet iets droger zijn. Andere gist is een mogelijkheid.

Hier kan ik me prima in vinden. Met name de veroudering heeft het bier zoeter gemaakt. Vers had hij denk ik wat beter gescoord. Ook een moutiger, droger gist is een goede aanbeveling.

Jacques

Vandaag heb ik eindelijk eens een rauchbier gebrouwen. Ik was dat al lang van plan en nu is het er dan eindelijk van gekomen.

Als recept heb ik recept waarmee Rob v.d. Jagt een eerste prijs bij het ONK heeft gewonnen in de vrije klasse als uitgangspunt genomen. Het recept heb ik mede naar aanleiding van de thread enigzins aangepast.



A ProMash Brewing Session Report
--------------------------------

Brouwdatum: zondag 05 juni 2005
Recept:       jac's rauchbier

Omvang brouwsel:      31 liter (verkregen wort). Ingemaischt met 40 liter water.
Aangezuurd met 20 ml melkzuur
Berekende  EBC:          20.3
Berekende  IBU:          22.1
Rendement:       74 %
Kooktijd:            75    Minuten
Tegen het einde van het koken 4 liter water toegevoegd.
Begin SG 1049

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                                     Origin       Potential      EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 29.9     2.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans              België          80.07         3
 67.4     4.50 kg.  Rauchmalz - Weyermann           Duitsland      80.07         8
  2.2     0.15 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem    België           69.25      400
  0.4     0.03 kg.  Carafa Special ontkaft II - W       Duitsland      69.25     1200

Hop

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Saazer                             Pellet      2.70   5.1    75 min.
 60.00 g.     Tettnanger Tettnang          Pellet     4.50   17.0   75 min.


Wyeast 1007 German Ale


Maischschema
-------------
temp.   61   71   77
min.     50    40    5


Beslagwater :40 liter
Bij dit brouwsel heb ik niet gespoeld!

MO

Nog iets speciaals gedaan met het pakje Wyeast?

Jacques

Met het pakje als zodanig niet  ;D ;D

Het pakje had ik 16 mei jl gekocht bij Brouwland. De productiedatum was april 2005! Nog nooit was een pakje Wyeast bij mij zo snel helemaal opgebold. Na 9 uur stond het pak strak bol. Pakje twee dagen in de koelkast bewaard.

Verder doorgekweekt met 0,5 liter moutextractoplossing van 1040 (beluchting door schudden met erlenmeijer van 1 liter).
Na een dag verder doorgekweekt met 2 liter moutextractoplossing en constante beluchting met aquariumpomp en rvs bruissteentje.

Vandaag toegevoegd aan 30 liter onbeluchte wort van 1049 (temp 20 gredan C). Vergisting kwam zichtbaar op gang na 5 uur.

Johannes

Hier ontstond een discussie over spoelen, deze is verplaatst: klik hier!

Jacques

Vandaag het bier overgeheveld. Het heeft de afgelopen dagen staan te vergisten bij 19 graden C.
Het SG van het bier bij het overhevelen was 1010.
Het bier was zeer troebel (veel zwevende gistcellen zo te proeven).
De smaak van de rauchmalz is niet prominent terug te vinden in de smaak. Na de lagering kan dat veranderen.
Ondanks het hoge schijnbare vergistingspercentage proefde het bier niet droog, maar ook dat kan nog veranderen.

roco

hoi jacbier,

Vorig jaar maart een rauchbier gebrouwen met enkel rauchmout.(en chokolademout)
De rooksmaak was tijdens het brouwen en gisten niet echt goed te ruiken en proeven. Maar uiteraard wel na het lageren.
Het was wel iets te veel maar kon de smaak toch goed waarderen. Nu naar meer een jaar heb ik nog enkele flesjes over en ik moet zeggen
dat het bier steeds beter is gaan smaken. En de rooksmaak is aanzienlijk verminderd.

groeten :degroeten:

roco

Jacques

Gisteren heb ik mijn rauchbier gebotteld. Met de huidige hoge temperaturen zal de nagisting wel snel gaan. Ik ben bang dat er nu wel allerlei gistingsnevenproducten zullen gaan ontstaan hetgeen eigenlijk niet de bedoeling is.

Het eind SG was 1008. Het vergistingspercentage was 83,1 %, ongekend hoog voor een volmoutbier.

Het bier proefde zekr niet zoet of zoetig maar ook niet gortdroog. De bitterheid kwam stevig naar voren en de rooksmaak was goed waarneembaar zonder dat deze overheerst. Puttend uit mijn herinnering is de rooksmaak van de bieren in Bamberg sterker.

Roco had een bier gebrouwen met bijna alleen 100% rauchmalz. Gelet op mijn (voorlopige) ervaringen en die van Adrie en de resultaten van Rob v.d. Jagt denk ik dat je met 75% rauchmalz wel eens goed zou kunnen zitten voor een stevige rooksmaak die nog te pruimen is.

roco

Hoi jacbier,

Daar ben ik het helemaal mee eens. 75 % rauchmalt is denk ik de perfect storting voor een rauchmalt met aangevuld met viennamout (12%)en chocolade/zwarte of special b.malt.(3%)   samenvol   En ondergisting.

groeten
roco :degroeten:


Adrie

Gisteren heb ik Jacques rookbier geproefd. Hier mijn aantekeningen.

Schuim: ongelijkmatig, inzakkend.
Kleur: okergeel / lichtbruin
Smaak: rook, bitterig, licht moutig, heel licht fruitig. Lijkt een beetje ondergister.
Nasmaak: bitter.
Mondgevoel: heel weinig koolzuurprikkeling, samentrekkend, weinig body, droog.

Mooi rokerig bier. Rooksmaak had op zich best meer mogen zijn. Body vond ik wat weinig en ook wat te droog en samentrekkend. Een rookbier mag best wat volmondiger en moutiger zijn. Ik lees nu dat het bier is vergist met de German Ale. Mooie gist voor dit bier, het lijkt zelfs wel een beetje een ondergister.

Jacques

Ha Adrie,

Prima geproefd.  :duimop:
Ik kan mij helemaal vinden in jouw commentaar. Het bier mag inderdaad iets voller en de rooksmaak mag nog prominenter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.