Hallo,
Als beginnende brouwer heb ik een vraag over dit onderwerp.
Vorige maand heb ik mijn eerste bieren gebrouwen.
Ondanks alle goede voorbereiding is het filteren helemaal fout gegaan. Ik weet nog niet hoe het bier gaat smaken maar het wort is na het filteren niet helder geworden.
Ik wil me nu beter voorbereiden. Gelukkig stond er op internet genoeg informatie over het filteren, dus dat gaat deze keer, mede dankzij jullie, zeker lukken!
Mijn vraag gaat over het spoelen en het watergebruik tijdens het maischen en spoelen.
Mijn plan is als volgt:
Ik wil 25,5 liter Altbier gaan brouwen. (3 kratjes + 1,5 liter voor verliezen tijdens het hevelen)
De storting bedraagt 5,6 kg mout, dus ik wil 5,6 x 4 = 22,4 liter beslagwater gebruiken.
Tijdens de filtratie wil ik de verliezen van water door verdamping, CO2 vorming en achterblijven in de mout d.m.v. spoelwater compenseren.
Ik heb berekend dat dit ongeveer 13,5 liter water is.
Ik wil 2,5 liter water, als speling, later toevoegen.
Ik wil dus 11 liter spoelwater gaan gebruiken. Dit wil ik tijdens het filtreren gaan toevoegen om niet teveel ongewenste stoffen op te lossen.
De reden dat ik de verliezen tijdens het filtreren wil compenseren is de beperkte capaciteit van de kookketel (27 liter) en het verhogen van mijn brouwzaalrendement.
Verder heb ik gelezen dat het beslag niet te waterig mag zijn omdat een hogere concentratie zetmeel tot een hogere efficientie van de enzymen leidt.
Ben ik met dit plan op de goede weg of moet ik het heel anders aanpakken?